Gå til innhold



Foto

6 hjuler VS 4 hjuler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 bj

bj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 18 September 2009 - 16:31

Hei går og sysler med tanken på å kjøpe meg en 4 eller 6 hjuler. Har ingen spesiell erfaring med dette så jeg har en del spørsmål ang dette.
Har tenkt å brukes til jakt kjøre ut elg/hjort osv og kjøre til butikken for å handle osv
Dvs den må være registrert og kunne følge fartsgrensene opp til 70-80.
Er 6 hjulere sperret på 40km/t
Kan du fakte en elg/hjort på en 6 hjuler uten henger er det plass/bæring nok til det?
Hvordan er det å frakte elg/hjort på henger etter en 4 hjuler noen som har erfaring/tips?
Har tenkt på Polaris eller er det andre alternativer som bør sjekkes?
Håper det er noen som kan svare meg på dette.

Edited by bj, 20 September 2009 - 01:32.

Dette skal vi få til!!??

#2 atlebrustad

atlebrustad

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 21:30

Hei!

6-hjulingen er sperra på 40km/t. Men hvis du er ute etter ett skikkelig arbeidsjern for transport av f.eks dyr ut av skauen er ikke dette brukbart, da du vel kan laste max ett par hundre kilo på den. Og planet er alfor lite til å ha noe mer enn ett par fugler eller harer der. Skal du ha ett arbeidsjern må du sjekke ut John Deere Gator XUV. Denne er også sperra på 40, men det tar en halvtime å få den til å gå i 50-60. Her har du plass til to mann i bredden + 450kg i planet som er stort nok iallefall til ett par rådyr og en elgkalv. Dieselmotor og full sperre fram og bak, går RÅTT i terrenget!

Sjekk f.eks.: http://www.youtube.c...feature=related

Selges av FK og Reinhardt Maskin. Kommer også i neste utgave av Traktor.

#3 refser

refser

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 21 October 2009 - 18:40

QUOTE(bj @ 18 Sep 2009, 17:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hei går og sysler med tanken på å kjøpe meg en 4 eller 6 hjuler. Har ingen spesiell erfaring med dette så jeg har en del spørsmål ang dette.
Har tenkt å brukes til jakt kjøre ut elg/hjort osv og kjøre til butikken for å handle osv
Dvs den må være registrert og kunne følge fartsgrensene opp til 70-80.
Er 6 hjulere sperret på 40km/t
Kan du fakte en elg/hjort på en 6 hjuler uten henger er det plass/bæring nok til det?
Hvordan er det å frakte elg/hjort på henger etter en 4 hjuler noen som har erfaring/tips?
Har tenkt på Polaris eller er det andre alternativer som bør sjekkes?
Håper det er noen som kan svare meg på dette.


Hei. Har selv kjørt en del 6 hjuling, og mye 4 hjuling. For å følge fartsgrensen, må den være reg som mc, og da er det ikke et alternativ med 6 hjuling. Uansett, er 4 hjulingen et bedre kjøretøy i terrenget. 6 hjulingen kommer til sin rett om du skal ferdes mye i svært bratt terreng. Bruker selv 4 hjuling for å ta frem elg, og dette går svært bra, selv i ulendt terreng. En 6 hjuling blir veldig mye stivere og får en voldsom svingradius i forhold til 4 hjulingen.

Fartssperre er det på de maskinene som er registrerte som eu-traktor, men den er uhyre enkel å fjerne;-P

Når det gjelder merke, har du gjort en god tanke. Polaris er størst i verden på dette. Lang erfaring og svært sterke maskiner, gjør Polaris til et soleklart 1. valg for veldig mange. Spesielt om du tenker å bruke atven i terrenget. Artic Cat, Can Am og Suzuki er jo også sterke maskiner. Har tidligere kjørt Suzuki, men har nå bestilt meg en ny Polaris 500efi, registrert som eu-traktor. Gleder meg;-)

Edited by refser, 21 October 2009 - 18:41.


#4 Tommybrp

Tommybrp

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 21 October 2009 - 21:27

QUOTE(bj @ 18 Sep 2009, 17:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hei går og sysler med tanken på å kjøpe meg en 4 eller 6 hjuler. Har ingen spesiell erfaring med dette så jeg har en del spørsmål ang dette.
Har tenkt å brukes til jakt kjøre ut elg/hjort osv og kjøre til butikken for å handle osv
Dvs den må være registrert og kunne følge fartsgrensene opp til 70-80.
Er 6 hjulere sperret på 40km/t
Kan du fakte en elg/hjort på en 6 hjuler uten henger er det plass/bæring nok til det?
Hvordan er det å frakte elg/hjort på henger etter en 4 hjuler noen som har erfaring/tips?
Har tenkt på Polaris eller er det andre alternativer som bør sjekkes?
Håper det er noen som kan svare meg på dette.


Det er nå mye enklere med en 4 hjuling og henger i skogen da..Kjørt ATV i mange år og det er grasiøst i skogen..En MC regga er enkelt og henger bygger du enkelt selv til jakt..Trekker lett mange 100kilo i skogen, har kjørt mye ved selv i skogen med henger også kjørt fram tømmer der traktor ikke klarte..En lav og brei henger med god bakke klaring er tingen. 6x6 er tung brukt og veldig dårlig med bakke klaring, svært tungbrukt..
Mvh Tommy
Big toys 4 Big boys

Kjør hardt eller bli hjemme

#5 aanys

aanys

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 14:56

QUOTE(bj @ 18 Sep 2009, 17:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hei går og sysler med tanken på å kjøpe meg en 4 eller 6 hjuler. Har ingen spesiell erfaring med dette så jeg har en del spørsmål ang dette.
Har tenkt å brukes til jakt kjøre ut elg/hjort osv og kjøre til butikken for å handle osv
Dvs den må være registrert og kunne følge fartsgrensene opp til 70-80.
Er 6 hjulere sperret på 40km/t
Kan du fakte en elg/hjort på en 6 hjuler uten henger er det plass/bæring nok til det?
Hvordan er det å frakte elg/hjort på henger etter en 4 hjuler noen som har erfaring/tips?
Har tenkt på Polaris eller er det andre alternativer som bør sjekkes?
Håper det er noen som kan svare meg på dette.


Kjøpte for ikke lenge siden en Polaris Sportsmann Big Boss 6x6 EU traktor.
Veldig fornøyd. Plomberinga sitter på gasshendelen. Bare å skru ut, du får
den registrert som traktor på hvite skilt. Har hatt den i 85 km/t, men en traktor
har jo ikke lov til å kjøre fortere enn 45. Frakte en stor elg på planet går nok ikke,
men en hjort, om ikke den er veldig stor og rådyr går fint. Ha bar nok stropper :-)
Er utrolig til å komme seg fram, og så steiler den ikke, slik en 4-hjuling ofte kan gjøre.
Har henger, og med den har jeg fraktet en stor elgokse gjenom skog og myr. Gikk fint.
Har også fraktet materialer til en hytte oppe på en ås, veldig bratt sti, med mye stein
og groper og søle og en del bratt glatt fjellgrunn. Det gikk veldig fint. Så for j--- ut når jeg
startet kjøreturen og jeg lurte på om det ville gå, men ingen problem.
Synes ikke den er noe særlig mindre smidig enn en 4-hjuling, ikke mer enn en kan forvente.
Veldig bra å manøvrere synes jeg.
Aanys


#6 aanys

aanys

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 15:02

QUOTE(Tommybrp @ 21 Oct 2009, 22:27) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nå mye enklere med en 4 hjuling og henger i skogen da..Kjørt ATV i mange år og det er grasiøst i skogen..En MC regga er enkelt og henger bygger du enkelt selv til jakt..Trekker lett mange 100kilo i skogen, har kjørt mye ved selv i skogen med henger også kjørt fram tømmer der traktor ikke klarte..En lav og brei henger med god bakke klaring er tingen. 6x6 er tung brukt og veldig dårlig med bakke klaring, svært tungbrukt..
Mvh Tommy


Er ikke enig med deg, den nye Polaris Sportsmann 6x6 EFI 800 med uavhengig fjering på all hjul og kardangdrift har høy bakkeklarin,
ikke som den med rette aksler og kjededrev, og den er lett og enkel i skogen. Selvfølgelig, en 4-hjuling er lettere å håndtere,
men ikke så mye at det bør være det mest tellende synes jeg. Spesifiser bruken før man kjøper og velg etter det.
Den er IKKE svært tungbrukt. Har kjørt en del med en 4-hjuling. (450 m3. Veldig bra .. men)

#7 aanys

aanys

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 15:05

QUOTE(refser @ 21 Oct 2009, 19:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei. Har selv kjørt en del 6 hjuling, og mye 4 hjuling. For å følge fartsgrensen, må den være reg som mc, og da er det ikke et alternativ med 6 hjuling. Uansett, er 4 hjulingen et bedre kjøretøy i terrenget. 6 hjulingen kommer til sin rett om du skal ferdes mye i svært bratt terreng. Bruker selv 4 hjuling for å ta frem elg, og dette går svært bra, selv i ulendt terreng. En 6 hjuling blir veldig mye stivere og får en voldsom svingradius i forhold til 4 hjulingen.

Fartssperre er det på de maskinene som er registrerte som eu-traktor, men den er uhyre enkel å fjerne;-P

Når det gjelder merke, har du gjort en god tanke. Polaris er størst i verden på dette. Lang erfaring og svært sterke maskiner, gjør Polaris til et soleklart 1. valg for veldig mange. Spesielt om du tenker å bruke atven i terrenget. Artic Cat, Can Am og Suzuki er jo også sterke maskiner. Har tidligere kjørt Suzuki, men har nå bestilt meg en ny Polaris 500efi, registrert som eu-traktor. Gleder meg;-)


Har en Sportsmann Big Boss 6x6 EFI EU traktor 2009 modell, med uavhengig fjering på alle hjul og kardang drift. Veldig bra.
Mye smidigere enn den med rette aksler og kjededrift. Eneste aber for meg er at man kan ikke bruke belte når det er
uavhengig fjering, men jeg måtte ta et valg
Aanys

#8 aanys

aanys

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 15:14

QUOTE(atlebrustad @ 20 Oct 2009, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

6-hjulingen er sperra på 40km/t. Men hvis du er ute etter ett skikkelig arbeidsjern for transport av f.eks dyr ut av skauen er ikke dette brukbart, da du vel kan laste max ett par hundre kilo på den. Og planet er alfor lite til å ha noe mer enn ett par fugler eller harer der. Skal du ha ett arbeidsjern må du sjekke ut John Deere Gator XUV. Denne er også sperra på 40, men det tar en halvtime å få den til å gå i 50-60. Her har du plass til to mann i bredden + 450kg i planet som er stort nok iallefall til ett par rådyr og en elgkalv. Dieselmotor og full sperre fram og bak, går RÅTT i terrenget!

Sjekk f.eks.: http://www.youtube.c...feature=related

Selges av FK og Reinhardt Maskin. Kommer også i neste utgave av Traktor.


Sikker en råtass den John Deeren, men ang. sperra på Polaris 6x6 800 m3 EU traktor, så tar det 5 minutter (sperrer gasshendelen)
og så kan du få den opp i tja .. jeg vet ikke, men jeg har hatt min i 85 uten fult pådrag. Har hatt en hjort på planet, en hind og ikke så stor,
og godt med stropper :-)) og et par rådyr har jeg hatt der. Elgoksen derimot måtte jeg dra på hengeren. Nå skal jeg kikke på linken du la ut, nygerrig som fy på den John Deeren. MVH aanys

#9 bj

bj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 31 October 2009 - 11:38

Tusen takk for gode innspill og meninger!!!!
Har nå kjøpt meg en Polaris 500 x2 2007 mod.
Har ikke fått testet den så utrolig mye enda men er mer enn fornøyd så langt.
Har hatt en hjort(spissbukk)og passasjer på ut av skogen en gang og det gikk kanonbra!
Har også slept ut en elg kolle og det gikk over all forventning!! Deilig og slippe å slepe dette ut for muskel kraft!
Hvilke erfaringer har dere med hvor mye vekt enn kan dra uten at du sliter ut sykkelen tenker ikke da på de "lovlige" 500kg for det er sikkert flere her inne som har dratt ut ved og andre tunge ting som er tyngre enn 500kg hehe
Hva bør jeg passe på på Polarisen min? er det noen svakheter ol jeg bør følge med på?
Takker igjen for gode innspill

Bernt
Dette skal vi få til!!??

