Gå til innhold



Foto

Service Pajero 3 gen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 13 August 2009 - 01:02

Hallo ja!

Har drevet å lest litt rundt nå på forskjellige forum og har nå fått for meg at jeg skal ta å rense vaske intercooleren på min Pajero 3,2l 2002 mod.

Har aldrig gjort noe sånn før men men sånn går nå dagan.

Spørsmål:

Hva er det beste midlet å rense en intercooler med? hvordan gjør jeg det?
Er det mye arbeid å sku av? evt noe jeg må huske på når jeg gjør det?
Blåser jeg den rein/ tørt med trykk luft etter rensing.

Bilen har gått 120 000 km, er det noe annet jeg burte gjøre mens jeg først holder på?


Mvh
TIM

#2 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 13 August 2009 - 17:15

QUOTE(TIMTIM @ 13 Aug 2009, 01:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo ja!

Har drevet å lest litt rundt nå på forskjellige forum og har nå fått for meg at jeg skal ta å rense vaske intercooleren på min Pajero 3,2l 2002 mod.

Har aldrig gjort noe sånn før men men sånn går nå dagan.

Spørsmål:

Hva er det beste midlet å rense en intercooler med? hvordan gjør jeg det?
Er det mye arbeid å sku av? evt noe jeg må huske på når jeg gjør det?
Blåser jeg den rein/ tørt med trykk luft etter rensing.

Bilen har gått 120 000 km, er det noe annet jeg burte gjøre mens jeg først holder på?


Mvh
TIM


Jeg vet ikke, men vurderer det samme selv.

En eller annen plass på forumet har var det en delekatalog/verkstedbok som ble lagt ut, har zip.fila. Der står nok hvordan komme til elelr er gode nok tegninger slik at man skjønner.

Blir spennende og høre hva du finner ut om ytelsen etterpå


Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#3 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 18 August 2009 - 09:41

QUOTE(TIMTIM @ 13 Aug 2009, 02:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo ja!

Har drevet å lest litt rundt nå på forskjellige forum og har nå fått for meg at jeg skal ta å rense vaske intercooleren på min Pajero 3,2l 2002 mod.

Har aldrig gjort noe sånn før men men sånn går nå dagan.

Spørsmål:

Hva er det beste midlet å rense en intercooler med? hvordan gjør jeg det?
Er det mye arbeid å sku av? evt noe jeg må huske på når jeg gjør det?
Blåser jeg den rein/ tørt med trykk luft etter rensing.

Bilen har gått 120 000 km, er det noe annet jeg burte gjøre mens jeg først holder på?


Mvh
TIM


Er det nødvendig å demontere, eller klarer du å blåde noe igjennom ved å koble fra slangene ? På bensinbiler kan man rense med bensin, men på dieselbiler vil det vel kunne skape problemer dersom det ligger bensin/diesel igjen i IC, motoren vil vel da kunne ruse seg opp på samme måte som når man har oljelekkasje i turbo. Bensin er vel da det som er lettest å få tørket ut ved å blåse gjennom nok varm luft, hvis ikke man skal gå for noe enda lettere som alkohol eller aceton. Hør med et verksted hva de bruker.

Utvendig er vel forsiktig bruk av høytrykksvasker brukbart.

Ta gjerne bilder underveis, blir spennende å høre hva som kommer ut og om det blir noen forskjell på ytelse. Ideelt burde temperaturen på ladeluften måles før og etter.


#4 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 20 August 2009 - 09:10

Hmm, har tenkt på hvor jeg skulle lete etter "hestene". Min har gått 150000 og jeg føler at akseelerasjonen er svakere. Dereiemomentetet har den, men som sakt er det mer sirup i forbikjøringer.. Har satt in KN filter uten at det har grort sælig utslag. Har også tenkt på EGR ventilen, og eventuelt forsøke å plugge hele EGR oplegget før EGR kjøleren..

Edit: Plugget EGR ventilen, se her

Fant denne tråden: http://www.offroad.n...lig-med-aarene/

Edited by Kirneh, 25 March 2013 - 12:13.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#5 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 20 August 2009 - 20:54

QUOTE(enjarl @ 20 Aug 2009, 10:10) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm, har tenkt på hvor jeg skulle lete etter "hestene". Min har gått 150000 og jeg føler at akseelerasjonen er svakere. Dereiemomentetet har den, men som sakt er det mer sirup i forbikjøringer.. Har satt in KN filter uten at det har grort sælig utslag. Har også tenkt på EGR ventilen, og eventuelt forsøke å plugge hele EGR oplegget før EGR kjøleren..

Fant denne tråden: http://www.offroad.n...lig-med-aarene/


Tror det er enklere å chippe den enn å lete etter én hestekraft her og én hestekraft der. Med chip får du 20-30 i slengen - og gjerne 100Nm ekstra i dreiemoment.

STT-Emtech og Rallitronic er eksempler på seriøse chiper. Powerbox kan funke, men en del melder om problemer med soting. Seriøs chip koster 10-12.000 + montering. Vel verd pengene, synes jeg. Merker særlig forskjell ved forbikjøringer på 4. gir. En helt ny bil, rett og slett.

Edited by Kirneh, 25 March 2013 - 12:14.

edan

#6 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 26 August 2009 - 21:52

Plugget EGR ventilen. Se her
Samtidig tok jeg en kikk på røropplegget fra filter til innsug. Intercooler´n sitter helt i bunnen under radiator, og litt tilbaketrukket. Fremre skjold må ned og bilen må på 2 søyler for å sjekke nærmere. Skal ved anledning, om det ikke er for kronglete, plukke den ut for å ta den i nærmere øyesyn..

Det er mye gjørme i bunnen på røret fra filterboksen rett før turboen. Denne fant jeg i vinter når jeg manglet en muttter og kikken ned der med en seesnake.. Har lest på andre forum at ved lavt montert IC så kan det samle seg en del "morro i den.. Og lavt sitter den i pajen, med stor høydeforskjell opp til innsuget...

Det er klart at om det er mye avleiringer i IC, så vil det redusere kjølingen av lufta, og dermed få innvirkning på effekten. Med eller uten chip.

Koblet av slangen før innsuget og kikket inn. Der så det rent og fint ut med en lett oljefilm. hvordan det ser ut etter EGR ventilen vet jeg ikke..

Edited by Kirneh, 25 March 2013 - 12:16.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#7 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 00:22

Har no rensa intercoolern i bensin og trykk luft sinnsykt mye dritt der har kjørt 120 000 km, kan ikke si jeg merke noe særlig på ytelsen, kanskje litt annen gange på kald start.
Artig lel å skru litt på kjerra.