Gå til innhold



Foto

Kan noen låne meg en ECU?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 October 2010 - 21:19

Bilen det er snakk om er er grand cherokee 4.0 93 modell.

ECU har part nr 56027508 (mulig denne også er på flere modeller?)

Skulle så gjerne lånt denne for å teste hvorvidt en feil ligger i ECU eller ikke, noen som kan hjelpe?

Edited by Chevy-LPG, 24 November 2010 - 20:23.


#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 November 2010 - 09:39

Har letet etter denne ganske lenge nå. Finner nå en i US til 499 dollar.

Det som kommer opp rundt denne er betegnelsen "europeisk", betyr det at de faktisk har laget egen ECU på denne bilen kun for det europeiske markedet?



#3 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 19 November 2010 - 19:47

QUOTE(Chevy-LPG @ 19 Nov 2010, 10:39) <{POST_SNAPBACK}>
Har letet etter denne ganske lenge nå. Finner nå en i US til 499 dollar.

Det som kommer opp rundt denne er betegnelsen "europeisk", betyr det at de faktisk har laget egen ECU på denne bilen kun for det europeiske markedet?


Ja, Jeep lagde flere varianter av ECU’ ene, avhengig hvor de skulle selges.
Forskjellen ligger i bla.
- emisjonskravene som de ulike landene/statene har
- manuell eller automat
- AW4 eller 42RE
- blyfri eller bly bensin
- biler med security/ikke security
- I Sør-Amerika, i land høyt over havet, hadde en egen programmering for å takle høydeforskjellen og bensinkvaliteten

Finner du ikke en med rett partnummer bør du kunne bruke en US federal/Canada med samme utstyr som på din.

56028116
GRAND CHEROKEE 93 Elec Cont Unit (ECU); (R Rr eng comp), 6-242 (4.0L), AT, Canada, 42RE trans, w/security
GRAND CHEROKEE 93 Elec Cont Unit (ECU); (R Rr eng comp), 6-242 (4.0L), AT, Fed, 42RE trans, w/security
GRAND CHEROKEE 94 Elec Cont Unit (ECU); (R Rr eng comp), 6-242 (4.0L), AT, Canada, w/security

56005694, 56027762, 56027803, 56029009
GRAND CHEROKEE 93 Elec Cont Unit (ECU); (R Rr eng comp), 6-242 (4.0L), AT, Canada, AW4 trans, w/security
GRAND CHEROKEE 93 Elec Cont Unit (ECU); (R Rr eng comp), 6-242 (4.0L), AT, Fed, AW4 trans, w/security

Men her kan du kjøpe Europa versjonen fra Frankrike med samme delenummer som du har.
http://www.jeep-stoc...3-occasion.html

Edited by 512TR, 19 November 2010 - 19:49.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 November 2010 - 22:28

Ja den i Frankrike så jeg.

Takk for utfyllende svar. Alle de nummer som du her henviser til er W/Security. Denne bilen er uten. Er det alarm eller startsperre som legges i dette?

Prøver å finne en slik at det blir billigst mulig for vedkommende. Men skjønner nå mer hvorfor det ikke er så mange av disse i Statene.
Jeep Sverige skal ha 15000 SEK for en ny til denne.

De du omskriver her får man til normale priser på ebay til en 80 dollar, men som sagt, de er w/security.



#5 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 20 November 2010 - 00:07

Hvilken gearkasse har du?
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 November 2010 - 01:08

Det er jeg sannelig ikke sikker på.

Det er ikke min bil, jeg prøver bare å hjelpe ei som sliter med dette problemet.

VIN nr er 1J4GZB8S2PC562054 hvis det sier deg noe.

#7 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 20 November 2010 - 06:00

VIN-code: 1J4GZB8S2PC562054
Manufacturer: Jeep (USA)
Model: Grand Cherokee - four-wheel drive, left hand drive
Modification: 4-speed automatic transmission (complete for Europe)
Body: 4-door
Engine: 4.0-liter, inline 6-cylinder, HO
Assembly Plant: Detroit (Jefferson North)
Country: United States
Model Year: 1993
Serial number: 562054
Check digit: passed the test

Det beste ville nok være å få tak på en 56027508, men den finnes ikke i USA ..kun i Europa.

Vil anta at US Fed versjonen med part nummer 5602 9009 skulle virke bra.




Hvorfor skal ECU’n byttes?

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 November 2010 - 06:10

Takk igjen for at du tar deg tid til dette....

Ut fra symptomer og hva jeg har lest meg opp til å forum, så er dette en gjengangerfeil på 93 modeller. Når ECU byttes, blir de kvitt problemet. derfor jeg i utgangspunktet skulle funnet en å byttelåne for å sjekke ut hvordan det blir da.

http://www.offroad.n...-f-t114102.html

http://www.jeepclubn...pic,6774.0.html

http://www.topix.com...NDGHFNREJV8FBB2

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 November 2010 - 06:15

Sjekket ebay nå. 56029009 har et firma som heter ePartsLand. Men har tidligere i dag fått negativt svar fra de om de hadde 56027508 eller en som kunne erstatte den... burde ikke de som driver med dette ha funnet det ut om 56029009 kunne være erstatning?

#10 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 20 November 2010 - 16:31

QUOTE(Chevy-LPG @ 20 Nov 2010, 07:15) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekket ebay nå. 56029009 har et firma som heter ePartsLand. Men har tidligere i dag fått negativt svar fra de om de hadde 56027508 eller en som kunne erstatte den... burde ikke de som driver med dette ha funnet det ut om 56029009 kunne være erstatning?



Vanskelig å si, siden 56027508 kun ble brukt i export biler til Europa og finnes ikke i noen US biler.
Men finner de en med denne beskrivelsen skulle den kunne brukes.

1993 JEEP GRAND CHEROKEE Engine Brain Box Elec Cont Unit (ECU), (R Rr eng comp), 6-242 (4.0L), AT, Fed, AW4 trans, w/o security

Har ikke vært borti dette problemet, men ved litt undersøkelser kommer det frem at flere har har hatt problem med 1993 modellene.
Så det var visst en svakhet på 1993 PCM’ene (ECU) hvor kondensatorene i PCM’en begynte å lekke og mistet evnen til å "lagre strøm"

Symptonene er at bilen blir vanskelig å starte, og starter ikke før check engine lyset tennes og slukkes…etter lang tids filing på starteren

Så en mulighet er å prøve å bytte de 3 kondensatorene før en kjøper ny PCM.

Jobben er enkel og krever kunn at du har litt hobby-elektriker kunskaper (bruke liten loddebolt)
Kondensatorene er billig og kan kjøpes på diverse fin-elektronikk butikker.

For eksempel. https://www1.elfa.se.......1607&in=fam


Her er bilder som viser plasseringen i PCM’en.





Her er en write up-fra jeepforum.
http://www.jeepforum...writeup-501951/

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 November 2010 - 01:42

Takk igjen for uvurdelig svar. Nå begynner vi å snakke butikk her....

Vi hadde den ute og skrudde den opp her om dagen. Men var ikke så mye mer for oss å hente når jeg kom til all denne stivna "geleen".....

"Symptonene er at bilen blir vanskelig å starte, og starter ikke før check engine lyset tennes og slukkes…etter lang tids filing på starteren"

Man trenger ikke å la starter gå, det er nok med at man setter på tenninga, kommer ikke check engine lampen på så er det bare å slå av tenninga og prøve på nytt....og på nytt....og på nytt. Det tar er 15 min når det er som kaldest nå før den kommer på. Prøvde å isolere ECU, men ikke noe merkbart forskjell.

Bilen går på Lillehammer, så jeg får få den ned igjen og prøve dette.

#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 November 2010 - 18:54



#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 25 November 2010 - 21:51

En stor takk til 512TR som kom med dette innspillet.... Det sparte Kimeline for både mye penger, tid og frustrasjon......Det er nettopp slikt forumet er til....Nå starter bilen på første forsøk i 15 blå....





#14 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 04:59

Var godt å høre det ordna seg.
Jeg holdt lenge en knapp på noe elektrisk som ala Relè, og tenneingslås

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#15 el_cash

el_cash

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 08 January 2011 - 16:47

Chevy-LPG: Veldig bra at dette ordnet seg for deg! Har funnet utrolig mye nyttig info i dette forumet, fantastisk hvilken kunnskap folket her har!

Nå i kulden har jeg også nøyaktig samme symptom som beskrevet i tråden her; "Symptonene er at bilen blir vanskelig å starte, og starter ikke før check engine lyset tennes og slukkes…etter lang tids filing på starteren". Jo kaldere det er, jo verre er det å starte bilen - men er den varm (i oppvarmet garasje) så starter den med én gang, slik den egentlig skal gjøre.

Antar dermed at ECUen er problemet hos meg også, og at kondensatorene bør skiftes. Verkstedet jeg har hatt bilen på har også etter masse feilsøking og -retting kommet frem til at ECUen må være problemet. Ny ECU er utrolig dyrt, og de som er "remanufactured" er også temmelig dyre, kjapt $250-$300. De som bare er tatt ut av "kjørende biler" koster imidlertid rundt $100, men sendes sjeldent til andre land = Norge. Dermed blir det mye enklere for meg å bare skifte kondensatorer, selv om jeg overhodet ikke kan lodde. Min ECU har nummer 56028116, bilen er en '93 Grand Cherokee Laredo med VIN 1J4GZ58S4PC699160 og er tyskimportert, dessverre med tysk tekst i kjørecomputeren... Men det er kanskje ikke ECUen som styrer visningsspråket på kjørecomputeren? Antar at jeg eventuelt må skifte hele displayet i konsollet for å få engelsk tekst. Jaja, digresjoner til side.

Uansett, mitt spørsmål (og hensikten med innlegget her); nøyaktig hvilken kondensator kjøpte du - og hvor? Kjøpte du fra den Elfa-nettsiden som var linket til litt høyere opp i tråden? Bor i Oslo; er det noen steder hvor jeg kan kjøpe riktige kondensatorer i butikk her? Jeg vet absolutt ingenting om kondensatorer heller, men har jo lest hva som står i den geniale guiden på jeepforum:

QUOTE
Three radial capacitors rated at 220 micro Farad’s at 25 volts and + or – 20% tolerance. Radio Shack sells some 220micro Farad at 35V for a buck something. However, the Radio Shack versions are rated to 185F while the originals are rated to 221F I believe. But that difference won’t really matter unless your motor starts overheating. In any case you can always order online the important thing is to match the capacitance value of 220, you can safely go over the 25V rating but it won’t do anything in terms of service life/performance.


Blir imidlertid ikke mye klokere av dette.... Vil jo helst ha "det beste". Og regner med å klare å finne noen som kan utføre selve loddingen for meg.

Men som sagt; vil gjerne vite litt mer spesifikt om "beste kondensatorer" å kjøpe, nøyaktig modellbetegnelse og hvor den kan kjøpes. Setter enormt stor pris på all hjelp! smile.gif