Dual band radio
#1
Posted 23 March 2011 - 02:02
Nå har jeg lett over alt og spurt folk jeg kjenner om det finnes dualband radioer med 136-174 mhz og 27 mhz båndet. Som det går ann og sende på 27 mhz også.
Finner bare sånne som går og ta imot med på 27 mhz på disse radioene....
Dette virker som om det er en kombinasjon som ikke finnes i hele verden...
Er dette riktig?
Per I. Lund.
#2
Posted 23 March 2011 - 04:26
Nå har jeg lett over alt og spurt folk jeg kjenner om det finnes dualband radioer med 136-174 mhz og 27 mhz båndet. Som det går ann og sende på 27 mhz også.
Finner bare sånne som går og ta imot med på 27 mhz på disse radioene....
Dette virker som om det er en kombinasjon som ikke finnes i hele verden...
Er dette riktig?
Jeg har en som jeg har modda med HF +50Mhz(100W) +144Mhz(50W) +433Mhz(35W) jeg men den koster ca10000
den dekker nå også 27Mhz/11m med 100W på alle modes det er en icom 706 med automatisk antenne tuner
MEn tilbake til spørsmålet ditt
27 + 136-174Mhz Nope finnes ikke enda
men det finnes noen 28-50-144-433MHz radioer (Yaesu FT-8900R er et eksempel på en sånn) mulig at de kan moddes for bruk utenom båndplan.
men mye nå er software definert i tilegg til hardware så tukling/modding blir mer å mer umulig
men skal du ha en bra 11m radio investerer du i en Ranger 10m amatørstasjon og modder denne til TX på 11m
husk bare tillat bruk med 4W FM på 11m walkie talkie her i norge
og VHF og UHF samband kan du egentlig bare glemme med mindre du har tillatelse fra PT til å benytte dette...og ja man blir peilet inn av PT og politi (en kompis fikk erfare det dyrt, de tok alle radioene) pluss bot
på UHF har man jo disse PMR radioene med 30mW uteffekt som er lisensfrie
Edited by KapteinMike, 23 March 2011 - 04:45.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#3
Posted 11 April 2011 - 20:54
Nå har jeg lett over alt og spurt folk jeg kjenner om det finnes dualband radioer med 136-174 mhz og 27 mhz båndet. Som det går ann og sende på 27 mhz også.
Finner bare sånne som går og ta imot med på 27 mhz på disse radioene....
Dette virker som om det er en kombinasjon som ikke finnes i hele verden...
Er dette riktig?
Hei vist du velger Yaesu FT-8900R som har 4 ban + et dellefilter i forbinelse med antene kabelen, en dullbanantene vhf-uhf + en antene til 27mhz.
Dette kan du gjøre vis du har lisens.
Vist du ønsker info om lisens ta kontakt med NRRL.no
#4
Posted 12 April 2011 - 21:30
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#5
Posted 13 April 2011 - 08:01
Trykkleif????
En radio som er moddet, til å godta andre frekvenser f.eks 27Mhz, har du som amatør kun lov til å bruke på 28mhz-bandet.
Som radioamatør har du KUN lov å sende innen båndplanen til radioamatørene.
Du kan ikke bruke dette utstyret på f.ex CB, Maritim VHF, fly etc.
Men, du kan ta utstyr å modifisere FRA CB, Maritim VHF, fly etc til å bruke på amatørbåndene.
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#6
Posted 13 April 2011 - 08:08
Nå har jeg lett over alt og spurt folk jeg kjenner om det finnes dualband radioer med 136-174 mhz og 27 mhz båndet. Som det går ann og sende på 27 mhz også.
Finner bare sånne som går og ta imot med på 27 mhz på disse radioene....
Dette virker som om det er en kombinasjon som ikke finnes i hele verden...
Er dette riktig?
Kort svar, Ja. Dette er riktig.
Du har ikke lov å sende med en slik konstelasjon, da radioamatørutstyr ikke er CE merket i samme forstand som PR utstyr er.
Radioamatører har lov å lage sitt eget utstyr, samt modde sitt eget utstyr til å sende utenfor egen båndplan.
MEN Dette betyr ikke at de har LOV til å sende utenfor egen båndplan.
Båndplan er -> http://www.arcticpea...HF_bandplan.pdf
Så, en som prater på 27.555mhz er en pirat uansett hva han har av lisenser.
En som prater på CB CH 3 med 5w FM, prater ulovlig.
CB er forøverig meget godt beskrevet her....
http://www.fricamp.c...o...&Itemid=107
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#7
Posted 13 April 2011 - 23:08
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#8
Posted 14 April 2011 - 06:39
Amatørradioene behøver ikke å være CE merket, hvordan kan vi da ha lov til å bygge egne amatørradioer selv fra komponent nivå
MOdifisering av radioamatørutstyr er pr i dag tillatt så lenge det blir brukt til amatørradio og ikke alt anna.
her er det bare å holde seg innen for båndplan når man sender og ikke hva radioen kan gjøre
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#9
Posted 14 April 2011 - 06:51
Helt riktig.. er max 4W i norge på CB CH 3 CEPT (26,985Mhz) AM er ikke tillat brukt med mindre man har gammel licens og gammelt utstyr fra den tiden AM var lovelig i norge, og da var faktisk noen radioer på hele 2W AM og alle de radioene var typegodkjent av teledirektoratet
Og jeg har en sånn X-tall Zodiac radio AM 2W...
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#10
Posted 19 February 2012 - 13:35
Men takker så meget for masse interessant lesing. Nå skal jeg finne frem radioen min og se om jeg finner en side på nettet hvor jeg kan finne en antenne for bil.
Har dere noe tips til det? Eller... Det finner jeg sikkert inpå sambandsiden her. Regner med noen har spurt om det før også:-)
Men, hva mener dere med å modde en radio? Må jeg inni den og bytte noen deler eller er det bare noe lodding og greier dere prater om?
Per I. Lund.
#11
Posted 19 February 2012 - 14:40
Den må opnes for alle frekvenser
#12
Posted 19 February 2012 - 14:44
Edit: Du kan og gå på Privatradio.net og spørre om hjelp, eller på scannernytt.net
Edited by Dæng, 19 February 2012 - 14:45.