Gå til innhold



Foto

Ulyder Pajero Sport 2.5TDI 99mod


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
32 replies to this topic

#1 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 23 January 2012 - 21:49

Når jeg kjører på litt ugjevn vei rasler det rundt ved ratt, veldig iriterende. Jeg kan ikke kjenne det, kunn høre det, noen ganger kan det virke som det kommer fra instrumenter eller noe annet. Men når jeg tar tak i rattet og bendere det lett nedover forsvinner rasle lyden. Den kan også komme når bilen går på tom gang og det rister i bilden..
Noen som har noen tanker om hva det kan være, bilen er gått langt 300 000 men bærer ikke preg av det da den er velholdt smile.gif

#2 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 20:46

QUOTE(paj99 @ 23 Jan 2012, 21:49) <{POST_SNAPBACK}>
Når jeg kjører på litt ugjevn vei rasler det rundt ved ratt, veldig iriterende. Jeg kan ikke kjenne det, kunn høre det, noen ganger kan det virke som det kommer fra instrumenter eller noe annet. Men når jeg tar tak i rattet og bendere det lett nedover forsvinner rasle lyden. Den kan også komme når bilen går på tom gang og det rister i bilden..
Noen som har noen tanker om hva det kan være, bilen er gått langt 300 000 men bærer ikke preg av det da den er velholdt smile.gif

Jeg får ta en tur på mekonomen å skjekke bære kuler mm, må nok være der det kommer fra tror jeg?


#3 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 21:27

Jeg prøver igjen, kanskje det er bedre å kalle den lyden kakling i rattet når jeg kjører. Lyden er kunn borte på bedre asfalt vei. Kan det våre stabilisator foringer? har bytta de yttere, men ikke indre...

#4 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 22:19

Tror du skal gå over forstillinga di og se hva som bør byttes. Deler bestiller du på milneroffroad.com

#5 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 23:01

QUOTE(mengis @ 26 Jan 2012, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>
Tror du skal gå over forstillinga di og se hva som bør byttes. Deler bestiller du på milneroffroad.com

Takk for svar, jeg skal kikke litt der. Jeg var en tur ute å kikka litt under panser, jeg har ikke så peiling på hva ting heter men skal prøve å forklare. Der akslingen kommer ut fra styre servo, den som går på tvers av bilen (kraftig rør), den er så videre koblet til stab stag i den andre enden tror jeg. På toppen der sitter det en foring på hver side som holder denne fast, den ene foringen der er helt trøkka sammen, kanskje det kan være denne. Det må jo gi rakle lyd i rattet vel? Sorry at jeg er dårlig på tekniske navn og deler, men finner jeg ut hva det er greier jeg fikse det selv.

Har så lyst å fikse det selv da jeg vil lære bilen å kjenne, så all hjelp mottas med stor takk smile.gif

#6 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 23:10

Kunne du ikke tatt noen bilder, lettere å hjelpe da! Kan legge ut et bilde i morgen med noen punkter du bør sjekke.

#7 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 23:37

QUOTE(mengis @ 26 Jan 2012, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
Kunne du ikke tatt noen bilder, lettere å hjelpe da! Kan legge ut et bilde i morgen med noen punkter du bør sjekke.

Det setter jeg pris på Mengis, jeg skal prøve å ta noen bilder i morra. smile.gif

#8 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 January 2012 - 22:28

Kan det være hjelpesnekka du snakker om? Den vil sitte på motsatt side av styresnekka (den som rattstammen går inn i) og "parallelt" med denne. Dvs at den skal ha samme "armen bakover" som styresnekka, bak til styrestaget.

Her er bilde av hjelpesnekka på min Pajero -84. Den er noe anderledes på Sport som du har.

Ellers er det et generelt tips å bare legge deg under og se på alle bevegelige deler mens du har noen sittende inne i bilen og dreie på rattet. Så lenge bilen står med hjulene på bakken vil du kunne se slakk for hver gang hjelperen din skifter retning på rattet, da det vil oppstå spenn i overføringene. Er endel kuler og ledd der som kan skape slakk.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#9 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 28 January 2012 - 16:44

QUOTE(HardKåre @ 27 Jan 2012, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Kan det være hjelpesnekka du snakker om? Den vil sitte på motsatt side av styresnekka (den som rattstammen går inn i) og "parallelt" med denne. Dvs at den skal ha samme "armen bakover" som styresnekka, bak til styrestaget.

Her er bilde av hjelpesnekka på min Pajero -84. Den er noe anderledes på Sport som du har.

Ellers er det et generelt tips å bare legge deg under og se på alle bevegelige deler mens du har noen sittende inne i bilen og dreie på rattet. Så lenge bilen står med hjulene på bakken vil du kunne se slakk for hver gang hjelperen din skifter retning på rattet, da det vil oppstå spenn i overføringene. Er endel kuler og ledd der som kan skape slakk.

Takk det var nyttig info, jeg har også mistanke om hjelpe snekka, dem skulle ha 2000 hos orginal forhandler, jeg for titte litt på mekonomen smile.gif


#10 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 28 January 2012 - 18:18

Bare usikker på en ting, er hjelpe snekka på motsatt side av styre snekke? Hva heter i såfal den somm går ut fra styre snekke og rett til styring, tenkte kanskje det var den, for den er vel nesten lik på begge sider? Uansett i morra skrur jeg deksel av og kikker litt selv føre verksted. Er dette dyre delere tru?, og burde vel klare det selv med...

#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 January 2012 - 18:51

Den armen som går fra styresnekka heter pitman-arm. Den ser du HER:

Kan selvsagt også være slakk i bakkant av denne. Men som sagt, få noen til å dreie rattet litt frem og tilbake mens du selv ligger under og ser. Evt ta med deg et brekkjern og bend litt på ALLE overføringer og styrekuler under der. Skal ikke vøre slakk annet enn at armene skal kunne "vri seg" litt på kula.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#12 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 28 January 2012 - 23:05

QUOTE(HardKåre @ 28 Jan 2012, 18:51) <{POST_SNAPBACK}>
Den armen som går fra styresnekka heter pitman-arm. Den ser du HER:
Kan selvsagt også være slakk i bakkant av denne. Men som sagt, få noen til å dreie rattet litt frem og tilbake mens du selv ligger under og ser. Evt ta med deg et brekkjern og bend litt på ALLE overføringer og styrekuler under der. Skal ikke vøre slakk annet enn at armene skal kunne "vri seg" litt på kula.

Tusen takk for dere gidder, jeg skall skjekke det i morra, da trenger nok jeg å skifte pitman arm og mulig hjelpe snekke, tenker jeg..Er det vanskelig med tanke på at ratt kommer ut av posisjon, eller jolder det med å la alt stå i ro å bare skifte over?

Edited by paj99, 28 January 2012 - 23:14.


#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 January 2012 - 19:17

Ikke kjøp deler før du vet hva som må skiftes... Er det slakk i pitmannarmen trenger du ikke nødvendigvis å bytte hjelpesnekka. Hvis du må bytte pitmanarmen kan rattet komme litt ut av senter. Men det er bare å løsne på rattet og flytte etter. Sørg uansett for at hjulene står HELT rett, når du fjerner armen. Så er det bare å setter rattet i senter før montering så ender du ikke så langt unna.

HVIS du må bytte pitmanarmen så er det enkleste å vippe av kula i bakkant med en kuleleddsavdrager, før du bruker vinkelsliper langs med styreakslingen for å svekke armen. Så trenges det ikke så mye kraft for å få slådd den av. PASS PÅ at du ikke skjærer for dypt så du skader sporene på akslingen. Pass også på at du ikke skjærer for lenge, slik at akslingen blir så varm at du skader foringen opp mot snekka, og at du ikke bruker så mye makt at du skader den samme foringen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 02 February 2012 - 00:53

QUOTE(HardKåre @ 29 Jan 2012, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke kjøp deler før du vet hva som må skiftes... Er det slakk i pitmannarmen trenger du ikke nødvendigvis å bytte hjelpesnekka. Hvis du må bytte pitmanarmen kan rattet komme litt ut av senter. Men det er bare å løsne på rattet og flytte etter. Sørg uansett for at hjulene står HELT rett, når du fjerner armen. Så er det bare å setter rattet i senter før montering så ender du ikke så langt unna.

HVIS du må bytte pitmanarmen så er det enkleste å vippe av kula i bakkant med en kuleleddsavdrager, før du bruker vinkelsliper langs med styreakslingen for å svekke armen. Så trenges det ikke så mye kraft for å få slådd den av. PASS PÅ at du ikke skjærer for dypt så du skader sporene på akslingen. Pass også på at du ikke skjærer for lenge, slik at akslingen blir så varm at du skader foringen opp mot snekka, og at du ikke bruker så mye makt at du skader den samme foringen.

Takk for svar!
Da har jeg funnet slakk i pitman arm, tenkte å bestille fra milner. Er det lang levering? Det var såpass bra priser at jeg tar med hjelpe snekke samtidig, den trengs sikkert å skiftes etterhvert den også, og da føler jegdet blir litt igjen for frakta, for den er jo dyrest av alt:)

Må si det er god avanse disse forhandlerne har når jeg ser priser på milner,,,

#15 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 February 2012 - 09:26

smile.gif Good point... Veldig god service og kjapp levering hos Milner. Er get noe du er i tvil om er det bare å ring eller mail så får du kjapt svar. Tenk også på om du kan trenge vanlige slitedeler, filtere, støtdempere + +, for som du sier, når du først får en forsendelse er det frakta som er dyr og da er det greit å ta med det du kommer til å trenge en tid fremover... smile.gif

Her er forrresten litt om når jeg byttet pitmannarmen på min: http://www.offroad.n...a...t&p=1579318

Edited by HardKåre, 02 February 2012 - 09:29.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#16 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 02 February 2012 - 12:41

QUOTE(HardKåre @ 2 Feb 2012, 09:26) <{POST_SNAPBACK}>
smile.gif Good point... Veldig god service og kjapp levering hos Milner. Er get noe du er i tvil om er det bare å ring eller mail så får du kjapt svar. Tenk også på om du kan trenge vanlige slitedeler, filtere, støtdempere + +, for som du sier, når du først får en forsendelse er det frakta som er dyr og da er det greit å ta med det du kommer til å trenge en tid fremover... smile.gif

Her er forrresten litt om når jeg byttet pitmannarmen på min: http://www.offroad.n...a...t&p=1579318

Takk igjen, da bestiller jeg fra milner, bestilte meg sommer dekk http://www.sharifs-w...amp;prodid=4620 noen som har erfaring med disse, vet det ikke er rare dimmensjon,men holder meg til orginal da det stort sett er asfalt jeg kjører på og møter også onkel med kontroller stadig vekk:)

Vinter dekk er så klart nokian smile.gif

#17 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 February 2012 - 14:29

Flotte hjul... Coolt utseende og godt grep, også av veien... Støysvake er de også, eller, de klarer i allefall ikke å overdøve viindsuset i bilen min... biggrin.gif

Har kjørt på de selv på Pajeroen i 7 år i dimmensjonen 31"10,5. (ca 265/75-15) Så fikk jeg meg 32" MT og måtte selvsagt bytte... biggrin.gif Husk at du kan øke rullediameteren med inntil 5% HELT lovlig, så lenge de ikke tar i noe og ikke kommer utenfor skjermene.

Edited by HardKåre, 02 February 2012 - 14:33.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#18 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 02 February 2012 - 14:35

QUOTE(paj99 @ 2 Feb 2012, 12:41) <{POST_SNAPBACK}>
Takk igjen, da bestiller jeg fra milner, bestilte meg sommer dekk http://www.sharifs-w...amp;prodid=4620 noen som har erfaring med disse, vet det ikke er rare dimmensjon,men holder meg til orginal da det stort sett er asfalt jeg kjører på og møter også onkel med kontroller stadig vekk:)

Vinter dekk er så klart nokian smile.gif



Du kommer til å angre! Til sommern har du garantert fått tomme-syken og bestiller deg større dekk...

#19 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 02 February 2012 - 23:24

QUOTE(mengis @ 2 Feb 2012, 14:35) <{POST_SNAPBACK}>
Du kommer til å angre! Til sommern har du garantert fått tomme-syken og bestiller deg større dekk...


He he, det kan tenkes, men har bare 7toms felger og da holder det med 245/70 16,, gidder ikke å bare slenge på ett par cm for å få feil rulle bane på dekket smile.gif

#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 February 2012 - 13:23

Har 7" på mine 32"11,5 MT-dekk... smile.gif 285 i bredde... smile.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere