Gå til innhold



Foto

unngå motorhavari


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 OffroadObelix

OffroadObelix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 167 Innlegg:

Posted 11 March 2011 - 14:39

Var på eu kontrol da fikk jeg vite om at det er en liten del som sitter inntil register kjeden som blir slit å då må bytes.
Denne delen ahr viss en interval på 60000km.
Jeg hadde bilen på merke verksted på 175000km får stor service men den delen ble ikke byttet det er jo bare dårlig av verkstede.

Men når det er sakt så byttet jeg denne delen selv å det var plankekjøring.

Er det noe mere man bør vite om som kan gjøre at bilen lever så lenge som mulig.?

#2 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 11 March 2011 - 16:10

Trodde denne delen hadde intervall på 90 000 km da den ikke blir byttet før den første 90 000 km servicen.

#3 OffroadObelix

OffroadObelix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 167 Innlegg:

Posted 11 March 2011 - 21:23

QUOTE(TIMTIM @ 11 Mar 2011, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
Trodde denne delen hadde intervall på 90 000 km da den ikke blir byttet før den første 90 000 km servicen.

Til meg så sa mitsubishi verksted at det var 60000 km å det er merkbar forskjeld hadde en liten vibrasjon i gulvet i bilen å en liten tikke lyd i motor rommet å nå er det helt bra.
Den delen som jeg byttet var litt slitt men ikke mye.

#4 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 11 March 2011 - 21:33

Ja da skal jeg sjekke ut det med mitt mitsu. verksted bedre å være for tidlig ute en for sent, min ble byttet først på 90 000 km og har kjørt 55 000 km etter det. Ellers da er bilen din i fin form? min har en liten olje lekkasje oppe et sted over olje filteret..

#5 chevydödaren

chevydödaren

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1750 Innlegg:

Posted 11 March 2011 - 22:23

følg også med på drivakslene bak,har en tendens til å bli nappet ut av kardangen
snakker erfaring

#6 OffroadObelix

OffroadObelix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 167 Innlegg:

Posted 11 March 2011 - 23:44

QUOTE(chevydödaren @ 11 Mar 2011, 22:23) <{POST_SNAPBACK}>
følg også med på drivakslene bak,har en tendens til å bli nappet ut av kardangen
snakker erfaring

hoper ikke det er noe som skjer ved kjøring på.
det må vel være litt ulent tereng så det er mye pendling da vel...?

#7 OffroadObelix

OffroadObelix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 167 Innlegg:

Posted 11 March 2011 - 23:54

QUOTE(TIMTIM @ 11 Mar 2011, 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Ja da skal jeg sjekke ut det med mitt mitsu. verksted bedre å være for tidlig ute en for sent, min ble byttet først på 90 000 km og har kjørt 55 000 km etter det. Ellers da er bilen din i fin form? min har en liten olje lekkasje oppe et sted over olje filteret..

Ja det er greit å skjekke delen kostet bare 203kr. Bare ledninger bil baklys som hadde irett opp. Men ingen lekasje går som en klokke.

#8 chevydödaren

chevydödaren

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1750 Innlegg:

Posted 12 March 2011 - 19:59

QUOTE(OffroadObelix @ 11 Mar 2011, 23:44) <{POST_SNAPBACK}>
hoper ikke det er noe som skjer ved kjøring på.
det må vel være litt ulent tereng så det er mye pendling da vel...?

parkerte når det var kaldt så skrått at bilen flexa litt.da frøs tydligvis fettet i aksklene.
så når man kjører da,så står di i samme posisjon som når den var parkert
første dumt da så spretter den ut

#9 OffroadObelix

OffroadObelix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 167 Innlegg:

Posted 12 March 2011 - 21:46

QUOTE(chevydödaren @ 12 Mar 2011, 19:59) <{POST_SNAPBACK}>
parkerte når det var kaldt så skrått at bilen flexa litt.da frøs tydligvis fettet i aksklene.
så når man kjører da,så står di i samme posisjon som når den var parkert
første dumt da så spretter den ut

Det hørtes ikke noe sælig ut. Ble det store skader å dyrt da eller?

#10 chevydödaren

chevydödaren

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1750 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 10:51

QUOTE(OffroadObelix @ 12 Mar 2011, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Det hørtes ikke noe sælig ut. Ble det store skader å dyrt da eller?

kom på 19000

#11 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 14 March 2011 - 21:59

største tullet jeg har lest på lenge... morro...
_RalliArt_

#12 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 15 March 2011 - 12:52

QUOTE(TIMTIM @ 11 Mar 2011, 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Ja da skal jeg sjekke ut det med mitt mitsu. verksted bedre å være for tidlig ute en for sent, min ble byttet først på 90 000 km og har kjørt 55 000 km etter det. Ellers da er bilen din i fin form? min har en liten olje lekkasje oppe et sted over olje filteret..



Det lekker sikkert fra oljetykkgiveren. Det gorde det på min. Neste oljelekkasje får du på oljekjøleren til gearkassen. Den er enkel å fikse, bare dytte slangen litt lenger inn på stussen og flytte slangeklemmen etter...

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#13 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 15 March 2011 - 12:55

QUOTE(chevydödaren @ 11 Mar 2011, 22:23) <{POST_SNAPBACK}>
følg også med på drivakslene bak,har en tendens til å bli nappet ut av kardangen
snakker erfaring


Det ble modifisert under garantien på min.. Ikke sett noen fler aksel problemer etter det.. Nå har den rundet 186 000 km

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#14 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 15 March 2011 - 13:18

Bilen min er nå moden for 180 000 service. Jeg ringte Motorforun Asker. Mannen på delelageret sier at glideren til registeret ikke følger servicekittet fra Mitusbishi. I hans datasystem har han kun solgt noen få.. Nå skal det tilføyes at Asker neppe er den største selgeren av Pjaro i Norge. Folket på disse kanter går heller til Motorpool og kjøper seg en Eneglsk jeep....

Det jeg ut fra det ovenstående da lurer på er om den byttingen av glider på 90 000 km er en modifisering og denne kun skal kontrolleres etter dette? Noen som vet?

Prisen på den har forresten økt fra kr 25 til litt over 200 kroner siden sist... Jeg bytter uanset! De har også øket prisen på oljefilter ganske mye, om jeg ikke husker feil var den lagt på 200 kroner den også.. Da blir det uoriginalt heretter på det..

Edited by enjarl, 15 March 2011 - 13:21.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#15 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 17 March 2011 - 20:54

Tok en service i dag, nå står kun oljeskift på difrensialer og fordelingskasse og gearkasse igjen..

Var og hentet glider til registret hos Motorforum Asker, og snakket samtidig med kundemottakeren. Han var sterk motstander av å bytte denne glideren, hadde vært borti motorhavari i eterkant.. Høres merkelig ut for meg. Min ble byttet på foorrige hovedservice, og den ble tatt på Motorforun, Vollebekk i Oslo. Der holder også importen til i samme bygg. Så om du tar service i Asker og har runder 90 000, respektive 180 000 km osv. da bør du snarest sjekke denne! Kan jo si så mye at jeg etter et par vanlige servicer og noen garantisaker som de overhodet ikke ville se på i Asker fortsatte med servicer ut garantitiden på Vollebekk i stedet. Garantisakene ble ordnet uten diskusjoner der...

Å bytte er ikke noe problem, demonter toppdeksel. bare pass på at du ikke mister noe ned i registret. Det er bl.a distanse/foringsrør utenpå festeskruene til toppdekslet, og disse følger nødvendig vis ikke med ut. Løfter du da toppdekslet så kan de falle ned i registret, eller langt p... ned i motorrommet.. For å få av toppdekslet må også røret fra EGR kjøleren demonteres. en god anledning til å plugge den i samme slengen..

Er en lenke til en diskusjon om det samme fra Pajero Owners Club (UK)

Som du ser av bildet under er det en sprekk i belegget, antakelig teflonbelegg. Det er snakk om noen millimeter før en stor bit ville falt av. Hvordan resten ville bli sittende da vet jeg ikke, men jeg tipper det ville falt av i samme slengen. Bilen hadde da gått 92000 km siden siste bytte av glider.. Tipper det blir en ganske bra konsert når kjedet drar rett mot metall, så forvarsel bør det komme før motoren kneler..
Jeg kommer til å sjekke det i god tid før neste 90 000km er rundet..
IMAG0814.jpg

Her ser du den nye. Tydelig at designet er endret siden sist. Det rare er at plastdelen ikke sitter helt fast, men kan skyves litt på.. Forsterkningen i vinkelen på metalldelen er også borte. Det gjør at den nå kanske kan bøyes litt opp om noe galt skjer?
IMAG0810.jpg

Her ser du plasseringen øvest mellom toppdrevene.
IMAG0813.jpg

Edited by enjarl, 18 March 2011 - 10:55.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#16 OffroadObelix

OffroadObelix

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 167 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 10:10

QUOTE(enjarl @ 17 Mar 2011, 20:54) <{POST_SNAPBACK}>
Tok en service i dag, nå står kun oljeskift på difrensialer og fordelingskasse og gearkasse igjen..

Var og hentet glider til registret hos Motorforum Asker, og snakket samtidig med kundemottakeren. Han var sterk motstander av å bytte denne glideren, hadde vært borti motorhavari i eterkant.. Høres merkelig ut for meg. Min ble byttet på foorrige hovedservice, og den ble tatt på Motorforun, Vollebekk i Oslo. Der holder også importen til i samme bygg. Så om du tar service i Asker og har runder 90 000, respektive 180 000 km osv. da bør du snarest sjekke denne! Kan jo si så mye at jeg etter et par vanlige servicer og noen garantisaker som de overhodet ikke ville se på i Asker fortsatte med servicer ut garantitiden på Vollebekk i stedet. Garantisakene ble ordnet uten diskusjoner der...

Å bytte er ikke noe problem, demonter toppdeksel. bare pass på at du ikke mister noe ned i registret. Det er bl.a distanse/foringsrør utenpå festeskruene til toppdekslet, og disse følger nødvendig vis ikke med ut. Løfter du da toppdekslet så kan de falle ned i registret, eller langt p... ned i motorrommet.. For å få av toppdekslet må også røret fra EGR kjøleren demonteres. en god anledning til å plugge den i samme slengen..

Er en lenke til en diskusjon om det samme fra Pajero Owners Club (UK)

Som du ser av bildet under er det en sprekk i belegget, antakelig teflonbelegg. Det er snakk om noen millimeter før en stor bit ville falt av. Hvordan resten ville bli sittende da vet jeg ikke, men jeg tipper det ville falt av i samme slengen. Bilen hadde da gått 92000 km siden siste bytte av glider.. Tipper det blir en ganske bra konsert når kjedet drar rett mot metall, så forvarsel bør det komme før motoren kneler..
Jeg kommer til å sjekke det i god tid før neste 90 000km er rundet..
IMAG0814.jpg

Her ser du den nye. Tydelig at designet er endret siden sist. Det rare er at plastdelen ikke sitter helt fast, men kan skyves litt på.. Forsterkningen i vinkelen på metalldelen er også borte. Det gjør at den nå kanske kan bøyes litt opp om noe galt skjer?
IMAG0810.jpg

Her ser du plasseringen øvest mellom toppdrevene.
IMAG0813.jpg


På min var det en ny type glider uten det forsterkningen i vinkelen å det var da lett a se at den hadde bøyd seg litegrane. Får det var bare den ene siden av kjede som hadde gått inntil. Når jeg ser den gamle din så er det nokk ikke lenge siden min ble bytet men det står ikke i servichefte eller noen steder.
Ser ut som du gjore det i grevenstid.

Attached Thumbnails

  • 375.jpg


#17 RuneB

RuneB

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 24 March 2011 - 10:03

QUOTE(enjarl @ 15 Mar 2011, 12:52) <{POST_SNAPBACK}>
Det lekker sikkert fra oljetykkgiveren. Det gorde det på min. Neste oljelekkasje får du på oljekjøleren til gearkassen. Den er enkel å fikse, bare dytte slangen litt lenger inn på stussen og flytte slangeklemmen etter...

Kan du forklare litt nærmere hvor denne slangen til oljekjøleren sitter? Er ikke så oppegående på hva alt dette oppi motor er. Nylig byttet oljetrykkgiver, men drypper fortsatt litt olje fra et el annet sted sad.gif

#18 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 20:53

QUOTE(RuneB @ 24 Mar 2011, 10:03) <{POST_SNAPBACK}>
Kan du forklare litt nærmere hvor denne slangen til oljekjøleren sitter? Er ikke så oppegående på hva alt dette oppi motor er. Nylig byttet oljetrykkgiver, men drypper fortsatt litt olje fra et el annet sted sad.gif


Kikk inn i gitteret i det fremste skjoldet under regnummerplaten.. Lyser du inn der så ser du en stuss på hver side i underkant av radiatoren. Selve oljekjøleren sitter litt lengre opp. På min lakk det fra venstre slangestuss i bunn av radiatoren, altså ikke på selve oljekjøleren.

Om det har dryppet en stund før du fikk byttet giveren, tar det nok litt tid før det drypper seg ferdig.. Legger seg olje bl.a i traversen mellom midtre og bakre skjold under.

Edited by enjarl, 15 May 2011 - 13:53.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#19 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 21:58

QUOTE(OffroadObelix @ 21 Mar 2011, 10:10) <{POST_SNAPBACK}>
På min var det en ny type glider uten det forsterkningen i vinkelen å det var da lett a se at den hadde bøyd seg litegrane. Får det var bare den ene siden av kjede som hadde gått inntil. Når jeg ser den gamle din så er det nokk ikke lenge siden min ble bytet men det står ikke i servichefte eller noen steder.
Ser ut som du gjore det i grevenstid.


Bare å konkludere med at trådstarters påstand om 60000 km må være et fornuftig intervall for kontroll og bytte av glideren.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#20 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 18:17

Ny tråd om samme tema..

Edited by Kirneh, 10 March 2013 - 12:21.
Reparerte link.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..