Jump to content



Photo

Triks for å få ned CO - LØST!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Luap

Luap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 posts

Posted 14 October 2011 - 14:01

Okei, da har paj`n vært på kontroll. Ble litt mye co.

Har bytta luftfilter og dieselfilter i juli/aug. Men det har blitt endel småkjøring i det siste.

Kravet er vel 3, mens jeg fikk 6 i snitt på målinga. Tror dere at det hjelper med motorrens og litt frisk gassing for å blåse rent?

Eller finnes det andre triks?

Edited by Luap, 18 October 2011 - 13:45.


#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 14 October 2011 - 17:51

QUOTE(Luap @ 14 Oct 2011, 15:01) <{POST_SNAPBACK}>
Okei, da har paj`n vært på kontroll. Ble litt mye co.

Har bytta luftfilter og dieselfilter i juli/aug. Men det har blitt endel småkjøring i det siste.

Kravet er vel 3, mens jeg fikk 6 i snitt på målinga. Tror dere at det hjelper med motorrens og litt frisk gassing for å blåse rent?

Eller finnes det andre triks?

jeg har hørt folk at hatt på en skvett automat olje i dieseln
men en litt lengre tur 20mil i jevn fart bruker å hjelpe
ofte så vil du merke den går bedre å bedre på langturer

en annating du kan prøve er å la en sitte i bil med jevn gass på ca 1000 rpm uten luftfilter
og så tar du å klunker inn litt farris i innsuget en og en desiliter om gangen.. motoren kommer til å hoste og harke og skikkelig svart vil det ryke også
men dette må gjøres direkte i innsug eller etter turbo

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 posts

Posted 14 October 2011 - 21:36

Er ikke det en helt sjuk test på full gass over tid? Mondeoen jeg hadde ble ikke normal etter en slik test igjen, den røyk og gikk jevnt. Viser kun bilen der de ikke måler men sjekker om bilen ryker eller ikke.
Gamle dieselbiler har ikke godt av slik rusing. Ikke henger den på greip heller da bilen skjelden brukes slik, og all sot i motoren løsner og øker co tallet.
Vis bilen et annet sted!



#4 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 posts

Posted 14 October 2011 - 21:39

Hadde forresten vært interessant å redusere maks turtallet på pumpa tror det gir utslag i mindre co biggrin.gif

#5 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 posts

Posted 15 October 2011 - 11:33

Det er ikke CO som måles på dieselbiler, men utslipp av sotpartikler.

Men så til mulig løsning.
For det første, sett inn nytt luftfilter. I 90% av tilfellene er det nok.
Ny olje er også en STOR fordel.

En skikkelig utblåsing av sot fra eksosanlegget kan også være nødvendig, men dette skal verkstedet som tar målingen normalt utføre.
Dette gjøres enkelt og greit med å ta full akselerasjon til maks turtall på 1, 2 og 3 gear.
Er det riktig ille, må dette kanskje repeteres 1 eller 2 ganger.

Dersom det ikke holder, er muligens innsprøytingstidspunktet feil.
Dette er ganske enkelt å justere (for den som har måleur tilpasset dieselpumpen).

Et annet triks som hjelper VELDIG godt er å kjøre tanken nesten tom, og fylle på 5 liter lampeolje før du drar på kontroll.
Husk bare å fylle tanken helt opp igjen snarest mulig etter kontrollen.

Og til de som kritiserer denne avgassmålingen:
Dette er ikke noe problem for motoren. Den skal tåle mye mer enn denne testen.
Hvis den ikke tåler testen, er det uansett snakk om få mil, før du ville fått problemer med motoren uansett.
Fabrikken har begrenset maksturtallet til et sikkert turtall, som motoren skal tåle.
Tenk bare på båtmotorer, der man ligger i timesvis på bortimot maksturtall, atpåtil med belastning som tilsvarer kraftig motbakkekjøring.
Og 90 % av alle båtmotorer er vanlige motorer, som i mange tilfeller også er oppjustert til høyere effekt en til bil/lastebilbruk.

OBS: pass bare på at ikke registerreimen går på overtid. Den må være skiftet innen riktig km-intervall, og ikke være eldre enn 3-5 år, avhengig av fabrikat.

#6 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 posts

Posted 15 October 2011 - 12:13

QUOTE(RN46 @ 15 Oct 2011, 11:33) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ikke CO som måles på dieselbiler, men utslipp av sotpartikler.

Men så til mulig løsning.
For det første, sett inn nytt luftfilter. I 90% av tilfellene er det nok.
Ny olje er også en STOR fordel.

En skikkelig utblåsing av sot fra eksosanlegget kan også være nødvendig, men dette skal verkstedet som tar målingen normalt utføre.
Dette gjøres enkelt og greit med å ta full akselerasjon til maks turtall på 1, 2 og 3 gear.
Er det riktig ille, må dette kanskje repeteres 1 eller 2 ganger.

Dersom det ikke holder, er muligens innsprøytingstidspunktet feil.
Dette er ganske enkelt å justere (for den som har måleur tilpasset dieselpumpen).

Et annet triks som hjelper VELDIG godt er å kjøre tanken nesten tom, og fylle på 5 liter lampeolje før du drar på kontroll.
Husk bare å fylle tanken helt opp igjen snarest mulig etter kontrollen.

Og til de som kritiserer denne avgassmålingen:
Dette er ikke noe problem for motoren. Den skal tåle mye mer enn denne testen.
Hvis den ikke tåler testen, er det uansett snakk om få mil, før du ville fått problemer med motoren uansett.
Fabrikken har begrenset maksturtallet til et sikkert turtall, som motoren skal tåle.
Tenk bare på båtmotorer, der man ligger i timesvis på bortimot maksturtall, atpåtil med belastning som tilsvarer kraftig motbakkekjøring.
Og 90 % av alle båtmotorer er vanlige motorer, som i mange tilfeller også er oppjustert til høyere effekt en til bil/lastebilbruk.

OBS: pass bare på at ikke registerreimen går på overtid. Den må være skiftet innen riktig km-intervall, og ikke være eldre enn 3-5 år, avhengig av fabrikat.


Hva er vitsen i å måle sot som ligger i eksosanlegg? Å en må drive å jukse med masse remedier for å komme gjennom den, testen ER IDIOTISK!
Når det gjelder maks turtall på bilene, så er det riktig at bilen skal tåle det, men det er kun over kortere tid.
At båtmotorer er vanlige motorer...... JA men i forhold til en bilmotor og da spesiellt diesel, så er det en hel verden av forskjell. For det første er alle delene i en båtmotor avbalansert til et mye høyere turtall, og slaglende/sylinderborring ofte helt anderledes.
Når det gjelder pajero har den en motorkonstruksjon for stort moment på lavt turtall. Motorene er dårlig avbalansert, og det blir stort sett brukt støpte deler, som er dårlige i gods og med tanke på avbalansering/vektforskjeller. Rådene skal være smidde, men har veldig store vektforskjeller.
Et eksempel er de gamle penta-motorene er veldig like bilmotorene men de er veldig forskjellige, bla. veiva og rådene er smidde og avbalansert. Delene fra penta ble brukt som trimdeler til bilmotorene. Brukte en bilmotor i båtene hadde de mye kortere levetid enn marinemotorene.
Når det gjelder effekten i en båtmotor, så gjør den gode vannkjølingen at man kan bygge toppene litt andeledes og få litt mer effekt. Dette går mest på inn og utblåskanalene og størrelse på ventiler, i tillegg til større forgassere. Og ofte litt høyere turtall.

Jeg vet om mange havarier på grunn av denne testen her og nesten alle er i forbindelse med at reima hopper over et hakk eller ryker. Også enkelte brudd på rådearmer. Noe som kan skje på pajero.
Hva som skjedde med min mondeo vet jeg ikke men den var slettes ikke i form etterpå.



#7 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 posts

Posted 15 October 2011 - 17:27

QUOTE(Garret @ 15 Oct 2011, 13:13) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er vitsen i å måle sot som ligger i eksosanlegg? Å en må drive å jukse med masse remedier for å komme gjennom den, testen ER IDIOTISK!
Når det gjelder maks turtall på bilene, så er det riktig at bilen skal tåle det, men det er kun over kortere tid.
At båtmotorer er vanlige motorer...... JA men i forhold til en bilmotor og da spesiellt diesel, så er det en hel verden av forskjell. For det første er alle delene i en båtmotor avbalansert til et mye høyere turtall, og slaglende/sylinderborring ofte helt anderledes.
Når det gjelder pajero har den en motorkonstruksjon for stort moment på lavt turtall. Motorene er dårlig avbalansert, og det blir stort sett brukt støpte deler, som er dårlige i gods og med tanke på avbalansering/vektforskjeller. Rådene skal være smidde, men har veldig store vektforskjeller.
Et eksempel er de gamle penta-motorene er veldig like bilmotorene men de er veldig forskjellige, bla. veiva og rådene er smidde og avbalansert. Delene fra penta ble brukt som trimdeler til bilmotorene. Brukte en bilmotor i båtene hadde de mye kortere levetid enn marinemotorene.
Når det gjelder effekten i en båtmotor, så gjør den gode vannkjølingen at man kan bygge toppene litt andeledes og få litt mer effekt. Dette går mest på inn og utblåskanalene og størrelse på ventiler, i tillegg til større forgassere. Og ofte litt høyere turtall.

Jeg vet om mange havarier på grunn av denne testen her og nesten alle er i forbindelse med at reima hopper over et hakk eller ryker. Også enkelte brudd på rådearmer. Noe som kan skje på pajero.
Hva som skjedde med min mondeo vet jeg ikke men den var slettes ikke i form etterpå.


Nå er det jo det jeg sier, verkstedet skal ta en tur først for å blåse soten ut av eksosanlegget, slik at man måler reelt utslipp fra motoren.
Og det største utslippet har man ikke på fult turtall, men mens motoren øker turtallet, som er ganske realistisk i forhold til vanlig bruk (akselerasjoner og kjøring i motbakker).
Og man tester ikke over lang tid, som du sier. Man holder maks-turtall i ca. 2 sekunder.

Båtmotorer er ikke så forskjellige. Mange av dem har få eller ingen endringer. Og jeg snakker om dieselmotorer. Bensinmotorer er uvesentlig i denne sammenhengen.
Mange mariniserer bilmotorer selv, og bruker i årevis også, uten andre modifikasjoner enn varmeveksler og kjøling av manifolder.
Og du nevner bl.a. Volvo Penta. Har en selv. En AQD40, som er en marinisert TD40 lastebilmotor. Den eneste forskjellen er hardere ventiler, for å kunne ligge konstant i "motbakke". I tillegg er effekten oppjustert fra 130 til 140.
Ingen ekstra avbalansering av vei o.l.

Forøvrig tar veldig mange fabrikker utgangspunkt i bensinmotorer, og bygger dieselmotorer på denne "stammen" (bl.a. VAG, Opel og flere andre). Dermed er motoren i utgangspunktet laget for enda høyere turtall.
Motorene er selvfølgelig forsterket på mange punkter, og toppen er helt endret, men utgangspunktet er det samme.

Dersom du vet om mange havari, og hovedsaklig pga. registerreim, er det tydeligvis veldig dårlig oppfølging av reimskifter i ditt område. Og når man skifter reim, skifter man selvfølgelig strammehjul og løpehjul, og der det finnes balansereim. Og går reimen om vannpumpen, skiftes denne også.

Og ryker reima under testen, ville den knapt nok holdt til bilen kom hjem uansett.
Reimen har større belastning på tomgang enn på full gass, ettersom den da må ta alle pulseringene fra kammen.
På høyt turtall, fungerer vakten av kammaksel og drev litt som et svinghjul, og beholder farten på kammen mellom åpningen av hver ventil.

Vi har aldri hatt ett eneste motorhavari som følge av denne testen, og vi har etterhvert testet noen 1000 biler siden den ble innført.
Dersom motoren har nok olje, og registerreim er skiftet til rett tid, så holder det.



#8 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 posts

Posted 16 October 2011 - 14:19


Hardere ventiler???? Jeg her egentlig lyst til å si lalalalalala..... For som jeg sier så finner du ut at marinetoppen er anderledes enn bilmotortoppen helt annet delenr.
Vi må å skille nye og gamle motorer her, og pajeromotoerene er en motorkonstruksjon som stammer fra tidlig på åttitallet og det er den jeg tar utgangspunkt i.
Men siden du da nevner VAG så er dagens bilmotorer konstruert for turtall, og avbalansert deretter. Og maks turtall på en marinemotor er lavere enn enn bilmotor siden marinemotoren skal tåle å holde høyt turtall over tid.
Noen verksteder har måtte ta kostnaden av motorhavari her , så den testen utfører de ikke lengre.
Er klar over remenes levetid.. og det er ikke det som har vært årsaken heller men at reimen har større belastning på tomgang enn på maks turtall er enteori du vanskelig klarer å bevise. En helt annen sak er aklerasjonen opp til maks turtall...

Testen er fortsatt søppel

Edited by Garret, 16 October 2011 - 14:20.


#9 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 posts

Posted 16 October 2011 - 17:08

QUOTE(Garret @ 16 Oct 2011, 15:19) <{POST_SNAPBACK}>
Hardere ventiler???? Jeg her egentlig lyst til å si lalalalalala..... For som jeg sier så finner du ut at marinetoppen er anderledes enn bilmotortoppen helt annet delenr.
Vi må å skille nye og gamle motorer her, og pajeromotoerene er en motorkonstruksjon som stammer fra tidlig på åttitallet og det er den jeg tar utgangspunkt i.
Men siden du da nevner VAG så er dagens bilmotorer konstruert for turtall, og avbalansert deretter. Og maks turtall på en marinemotor er lavere enn enn bilmotor siden marinemotoren skal tåle å holde høyt turtall over tid.
Noen verksteder har måtte ta kostnaden av motorhavari her , så den testen utfører de ikke lengre.
Er klar over remenes levetid.. og det er ikke det som har vært årsaken heller men at reimen har større belastning på tomgang enn på maks turtall er enteori du vanskelig klarer å bevise. En helt annen sak er aklerasjonen opp til maks turtall...

Testen er fortsatt søppel


Nå var det nå ikke det dette temaet dreide seg om, men mulige måter å forbedre testresultatet.
Uansett må jeg kommentere kritikken og påstandene dine.
Når jeg nevnte bl.a. VAG-motorer, tenkte jeg først og fremst på de gamle fra tidlig på 80-tallet.
Pussig at du sier marinemotorer går på lavere turtall....
Volvomotoren jeg nevnte (AQD40 vs. TD40), har ca 1000 o/min MER som marinemotor enn ellers.
Og motoren i min Carina E, er videreutviklet utgave av den som sto i flere Toyotamodeller i begynnelsen av 80-tallet.
Den har nå passert 480.000 km., og er oppjustert på turbotrykket.
Likevel finnes jeg hverken redd avgassmålingen, eller for å dra den inn på rødfeltet på turtelleren nesten hver dag, og av og til mange ganger daglig.

Ryker motoren under testen, ville den uansett kolapset innen kort tid. Det er helt sikkert.
Vi har som sagt ALDRI hatt havari på denne testen, og det begyner å bli ganske mange nå, etter ca. 20 år med den.

#10 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 posts

Posted 17 October 2011 - 18:58

QUOTE(RN46 @ 16 Oct 2011, 17:08) <{POST_SNAPBACK}>
Nå var det nå ikke det dette temaet dreide seg om, men mulige måter å forbedre testresultatet.
Uansett må jeg kommentere kritikken og påstandene dine.
Når jeg nevnte bl.a. VAG-motorer, tenkte jeg først og fremst på de gamle fra tidlig på 80-tallet.
Pussig at du sier marinemotorer går på lavere turtall....
Volvomotoren jeg nevnte (AQD40 vs. TD40), har ca 1000 o/min MER som marinemotor enn ellers.
Og motoren i min Carina E, er videreutviklet utgave av den som sto i flere Toyotamodeller i begynnelsen av 80-tallet.


Skill nyere og eldre motorkonstruksjoner! Gamle har høyere turtall som toppturtall som marine, og nye har gjerne lavere. Som forøvrig bestemmes av propell.

Videreutviklet på hvilken måte?

Høyere turbotrykk er og en måte å få ned sotning på.

Edited by Garret, 17 October 2011 - 19:01.


#11 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 17 October 2011 - 20:21

har erfart 3ganger etter røyktest på en daihatsu charade 1l td 2 ganger gikk toppakning 3gangen sprakk topp og pakning

en dieselmotor skal aldri stresstestes/ruses uten belastning. det kan gå bra men til slutt må noe ta kvelden

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#12 Luap

Luap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 posts

Posted 18 October 2011 - 13:53

Uavhengig om denne testen er fornuftig eller ikke!

Løsningen her ble allron i diesel for å hjelpe på dysene, deretter sprayet jeg farris inn i innsuget. Dette gav svært gode resultater.
Bare husk: Ikke klunk vann i innsuget! Spray det inn.. ellers risikirerer du vannslag og i værstefall motorhaveri.

Min egen måling (profft utstyr) viste 2,1 mens etter 2 mil kjøring til verkstedet, og en måling med engang der; ga en verdi på 0,26. Mao GODT under kravet. Alle er fornøyde.

#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 18 October 2011 - 15:56

som jeg sa i inlegg 2 hehe

og klunke går fint det å hvis du har litt turtall 1000-1500rpm først og ikke heller 1/2l innpå om gangen

Alron syns ikke det funker jeg.
mot kondens f.eks er westfrost mye bedre

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 posts

Posted 19 October 2011 - 16:51


Skal man ""klunke" får en gjøre det før turbo så impelleren finforstøver vannet.
Men takk for tips. Skal huske det før neste EU om de jeg bruker har begynt med testen tongue.gif


#15 chevyking88

chevyking88

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 posts

Posted 22 October 2011 - 16:51

QUOTE(RN46 @ 15 Oct 2011, 12:33) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ikke CO som måles på dieselbiler, men utslipp av sotpartikler.

Men så til mulig løsning.
For det første, sett inn nytt luftfilter. I 90% av tilfellene er det nok.
Ny olje er også en STOR fordel.

En skikkelig utblåsing av sot fra eksosanlegget kan også være nødvendig, men dette skal verkstedet som tar målingen normalt utføre.
Dette gjøres enkelt og greit med å ta full akselerasjon til maks turtall på 1, 2 og 3 gear.
Er det riktig ille, må dette kanskje repeteres 1 eller 2 ganger.

Dersom det ikke holder, er muligens innsprøytingstidspunktet feil.
Dette er ganske enkelt å justere (for den som har måleur tilpasset dieselpumpen).

Et annet triks som hjelper VELDIG godt er å kjøre tanken nesten tom, og fylle på 5 liter lampeolje før du drar på kontroll.
Husk bare å fylle tanken helt opp igjen snarest mulig etter kontrollen.

Og til de som kritiserer denne avgassmålingen:
Dette er ikke noe problem for motoren. Den skal tåle mye mer enn denne testen.
Hvis den ikke tåler testen, er det uansett snakk om få mil, før du ville fått problemer med motoren uansett.
Fabrikken har begrenset maksturtallet til et sikkert turtall, som motoren skal tåle.
Tenk bare på båtmotorer, der man ligger i timesvis på bortimot maksturtall, atpåtil med belastning som tilsvarer kraftig motbakkekjøring.
Og 90 % av alle båtmotorer er vanlige motorer, som i mange tilfeller også er oppjustert til høyere effekt en til bil/lastebilbruk.

OBS: pass bare på at ikke registerreimen går på overtid. Den må være skiftet innen riktig km-intervall, og ikke være eldre enn 3-5 år, avhengig av fabrikat.



Dt du sier et at motoren tåler mindre med belastning? kor i hælveta har du vært i teorien? enn motor som ruses opp til max turtall uten belastning kan man knekke veiakselen. har sett mange slike tilfeller. både nye å brukte bila. en motor skal aldri ruses opp mot fult turtal uten belastning. spesielt en diesel.