#10 gaszuki

gaszuki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 17:50

[quote name='bj' date='31 Oct 2009, 12:38' post='1545943']
Tusen takk for gode innspill og meninger!!!!
Har nå kjøpt meg en Polaris 500 x2 2007 mod.
Har ikke fått testet den så utrolig mye enda men er mer enn fornøyd så langt.
Har hatt en hjort(spissbukk)og passasjer på ut av skogen en gang og det gikk kanonbra!
Har også slept ut en elg kolle og det gikk over all forventning!! Deilig og slippe å slepe dette ut for muskel kraft!
Hvilke erfaringer har dere med hvor mye vekt enn kan dra uten at du sliter ut sykkelen tenker ikke da på de "lovlige" 500kg for det er sikkert flere her inne som har dratt ut ved og andre tunge ting som er tyngre enn 500kg hehe
Hva bør jeg passe på på Polarisen min? er det noen svakheter ol jeg bør følge med på?
Takker igjen for gode innspill

Bernt

Selv har jeg en Yamaha 2004 Bamse(grizzly) 660 og den har fått sin del med juling i skogen med tømmerhenger, og vekta på hengeren har til tider vært svært tung. Det har gått så trestubbene fyker biggrin.gif . Så langt har det gått helt fint.

En kompis har en Polaris sportmann 500, og han har ødelagt et par mansjetter ved akslingene om vinteren. Snøen smelter og så legger det seg som is rundt gummien og ved neste tur rives mansjetten i stykker. Ellers har han vært førnøyd med maskinen. Han er bonde og bruker den som som en bonde skal bruke utstyret sitt biggrin.gif .

#11 bj

bj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 02 November 2009 - 03:36

Hvordan er det med reimene på polarisen hvor ofte må den skiftes? Når de ryker eller etter timeantall?
Har liten eller ingen erfaring med 4hjulere enda så det blir litt div spørsmål.
Har lest en del i instruksjonsboka hvor det står at du må kjøre forsiktig mens reima er kald,så jeg er litt usikker på om dette er en svakhet eller om det bare er å "dure"på?
Det er ingen problem at du hører at sykkelen drar tungt?
Tenker da på at jeg hadde en svær henger med ved og kjørte i lavgir opp noen bakker og hørte at dette var litt "pes" motoren dro tungt.

Edited by bj, 02 November 2009 - 03:37.

Dette skal vi få til!!??

#12 Bigboss2009

Bigboss2009

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 05 November 2009 - 08:15

Bigboss 800 går 96 km/t målt på gps. Da slår turtallsperra inn på 6200 rpm. Er egentlig helt greit å udramatisk. På elgfronten kan du nok ikke regne med å frakte noe som er større enn en kalv. Har hatt en bak i platten, og den passet fint.

Fartssperren er en stjerneskrue som blokkerer gasshendelen. Min påstand er at den er farlig i terreng med denne montert, du får ikke tillgang til den effekten som du av og til trenger...

#13 aanys

aanys

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 04 December 2009 - 11:26

QUOTE(Bigboss2009 @ 5 Nov 2009, 08:15) <{POST_SNAPBACK}>
Bigboss 800 går 96 km/t målt på gps. Da slår turtallsperra inn på 6200 rpm. Er egentlig helt greit å udramatisk. På elgfronten kan du nok ikke regne med å frakte noe som er større enn en kalv. Har hatt en bak i platten, og den passet fint.

Fartssperren er en stjerneskrue som blokkerer gasshendelen. Min påstand er at den er farlig i terreng med denne montert, du får ikke tillgang til den effekten som du av og til trenger...



Altså, om man kjøper en vanlig ATV for å frakte elg og lignende så MÅ man også kjøpe
en henger. Har fraktet en elgkalv på min Sportsman 6x6 800, men oksen måtte jeg ta på hengeren.
MVH
Aanys

Edited by aanys, 04 December 2009 - 11:28.


#14 Even_hauk

Even_hauk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 25 September 2012 - 14:03

Hvordan fjernes egentlig sperra på Gatoren, har bestillt å kan nesten ikke vente, men 40 km/t blir litt tregt

Mvh
Even

#15 hightech

hightech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 06 October 2012 - 19:55

Har kjørt inn en hel hytte i sommer med en 6 hjuling. Den er genial til sitt bruk. gjerne rett fram og bratt rett opp. tunge lass og brattebakker funker bra ^_^