Gå til innhold



Foto

Låsebolt/Brytepinne


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Bera

Bera

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 19:14

Hallo.
Jeg har forstått at Suburban 1500 har denne pinnen har 2500 å den, mod ca 1994/95,
Eller e det noen type aksl,som ikke har den.

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 19:42

10 og 14boltern har brytepinnen.
lønner seg inspisere/bytte denne på hvert oljeskift i bakaksel og husk locktite

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 14:34

Er det ikke 40.000 på denne pinnen da? Høres litt heftig ut å sjekke den så ofte,,,,


Rune

#4 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 15:05

Skifter du olje noe særlig oftere enn 40.000 da? huh.gif
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 15:21

Mener det var hver 60.000 det var snakk om.

#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 16:06

skader uansett ikke å inspisere denne vær gang man skifter olja så man slipper overaskelser

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#7 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 16:07

skader uansett ikke å inspisere denne vær gang man skifter olja så man slipper overaskelser

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 22:07

Dere blir vel kanskje lei av å se dette innlegget, men her klipper jeg inn fra min garasje...

Men siden det er første innlegg til trådstarter, så har han sikkert ikke vært der enda....

Låsebolt / Brytepinne

Så var det den berømmelige låsebolten eller også brytepinnen som enkelte kaller den. Denne har det vært en del snakk om på forumet gjennom årene. Nå tar jeg utgangspunkt i min bil. På denne type bil er bytteintervalene for denne på hver 60000km. Dette står det ikke noe om i bruksanvisninger eller servicehefter så vidt meg bekjent.

Dette viser jo også at det er ting som blir gjort på en service hos merkeverksted kontra andre verksteder uten direkte kjennskap til Chevrolet.

Det er flere her på forumet som bytter denne hvert år, så får de også byttet oljen samtidig før vinteren setter inn. Husk olje med friksjonsmasse, denne kalles SAE 80W-90 GL. Når du bytter pinnen så kjøp helt sett med ny pakning også. Bergheim GM#26066456 ca 150.-. Det har vært litt snakk om at det har vært vanskelig å finne ut hvilket brytepinne som passer til hvilke biler. Men for oss med 6 bolter er det bare et alternativ. Husk Loctite når du setter inn ny bolt.

Hva skjer om du ikke bytter denne pinnen, eller venter for lenge med å bytte den?

Flere på forumet har sett grove spor av slitasje på sine når de har tatt den ut.


(foto: Ural 375D) Bolten til høyre er den nye.


(foto: Ural 375D) Viser her hvor bolten sitter.

Det som mange melder tilbake er at den har en evne til å skru seg ut. Når jeg selv skiftet min, så kunne vi skru den to hele omdreining med fingrene før det satt igjen. Så her byttet jeg i tide. Slik såg min ut når jeg tok den ut.




En annen bekjent som ble for sein å bytte fikk den helt utskrudd med følgende resultat:


Hjulet stod helt utenfor skjermen når den kom inn på verkstedet.















#9 Bera

Bera

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 22:19

whistle.gif Takk....

#10 Tahoe-97

Tahoe-97

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 06 October 2011 - 11:15

Hvor mye koster det for denne "bryterpinnen" da ? smile.gif på bergheim ?

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 October 2011 - 12:42

Som Jeg skrev ca 150kr naar Jeg kjøpte der sist. Inkl rabatter

#12 Tahoe-97

Tahoe-97

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 06 October 2011 - 12:47

QUOTE(Chevy-LPG @ 6 Oct 2011, 13:42) <{POST_SNAPBACK}>
Som Jeg skrev ca 150kr naar Jeg kjøpte der sist. Inkl rabatter


Skal bytte olje på min , og da bestiller jeg ny selvom den er byttet for noen mnd siden smile.gif

#13 arnemann

arnemann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 01 March 2012 - 20:27

Hei.

Har en 90 mod suburban. Er det ikke brytepinne på disse. Finner ikke den i delekatalogen på rockauto.com.
Jeg finner den i delekatalogen på noe nyere suburban.

#14 lastebilmann

lastebilmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 27 August 2014 - 00:13

Har bytta olje bak og brytepinne i dag. Verste griseriet eg har vore borti. Men ser at alle anbefaler locktite på brytepinnen, men når eg kjøpte min var den insett med raud kitt i enden. Er ikkje dette nok? Eg har ikkje hatt på anna ennn det.

 

Ser at intervalla og er 60 000 omtrent. Men med mi køyring blir det 15 år. Er det ok å sjekke igjen om 5 år eller bør det sjekkes kvart år?



#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 August 2014 - 08:39

Skifte olje bak der gjør jeg annethvert år. Når man først åpner så bruker jeg pakningsett med brytepinne. Så da byttes den samtidig. Kjører ikke over 20-25000 km nå med den bilen i året, så da holder jeg meg godt innenfor marginene.

 

Har opplevet at olja foran var gråaktig, vann i den, så oljebytte på disse passer jeg opp....



#16 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 03 September 2014 - 20:29

Hei.

Har en 90 mod suburban. Er det ikke brytepinne på disse. Finner ikke den i delekatalogen på rockauto.com.
Jeg finner den i delekatalogen på noe nyere suburban.

 

<script pagespeed_no_defer="">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=120121&p=1643417&md5check=2da74ee18ceee71b110b55c7eaa2b28f&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,j-waJvHADU8'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>

 

En 90 modell sub 6,2 med org 14bolt semifloat aksling har brytebolt. ring steinar stolen eller sarpsborg motor og bestill, de har. Er kun 14bolt fullfloaten som ikke har bolt mener jeg å huske. :)


Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#17 Chevybigblock

Chevybigblock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 17 November 2014 - 23:22

jaja han uheldigperen får vell bare nøye seg med forhjulsdrift



#18 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 30 November 2014 - 07:51

Har -02 Duramax denne bolten også? Tidligere eieren av bilen min var en skikkelig slakapung, så da føler jeg at jeg kanskje bør sjekke opp tilstanden baki der nå...


- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -