Gå til innhold



Foto
- - - - -

Nordsjø'ns Pajero Gen2


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 18:31

Tenkte jeg kunne lage en liten tråd på pajeroen min også når man først sitter her wink.gif
Så er det vel ratt noen som kan dele litt tips, triks og råd underveis også.

Bilen er en 1995mod 2,8GLX
205'000km på baken i skrivende stund

Ble kjøpt inn da jeg trengte ny bil som kan trekke litt henger, spesielt på vintersføre. Så har jeg fått høre hvor bra slike pajeroer er og at det er veldig lite tull med dem så da ble det en slik smile.gif

Bilen ser omtrent slik ut:



Planen fremover er først å få den eu-godkjent
Noen andre hjul tenker det blir 31-10,5" dekk
Kufanger og 2stk bøttelykter

Diverse pirk/fiks pluss en skikkelig understellsbehandling må også gjøres wink.gif

#2 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 18:44

Var på Eu-kontroll hos Sulland Gjøvik i dag, så kan legge frem resultatet derfra wink.gif



Kurrant skruing å fikse det her så en time i garasjen så er den vel godkjent.
Eneste som er kjett var at han skulle pirke på hjula... Så hvis noen i gjøvik distriktet kunne vært behjelpelige med å låne bort noen orginale felger med godkjente dekk et par timer så hadde det vært flott wave.gif

Den foringa på demperen foran var heller ikke å få løs vistnokk. Gidder ikke å bytte ut en demper til 2,5k pga ei foring så dersom noen sitter på tips til noe som kan passe fra en annen bil der er det også fint wink.gif

#3 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 19:19

QUOTE
Gidder ikke å bytte ut en demper til 2,5k pga ei foring



2,5K for en demper? Er det noe slags justerbar demping på bilen din?
Betalte 1800 for 4 dempere hos Mitsubishi sist jeg byttet (inkl oppkravsgebyr og frakt halve Norge med posten).
Men disse er uten noen form for justering.

Det er ikke hullene i nedre festebrakett som er slitt for store? Slike braketter får du kjøpt hos www.milneroffroad.com
Kan være det som gjør at de kjenner slakk i demperen.

Velkommen på forumet foresten! :-)

#4 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 19:53

QUOTE(Pajerosan @ 12 Jul 2011, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
2,5K for en demper? Er det noe slags justerbar demping på bilen din?
Betalte 1800 for 4 dempere hos Mitsubishi sist jeg byttet (inkl oppkravsgebyr og frakt halve Norge med posten).
Men disse er uten noen form for justering.

Det er ikke hullene i nedre festebrakett som er slitt for store? Slike braketter får du kjøpt hos www.milneroffroad.com
Kan være det som gjør at de kjenner slakk i demperen.

Velkommen på forumet foresten! :-)


Dempere med elektrisk justering av stivheten ja wink.gif
Er selve foringa som er sliten, bolthullene er helt fine

Takk for det smile.gif

#5 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 17 July 2011 - 21:26

2500,- for en demper... huh.gif trailmaster eller ome sier jeg tongue.gif er verdt de få kronene ett helt hevesett koster mer i forhold til to org.dempere...

kjørte forresten min på eu-kontroll i høst med 33" dekk og felger med -38 i innpress biggrin.gif de giddet ikke sette mangel på det for de viste jeg bare ble å komme tilbake å vise bilen med std. hjul og rett hjem å bytte igjen... hehe!!
får se hva de sier ved neste kontroll hvis jeg dukker opp med 35x14,5 devil.gif

#6 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 17 July 2011 - 22:29

QUOTE(kjetil1972 @ 17 Jul 2011, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
2500,- for en demper... huh.gif trailmaster eller ome sier jeg tongue.gif er verdt de få kronene ett helt hevesett koster mer i forhold til to org.dempere...

kjørte forresten min på eu-kontroll i høst med 33" dekk og felger med -38 i innpress biggrin.gif de giddet ikke sette mangel på det for de viste jeg bare ble å komme tilbake å vise bilen med std. hjul og rett hjem å bytte igjen... hehe!!
får se hva de sier ved neste kontroll hvis jeg dukker opp med 35x14,5 devil.gif



Blir nok enten å få dreid å laget en ny foring selv eller event finne noe som passer fra annen bil på demperen tenker jeg wink.gif
Mangelen på felgene er jo unødvendig pirk :/


Har foresten fått klippet til et lokk i 1,2mm karosseristål som jeg har skrudd imellom røret og innsuget på EGR ventilen slik at denne nå er blokkert wink.gif

Edited by Nordsjø'n, 18 July 2011 - 02:59.


#7 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 01 August 2011 - 20:58

Dette var noe dritt!!!


Fått drevet med denne igjen i helga nå for å fikse manglene og få den godkjent. Fått fikset alle bortsett fra en...

Foringa på demperen..
Klarer faen ikke å få ut den gjennomgående bolten i bunn av demperen gjennom foringa. Dælja løs med hammer alt jeg makter og orker samt hatt på rikelig med rustløser, men den jævla bolten rikker seg ikke en mm :/

#8 Lars Gunnar

Lars Gunnar

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 01 August 2011 - 23:25

QUOTE(Nordsjø'n @ 1 Aug 2011, 20:58) <{POST_SNAPBACK}>
Dette var noe dritt!!!


Fått drevet med denne igjen i helga nå for å fikse manglene og få den godkjent. Fått fikset alle bortsett fra en...

Foringa på demperen..
Klarer faen ikke å få ut den gjennomgående bolten i bunn av demperen gjennom foringa. Dælja løs med hammer alt jeg makter og orker samt hatt på rikelig med rustløser, men den jævla bolten rikker seg ikke en mm :/



Da jeg skifta dempere på Pajeroen min for to år sea,slet je med det samma. Hadde en liten piggmaskin,som jeg brukte. borret først ett lite styrehull i enden av bolten,så satte jeg spisspiggen der,å banka av gårde,å da løsnet bolten med en gang. Så har du en liten piggmaskin eller får lånt en,kan det væra en mulighet.

#9 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 14:31

QUOTE(Lars Gunnar @ 2 Aug 2011, 00:25) <{POST_SNAPBACK}>
Da jeg skifta dempere på Pajeroen min for to år sea,slet je med det samma. Hadde en liten piggmaskin,som jeg brukte. borret først ett lite styrehull i enden av bolten,så satte jeg spisspiggen der,å banka av gårde,å da løsnet bolten med en gang. Så har du en liten piggmaskin eller får lånt en,kan det væra en mulighet.



Da har jeg prøvd pigghammern også uten at det hjalp sad.gif utrolig hvor godt denne bolten her tydeligvis skal sitte fast!

#10 Luap

Luap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 06 August 2011 - 15:34

QUOTE(Nordsjø'n @ 2 Aug 2011, 15:31) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg prøvd pigghammern også uten at det hjalp sad.gif utrolig hvor godt denne bolten her tydeligvis skal sitte fast!


Oppvarming? Varme opp evt. bruke en frysespray.. Mye greier for en liten bolt, men pleier jo å komme da..

#11 roardam

roardam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 178 Innlegg:

Posted 06 August 2011 - 16:47

jeg hadde samme problemet jeg også.
noen av demperne kom jeg til ed vinkelsliper å kappet bolten på degge sider av demperen. en det var noen jeg ikke kom til, så da var det bare å finne frem drillen og tålmodet, noe jeg ikke har biggrin.gif

#12 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 24 August 2011 - 22:20

Ble til at jeg kjøpte ny brakett og demper fra milner her gitt, var lettere å løsne de boltene som fester braketten selv om disse også satt noe jævlig tongue.gif
Så nå er bilen eu-ok

Skal på rudskogen og kjøre ihelga og ettersom jeg ikke tar sjangsen på å kjøre helt dit med avskiltningsbegjær så ble det slikt for å rekke med alt som må gjøres wink.gif

#13 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 08 September 2011 - 19:51

Skjer ikke så mye her omdagen ell pga andre prosjekter og skole :/

Men i dag har jeg vertfall fått bestilt meg pose til reservehjulet smile.gif


Skulle fått gått over ramma og tatt en skikkelig understellsbehandling før vintern og salthelvette kommer også. Skulle vært sveiset litt bak ved bakhjula.

Noen i distriktet som tar på seg en slik sveisejobb event?
Veit ikke om jeg rekker med det selv desverre.

Attached Thumbnails

  • Spare_Tire_Cover.png


#14 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 10 September 2011 - 20:55

Fikk handlet meg 4stk Bf Goodrich All Terrain T/A 31x10.50R15 i dag, men trenger da også felger til disse dekka.

Hvilken innpress burde man gå for på en pajero gen2 uten skjermutbyggere?
Noen som veit navstørelsen?

#15 sunde

sunde

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 451 Innlegg:

Posted 11 September 2011 - 12:22

QUOTE(Nordsjø'n @ 10 Sep 2011, 21:55) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk handlet meg 4stk Bf Goodrich All Terrain T/A 31x10.50R15 i dag, men trenger da også felger til disse dekka.

Hvilken innpress burde man gå for på en pajero gen2 uten skjermutbyggere?
Noen som veit navstørelsen?

På di dekka,kan du bruke orginale felger.må kansje skur bitte litt på torsjonsfjøren,men det er minimalt. far min kjøre orginal felger og 31-1o,5-15 good year wrangler,det går veldig fint.det er en kort ugave fra 1994

Morroa har så vidt begynt :)
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]

-2013 Hilux AT 38"

-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt


#16 Nordsjø'n

Nordsjø'n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 11 September 2011 - 12:59

QUOTE(sunde @ 11 Sep 2011, 13:22) <{POST_SNAPBACK}>
På di dekka,kan du bruke orginale felger.må kansje skur bitte litt på torsjonsfjøren,men det er minimalt. far min kjøre orginal felger og 31-1o,5-15 good year wrangler,det går veldig fint.det er en kort ugave fra 1994



Hvis du ser på felgene mine i første posten så ser du sikkert hvorfor jeg også er ute etter nye felger wink.gif


Så derfor jeg lurer på hvilken innpress man burde gå for, kan jo også hende jeg oppgraderer til 32-11,5-15" i neste omgang tongue.gif