Gå til innhold



Foto

Tuning av antenne (SWR)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 08:31

Har hatt en springer antenne, men SWR tuningen (og mottak og sending) var dårlig på den så jeg kjøpte meg en Sirio Performer P-800 antenne hos www.radiosalg.com og den ankom på lørdag.....

Tenkte å teste SWR sånn løselig etter å ha loddet på pluggen og skrudd fast antenna og fikk sjokk da nåla banket ned på det røde feltet på SWR meteret i express fart!!! Ohmet pluggen i den tro at jeg hadde loddet på pluggen feil og fikk 0 ohm, så jeg loddet av pluggen igjen og begynte å tråkkle bakover da det ikke var den som var problemet og fant ut at antenne basen hadde 0 ohm til jord... Snakket med impotør og fikk høre at den antenna skulle være sånn, så jeg satte opp antennen igjen, som nå står skrudd fast i et hull midt på taket av bilen, og prøvde igjen. Denne gangen fikk jeg bra SWR, men etter at jeg justerte antennen litt og fjernet noe teip og verktøy på taket så banket nåla igjen med expressfart over på det røde feltet og nå ble jeg sittende å tenke litt. Det første jeg tenkte på var stigen, som er av aliminium, som jeg brukte for å komme opp på taket av min digre Chevrolet suburban. Den sto opp mot camping vogna omtrent 5 meter borte og drevet av en plutselig innskytelse la jeg den flatt på bakken og prøvde en gang til.

Jøss, for en forskjell!!! Nå hadde jeg plutselig en SWR på litt over 1 på kanel 1, 20 og 40. Jeg løftet stigen opp igjen for å prøve og wham, nåla fløy over på det røde feltet igjen... Jøss, for en forskjell det var! Og en lett felle å gå i!

Så kjørte jeg til en liten høyde et stykke fra der jeg bor som ikke har høyspentkabler eller noe annet av metall på en radius av godt og vel hundre meter og nålen fløy under 1 på alle kanaler, helt glimrende SWR på den sirio antenna!!

Så jeg er meget fornøyd med det nå, testet radioen og fikk svar med en gang av en kar på vei til notodden på første forsøk, godt og vel en mil unna der jeg sto. Så nå virker anlegget mitt som det skal... og jeg er på luften skikkelig! smile.gif


Og til dere som skal tune antennen med SWR: Hold stiger og andre metall gjenstander unna når dere tester!!! Et godt selv opplevd råd.....

thumbsup.gif

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 March 2013 - 23:02

pga diverse fasonger av biler så får ikke antennen tilstrekklig nok jordplan eller rett impedanstilpassning

en enkel løsning kan være å stille inn en slik impedans matcher f.eks MFJ-910 (kjøpes på permo.no), som koples mellom antenne og radio

 

SWR blir da ofte bedre og mere stabilt i forhold til omgivelsene sine


Edited by KapteinMike, 23 March 2013 - 23:04.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF