Gå til innhold



Foto

Større dekk på Patrol Y60.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 Lemop

Lemop

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

Hvor store dekk kan man sette på en Y60 uten å heve eller kappe:wtf:
Eventuelt bare med å heve...

Steinar

#2 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 24 March 2004 - 00:00

Hadde 32*11.5*15 BFG AT på min 1993 2.8 TDI GR SLX. Den var det originale breddere med tilhørende skvettlapper på.
der var det iallefall ikke plass til noe bredere.

De satt forresten på 10* 15 Goldline felger. Fyllte ut bredderne helt perfekt.
Mønsteret innom bredderne, dekksida stakk bittelitt utenfor bredderne.

Det så egentlig jævlig porno ut!! Tror ikke det er mer å hente uten å heve noe.

Har et par bilder av bilen, skal legge inn de, kanskje i morgen, hvis jeg husker det.

(angrer egentlig på at jeg solgte den, snufs.....) Y 60 er en kjempebil, men jeg hadde importbil med 2 seter og trengte etterhvert 5,
så da så. Da ble det det nest beste, en 89 160 med 5 seter. Jeg må vel inrømme at det ble et steg tilbake.

Revers er for feiginger!!

Patrol 3.3 TDI 1988
Intercooler
Just. turbotrykk (GIK).
8x15 felger.
32x11.5x15 BFG AT.
Trenger breddere........

#3 Morolen

Morolen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 556 Innlegg:

Posted 24 March 2004 - 00:00

32x11,5-15 med skvettlapper

33x12,5-15 uten skvettlapper

35x12,5-15 med 2'' body + 5'' heving

En skikkelig bulk i døra er mye kulere enn ti små riper på taket...

#4 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 25 March 2004 - 00:00

Stemmer bra det Morolen, men 35x12,5x15 går på med 2" på fjærene
og 2" bodylift..

tongue.gif

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#5 Morolen

Morolen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 556 Innlegg:

Posted 26 March 2004 - 00:00

vis man friserer litt framsjermer og støtfanger går det ihvertfall!!

En skikkelig bulk i døra er mye kulere enn ti små riper på taket...

#6 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 26 March 2004 - 00:00

For å få det til tror jeg beste løsninga er å rive av originale skjermutbyggere og skvettlapper, og montere noen andre som ikke stjeler så mye plass.

Også kappe av litt av støtfangeren foran, evt. flytte den fram.

Og til sist dreie en spacer som man trer innpå det bakre festet på lenkarmene foran.

En spacer på noe i mellom 10 - 14mm burde gjøre susen.



Selvfølgeli veldi greit å kappe bort litt av rusta i skjermkantene oxo,
men tror man skal slippe det hvis man følger oppskrifta jeg har kommet
fram til...

(god tid til å tenke på løsninger når man tramper rundt bak ku-rompa!)


Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#7 Lemop

Lemop

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 27 March 2004 - 00:00

Takker for alle svarene smile.gif

Får vel prøve meg på 33" først...

Steinar

#8 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 27 March 2004 - 00:00

En ting å tenke på, er at dekk større enn 32" ikke uten videre er
lovlige.

Man kan ikke gå opp mer enn 5% på rulleomkretsen på dekket,
og det tilsvarer vel 32,9" på en y60..

Nå er de fleste 33" ikke 33", men 32 og litt til, men det hjelper ikke
så lenge det står 33" på sia på dekket wink.gif


Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#9 Lemop

Lemop

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 28 March 2004 - 23:00

Så da bør jeg kansje gå for 32" da, eller er det mye pes for å få det godkjent med 33"?

Hvordan er det med heving, har noen linker til gode sider som viser framgangs måte ol.

Steinar

#10 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

I Trondheim skulle det gå glatt å få godkjent 33" uten å ha papirer på
at bilen kan ha det.
Men hvorvidt du får 33" godkjent uten å heve litt vet jeg ikke.

Jeg monterte Old man emu 2" hevesett i fjor og bilen ble kjempemessig
både på veien og i skogen!

Dette sette er veldi enkelt å montere, og kosta 9060,- inkl moms og
frakt med posten fra drammen.

Sjekk ut www.4x4supply.no så finner du litt om setta.


Jeg har sannsynligvis et sett med 32x11,5x15 BFGoodrich Mudterrain
tilsalgs snart hvis det er interesant..

smile.gif

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#11 Lemop

Lemop

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

Hva inneholder old man emu settet, bør man ha "light, medium eller heavy" load? Har en 7 seter.
Må man forevise bilen på bt etterpå?

Når det gjelder dekkene må jeg ha meg nye vinterdekk først, har kjørt på Cooper Lifeline i hele vinter blush.gif 235*75*15 er jo også litt pinglete men men... (fikk dem billig tror jeg betalte 4300.- ferdig på felg.)

De satt faktisk bra forover og sideveis... måtte bare passe på å holde avstand biggrin.gif
Tipper det blir Cooper Discovery, har hørt mye bra om dem.

Har noe vibrasjon i framhjulene som jeg må få bort først også... er ikke dekkene, noen tips?

Steinar

#12 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

Sjekk kingbolt lagra!! alternativt hjullagra.

Men lagra på kingboltene er sånt sjeldent blir skifta, og slites sakte.

Hadde en vanvittig vibrasjon i forhjula i sommer, som kom fra kingbolta! halv centimeter glapp i lagra.

Det blir liggende fukt i de nedre lagra og da går det til hel...e ganske
fort:devil:


Skal ikke ha deg et sett med 215/85/16 nokian hakkapellitta piggdekk på
8x16 ptdakar alufelg da?

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#13 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

Emu settet innholder nye fjærer, nye dempere,nye demperforinger og
casterforinger.

Det følger med TUV papirer til settet, og du bør vise bilen og få
hevinga innskrevet i vogkortet etterpå ja.

men det er egentli en smal sak sålenge dekka ikke over 5%'n
på rulleomkrets.

Jeg fikk godkjent på en halltime på Namsos trafikkstasjon, og der
er de kjent for å være vanskelige...wink.gif


Jeg ville anbefale light load foran og light eller medium bak, alt ettersom om laster mye, drar mye henger.

Jeg har light foran og medium bak, hadde jeg ikke lasta og dratt
en del så hadde jeg montert light bak også.

Dette hjelper Tor på 4x4supply deg med å velge. KJERNEKAR!!smile.gif


Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#14 patrol

patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

di 32"M/T dekka var int!!! PRIS?

#15 Lemop

Lemop

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

hehe 215/85/16 blir jo enda mere pinglete smile.gif

Merker at når jeg rygger med 4x4 og så kjører fram, så "setter" den seg akkurat litt i starten.

Hadde den på forstillings kontroll, men de sa bare at ene hjulageret var litt slakt, men de merker/sjekker kansje ikke det andre...

#16 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

Bildet du sikter til er ikke meg eller bilen min..

Det er en australsk guru, og bilen har 6" heving og 35" hjul!

Hadde den bare vært min:lol:



De 32" dekka går for 5000,- seipa og kjørt to somre.
Nypris 8500,- + 600 for seipinga...

Men de står på bilen enda og blir ikke solgt før jeg har anskaffet
meg nye...


Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#17 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

Ta av forhjulet og bryt litt fram og tilbake på bremseskiva.

Hvis det er bare bremseskiva og kallipper'n som beveger seg, er det
hjullager.

Hvis hele knokkelhuset (klompen på enden av axel'n) beveger
seg er det kingboltlager..

wink.gifwtf.gif

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#18 Lemop

Lemop

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

Takker... skal se om jeg får tid til å se på det i morgen, bytte av register-reima tar sikkert mesteparten av kvelden.

Vet du sånn ca hva kingbolt lageret kan komme på?

Steinar

#19 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 730 Innlegg:

Posted 30 March 2004 - 23:00

Kingboltlager koster cirka 600kr hos nissan.

Helt unødvendig å kjøpe der, får akkurat samme type lager
på hvilken som helst industrivareforetning til ca 200kr...


3de del av prisen....laugh.gif

nummret på lagret er; koyo 30304 AJR

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

#20 Lemop

Lemop

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 30 March 2004 - 23:00

Takker...
fikk byttet reima i dag, så nå kan jeg kjøre 100.000 til uten å tenke på det biggrin.gif

Steinar