Frityr
#21
Posted 02 July 2011 - 14:02
Så det blir oppvarmet tank heretter....
#22
Posted 02 July 2011 - 15:50
Så langt har jeg vært oppe på 50% frityr. Etterhvert nå filtrert gjennom 2 stk 10" filtre fra Clas Ohlson.
Men det er vel litt varmere her nede i sør (kanskje)
// faj
#23
Posted 02 July 2011 - 22:08
Men har ikke hatt problemer hjemme med temperaturer ove 15 grader.
#24
Posted 07 July 2011 - 20:12
Så det blir oppvarmet tank heretter....
Du fikk nokk problemer for at du mest sansynlig har brukt palmeolje. Mange gatekjøkken og restauranter som bruker det. Alle som får olje fra Hoff har palmeolje. Palmeoljen stivner ved 15C°. Biler uten ekstern tank kan ikke kjøre på palmeolje, med mindre det er varmt ute. Jeg bruker rapsolje, å det stivner ved ca 0C°. Dessuten er det viktig at olja blir filtrert skikkelig, eller tettner dieselfilteret fort. Jeg filtrerer olja gjenom 3 filter med tallene 20, 10, 5 mikron. Betilt fra irland.
Holder på å snart gå til inkjøp av anlegg for å montere i bilen. Ekstern tank osv. Har kommet over et anlegg til 3000,- fra usa.
Stian
#25
Posted 07 July 2011 - 20:22
Regner med du informerer oss om hvor og hvordan når du har fått det på plass (om ikke før)
#26
Posted 07 July 2011 - 20:38
Klart!! Jeg skriver når jeg har funnet ut nye ting
Hær er linken til det anlegget som jeg vurderer... http://cgi.ebay.com/...emZ140533282440
Om man kontakter han direkte så får man anlegget billigere enn ebay prisen.
Stian
#27
Posted 08 July 2011 - 15:04
Fra Clas Ohlson
2x filterholder
2x filter 20 og 60 micron
Fra Biltema
1x 28mm gjennomføring i plast
1x5 meter slange 25mm
4x1" slangenippel
3x 2paknings slangeklemmer 22-29mm
Fra Ikea:
1xdørslag
Edited by finnarne, 08 July 2011 - 15:05.
#28
Posted 08 July 2011 - 21:49
Gårdagens dieselmotorer(som vi liker) er jo ikke spesielt drivstoffgjerrige...
XL-7
#29
Posted 11 July 2011 - 13:59
Gårdagens dieselmotorer(som vi liker) er jo ikke spesielt drivstoffgjerrige...
Riktig!! Akkurat den tanken som inspirerer meg
Mi erfaring er at det går ikke an å kjøre på 100% frityr om man ikke har noen mulighet å varme opp frityren før den kommer inn i dieselfiltret eller dieselpumpa. Dette for at frityren er så tykk at dysene ikke klarer å lage en fin dusj. Så foreløpig blander jeg med diesel, å da går det greit.
#30
Posted 11 July 2011 - 14:02
Fra Clas Ohlson
2x filterholder
2x filter 20 og 60 micron
Fra Biltema
1x 28mm gjennomføring i plast
1x5 meter slange 25mm
4x1" slangenippel
3x 2paknings slangeklemmer 22-29mm
Fra Ikea:
1xdørslag
Kult at andre også holder på
Jeg kan se et problem med oppsettet ditt. Jeg er redd for at clas olson filtrene dine er i groveste laget. Drivstofffilteret i bilen din vill nokk tette seg ganske fort om du ikke filtrer med filter finene enn 20 micron. Du bør finne et filter på max 5 micron, eller mindre. Jeg bruker 20, 10 og 5 seriekoblet. Nå etter 2000km må jeg bytte dieselfilter.
Men ellers så det meget bra ut
Bruker du noen form for pumpe for å transporter olja, eller er det vår gode kjære tyngdekraft som sørger for det?
Stian
Edited by Annnte, 11 July 2011 - 14:04.
#31
Posted 12 July 2011 - 09:13
Mener at kullfilteret er på 5 micron, men klarer meg uten foreløpig.
Så langt har jeg fyllt 96 liter frityr, sammen med 353 liter diesel. Det skal gi en blanding på ca 21%
Edited by finnarne, 12 July 2011 - 10:02.
#32
Posted 12 July 2011 - 09:38
Mener at kullfilteret er på 5 micron, men klarer meg uten foreløpig.
Tøft!!!
Jeg har drevet å pumpa - først med en håndpumpe. Men ting er blitt lettere nå etter jeg fikk elektrisk pumpe. Hvilken type bil kjører du på frityr forresten?
#33
Posted 13 July 2011 - 23:07
Har 200 liter olje på fat som må varmes opp og filtreres ferdig, for øyeblikket er det kun silt gjennom 600, så 200 mikron sil. Nå gjenstår å la den renne gjennom 1 mikr. filter om man når det før ferien.
Spent om dette funker.
#34
Posted 13 July 2011 - 23:41
Har 200 liter olje på fat som må varmes opp og filtreres ferdig, for øyeblikket er det kun silt gjennom 600, så 200 mikron sil. Nå gjenstår å la den renne gjennom 1 mikr. filter om man når det før ferien.
Spent om dette funker.
Åj, spennende!!!
Hvordan svitsjer du melom tankene? Eller kanskje du gjør det manuelt ved å bytte om på slangene under panseret? Jeg holder på å se på anlegg som koster penger...men om det går an å bygge noe uten at det koster flesk så er jo det interesant.
Jeg har også 200l fat med olje som står å venter på å bli filtrert. Har tette filtre akkurat nå, så jeg har ikke fått sjangs å begynne på den jobben enda.
#35
Posted 14 July 2011 - 07:59
Land Rover Discovery 200 Tdi
#36
Posted 14 July 2011 - 10:05
Hvordan svitsjer du melom tankene? Eller kanskje du gjør det manuelt ved å bytte om på slangene under panseret? Jeg holder på å se på anlegg som koster penger...men om det går an å bygge noe uten at det koster flesk så er jo det interesant.
Jeg har også 200l fat med olje som står å venter på å bli filtrert. Har tette filtre akkurat nå, så jeg har ikke fått sjangs å begynne på den jobben enda.
Står jo at jeg bytter mellom tankene med en pollak ventil. Har bryter på dashbordet som jeg velger drivstoff med.
Nå lurer jeg på hvordan jeg skal få varmet opp 200L fatet nok til å få det filtrert. Ska dra på vrakplassen å se om jeg finner en motorvarmer å koble på fatet.
#37
Posted 14 July 2011 - 10:24
Nå lurer jeg på hvordan jeg skal få varmet opp 200L fatet nok til å få det filtrert. Ska dra på vrakplassen å se om jeg finner en motorvarmer å koble på fatet.
Aha, ok. Øya man først blir blind på
Har googla litt om den ventilen. Ser jo meget bra ut. Hvilken type tank bruker du? Jeg tenkte på å bruke båt plast tank, men usikker på om den takler varme? Noen som har forslag?
#38
Posted 14 July 2011 - 19:34
Men må finne en mer firkantet tank som er plasseringsvennlig. Denna tar litt plass da den er så flat og opptar mye gulvplass.
Tenkte på tank fra gammel pickup som er firkantet eller fra noe annet som likner.
#39
Posted 14 July 2011 - 23:50
Men må finne en mer firkantet tank som er plasseringsvennlig. Denna tar litt plass da den er så flat og opptar mye gulvplass.
Tenkte på tank fra gammel pickup som er firkantet eller fra noe annet som likner.
Hadde du tenkt å varme opp systemet med elektrisk varme, eller med forlenging av kjølesystemet? Beklager at jeg spør så mye...men jeg er helt grønn sjøl på dette området. Prøver og feiler....
#40
Posted 15 July 2011 - 11:34