Gå til innhold



Foto
* * * * - 5 votes

HardKåres Amerikanere


  • Please log in to reply
326 replies to this topic

#21 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Lofoten - Svolvær
  • Interesser:Snøscooter og 4x4
  • Klubb:scooteforum.no

Posted 03 June 2011 - 23:31

Hehe, såpass. Ja blir nok bra. Jeg trodde dette var en bil i 10.000 kr klassen :-o der kan man se hvor feil man kan ta :-o

#22 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 26 July 2011 - 21:41

DA har jeg fått deler fra Rock, og monterte inn ny bimetallfjær og Vacuum pull-off. Reagerte litt på at den nye fjæra ikke var utstyrt med strøm, slik som den gamle som tok fyr. Og etter montering så gikk bilen like j**lig dårlig.

La også merke til at ved choke på full on så klarte fortsatt ikke staget fra pull-off'en å påvirke spjeldet mot åpen posisjon. Så da var det bare å hive seg til å begynne å justere:

Før

og etter. Bøyde begge stag, både til bimetallfjæra og pull-off'en. Og første prøvetur gikk svært bra... Blir spennende å se når vinteren kommer om det funker like bra, evt får jeg komme i gang med fine-tuning... Genialt når finjusteringene består i å fysisk bøye et metallstag... biggrin.gif

Så var det til å fjerne alt av krom fra bilen, for å få oversikt over rust. Ikke så mye som jeg fryktet, men ikke så lite som jeg håpet... biggrin.gif

Bilen fikk jo et helt annet "bad-ass" look uten krom og stigbrett, og ble jo sinssyk høy under... Skikkelig terrengbil nå... biggrin.gif Men bilen var så PEN med krom, at det skal nok på plass igjen før NN-treffet i august...
  • mojelars and cned86 like this
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#23 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Lofoten - Svolvær
  • Interesser:Snøscooter og 4x4
  • Klubb:scooteforum.no

Posted 27 July 2011 - 07:53

Morsomt å se at det skjer ting wink.gif Hva er planene videre nå? Ser ut på bildene som at motorrommet er klar for en renovering og kanskje motoren også trenger seg en liten shining å litt lakk :-) Er planen og få denne i så god stans så mulig eller bare til offroad kjøring? Fortsett og dokumentere med bilder :-)

#24 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 27 July 2011 - 17:23

Sliter litt med vekt og størrelse for offroading, har hadd den med på 2 treff så langt men må til med heving og sperrer og annen utveksling for å få et skikkelig "skogstroll". Så planene er en rullende restaurering, begynne å plukke og sveise rust som en bruksbil. Har også planer om å "pynte litt" i motorrommet, som du sier, et strøk maling på blokka, nye ventildeksler, + +
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#25 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Mine Kjøretøy:
    77-mod Renault 30TS
    01-mod Dodge RAM 2500 Cummins
  • Klubb:AES, TLRK

Posted 27 July 2011 - 18:40

Det er utrolig hvor mye sånne stigtrinn har å si på høyden.. Jeg synes bilen er tøffere uten, men sikkert mer problematisk å komme seg inn i. på min bil stikker stigtrinnene såpasse langt ut at hvis folk prøver å smelle opp bildøra i sia på min bil så treffer de et solig stårør biggrin.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#26 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Finnmark
  • Interesser:Er intressert i det meste på hjul. Liker turer ute sommer som vinter. Spesielt intressert i biler med 4x4 og kjøring med disse.
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Chevy Silverado 2500 HD
    2002 Mod.
    VOLVO C-303
    1976 Mod.
    Dodge Power Wagon
    1961 Mod.
    Ford E-350 7,3 Power Stroke
    2000 Mod.
    Dodge WC52
    1944 Mod.
  • Klubb:Team Low Cost

Posted 27 July 2011 - 20:26

QUOTE(HardKåre @ 27 Jul 2011, 18:23) <{POST_SNAPBACK}>
Sliter litt med vekt og størrelse for offroading, har hadd den med på 2 treff så langt men må til med heving og sperrer og annen utveksling for å få et skikkelig "skogstroll". Så planene er en rullende restaurering, begynne å plukke og sveise rust som en bruksbil. Har også planer om å "pynte litt" i motorrommet, som du sier, et strøk maling på blokka, nye ventildeksler, + +


Litt stor som denge bil, litt tung for di værste svart hullene. Men du verden så artig det e med litt motor. Vi har samme filosofi ang rullende restaurering.

Mitt største problem e høyden mitt under bilen. Vurdere ei 2" heving for litt bedre offroad egenskaper.... Sperrene og giringene mine ligger forøvrig i garasjen. Håper jeg har di på plass til JAC.... Om ikke får jeg kjøre volvo!

Kommer du på JAC i høst?

Edited by 1911, 27 July 2011 - 20:27.


#27 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 27 July 2011 - 20:43

Jeg "mistet" 100% deltagelse pga transferhavari på Paja på vei til JAXC, og dette treffet må jeg desverre også slippe... Arbeidshelg, kjærring på tur i sør-sverige og sjonglering med 2stk småpøbler som nok enda er for små til å se gleden av å grave en bil ned i et gjørmehull i time etter time kommer i veien for meg... Har et annet arrangement jeg "må" delta på i stedet.

Ellers så angrer jeg veldig på at jeg har kjørt rundt med stigtrinn i alu på de to treffene jeg har deltatt, begge er selvsagt bøyde nå da de er fine å flyte på... Er festet med 7 skruer hver og plukkes av i et hattefokk...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#28 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Finnmark
  • Interesser:Er intressert i det meste på hjul. Liker turer ute sommer som vinter. Spesielt intressert i biler med 4x4 og kjøring med disse.
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Chevy Silverado 2500 HD
    2002 Mod.
    VOLVO C-303
    1976 Mod.
    Dodge Power Wagon
    1961 Mod.
    Ford E-350 7,3 Power Stroke
    2000 Mod.
    Dodge WC52
    1944 Mod.
  • Klubb:Team Low Cost

Posted 28 July 2011 - 08:18

QUOTE(HardKåre @ 27 Jul 2011, 21:43) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg "mistet" 100% deltagelse pga transferhavari på Paja på vei til JAXC, og dette treffet må jeg desverre også slippe... Arbeidshelg, kjærring på tur i sør-sverige og sjonglering med 2stk småpøbler som nok enda er for små til å se gleden av å grave en bil ned i et gjørmehull i time etter time kommer i veien for meg... Har et annet arrangement jeg "må" delta på i stedet.

Ellers så angrer jeg veldig på at jeg har kjørt rundt med stigtrinn i alu på de to treffene jeg har deltatt, begge er selvsagt bøyde nå da de er fine å flyte på... Er festet med 7 skruer hver og plukkes av i et hattefokk...


Di alu plankene på sia er ganske enkel å få ta i brukt. Samme type som er på eldre suburban rundt om kring. Bare å kappe ned på lengda! Mulig jeg et om noen til deg i Alta.

#29 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 23 August 2011 - 17:10

Brukte siste uka frem mot NN-treffet til vasking og klargjøring og fikk lakket opp etpar "problemområder" hvor tidligere seier har brukt feil fargetone. Bilen er faktisk såpass fin i lakken at siden jeg har funnet rette fargekoden så ser man ikke forskjell på gammel lakk og "lett touch-up" med unntak av grunnarbeidet selvsagt... Ble fort og gæli, ville ha bilen i penest mulig stand på treff.

Eneste som gjensto før jeg skulle rulle bort på treff var et kjapt oljeskift, og DER!!! Peanøttsmør under påfyllinga... Og jeg er oppvokst med at det er ensbetydende med deffekt toppakning... Så da ble det treff uten bil... blink.gif

Men etter å ha diskutert med noen lokale krefter og søkt litt på nett innser jeg at det faktisk er som forventet... Så lenge jeg kjørte med lekk og halvveis tett radiator plagdes jeg med at den gikk varm. Derfor nappet jeg ut termostaten for å ha kontroll på temperaturen. Med det resultat at bilen ikke når å bli skikkeli driftsvarm på den småkjøringa jeg bedriver. Med det resultat at kondens i blokka ikke når å fordampe. Med det resultatet at fukten kondenserer til peanøttsmør. Jeg stusset jo på at olja var fin, ikke antydning til gråaktig.

For å være helt sinker har jeg kjørt en komptest på motoren i dag, noe avvik mellom sylindrene, så den hadde nok hatt godt av en overhaling, men resultatene ligger GODT innenfor begrensningene i FSM'en. rofl.gif

Litt synd å gå glipp av treff, men likevel, HADDE det vært mygel med toppen er jeg uansett glad jeg lot være.

Hadde det ikke vært for jobb i morgen tidligtidlig hadde jeg måttet bevilge meg et STORT glass cognac i kveld ja.... cool.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#30 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Finnmark
  • Interesser:Er intressert i det meste på hjul. Liker turer ute sommer som vinter. Spesielt intressert i biler med 4x4 og kjøring med disse.
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Chevy Silverado 2500 HD
    2002 Mod.
    VOLVO C-303
    1976 Mod.
    Dodge Power Wagon
    1961 Mod.
    Ford E-350 7,3 Power Stroke
    2000 Mod.
    Dodge WC52
    1944 Mod.
  • Klubb:Team Low Cost

Posted 23 August 2011 - 17:18

Da e du vel JAC klar!


#31 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 23 August 2011 - 17:48

Hehe ja, men nei... Fruen er bortreist hele helgen, og desverre tror jeg at en 3-åring og en 6-åring ganske fort kan gå lei av å sitte på etter hvert som hastigheten kan måles i m/t i stedet for km/t, og effekten regnes i manhours i stedet for horsepower... biggrin.gif Men med dette treffet legger jeg grunnlaget for at fruen blir hjemme under JAWC2012...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#32 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 24 August 2011 - 12:27

Fikk ryddet plass til bilen i garasjen i dag!!!!

Rett nok må jeg demontere lyktebøyla for å få lukket igjen døra, men det ER plass til den i garasjen!! biggrin.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#33 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 27 August 2011 - 03:28

Siden jeg kjøpte bilen har jeg irritert meg over at ETT av hovedlysene var byttet ut med blankt glass, som i tillegg var montert så skeivt og skakkt at bilen så skjeløyd ut. Montert på verksted... Heldigvis hadde jeg liggende etpar flotte 7"-lykter som jeg fikk montert.



Flott med symmetriske lys igjen... Men jeg lurer på om jeg har litt lyst på blanke glass i begge lyktene, jeg tror jeg kan sette i blank lykteinnsats på disse lampene uten noe særlig stress... Ulempen var at siden jeg har "utstillingslys" med park i blinkelysene, trenger jeg park i hovedlyktene også når jeg *host* skal på EU-kontroll f.eks... Og disse lampene var ikke utstyrt med park som de forrige. Har ikke lyst å borre i reflektorene, da jeg er redd for at de kan sprekke, og fuktinntrengning mm. Men så fant jeg et godt tips fra Chevy-LPG her inne:

Hva med å borre parklys inn i LYSPÆRENE i stedet...



5mm bor, så passer en 5mm lysdiode PERFEKT inn i hullet. Må trykkes litt på plass. Husk bare å få med en motstand på 470, for å tilpasse 12v til en 5mm diode. Clas Ohlson har alt i sortimentet. Eneste som var litt plunder, som jeg ikke visste, var at dioder må ha likestrøm rette veien: Hadde montert den ene dioden feil vei, og kunne ikke forstå hvorfor jeg bare fikk lys i en diode... Gir ikke så sterkt lys, men lyser fint opp reflektoren så det skal holde på en EU-kontroll...
Pluss at hvis jeg må bytte lyspære må jeg borre ut til dioden igjen... whistle.gif

Og når jeg var i gang fikk jeg koblet opp markeringslysene fremme ilag med "utstillingslysene" mine...

Edited by HardKåre, 27 August 2011 - 03:30.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#34 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 11 September 2011 - 14:43

Som nevnt, så likte jeg looken med blanke glass... Så i dag ble det BILTEMA!! lykter på bilen...

FØR:


ETTER:


Ellers snublet jeg plutselig over en Chevy van Bellevue på høgger'n her, med kromma bakstøtfanger... Kostet meg den nette sum av 300 smackers!! Ikke helt fin finnish, og litt jobb å få tilpasset og polert, men tror bilen kommer til å kle en krom-fanger MYE bedre enn det jeg har nå......


  • Hallen likes this
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#35 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 26 September 2011 - 18:36

Det gjorde den!

En god del mygel i ledningsnettet baki her også. Skiltlyset hentet f.eks strøm fra inne i dashbordet, i stedet for fra et baklys. Fikk koblet om det verste baki her.


Flott på avstand, har vært og handlet Autosol og en polermaskin fra Biltema, så får vi se om ikke denne kan bli fin på nært hold også. Nå gjenstår bare å koble til skiltlyset, og tilhengerkontakten. Har dratt ledninger helt frem til motorrommet nå for å få koblet til blinkelysene fremme og bremselysbryteren, for å slippe å få "oransje" bremselys på en tilhenger.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#36 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 01 October 2011 - 20:12

Siden dette er en Amcar-garasje må jeg skryte av mitt nyeste tilskudd til bilparken... cool.gif

1965 Plymouth Barracuda Formula S...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#37 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Lofoten - Svolvær
  • Interesser:Snøscooter og 4x4
  • Klubb:scooteforum.no

Posted 03 October 2011 - 09:05

Har du kjøpt nytt all den crom'en du har satt på RAM'en?

Gratulere med nyinnkjøpet. Har du flere bilder? Hvilken motor står det i noe slikt?


#38 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 05 October 2011 - 10:55

SELVSAGT har jeg bilder!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Her er endel bilder av Barracudaen:
http://s203.photobuc...mview=slideshow
Denne er utstyrt med en 273CID Chrysler V8 på ca 235hp med en 904 Torqueflite 3-trinns automat... biggrin.gif Desverre så står Barracudaen ikke kjørbar 125km hjemmefra... Ikke lengre unna enn at det er en fiin kjøretur frem og tilbake mens barna er på skolen, men det går jo ut over Dodgen da... smile.gif

Jeg var veldig heldig med Dodgen, all krommen satt faktisk på når jeg kjøpte den. Ikke alt som sitter like godt, er festet med 33 år gamle plastklips, men jeg har funnet en leverandør i US som skaffer ALT nytt... Det eneste jeg har funnet selv av krom er bakstøtfangeren, som satt på en Chevy Bonneville. Men jeg synes den passe ganske mye bedre enn en svart stålbjelke... smile.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#39 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Lofoten - Svolvær
  • Interesser:Snøscooter og 4x4
  • Klubb:scooteforum.no

Posted 05 October 2011 - 15:36

Crommen ser jo ut som om bilen er ny. (?) Hva koster Baracudaen? Den ser jo strøken ut. Å va feiler det den siden den ikke er kjørbar ?

#40 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 05 October 2011 - 18:46

Ja, Dodgen er veldig fin i krommen... :-) Karosseriet er heller ikke så verst, men har etpar små rusthull og et hull i dørken jeg må utbedre. Dessuten er bilen opplakkert for ca 10 år siden. Og når jeg fant rett lakkode så kan jeg "flekklakke" uten at du ser overgangene, da lakken ikke er falmet. Har "touchet opp" etpar områder hvor tidligere eier brukte feil fargekode, og det ble veldig bra.

Bremsesystemet på Barracudaen er tomt for bremsevæske, uten at jeg kan se noen plasser det lekker. Alle bremseslangene ser fine ut, ikke antydning til sprekker. Ser ganske nye ut også. Dessuten så er automatkassa noe "sloppy", litt vanskelig å finne rett gear i kassen. Men siden høsten er kommet så har jeg vinteren på meg til å finne ut av det, da bilen ikke har hatt skilt i Norge... smile.gif Venter antagelig til våren med importvisning.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere