Gå til innhold



Foto

Gearkasse Econoline 4x4 -94 mod


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Hans Kr

Hans Kr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 26 September 2011 - 18:15

Jeg har drømmebilen, men sliter med gearkassa.
Det som er gjort er: byttet converter, overhalt fordelingskassa. Videre er det skiftet et drev eller aksling etter at gearkassa bare sluttet å virke.
Problemet hele tiden har vært at den "løser" ut i fri et lite sekund før den kobler inn igjen. Har hatt den på diverse verksted uten at de har funnet ut noe. overdrivelampa på gearspaket (på rattstammen) lyser ikke.

Noen der ute som har tips?


#2 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 28 September 2011 - 07:11

QUOTE(Hans Kr @ 26 Sep 2011, 19:15) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har drømmebilen, men sliter med gearkassa.
Det som er gjort er: byttet converter, overhalt fordelingskassa. Videre er det skiftet et drev eller aksling etter at gearkassa bare sluttet å virke.
Problemet hele tiden har vært at den "løser" ut i fri et lite sekund før den kobler inn igjen. Har hatt den på diverse verksted uten at de har funnet ut noe. overdrivelampa på gearspaket (på rattstammen) lyser ikke.

Noen der ute som har tips?


er den med elektrisk innkopling??
hvis det er tilfellet, bør du få sjekket aktuatoren. kan tenkes den er moden for utskiftning!

#3 Hans Kr

Hans Kr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 28 September 2011 - 21:52

Jeg regner med at du lurer på om inn/-utkopling av overdriven er elektrisk? Ja den er det (på gearspaken)

#4 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 08:43

nei, det var 4x4 jeg tenkte på!

har du fået sjekket ventilhuset?

Nu sier jeg sikkert noe du vet fra før av, men for de som ikke vet det, kan dette brukes til å skape en større forståelse av automatkassene.

Automat girkassen er i prinsippet en diger hydraulisk pumpe, som leverer trykk til forskjellige gir, via ventilhuset.
converteren er det som leverer trykket.
ventilhuset avgjør hvilke gir som engasjeres og med hvilket trykk.
oljepumpen sørger for trykket til ventilhuset.

hvis din oljepumpe er sliten, vil den levere trykk, men et svakere sådan, og du kan derved opleve at girkassen bruker lengere tid mellem girene.
men slitte lameller gir samme effekten, da de skal bruke et høyere trykk, for at få opp farten.
tett filter har hatt samme effekten på et par chevy kasser jeg har haft.

så vidt jeg husker, så sitter det to eller tre sensore på 4EOD kassene. disse har det med å sende feil signal til hjernen, når de blir slitte.
det er et velkjent problem i usa, og siderne på nettet er mange, hvor folk klager i sin nød over disse kasserne
jeg har hovedsagligt konsentrert mig om GM kasserne, men har dog lært litt, hehe.

prøv å nulstille hjernen, og se om det hjelper, (gjøres ved å koble fra batteriene, og sette polskoene mot hverandre i 10 sekunder. dette tømmer systemet for gjemte strømlommer, og tvinger hjernen til å resette sig)
hvis ikke det hjelper, kan du bytte sensorene, de koster ikke alverden, og skulle de ikke være problemet, så er de greie å ha på lager.
hvis det er en mekanisk feil, bør du få renoveret kassen, fra bunnen av.
hvis det er din daglige bruksbil, ville jeg få et veksted til å gjøre det.
men kan du undvære bilen i en ukes tid, kan du gjøre det selv, og det vil koste dig ca. 4000,- dette er inklusiv masterkitt, og renoveringshåndboken.
der er flere kompetente girkassefolk herinne, og på andre forum, som også kan hjelpe dig, og det koster stadig en brøkdel av hvad et proffesionelt firma skal ha.

#5 ola1234

ola1234

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 12:54

Du seier at "den løser ut i fri eit lite sekund" . Betyr dette at du får den i drive og bilen girer normalt opp til du har fart?
Skjer dette berre i hastighet over 60? I så fall har eg vore borti noko tilsvarande. Då eg hadde automatkasse i min, hendte det stadig vekk at den "friet ut" i hastigheter over ca. 60 km/t. Det viste seg vera kabelbrudd til cps`en. Skifta sensoren og kobla til med friske ledningar. Vips var problemet borte. Min blinka heller ikkje på OD-lampa.
Eit generelt tips til E4OD-kassane er å sjekka el-koblinger på kassa. Trur det skal vera 3 multistikk.
aa

#6 Hans Kr

Hans Kr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 17:44

Hei

Det hender at den også "glipper" litt med pådrag, men det er ikke så ofte. I dag kjørte jeg på motorvegen i 100 km da den girer ned. Jeg kobler ut overdriven og motoren fortsetter med sammme turtall. Jeg tenkte at da var overdriven problemet, men etter ei lita stund koblet også 3.gearet ut...

Jeg spurte verkstedet i dag hva "aktuatoren" var, men det viste han ikke. Kunne du hjelpe oss litt på veg?

#7 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 19:56

QUOTE(Hans Kr @ 29 Sep 2011, 18:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg spurte verkstedet i dag hva "aktuatoren" var, men det viste han ikke. Kunne du hjelpe oss litt på veg?


en actuator, er som en hydraulisk sylinder, men istedet for at bruke hydraulik, bruker den en elektrisk motor
på nyere chevyer, er transferkassen styret med en actuator
på min gamle f250 har jeg en girspark (eller to)
hvis du har en knap, som du trykker på, for at få 4x4 innkoblet, har du sikkert en actuator
bruker du en girspark, har du ikke elektrisk innkobling!

#8 ola1234

ola1234

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 30 September 2011 - 22:03

Her må det skilles mellom gearkassa og transferkassa. Etter forklaringa di høyres det ut som du har problem med gearkassa, og ikkje transferkassa. Gløym derfor aktuator. Det du beskriver minner om problema eg var borti. Midt på motoren, i huset for drevet til dieselpumpa, står det ein sensor med to ledninger ut fra. Det kan vera denne som er problemet. I mitt tilfelle var sensoren i orden, men det var delvis brudd i eine ledningen. Dette er samme huset som oljepåfyllinga står i. Prøv å ta ut sensoren og tørk den rein. Hugsar ikkje prisen på denne, men det kan hende den ikkje var dyrare enn at den berre kan byttast. Kan hende eg har ein liggande ein eller annan plass..... Skal sjå etter i morgon.
aa

#9 Hans Kr

Hans Kr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 01 October 2011 - 17:18

Var ute en tur i dag også. Da begynte overdrivelampa på gearhendelen å blunke. Bilen gearte hardt, men det gikk over etter et par kilometer.

For ovrig takker jeg for alle innspill/forslag. Det setter jeg stor pris på :-)

#10 ola1234

ola1234

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 04 October 2011 - 23:24

QUOTE(ola1234 @ 30 Sep 2011, 22:03) <{POST_SNAPBACK}>
Her må det skilles mellom gearkassa og transferkassa. Etter forklaringa di høyres det ut som du har problem med gearkassa, og ikkje transferkassa. Gløym derfor aktuator. Det du beskriver minner om problema eg var borti. Midt på motoren, i huset for drevet til dieselpumpa, står det ein sensor med to ledninger ut fra. Det kan vera denne som er problemet. I mitt tilfelle var sensoren i orden, men det var delvis brudd i eine ledningen. Dette er samme huset som oljepåfyllinga står i. Prøv å ta ut sensoren og tørk den rein. Hugsar ikkje prisen på denne, men det kan hende den ikkje var dyrare enn at den berre kan byttast. Kan hende eg har ein liggande ein eller annan plass..... Skal sjå etter i morgon.

Kunne desverre ikkje finna noko sensor1
aa