Gå til innhold



Foto

Frityr


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
64 replies to this topic

#21 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 02 July 2011 - 14:02

Her oppe i nord funka det heller dårlig med det å blande i originaltanken. Fikk problemer ved kysten i går kveld da tempen sank til under 8grader. Harket noen mil så var det stopp. Heldigvis hadde jeg filter og 10mm fastnøkkel med med og fikk skiftet. Kom meg hjem greit etter det.
Så det blir oppvarmet tank heretter....

#22 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 02 July 2011 - 15:50

Hvor mye blander du ? Eller kjører du på ren Frityr ?

Så langt har jeg vært oppe på 50% frityr. Etterhvert nå filtrert gjennom 2 stk 10" filtre fra Clas Ohlson.

Men det er vel litt varmere her nede i sør (kanskje)

// faj

#23 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 02 July 2011 - 22:08

60%diesel 40%frityr.

Men har ikke hatt problemer hjemme med temperaturer ove 15 grader.

#24 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 July 2011 - 20:12

QUOTE(fievvrut @ 2 Jul 2011, 15:02) <{POST_SNAPBACK}>
Her oppe i nord funka det heller dårlig med det å blande i originaltanken. Fikk problemer ved kysten i går kveld da tempen sank til under 8grader. Harket noen mil så var det stopp. Heldigvis hadde jeg filter og 10mm fastnøkkel med med og fikk skiftet. Kom meg hjem greit etter det.
Så det blir oppvarmet tank heretter....


Du fikk nokk problemer for at du mest sansynlig har brukt palmeolje. Mange gatekjøkken og restauranter som bruker det. Alle som får olje fra Hoff har palmeolje. Palmeoljen stivner ved 15C°. Biler uten ekstern tank kan ikke kjøre på palmeolje, med mindre det er varmt ute. Jeg bruker rapsolje, å det stivner ved ca 0C°. Dessuten er det viktig at olja blir filtrert skikkelig, eller tettner dieselfilteret fort. Jeg filtrerer olja gjenom 3 filter med tallene 20, 10, 5 mikron. Betilt fra irland.

Holder på å snart gå til inkjøp av anlegg for å montere i bilen. Ekstern tank osv. Har kommet over et anlegg til 3000,- fra usa.

Stian
Fis en bris...

#25 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 07 July 2011 - 20:22

QUOTE(Annnte @ 7 Jul 2011, 21:12) <{POST_SNAPBACK}>
Holder på å snart gå til inkjøp av anlegg for å montere i bilen. Ekstern tank osv. Har kommet over et anlegg til 3000,- fra usa.


Regner med du informerer oss om hvor og hvordan når du har fått det på plass (om ikke før)

#26 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 July 2011 - 20:38

QUOTE(finnarne @ 7 Jul 2011, 21:22) <{POST_SNAPBACK}>
Regner med du informerer oss om hvor og hvordan når du har fått det på plass (om ikke før)



Klart!! Jeg skriver når jeg har funnet ut nye ting smile.gif
Hær er linken til det anlegget som jeg vurderer... http://cgi.ebay.com/...emZ140533282440

Om man kontakter han direkte så får man anlegget billigere enn ebay prisen.

Stian
Fis en bris...

#27 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 08 July 2011 - 15:04

Kanskje legge inn lenke til hva jeg bruker for å filtrere Frityren også da

Fra Clas Ohlson
2x filterholder
2x filter 20 og 60 micron

Fra Biltema
1x 28mm gjennomføring i plast
1x5 meter slange 25mm
4x1" slangenippel
3x 2paknings slangeklemmer 22-29mm

Fra Ikea:
1xdørslag
DSC00024.JPG

Edited by finnarne, 08 July 2011 - 15:05.


#28 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 08 July 2011 - 21:49

Hvis man i sommer halvåret kan kjøre med 100% frityr, og resten av året med noen gode prosenter frityr/diesel må det jo være god butikk... smile.gif
Gårdagens dieselmotorer(som vi liker) er jo ikke spesielt drivstoffgjerrige... cool.gif
Lord.......
XL-7

#29 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 13:59

QUOTE(JT @ 8 Jul 2011, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis man i sommer halvåret kan kjøre med 100% frityr, og resten av året med noen gode prosenter frityr/diesel må det jo være god butikk... smile.gif
Gårdagens dieselmotorer(som vi liker) er jo ikke spesielt drivstoffgjerrige... cool.gif


Riktig!! Akkurat den tanken som inspirerer meg smile.gif
Mi erfaring er at det går ikke an å kjøre på 100% frityr om man ikke har noen mulighet å varme opp frityren før den kommer inn i dieselfiltret eller dieselpumpa. Dette for at frityren er så tykk at dysene ikke klarer å lage en fin dusj. Så foreløpig blander jeg med diesel, å da går det greit.
Fis en bris...

#30 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 14:02

QUOTE(finnarne @ 8 Jul 2011, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
Kanskje legge inn lenke til hva jeg bruker for å filtrere Frityren også da

Fra Clas Ohlson
2x filterholder
2x filter 20 og 60 micron

Fra Biltema
1x 28mm gjennomføring i plast
1x5 meter slange 25mm
4x1" slangenippel
3x 2paknings slangeklemmer 22-29mm

Fra Ikea:
1xdørslag



Kult at andre også holder på biggrin.gif
Jeg kan se et problem med oppsettet ditt. Jeg er redd for at clas olson filtrene dine er i groveste laget. Drivstofffilteret i bilen din vill nokk tette seg ganske fort om du ikke filtrer med filter finene enn 20 micron. Du bør finne et filter på max 5 micron, eller mindre. Jeg bruker 20, 10 og 5 seriekoblet. Nå etter 2000km må jeg bytte dieselfilter.

Men ellers så det meget bra ut wink.gif

Bruker du noen form for pumpe for å transporter olja, eller er det vår gode kjære tyngdekraft som sørger for det?

Stian

Edited by Annnte, 11 July 2011 - 14:04.

Fis en bris...

#31 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 09:13

Tyngdekraften er alt som skal til. DVS det er nok mulig å filtrere mer med en pumpe, men det holder for meg. Fyller oppi 2 reservekanner, på hhv 10 og 20 liter.

Mener at kullfilteret er på 5 micron, men klarer meg uten foreløpig.

Så langt har jeg fyllt 96 liter frityr, sammen med 353 liter diesel. Det skal gi en blanding på ca 21%

Edited by finnarne, 12 July 2011 - 10:02.


#32 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 09:38

QUOTE(finnarne @ 12 Jul 2011, 10:13) <{POST_SNAPBACK}>
Tyngdekraften er alt som skal til. DVS det er nok mulig å filtrere mer med en pumpe, men det holder for meg. Fyller oppi 2 reservekanner, på hhv 10 og 20 liter.

Mener at kullfilteret er på 5 micron, men klarer meg uten foreløpig.


Tøft!!!
Jeg har drevet å pumpa - først med en håndpumpe. Men ting er blitt lettere nå etter jeg fikk elektrisk pumpe. Hvilken type bil kjører du på frityr forresten?
Fis en bris...

#33 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 13 July 2011 - 23:07

Da er tank2 montert. Varmen i tanken er ikke montert enda, men alt er klart til bruk. Lørdag starter men på ferie, og håper på at sola varmer opp tanken såpass at men kan bruke ren olje. Pollak ventil brukes til å veksle mellom tankene. Pumpe (fra Biltema) bak ved tanken, håper den klarer jobben.
Har 200 liter olje på fat som må varmes opp og filtreres ferdig, for øyeblikket er det kun silt gjennom 600, så 200 mikron sil. Nå gjenstår å la den renne gjennom 1 mikr. filter om man når det før ferien.

Spent om dette funker.

#34 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 13 July 2011 - 23:41

QUOTE(fievvrut @ 14 Jul 2011, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
Da er tank2 montert. Varmen i tanken er ikke montert enda, men alt er klart til bruk. Lørdag starter men på ferie, og håper på at sola varmer opp tanken såpass at men kan bruke ren olje. Pollak ventil brukes til å veksle mellom tankene. Pumpe (fra Biltema) bak ved tanken, håper den klarer jobben.
Har 200 liter olje på fat som må varmes opp og filtreres ferdig, for øyeblikket er det kun silt gjennom 600, så 200 mikron sil. Nå gjenstår å la den renne gjennom 1 mikr. filter om man når det før ferien.

Spent om dette funker.


Åj, spennende!!!
Hvordan svitsjer du melom tankene? Eller kanskje du gjør det manuelt ved å bytte om på slangene under panseret? Jeg holder på å se på anlegg som koster penger...men om det går an å bygge noe uten at det koster flesk så er jo det interesant.

Jeg har også 200l fat med olje som står å venter på å bli filtrert. Har tette filtre akkurat nå, så jeg har ikke fått sjangs å begynne på den jobben enda.
Fis en bris...

#35 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 07:59

QUOTE(Annnte @ 12 Jul 2011, 10:38) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken type bil kjører du på frityr forresten?


Land Rover Discovery 200 Tdi


#36 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 10:05

QUOTE(Annnte @ 14 Jul 2011, 00:41) <{POST_SNAPBACK}>
Åj, spennende!!!
Hvordan svitsjer du melom tankene? Eller kanskje du gjør det manuelt ved å bytte om på slangene under panseret? Jeg holder på å se på anlegg som koster penger...men om det går an å bygge noe uten at det koster flesk så er jo det interesant.

Jeg har også 200l fat med olje som står å venter på å bli filtrert. Har tette filtre akkurat nå, så jeg har ikke fått sjangs å begynne på den jobben enda.



Står jo at jeg bytter mellom tankene med en pollak ventil. Har bryter på dashbordet som jeg velger drivstoff med.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal få varmet opp 200L fatet nok til å få det filtrert. Ska dra på vrakplassen å se om jeg finner en motorvarmer å koble på fatet.

#37 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 10:24

QUOTE(fievvrut @ 14 Jul 2011, 11:05) <{POST_SNAPBACK}>
Står jo at jeg bytter mellom tankene med en pollak ventil. Har bryter på dashbordet som jeg velger drivstoff med.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal få varmet opp 200L fatet nok til å få det filtrert. Ska dra på vrakplassen å se om jeg finner en motorvarmer å koble på fatet.


Aha, ok. Øya man først blir blind på smile.gif
Har googla litt om den ventilen. Ser jo meget bra ut. Hvilken type tank bruker du? Jeg tenkte på å bruke båt plast tank, men usikker på om den takler varme? Noen som har forslag?
Fis en bris...

#38 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 19:34

Jeg bruker dieseltank fra en Ford Transit.
Men må finne en mer firkantet tank som er plasseringsvennlig. Denna tar litt plass da den er så flat og opptar mye gulvplass.
Tenkte på tank fra gammel pickup som er firkantet eller fra noe annet som likner.

#39 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 23:50

QUOTE(fievvrut @ 14 Jul 2011, 20:34) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bruker dieseltank fra en Ford Transit.
Men må finne en mer firkantet tank som er plasseringsvennlig. Denna tar litt plass da den er så flat og opptar mye gulvplass.
Tenkte på tank fra gammel pickup som er firkantet eller fra noe annet som likner.


Hadde du tenkt å varme opp systemet med elektrisk varme, eller med forlenging av kjølesystemet? Beklager at jeg spør så mye...men jeg er helt grønn sjøl på dette området. Prøver og feiler.... smile.gif
Fis en bris...

#40 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 15 July 2011 - 11:34

Blir nok kjølesystemet som må trå til. Ser at det er det alle sammen bruker. Bare spør i vei. Det kan komme opp ting som er kjekt å vite. Vet heller ikke alt, bare leser meg til det. Og informasjon er til for å deles.