Gå til innhold



Foto

Frityr


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
64 replies to this topic

#61 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 11 October 2012 - 07:40

Fikk ganske raskt problemer med at filteret tettet seg igjen. Fikk montert ventil/varmeren, sammen med en liten tank for vindusspylerveske. Tanken er på ca 1.2 liter, og egentlig grei nok, men jeg må nok fylle den ganske ofte foreløpig. Grunnen er at luftingen på spylervesketanken står høyere enn luftingen på tanken bak. Det fører til at dieselen renner ut av tanken og over i "den store" tanken i løpet av noen timer. Må nok inn med en ventil til, sånn at jeg kan føre returen fra "dieseltanken" min tilbake dit når tenningen er av. Evt med en forsinkelse på returen, sånn at det faktisk kommer noen dråper idet tenningen skrus av/på. Alternativt må jeg koble litt anderledes, sånn at det kommer ren diesel inn i systemet i en kort stund etter at tenning skrues på , og det samme når den skrues av. Men det virker som det hjelper å varme frityren rett før dieselfilteret, Det virker som om bilen går bedre nå enn den gjorde når jeg nesten stoppet på vei hjem på mandag. Da måtte jeg inn med lavserie for å komme opp den siste bakken hjem.

#62 Webviggo

Webviggo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 31 January 2013 - 14:20

Selger et komplett ombyggningssett fra greasecar, USA. Se salgstråd ikke offroad relatert.



#63 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 17 October 2013 - 13:26

Bare for å ha nevnt det, "frityrolje" kan være mye rart! Det en vil ha tak i er rapsolje, lett å identifisere (den er flytende ihvertfall ned til 5grader); det en ikke vil ha er palmeolje (feks de røde 10literskannene fra Hoff); den stivner til uhåndterlig ved 20grader.

Soyaolje var nevnt i tråden-den som får en bil til å gå over tid på soya vil bli berømt...... Soyaolje har lav brennverdi og er totalt uegnet som drivstoff for en hurtiggående dieselmotor.

 

En kan kjøre på palmeolje-dieselmix (jeg har gjort det en hel vinter bare for å bevise at det går), men det er mer jobb enn du aner.

 

Oppvarming og filtrering er alfa og omega; den beste filtreringen får en ved kald filtrering (da får en bort bla fett fra matvarene som er stekt i oljen).

Oljen må varmes før den kommer inn i finfilteret; skulle jeg bygd et slikt anlegg i dag ville jeg lagd en tank med passende volum og plassert denne i motor-rommet; latt en elektrisk pumpe levere fra hovedtank til denne og kjørt overløp tilbake til tank (eller startet og stoppet pumpen med nivåbryter!); tanken skulle ha oppvarming fra kjølevannet (dobble vegger) og utvendig isolasjon;

det orginale fuelsystemet suger da fra denne tanke, gjennom en rør-i-rør-varmeveksler og til forpumpe, filter, insprøytningspumpe; og retur ledes tilbake til tanken. I tillegg ville jeg kjørt med to filter i serie (det første grovere enn bilenes orginalfiler), begge med oppvarming (kveile kopperrør utvendig og isolere) og isolert alt av rør (bunnfyllingslist fra byggvaren!).

 

 

Velger en å styre med nivåbryter kan en enkelt lage til opplegg for start/stopp på diesel; to pumper, en ekstra liten dieseltank og bryter (1-0-1).


Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#64 lcvidar

lcvidar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 10 December 2015 - 16:36

Er det fortsatt noen som holder på? Vurderer å bygge om 80n med stor oppvarmet isolert tank der reservehjulet er. Er plass til mange liter. Dieselvarmer skal på plass, for å få forvarmet godt. Finnes jo også el-varmere med pumpe, når jeg har tilgang til strøm. Har tenkt å la org.dieselfilter være på kun diesel, og ha hele frityrsystemet oppvarmet og isolert. Ev også dieselpumpa og høytrykksrør.
Bør vel også lage seg mobilt filtersystem for ferie og langtur:)
mvh Vidar
'87 TLC LJ73 - 2LTII - IC - OME - ARB - KM2

Min garasje på NLCK-forumet
Nordland Offroaders hoveside

#65 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 29 December 2015 - 16:43

Har en 40L alutank i bagasjerom. Valgte å legge drivstoffslangen inni bilen, til et oppvarmet filter. Har en varmekolbe i tanken som varmer (det blir varmt!) av alurør. Både filter og kolbe er koblet parallelt med varmeapp, med kuleventil for å stenge. Elektriske ventiler for å skru over fra diesel til frityr. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke mulig å kjøre frityr i dieselfilteret, men før jeg stopper når det er meget kaldt kjører jeg diesel gjennom frityrfilteret og lager en mix. Og i slangen bak til tanken. Da er det ingenting som kan stivne.

Viktig å vrme frityren før den når motoren. Da brenner den godt, og både eksos og gange er mer lik vanlig diesel.

Har kjørt noen turer hjem til jul nå med ren frityr. Var 10 minus på det kaldeste. Null problem :-)

Filtrerer ned til 100 mikron. Så lar jeg det stå i 2-3 uker før jeg pumper via et 5 mikron filter. Mitt tips til filtrering, og ja jeg har plagdes, er... Ta deg tid. La dunkene du henter stå kjølig, da synker drit til bunn og fett (det som lager problemer) stivner og synker til bunn. Varmer du opp før du filtrerer lurer du deg selv. Og ta raps/solsikkeolje! Som helst kun er brukt til å steke pomfri. Kylling og andre kjøttfettrester stivner og lager trøbbel.

Dette gjelder da en om617 motor. Som forresten er ypperlig til frityr og mur annet. Siden jeg har såpass med varme i tanken har jeg vurdert å prøve motorolje og alt mulig annet, men holder meg til frityr foreløpig.