Har ingen planer om frityr selv da jeg kjører bensin, men synes tråden er VELDIG interessant.
Frityr
#41
Posted 15 July 2011 - 21:20
Har ingen planer om frityr selv da jeg kjører bensin, men synes tråden er VELDIG interessant.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#42
Posted 16 July 2011 - 16:22
Har ingen planer om frityr selv da jeg kjører bensin, men synes tråden er VELDIG interessant.
Ja, dette er spennende. Har bare lest om folk som kjøper dyre anlegg og monterer i bilen. Men nå ser det jo faktisk ut som om det går an å lage sjøl for en rimelig penge
#43
Posted 17 July 2011 - 04:52
Siden er ikke så oppdatert men det ligger endel innlegg på forumet (selv om det er litt plaget av spam).
Rapsolje kan kjøpes i Danmark for rundt 6,- kr/l og jeg går i tanker om å ta hjem en tank. Får prøve med litt mindre mengder først. Akkurat nå går bilen fint på 50/50 blanding med Jet A1 flyparafin..
Svart matt er undervurdert som farge!!
- 1979 Ford Bronco -
- 2006 Pajero 3.2
#44
Posted 04 August 2011 - 12:44
Siden er ikke så oppdatert men det ligger endel innlegg på forumet (selv om det er litt plaget av spam).
Rapsolje kan kjøpes i Danmark for rundt 6,- kr/l og jeg går i tanker om å ta hjem en tank. Får prøve med litt mindre mengder først. Akkurat nå går bilen fint på 50/50 blanding med Jet A1 flyparafin..
Da har det oppstått et nytt problem. Motoren kokser igjen... Kjenner det ved kjøring av henger. Lite futt i motoren, og ved pådrag røyklegger jeg veien bak med godt stekt grillmateim....
Går å tenker mer og mer på 2 tankt system. Sitter å fundere på om jeg skal la hovedtanken være frityr tank. Og så montere en mindre tank i bagasjerommet til diesel. Dermed slipper jeg problemet med retur. De minuttene jeg kjører på diesel så gjør det jo ingenting at det kommer diesel i frityrtanken. Å når jeg ikke har frityr tilgjengelig fyller jeg hovedtanken med diesel. Tenketenke......
#45
Posted 29 September 2011 - 22:40
kordan går det med dette prosjektet? Montert totank system?
Æ bruker totank system, men nu e det diesel i begge da æ enda ikke har varme i frityrtanken. Henter diesel i Finland så da lønnes det å fylle begge tankene mens man funderer på varmesystemet.
#46
Posted 03 June 2012 - 18:09
Sjøl har æ blitt litt bitt av denne frityr basillen i lag med annnte (stian) , fikk da teste med 50 % diesel og 50 % frityr (totalt 40 liter) Funka uten noe ingrep på Mitsubishi pajero 2,5 td 1988 mod.
I dag da tanken på min bil var nesten tom, fylte vi på 25-30 liter.. 100% rein frityr.. Bilen funker helt ok. Uten vidre sermoni....
Stoppa bilenhjemme, lot den bli avkjølt for å så teste "kallstart" (14 grader ute) Startet med en gang, men så starta min bil å å jage på tomgangen...
Har en bryter i bilen som det står "diesel varmer" på, Slo da på denne å 40- 50 sekunder etter gikk bilen heilt normalt..
Utvilkinga/ prøvinga fortsetter...
http://www.youtube.com/watch
Pajero snowfun
http://www.youtube.com/watch
Pajero Mudding
#47
Posted 04 June 2012 - 12:28
Det er ikke ekstravarmer til bilen for å temperatur i kjøleveska ? (Webasto). Om denne har egen tank så går den på diesel og varmer både motor og varmeapparat. Var litt usikekr på om det var din eller "annte" sin bil som har fått varmeveksler...
joda, det finnes egen varmekolbe til å varme opp diesel, men vil tro det er type webasto sak du har slått på. Med flaks er det egen tank på den, sånn at du kan bruke den til å forvarme motoren med ren diesel. Jeg er usikker på hvordan webasto reagerer på ren frityr. Min webasto får overskudd fra returen fra dieselpumpa. Noe frityr har den jo fått, men har ikek forsøkt å kjøre den på ren frityr..
// faj
#48
Posted 07 June 2012 - 17:05
Skulle da på jobb dagen etter den frityren var fyldt på å da skjedde det noe...
Bilen hadde maxfart på 60 km/t , Så da var det å fylle på 20 liter diesel.. etter noen km ble bilen mye bedre.
Så skulle det testets "dålig frityr" (frityr med litt svart å brun farge) Alt må jo prøves... IKKE FYLL DETTE PÅ BILEN....
Det resulterte i 40 km/t maxfart.. så testen fortsatte.. 20 ltr diesel inn.. noen Km bilen blei litt bedre.. 20 liter til med diesel.. Maxfart 80 Km/t..
Nu mangla æ plass i tanken tel å fyll i meire diesel..
Stian har invistert i som sagt varmeveksler, å ekstra tank, så nu planlegges det i å strekke slanger om ikke så lenge..
spennanes...
http://www.youtube.com/watch
Pajero snowfun
http://www.youtube.com/watch
Pajero Mudding
#49
Posted 20 June 2012 - 11:55
Jeg kjørte i hovedsak olje på min hilux tidligere. og de som var med på SOT 2009 husker kanskje bilen... Jeg, Mattis og Alf fra harstad kjørte på samme type olje. Alf var vel den som testet mest og deriblant frityrolje... Dette var noe vi ganske raskt sluttet å bruke og gikk over til soyaolje (vanlig matolje) Årsaken var at frityroljen (som vi fikk gratis diverse plasser brukt) inneholder for mye dritt. Selv ved varming og filtrering fikk vi ikke bort alt og om en tester litt viser det seg at frityroljen klumpet seg fortere ved lave temperaturer. den krevde også mer varme/innblanding av diesel enn soya.
Jeg gjorde ingen endringer på bilen/motor og brukte oljen rett i original tank. Merket lite effektforskjell, men kunne anntyde et litt økt forbruk. På tur til SOT fikk vi et bra temperaturfall over bjørnefjell og var vel nede i 6-7 grader. Mattis fikk da en del problemer på merca, men jeg merket ingenting på luxen. Ved ankomst kiruna ble det for sikkerhets skyld fylt på noen liter diesel. Mattis ble da kvitt sine problemer på gd'n og vi kunne fortsette.
Vet ikke hvilke arfaringer andre har gjort seg, men må si meg positiv til olje på tanken. Om ikke annet så noen liter en gang i blandt. Dette da jeg hadde en del positive erfaringer på luxen. Dette ved at motor fikk en mye finere gange... Sansynligvis pga bedre smøring til pumpe og dyser. Gikk i allefall mye penere etterpå...
#50
Posted 12 July 2012 - 22:20
Siden begynnelsen av juni i år er det nå gått med ca 125 liter frityr. Totalt har det gått på ca 270 liter siden i fjor vår.
Jeg kjører med opp imot 75% i tanken, fyller bare rett på etter at det er filtrert gjennom 2 filtre på 60 og 20 micron. I snitt nå i Juni og Juli har jeg brukt ca 23% frityr
Naboen som har en litt nyere motor velger å blande det godt med diesel før han fyller på tanken. ca 8 liter brukt raps sammen med ca 12 liter diesel blandet sammen i 20 liters dunker.
#51
Posted 27 August 2012 - 12:17
Har merket at bilen lugger noe når jeg har over 50%, kanskje spesielt rett etter at jeg har fylt på raps. Har kjøpt forvarmer for som er tenkt å koble på tilførselslangen fra tanken. Dvs egentlig 2, en som bruker kjølevann til å varme opp drivstoff, og en med en glødeplugg. I tillegg er det en ventil hvor jeg kan bytte mellom egen tank med ren diesel, eller vanlig tilførsel. Tanken til produsenten er å ha blanding med raps/diesel i vanlig tank, og ha en liten tank i tillegg hvor det er ren diesel for start og stopp.
Har et håp om å få montert forvarmerene før kulda kommer.
#52
Posted 27 August 2012 - 12:54
Men har vært litt skeptiske til det, siden jeg mangler kunnskap om det.
Etter det jeg forstod, så er det noen som kjører på 60% Diesel, og 40% olje, og det er uten noen som helst problemer? Hadde vært morro, og funnet et lite gatekjøkken som skifter ut 8-10L i uken, og fått til en avtele med de. Det som er mitt problem er mangel på plass og stå, og gjøre denne jobben.
Men hva blir igjen etter på? Dere renser oljen gjennom filtre, så det er bare store biter og slikt, som dere skyller ut av filtrene, og kaster som vanlig søppel?
#53
Posted 27 August 2012 - 13:26
Naboen lurer på å kjøpe sentrifuge for å få ut olja, jeg leker med tanken på 2 varmtvannstanker på 20 og 50 liter eller noe sånt.
Naboen fikk problemer første gangen han kjørte på raps-olje, og opplevde at dieselfilteret tettet seg. Jeg kunne se litt tykk guffe i grovfilteret mitt etter at jeg hadde kjørt en stund, men nå siste gang var det helt fint. Den tykke guffa i mitt filter kan fort ha vært mye gammel morro.
Heller en dunk av gangen opp i en dunk som er klargjort med hull i bunnen og slange ut. dvs det helles gjennom en melsikt fra Ikea. Der kommer det grove krydderet ut, sammen med evt pomes frites biter. Det finere krydderet blir skilt ut i det første filteret. Filterhuset blir tømt et par ganger i mnd, dvs tømt oppi en 10-litersdunk. Det kan fort stå 20 dunker som er tømt hos meg. Har avtale med gatekjøkkenet at dunkene kan returneres. Tar med de som jeg har stående når jeg likevel er en tur på søpla. De går som rest-avfall.
Fikk forresten en halv dunk med ubrukt frityr. Var litt skeptisk med hva det var av innhold, den så helt blank ut. heldte det oppi et glass og sammenlignet med det som kommer ut av det siste filteret. Samme farge og konsistens.
// faj
#54
Posted 27 August 2012 - 13:51
Det som er mitt problem, er at jeg har ikke så stor mulighet til å noe svære greier stå'enes.
Det med den dunken, som du heller oppi, som har den melsikten fra IKEA. Hvis du bytter ut den plastduken med en som er i metall. Så kan du sette en vifte ovn, som blåser varm luft på dunken. Er jo bare til å sette på viften, og fylle på oljen det, så varme den sakte opp, så går det litt forterer. Tenker sånn nødløsning frem til dere har fått kjøpt den sentrifungen.
Sånn ca pris vil du si, at det koster å bare få det høyst nødvendige tingene for å begynne?
Og 8L frityrolje og 12L diesel er helt grei blanding?
Har som sagt, veldig lyst å få til dette, men bor i en blokk, så har bare en stakkers ussel bod, der alle kan se hva som skjer.
Setter pris på alle svarene og hjelpen.
#55
Posted 27 August 2012 - 19:25
har fått tak i noe en 10 liters dunk bare for å teste litt, er uheldigvis denne palmeolje typen som er litt tjukk. skal lage div blandingsforhold og putte i fryser og kjøleskap. kan brått blir nerri 30 blå her innimellom på vintern da så vis det er anntydning til frost i frysern må nok noe løsmiddel til, men i 30 spek er jo ikke nødvendigvis rein diesel noe morro heller.
di slangene som tåler diesel tåler vel noen kaffe kopper med bensin på fulltank?
eller så får jeg lage ekstra tank system og ha en tank til oppstart og varmkjøring og lage till tank nr 2 med varme fra kjølevæska=)
#56
Posted 27 August 2012 - 19:53
For jeg har ikke nok kunnskap eller penger til å bygge en tank med noe varme element i.
Men ellers, så syns fruen og at det var litt intresant med å kunne spare penger på den måten der.
Var det noen som leste den artikklen om han som hadde en bryter for å velge om bilen skulle bare gå på diesel eller bare på frityr olje?
Det jeg husker fra den artikklen, var at han måtte kjøre i 10-15minutt, før han gikk over til frityr olje, og måtte kjøre på diesel 10-15minutt før han skulle stoppe, sånt at frityr oljen ikke stivnet i rørene, for da ville han ikke få start på bilen
#57
Posted 13 September 2012 - 08:00
Jeg hadde ca 55% wvo, dvs Raps av god kvalitet, hentet på gatekjøkken/kafe og filtrert ned til 20 mikron.
Idag var den litt vrang å starte, har planer om å montere forvarmer og forbikoblingsventil.
#58
Posted 19 September 2012 - 18:00
Kald frityrolje er ikke alltid samarbeidsvillig (Jobber i matbransjen), og klogger seg lett.
Mye gir du for literen for frityrolja?
Kunne vært gøy å testa firtyr rett på tanken når jeg skal bytte ut / pensjonere Pajeroen og ikke lenger bekymrer meg for den.
Feite Doris ville blitt enda feitere på McDonald's-fuel.
#59
Posted 20 September 2012 - 07:05
Etter sigende så bruker MCDonalds det selv på sine lastebiler, så der får du ikke noe...
// faj
#60
Posted 24 September 2012 - 10:28
På vei til Sandnes fusket bilen idet jeg passerte 3000rpm. Fylte på 20 liter på Moi, og var da nede i 37% raps. Hjalp ikke så mye, men bilen gikk greit nok til at jeg ikke orket å byttet filter eller rengjøre grovfilteret bak ved tanken.
kom hjem igår og fikk på meg dressen. Løsnet først Dieselfilteret fremme i motorrommet. Vesken som kom ut var fin og flytende. Satte filteret tilbake igjen, og startet opp. Bilen gikk greit nok, men valgte å tømme grovfilteret også. Der fant jeg litt mere gugge. Renset og satt tilbake det også. Da gikk bilen dårligere igjen. Tok deretter å byttet filteret fremme i motorrommet. Nå sviver bilen greit.
Tror jeg må få montert forvarmeren snart.