Frityr
#61
Posted 11 October 2012 - 07:40
#62
Posted 31 January 2013 - 14:20
Selger et komplett ombyggningssett fra greasecar, USA. Se salgstråd ikke offroad relatert.
#63
Posted 17 October 2013 - 13:26
Bare for å ha nevnt det, "frityrolje" kan være mye rart! Det en vil ha tak i er rapsolje, lett å identifisere (den er flytende ihvertfall ned til 5grader); det en ikke vil ha er palmeolje (feks de røde 10literskannene fra Hoff); den stivner til uhåndterlig ved 20grader.
Soyaolje var nevnt i tråden-den som får en bil til å gå over tid på soya vil bli berømt...... Soyaolje har lav brennverdi og er totalt uegnet som drivstoff for en hurtiggående dieselmotor.
En kan kjøre på palmeolje-dieselmix (jeg har gjort det en hel vinter bare for å bevise at det går), men det er mer jobb enn du aner.
Oppvarming og filtrering er alfa og omega; den beste filtreringen får en ved kald filtrering (da får en bort bla fett fra matvarene som er stekt i oljen).
Oljen må varmes før den kommer inn i finfilteret; skulle jeg bygd et slikt anlegg i dag ville jeg lagd en tank med passende volum og plassert denne i motor-rommet; latt en elektrisk pumpe levere fra hovedtank til denne og kjørt overløp tilbake til tank (eller startet og stoppet pumpen med nivåbryter!); tanken skulle ha oppvarming fra kjølevannet (dobble vegger) og utvendig isolasjon;
det orginale fuelsystemet suger da fra denne tanke, gjennom en rør-i-rør-varmeveksler og til forpumpe, filter, insprøytningspumpe; og retur ledes tilbake til tanken. I tillegg ville jeg kjørt med to filter i serie (det første grovere enn bilenes orginalfiler), begge med oppvarming (kveile kopperrør utvendig og isolere) og isolert alt av rør (bunnfyllingslist fra byggvaren!).
Velger en å styre med nivåbryter kan en enkelt lage til opplegg for start/stopp på diesel; to pumper, en ekstra liten dieseltank og bryter (1-0-1).
#64
Posted 10 December 2015 - 16:36
Bør vel også lage seg mobilt filtersystem for ferie og langtur:)
'87 TLC LJ73 - 2LTII - IC - OME - ARB - KM2
Min garasje på NLCK-forumet
Nordland Offroaders hoveside
#65
Posted 29 December 2015 - 16:43
Viktig å vrme frityren før den når motoren. Da brenner den godt, og både eksos og gange er mer lik vanlig diesel.
Har kjørt noen turer hjem til jul nå med ren frityr. Var 10 minus på det kaldeste. Null problem :-)
Filtrerer ned til 100 mikron. Så lar jeg det stå i 2-3 uker før jeg pumper via et 5 mikron filter. Mitt tips til filtrering, og ja jeg har plagdes, er... Ta deg tid. La dunkene du henter stå kjølig, da synker drit til bunn og fett (det som lager problemer) stivner og synker til bunn. Varmer du opp før du filtrerer lurer du deg selv. Og ta raps/solsikkeolje! Som helst kun er brukt til å steke pomfri. Kylling og andre kjøttfettrester stivner og lager trøbbel.
Dette gjelder da en om617 motor. Som forresten er ypperlig til frityr og mur annet. Siden jeg har såpass med varme i tanken har jeg vurdert å prøve motorolje og alt mulig annet, men holder meg til frityr foreløpig.