Hva er vitsen i å måle sot som ligger i eksosanlegg? Å en må drive å jukse med masse remedier for å komme gjennom den, testen ER IDIOTISK!
Når det gjelder maks turtall på bilene, så er det riktig at bilen skal tåle det, men det er kun over kortere tid.
At båtmotorer er vanlige motorer...... JA men i forhold til en bilmotor og da spesiellt diesel, så er det en hel verden av forskjell. For det første er alle delene i en båtmotor avbalansert til et mye høyere turtall, og slaglende/sylinderborring ofte helt anderledes.
Når det gjelder pajero har den en motorkonstruksjon for stort moment på lavt turtall. Motorene er dårlig avbalansert, og det blir stort sett brukt støpte deler, som er dårlige i gods og med tanke på avbalansering/vektforskjeller. Rådene skal være smidde, men har veldig store vektforskjeller.
Et eksempel er de gamle penta-motorene er veldig like bilmotorene men de er veldig forskjellige, bla. veiva og rådene er smidde og avbalansert. Delene fra penta ble brukt som trimdeler til bilmotorene. Brukte en bilmotor i båtene hadde de mye kortere levetid enn marinemotorene.
Når det gjelder effekten i en båtmotor, så gjør den gode vannkjølingen at man kan bygge toppene litt andeledes og få litt mer effekt. Dette går mest på inn og utblåskanalene og størrelse på ventiler, i tillegg til større forgassere. Og ofte litt høyere turtall.
Jeg vet om mange havarier på grunn av denne testen her og nesten alle er i forbindelse med at reima hopper over et hakk eller ryker. Også enkelte brudd på rådearmer. Noe som kan skje på pajero.
Hva som skjedde med min mondeo vet jeg ikke men den var slettes ikke i form etterpå.
Nå er det jo det jeg sier, verkstedet skal ta en tur først for å blåse soten ut av eksosanlegget, slik at man måler reelt utslipp fra motoren.
Og det største utslippet har man ikke på fult turtall, men mens motoren øker turtallet, som er ganske realistisk i forhold til vanlig bruk (akselerasjoner og kjøring i motbakker).
Og man tester ikke over lang tid, som du sier. Man holder maks-turtall i ca. 2 sekunder.
Båtmotorer er ikke så forskjellige. Mange av dem har få eller ingen endringer. Og jeg snakker om dieselmotorer. Bensinmotorer er uvesentlig i denne sammenhengen.
Mange mariniserer bilmotorer selv, og bruker i årevis også, uten andre modifikasjoner enn varmeveksler og kjøling av manifolder.
Og du nevner bl.a. Volvo Penta. Har en selv. En AQD40, som er en marinisert TD40 lastebilmotor. Den eneste forskjellen er hardere ventiler, for å kunne ligge konstant i "motbakke". I tillegg er effekten oppjustert fra 130 til 140.
Ingen ekstra avbalansering av vei o.l.
Forøvrig tar veldig mange fabrikker utgangspunkt i bensinmotorer, og bygger dieselmotorer på denne "stammen" (bl.a. VAG, Opel og flere andre). Dermed er motoren i utgangspunktet laget for enda høyere turtall.
Motorene er selvfølgelig forsterket på mange punkter, og toppen er helt endret, men utgangspunktet er det samme.
Dersom du vet om mange havari, og hovedsaklig pga. registerreim, er det tydeligvis veldig dårlig oppfølging av reimskifter i ditt område. Og når man skifter reim, skifter man selvfølgelig strammehjul og løpehjul, og der det finnes balansereim. Og går reimen om vannpumpen, skiftes denne også.
Og ryker reima under testen, ville den knapt nok holdt til bilen kom hjem uansett.
Reimen har større belastning på tomgang enn på full gass, ettersom den da må ta alle pulseringene fra kammen.
På høyt turtall, fungerer vakten av kammaksel og drev litt som et svinghjul, og beholder farten på kammen mellom åpningen av hver ventil.
Vi har aldri hatt ett eneste motorhavari som følge av denne testen, og vi har etterhvert testet noen 1000 biler siden den ble innført.
Dersom motoren har nok olje, og registerreim er skiftet til rett tid, så holder det.