Gå til innhold



Foto

honda cr 250 HJELP!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 zakoman

zakoman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 07 March 2011 - 17:03

Heisann

Handla for noen uker siden en 04 cr250, kjørte den rundt 4-5timer. Var veldig ivrig på å kjøre og var litt sløv med 2taksolje når jeg gikk tom for bensin.
Kjørte rundt på isen i rundt 15min etterhvert gikk den dårlig å døde helt plutselig i tredjegir bånngass, fikk fyrt den opp igjen og fikk den til å gå på tomgang i 20sec. Hørte en fise lyd fra nederst på sylindern, som at luft kom ut. Selvfølgelig stod jeg midt uttpå isen i 30cm snø å ville inn til land så jeg starta den stakkars sykkelen å dro på innover før den stansa.
Kicken låste seg ganske bra, hørte det skrapa når jeg tok å dro litt i den.
Har tatt av sylindern nå og den ser ikke så værst ut, stempel ser fint ut også... Noen små riper på kryss og tvers var det men ikke noe stort.
Lurer på om det er veiva som har tatt kvelden? Noen som veit sånn circa hvor mye jeg må punge ut for å fikse dette? Har ikke veldig peiling på motor som dere sikkert skjønner siden jeg voldtok den med minimalt med olje i bensinen. Må den inn til et verksted eller er det noe en som har litt peiling kan fikse?

#2 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 07 March 2011 - 18:07

Ta sylinder med til forhandler og sjekk om den kun er varmeskjært. Om det er tilfelle så kan en honing eller borring/honing være nok. Nytt stempel og ringer bør du vel uansett ha, det er jo forbruksvare på cross...

Veiva skal ikke ta skade mener jeg, men sjekk at det ikke er dødgang i lageret..
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#3 O.J

O.J

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 08 March 2011 - 08:05

QUOTE(zakoman @ 7 Mar 2011, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann

Handla for noen uker siden en 04 cr250, kjørte den rundt 4-5timer. Var veldig ivrig på å kjøre og var litt sløv med 2taksolje når jeg gikk tom for bensin.
Kjørte rundt på isen i rundt 15min etterhvert gikk den dårlig å døde helt plutselig i tredjegir bånngass, fikk fyrt den opp igjen og fikk den til å gå på tomgang i 20sec. Hørte en fise lyd fra nederst på sylindern, som at luft kom ut. Selvfølgelig stod jeg midt uttpå isen i 30cm snø å ville inn til land så jeg starta den stakkars sykkelen å dro på innover før den stansa.
Kicken låste seg ganske bra, hørte det skrapa når jeg tok å dro litt i den.
Har tatt av sylindern nå og den ser ikke så værst ut, stempel ser fint ut også... Noen små riper på kryss og tvers var det men ikke noe stort.
Lurer på om det er veiva som har tatt kvelden? Noen som veit sånn circa hvor mye jeg må punge ut for å fikse dette? Har ikke veldig peiling på motor som dere sikkert skjønner siden jeg voldtok den med minimalt med olje i bensinen. Må den inn til et verksted eller er det noe en som har litt peiling kan fikse?


Var "litt sløv" med to-takts olje at den gikk på ren bensin?
Du har mao ikke hatt smøring til stempel/sylinder.
Det som skjer er at stempelet, som er kjølt ned og smøres, av bensin/olje blandingen utvider seg til det ikke er plass nok i sylinderen.
Fiselyden du hørte er ett resultat av at stempelet som er for stort for sylinderen "løfter" sylinderen fra blokka.
Er du heldig trenger du bare nytt stempelsett med krysspinne og lager + nye pakninger.
Sylinderen er belagt med Nicasil innvendig og tåler ganske mye. Se etter slitespor. Finner du det må du ha ny sylinder.
Sjekk for "slark" i rådelager og at råden ikke har bøyde seg. Finner du noe som helst slakk her må du ha nytt rådelager/veivsett.
Kontakt MxBike.no De skaffer deler for en bra pris.
Tipper du må ut med rundt 1500-2000.- for ett stempelsett med pakninger.
Må du ha sylinder drar det på med 3500-5000.-
Veivsett koster vel rundt 3000.-

En med peiling på å skru og med hjelp av verkstedhåndboka klarer dette.
Husk bare å bruke momentnøkkel!!
Lykke til!





#4 zakoman

zakoman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 08 March 2011 - 18:39

QUOTE(O.J @ 8 Mar 2011, 08:05) <{POST_SNAPBACK}>
Var "litt sløv" med to-takts olje at den gikk på ren bensin?
Du har mao ikke hatt smøring til stempel/sylinder.
Det som skjer er at stempelet, som er kjølt ned og smøres, av bensin/olje blandingen utvider seg til det ikke er plass nok i sylinderen.
Fiselyden du hørte er ett resultat av at stempelet som er for stort for sylinderen "løfter" sylinderen fra blokka.
Er du heldig trenger du bare nytt stempelsett med krysspinne og lager + nye pakninger.
Sylinderen er belagt med Nicasil innvendig og tåler ganske mye. Se etter slitespor. Finner du det må du ha ny sylinder.
Sjekk for "slark" i rådelager og at råden ikke har bøyde seg. Finner du noe som helst slakk her må du ha nytt rådelager/veivsett.
Kontakt MxBike.no De skaffer deler for en bra pris.
Tipper du må ut med rundt 1500-2000.- for ett stempelsett med pakninger.
Må du ha sylinder drar det på med 3500-5000.-
Veivsett koster vel rundt 3000.-

En med peiling på å skru og med hjelp av verkstedhåndboka klarer dette.
Husk bare å bruke momentnøkkel!!
Lykke til!


ok, tusen takk for hjelpen. Har tatt ut hele motorn nå og kikka nøye i ordentli lys. Sylinder og stempel ser helt fine ut, men veiva er låst og må til med MYE kraft for å rikke den, ville ikke prøve å få rikka den da det sikkert gjør vondt verre ohmy.gif Ringte Snellingen å hørte, de snakka om 6-7tusen i reperasjon for veiv, hone sylindern og bytte stempel, spurte om dette var noe en med litt peiling klarte men trengte vist nitrogen til å kjøle ned osv? skjønte det ikke helt ohmy.gif
siste gang jeg fyller olje på gefylen!! ser dårlig itilegg... hehe kan bli dyr hobby for meg detta da:P

#5 O.J

O.J

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 08 March 2011 - 19:20

QUOTE(zakoman @ 8 Mar 2011, 18:39) <{POST_SNAPBACK}>
ok, tusen takk for hjelpen. Har tatt ut hele motorn nå og kikka nøye i ordentli lys. Sylinder og stempel ser helt fine ut, men veiva er låst og må til med MYE kraft for å rikke den, ville ikke prøve å få rikka den da det sikkert gjør vondt verre ohmy.gif Ringte Snellingen å hørte, de snakka om 6-7tusen i reperasjon for veiv, hone sylindern og bytte stempel, spurte om dette var noe en med litt peiling klarte men trengte vist nitrogen til å kjøle ned osv? skjønte det ikke helt ohmy.gif
siste gang jeg fyller olje på gefylen!! ser dårlig itilegg... hehe kan bli dyr hobby for meg detta da:P


Ja da har nok veiva fått seg en trøkk.
Du har hatt olje på motoren?
De mener at du trenger å bytte rådelager/veivlager, og da må skinkene presses av/på veiva. De er krympa på og derfor trenger man noe for å kjøle ned med.
Funker med tørris også, men du bør ha skrudd litt skal du begi deg utpå dette... wink.gif
Prisen høres riktig ut på Snellingen, men sjekk i tillegg med feks Star motor i Sandvika. De er Honda forhandlere og har verksted.
Jeg mener å ha sett komplett veivsett på ebay for ca 2000.-. Altså helt ny veiv med råde, lager etc...Som dette: Crankshaft crank kit

Lykke til! cool.gif