Gå til innhold



Foto

Artig om fjærer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 25 May 2011 - 18:43

Litt artig diskusjon om fjærer.

http://pointedthree....h...=17&start=1

Ser ut til at en fjær ikke er en fjær allikevel.

Man mister stadig noen illusjoner her på nettet tongue.gif

Moro!

nielsa
G300TD

#2 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 26 May 2011 - 04:21

Kunne vært interessant og hørt om noen her på forumet har gjort en praktisk test på ORC fjærer og sammenlignet med originale røde fjærer. Det skal være en viss forskjell i oppførsel på disse siden ORC fjærene er laget i samme trådtykkelse men med variasjon i avstand mellom vindinger. De originale røde er laget tynnere i endene for å gjøre fjærenes egenskaper best mulig hele fjæringsveien.

Legg merke til at ORC ikke vil oppgi data over egneskaper på sine fjærer. Disse egenskapene blir sammelignet med en linje som er en kopi av en hockeykølle av forumet (ikke hedersord med tanke på komfort, har fått et par i hodet selv!).

Såvidt jeg kan forstå er ORC sine fjærer ok med en viss last og under en viss type kjøring men får problemer når lass varierer sammen med kjøring.?

SKrives også at originale fjærer knekker akkurat i overgang mellom tynn/tykk da mesteparten av fjæringen under normal kjøring skjer i den ytterste tynne delen av fjæra. Skrives også at rust ødelegger levetid og at de har problemer med å takle kulde?

Har prøvd å forenkle dette litt.

Må vel finnes noen erfaring om dette på forumet??

nielsa
G300TD










#3 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 26 May 2011 - 09:35

Har hørt fra noen G-eiere at ORC fjærer blir allt for stive til vanlig kjøring med bil, men har kjørt med ORC sine fjærer på min bil siden like etter årsskiftet og synes de fungerer absolutt bra og gir fin komfort på bilen, både med last i bil og tom bil. Bruker de da sammen med Koni SPX dempere. Har ikke satt på nye/lengre "bumpstops", men det burde vel gjøres før bilen benyttes for heftig kjøring i terreng? De originale røde fjærene har jeg ikke prøvd.

Hva mener du med "ok med en viss last og under en viss type kjøring men får problemer når lass varierer sammen med kjøring"?
- ORC fjærer fungerer bare ok med en gitt last i bilen og et eksakt kjøremønster/underlag?
- Variere last samtidig som man varierer kjøremønster/underlag? Hvordan får man til dette, kaste ut last mens bilen er i fart? wink.gif

(Bare lurer på hva som menes.)
//Terje

#4 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 26 May 2011 - 10:23

Vel, eneste jeg har vurdert å hive ut av bilen under fart er kjerringa men hun veier så lite at det ikke gjør store forskjellen biggrin.gif

Såvidt jeg forstod det så er ORC sine fjærer beregnet på en viss last og et visst kjøremønster. (tom bil og stor fart offroad?)

Laster du opp tungt så fjærer begynner å bli presset sammen får du såvidt jeg kan forstå problemer med at ORC fjærene har veldig dårlige egenskaper til å håndtere denne tunge lasten på den fjæringsveien som gjenstår. (tror det er dette de prøver å forklare på P3). Tror ikke noen beskylder ORC sine fjærer for ikke å funke til det de er beregnet til.


Prøver å oppsummere.

ORC:
Stive med tom bil. (selvfølgelig en smaksak)
Godt egnet til stor fart i terreng med tom bil.
Dårlig egnet med tung last.

Originale Røde:
Mer komfortable med tom bil, tynn ende sørger for god fjæring også ved lite vekt.
Godt egnet til stor fart i terreng med tom bil (her bare gjetter jeg!)
Godt egnet til tung last, beholder fjæringskarakteristikk bra.


Hadde jo vært gøy om noen her har testet dette i praksis.


nielsa
G300TD





#5 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 26 May 2011 - 10:48

Godt oppsummert! biggrin.gif

Tatt fritt ut fra korttidsminnet så kan jeg ha ca 765 kg nyttelast i G'en før den når største tillatte vekt. Så mye har jeg ikke kastet inn i den enda, og aner ikke hvordan fjærene vil oppføre seg da. Antagelig så ville jeg uansett kjøre ganske så snilt og på vanlig vei med så tungt lastet bil, og aller mest sansynlig så ville slik tung last ligget på en tilhenger bak bilen i stedet.

#6 Johnny Christensen

Johnny Christensen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 26 May 2011 - 12:01

QUOTE(nielsa @ 26 May 2011, 11:23) <{POST_SNAPBACK}>
Originale Røde:
Mer komfortable med tom bil, tynn ende sørger for god fjæring også ved lite vekt.
Godt egnet til stor fart i terreng med tom bil (her bare gjetter jeg!)
Godt egnet til tung last, beholder fjæringskarakteristikk bra.


Hadde jo vært gøy om noen her har testet dette i praksis.


nielsa
G300TD



Jeg har original 2 streg rød, for og bag, fra Mercedes, men har ikke noget sammenlignings grundlag med ORC.

Ganske komfortabel ved tom kørsel, både på landevej og off-road. Min er lang model, uden bagsæde, nye Sachs Super Touring dæmpere. I tom tilstand er den omkring 3 cm højere end en tilsvarende G med gule fjedre.
Vognvægt 2100 kg.

Ligeledes komfortabel, men dog mere "blød" i affjedringen ved max vægt. Vi lastede alt for meget i bilen for tur til Island. Børn, sæder, bagage, brændstof, underholdning, mad osv osv osv... Jeg gætter på kørevægt 3-3100 kg. Vægtfordelingen var dog jævn for - bag og på taget havde vi max 25-30 kg.
Nu sætter selve motorkraften en grænse på hurtig kørsel i terræn, men jeg konstaterede på grusvej / jordvej ud til Dettifos at en topmotiveret islænding i en Landcruiser kunne ikke køre hurtigere end en tungtlastet G fra danmark.
Du føler naturligvis vægten i bilen, men den laver ingen pludselige rulninger og gør ikke noget ubehageligt uden at du er advaret i god tid i forvejen.

I fuldlastet tilstand er den 1-2 cm lavere end en tom G på gule fjedre, så alt i alt taber du omkring 5 cm pga last.

Det kommer jo helt an på hvad du skal bruge din bil til. Min er en hobbybil, som bygges til feriebrug i områder med mindre infrastruktur a'la Islands F veje, Mongoliet, Afrika, Australian outback og andet i den retning.
Det vil sige at jeg undgår helst at bruge den på saltede vinterveje.
Der i holder den længere for rust og fjedrene har mindre risiko for punktvise tæringer der knækker i overgangen mellem tynde og tykke vindinger.

For andre som kører året rundt, med samme last i bilen, i salt om vinteren. Så er original fjedre måske ikke den bedste investering. De koster "relativt" meget og har et svagt punkt mht knækning.


johnnychristensen.com
Foto bl.a fra nordisk natur

#7 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 27 May 2011 - 06:26

HAr noen uoriginale fjærer på 461 kjøpt på VTP med stivhet tilsvarende "Lilla". Det er vel trinnet før rødt , altså ganske stive. HAr Koni SPX i tillegg. Disse fjærene har lik tykkelse på godset i hele fjæra. Opplever at dette fungerer veldig bra med tom bil. Litt stiv i småhumper men takler telehiv i stor fart veldig bra. Nesten umulig å "bånne" men og her kommer cluet.

Med litt lass baki opplever jeg at karakteristikk blir helt annerledes. Hvis jeg putter tre voksne og alpint utstyr baki til 5 blir det brutalt på telehiv i stor fart. Det oppleves som om at fjærene når de blir belastet over et visst punkt klapper sammen og bånner med et brak.

Hadde tenkt å bestillle fjærer fra Desert Service men tror jeg skal gå for originale røde bak isteden for å teste denne forskjellen som iflg P3 skal være der.

Foran blir jo historien litt annerledes siden belastning ikke forandrer seg. (nei, har ikke prøvdå surre fast kjerring fremme på panseret, hadde forresten en elg liggende og sprelle på panseret på vei hjem fra Fosen engang, glemte å følge med på hvordan fjæring forandret seg tongue.gif ).


nielsa
G300TD












#8 Johnny Christensen

Johnny Christensen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 27 May 2011 - 10:06

QUOTE(nielsa @ 27 May 2011, 07:26) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde tenkt å bestillle fjærer fra Desert Service men tror jeg skal gå for originale røde bak isteden for å teste denne forskjellen som iflg P3 skal være der.
nielsa
G300TD



For 2 år siden hvor jeg købte mine fjedre i tyskland, gik der rygter om at Mercedes havde sluttet med at sælge rød stripet fjeder.
Mine kom i original Mercedes embalage og reservedels nummer, men du skal være opmærksom på at der er steder på E-bay som sælger fjedre der opgives med Mercedes farvekoden - som ikke er mercedes progresive fjedre.

Måske kan det betale sig at gå et lastetrin ned til brun eller hvid (der findes en graf med farvekoderne et eller andet sted), for at kunne få den originale vare fra Mercedes.
Det kan nok stadig betale sig at handle i Tyskland, jeg lavede et prischeck hos Mercedes Danmark, de ville have omkring 12.000 for mine fjedre. Samme vare betalte jeg omkring 7000 for i Tyskland.
johnnychristensen.com
Foto bl.a fra nordisk natur

#9 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 27 May 2011 - 14:42

QUOTE(Johnny Christensen @ 26 May 2011, 12:01) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har original 2 streg rød, for og bag, fra Mercedes, men har ikke noget sammenlignings grundlag med ORC.

Ganske komfortabel ved tom kørsel, både på landevej og off-road. Min er lang model, uden bagsæde, nye Sachs Super Touring dæmpere. I tom tilstand er den omkring 3 cm højere end en tilsvarende G med gule fjedre.
Vognvægt 2100 kg.

Ligeledes komfortabel, men dog mere "blød" i affjedringen ved max vægt. Vi lastede alt for meget i bilen for tur til Island. Børn, sæder, bagage, brændstof, underholdning, mad osv osv osv... Jeg gætter på kørevægt 3-3100 kg. Vægtfordelingen var dog jævn for - bag og på taget havde vi max 25-30 kg.
Nu sætter selve motorkraften en grænse på hurtig kørsel i terræn, men jeg konstaterede på grusvej / jordvej ud til Dettifos at en topmotiveret islænding i en Landcruiser kunne ikke køre hurtigere end en tungtlastet G fra danmark.
Du føler naturligvis vægten i bilen, men den laver ingen pludselige rulninger og gør ikke noget ubehageligt uden at du er advaret i god tid i forvejen.

I fuldlastet tilstand er den 1-2 cm lavere end en tom G på gule fjedre, så alt i alt taber du omkring 5 cm pga last.

Det kommer jo helt an på hvad du skal bruge din bil til. Min er en hobbybil, som bygges til feriebrug i områder med mindre infrastruktur a'la Islands F veje, Mongoliet, Afrika, Australian outback og andet i den retning.
Det vil sige at jeg undgår helst at bruge den på saltede vinterveje.
Der i holder den længere for rust og fjedrene har mindre risiko for punktvise tæringer der knækker i overgangen mellem tynde og tykke vindinger.

For andre som kører året rundt, med samme last i bilen, i salt om vinteren. Så er original fjedre måske ikke den bedste investering. De koster "relativt" meget og har et svagt punkt mht knækning.


Vel talet, broder!
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#10 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 June 2011 - 05:24

Da var 4 nye fjærer bestilt.

Ble originale røde , spent på resultat.

nielsa
G300TD

#11 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 18:48

Da var 4 nye originale Røde fjærer installert på G350

Bakfjærene var veldig kraftige og selv om de er litt tynnere på endene var disse like tykke i gods som gamle fjærer. Lite trolig at ender knekker på disse med det første.

Fikk løftet bilen 8cm bak og 4cm foran med fjærskiftet. Ble litt i overkant av forventet bak. Kjørte en kort tur og førsteinntrykket var positivt. Ikke noe dårligere komfort enn 461 med uoriginale lilla bakfjærer med tom bil. Blir spent på hva som skjer på ferie med full bil. Må finne meg noen fartsdumper å teste litt.

Kommer noen bilder etterhvert.

nielsa

#12 Johnny Christensen

Johnny Christensen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 21:58

QUOTE(nielsa @ 19 Jun 2011, 19:48) <{POST_SNAPBACK}>
Da var 4 nye originale Røde fjærer installert på G350

Bakfjærene var veldig kraftige og selv om de er litt tynnere på endene var disse like tykke i gods som gamle fjærer. Lite trolig at ender knekker på disse med det første.

Fikk løftet bilen 8cm bak og 4cm foran med fjærskiftet. Ble litt i overkant av forventet bak. Kjørte en kort tur og førsteinntrykket var positivt. Ikke noe dårligere komfort enn 461 med uoriginale lilla bakfjærer med tom bil. Blir spent på hva som skjer på ferie med full bil. Må finne meg noen fartsdumper å teste litt.

Kommer noen bilder etterhvert.

nielsa


Når fjedrene er spritnye, så løfter de meget. Jeg var selv lidt betænkelig, men efter den hårdtlæssede ferie på islandske F veje, så har de fundet et mere naturligt leje, med kun lidt over normal højde.
johnnychristensen.com
Foto bl.a fra nordisk natur

#13 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 08:53

Var på en skikkelig testtur igår på den verste mellomriksveien i Norges land. Går over til Sverige og har en 20 cm kul på hver stikkrenne med et størt søkk på hver side av renna. Tresifret antall stikkrenner på en strekning pået par mill. Garantert å avlive et normalt understell hvis man holder 80kmt.

Det ristet fælt men klarte ikke å bunne fjærer med tom bil . Fungerte veldig bra og kan kallles Heavy Duty med god margin. Neste test blir ferie med full bil.

nielsa


#14 laffenxxx

laffenxxx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 403 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 21:36

Monterte gul oransje spidanfjær bak på min 300 GD kort , fikk litt løft i hekken . At fjærene skulle gjøre så mye på denne bilen hadde jeg ikke trodd...... før med slappe bakfjærer gikk den å gynget ved litt kjapp sving kjøring .....nå ligger den som "klistret" i svingene. smile.gif smile.gif


#15 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 30 June 2011 - 15:23

Spørs om det ikke er lilla Spidane fjærer jeg har på 461, kjøpt på VTP. Funker bra med tom bil som VTP lovte. De anbefalte meg også originale fjærer hvis jeg kjørte mye med lass baki, tror jeg begynner å forstå hvorfor. Vi får se hva som skjer i ferien.

nielsa


#16 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 June 2011 - 16:33

En positiv effekt av å bytte til nye fjærer bak om de gamle er slappe, er at handlingen blir endret. Jeg har nye orginalfjærer bak, siden jeg før hadde to ulike fjærer bak som begge var slappe. Når de gamle foran er litt slappere enn de bak, er resultatet at balansen på bilen endret seg i retning av mer nøytral balanse, og handlingen ble helt nydelig som følge av at mer kommer på forhjulene når man skal inn i sving. Mye bedre turn-in, slik at bilen er veldig svingevillig og fin å kjøre sportslig med smile.gif Mine orginalfjærer (usikker på fargekode) er litt stive når bilen er tom, men får man et par hundre kilo baki der, kjennes det veldig mykt og behagelig ut. Da merker man samtidig at bilen blir mer understyrt. Det er en ting man kan tenke på når man skal sette opp fjæringsoppsett på bilen, nemlig hvordan man vil ha balansen smile.gif I dag er bilen min nøytral til litt overstyrt, så du kan kjøre rimelig friskt i alle svingene og merke et behagelig slipp på alle hjulene til litt overstyring man virkelig har horn i panna biggrin.gif Nå vet jeg ikke hvordan orginal G med fire nye friske fjærer er i balansen, men tipper den ikke er så nøytral. Det vil uansett avhenge av hvor tung motoren er på de ulike modellene.

Edited by maelling, 30 June 2011 - 17:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#17 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 16 July 2011 - 23:26

Da var ferie unnagjort med Stappfull bil og 4 nye røde fjærer.

Konklusjon må bli at det funker veldig bra. Komfortabelt selv i små dumper og lite last og helt konge med full bil uansett hva du prøver.

Det er faktisk større forskjell på disse og "ikke originale" med samme godstykkelse i hele fjæra enn noen ville fått meg til å tro på forhånd.

The MB rear springs are a marvel of spring engineering and they should be a lot more expensive than they are as well as the front ones should be cheaper.
I do not care if some come defective or brake most when rusted....it is part of the program with all car parts.

Nothing at the rear of a G can give you the amount of variable weight carrying ability while maintaining close to the same spring frequencies from empty to loaded.

If one considers what they accomplished adding rubber springs in the modern shocks for the G the combo is a marvel of engineering for comfort and performance from blasting down the highway at 130 mph to crawling on rocks.

Why would any one want to do anything other than follow this technology instead of altering it regardless of their personal goals with in the limitations of the vehicle and its design?

MB can give one inch lift trouble free.....why one and a half?


Slutter meg til denne , betingelsesløst.

nielsa