Gå til innhold



Foto

Manglende OD på WJ 2000-mod.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 hada

hada

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 24 February 2012 - 09:33

Prøver med denne for å høre om noen av dere har opplevd lignende med automatkassa(44RE?) på en 2000-mod. WJ med 3.1 diesel.
Saken er som følger: På kald motor og kasse fungerer alle gir, også OD. Når motor(og kasse) kommer opp i normal driftstemperatur forsvinner OD, og jeg har da en 3-trinns automat!!!
Når jeg kjøpte bilen var kassa i nødmodus(kun 2. og 3. gir samt revers).
Har skiftet speed sensor samt to solenoider hos forhandler i Tr. heim(Bilmax) og fikk da tilbake 1. gir samt OD så lenge kassa er kald....
Olje og filter OK i følge forhandler.

#2 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 01 March 2012 - 21:32

Har du prøvd å lese av feilkoder? Da både mens bilen er kald og varm. Overdrive er styrt av både TCC og OD solenoiden, samt temperaturmåleren. Temperaturen i kassen vil normalt stige betraktelig da det krever mye energi å drive output raskere enn input. Men ettersom du har fått nye solenoider kan det tenkes at det er tempsensoren som missviser.

Edited by Jonass, 01 March 2012 - 21:35.

Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#3 hada

hada

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 05 March 2012 - 23:06

QUOTE(Jonass @ 1 Mar 2012, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>
Har du prøvd å lese av feilkoder? Da både mens bilen er kald og varm. Overdrive er styrt av både TCC og OD solenoiden, samt temperaturmåleren. Temperaturen i kassen vil normalt stige betraktelig da det krever mye energi å drive output raskere enn input. Men ettersom du har fått nye solenoider kan det tenkes at det er tempsensoren som missviser.

Takker for svar!! Bilmax klarte å fixe den til slutt... Hadde med mekaniker med måleverktøy i bilen, men fikk ingen feilmeldinger. Satte den inn på nytt og da kom de fram til at det var litt lavt trykk på automaten. Etter at de hadde fylt på et tilsatsmiddel fungerer automaten helt OK både på kald og varm motor, faktisk ble giringa en god del mykere på varm motor.... Vet ikke om dette har noe med viskositet osv. da jeg vil anta at min automat ble produsert i tida da det bare fantes +3-olje, mens de nå fylte på +4 til meg etter skifting av solenoider osv.
Kommer sikkert til å holde et ekstra øye med automaten framover, men er pr. nå fornøyd med å ha en 4-trinns automat.
3,1-literen høres ikke ut som den koser seg på motorveien i 3. gir.....

#4 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 08:56

Kult å se at du fikk det til!

Jeg har flere negative ting å si om disse motorene, men tross det, så elsker jeg den. 400 Nm på fem sylindere er godt uansett.
Noe jeg synes er veldig leit er at lock-up ikke går på før du er over 120 km/t. Men når er man så høyt med disse bilene, eller i Norge i det hele tatt?
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#5 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 13:28

QUOTE(Jonass @ 8 Mar 2012, 08:56) <{POST_SNAPBACK}>
Kult å se at du fikk det til!

Jeg har flere negative ting å si om disse motorene, men tross det, så elsker jeg den. 400 Nm på fem sylindere er godt uansett.
Noe jeg synes er veldig leit er at lock-up ikke går på før du er over 120 km/t. Men når er man så høyt med disse bilene, eller i Norge i det hele tatt?


Du kan lage deg en "mystery-switch" d.v.s. en av/på bryter til lock-up. Du trenger en stk. 33ohm motstand, litt ledning og en bryter.
Da har du full kontroll over lock-up funksjonen, enkel og billig fix smile.gif
Les igjennom denne tråden http://www.jeepclubn...pic,3614.0.html det står litt forskjellig der, mest om 545 RFE til å begynne med, og 44 RE litt lenger ut i tråden.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#6 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 12 March 2012 - 22:32

QUOTE(Chryslercrap @ 8 Mar 2012, 13:28) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan lage deg en "mystery-switch" d.v.s. en av/på bryter til lock-up. Du trenger en stk. 33ohm motstand, litt ledning og en bryter.
Da har du full kontroll over lock-up funksjonen, enkel og billig fix smile.gif
Les igjennom denne tråden http://www.jeepclubn...pic,3614.0.html det står litt forskjellig der, mest om 545 RFE til å begynne med, og 44 RE litt lenger ut i tråden.


Takk for den, måtte ut og prøve dette i kveld, jo da stemmer dette, lock-up på overdriven kom inn rundt 122 km/t, virka som motoren våkna opp en del også når converteren ikke slipper lenger, helt utrolig att de kunne mikkse km/t og mph ved programering av hjernen til gearkassa, målløs over hvordan jeep har trenert denne saken.

Edited by Intimidator, 12 March 2012 - 22:32.


#7 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 13 March 2012 - 19:46

Har du montert bryter?

Jeg låser converteren fra 80 km/t og oppover (litt større hjul, mulig misvisning på speedometer) forbruket synker med rundt 1dl på kjørecomputer`n, også er det godt å få brukt momentet i motoren og slippe denne sluringa.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#8 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 16 March 2012 - 11:43

QUOTE(Chryslercrap @ 13 Mar 2012, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Har du montert bryter?

Jeg låser converteren fra 80 km/t og oppover (litt større hjul, mulig misvisning på speedometer) forbruket synker med rundt 1dl på kjørecomputer`n, også er det godt å få brukt momentet i motoren og slippe denne sluringa.


Skulle ha vurdert å montere en bryter, men det er bilen til kona og nå vil hun selge den så da tror jeg ikke att jeg gidder å gjøre så mye ut av det, vi får se hva det blir til. Nå har jeg alldri likt å kjøre denne bilen, synes det er omtrent som å ligge i vannseng, først så monterte jeg stabilisatorstag fra eibach forran og bak, så monterte jeg nye støtdempere fra bilstein ble litt bedre men ikke bra, så monterte jeg fjærer rundt om fra ground-force, nå ble den betydelig bedre å kjøre, men dette var senkefjærer og det ble for lavt så de ble tatt av igjen, vurderer å få tak på mellomlegg mellom fjærene og montere igjen de fra groundforce, polyforinger i kontrollarmene bak hadde kanskje også gjordt sitt men det har jeg ikke funnet til salgs enn så lenge, noen som har gode råd for å stramme opp vannsenga? ble litt "off topic" dette her da men.

Edited by Intimidator, 16 March 2012 - 11:45.


#9 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 16 March 2012 - 16:17

På en 12 år gammel bil så er det nok noen morkne foringer rundt om, sjekk spesielt a-arm bak (oppheng til bakaksel) sitter 1 foring på hver side.
Er begrenset hvor god en slik bil kan bli, kort hjulavstand og stiv aksel fram og bak.. Prøv med OME HD-fjærer kanskje, da blir den stivere og litt høyere enn originalt.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#10 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 12 June 2012 - 17:02

QUOTE(Chryslercrap @ 8 Mar 2012, 14:28) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan lage deg en "mystery-switch" d.v.s. en av/på bryter til lock-up. Du trenger en stk. 33ohm motstand, litt ledning og en bryter.
Da har du full kontroll over lock-up funksjonen, enkel og billig fix smile.gif
Les igjennom denne tråden http://www.jeepclubn...pic,3614.0.html det står litt forskjellig der, mest om 545 RFE til å begynne med, og 44 RE litt lenger ut i tråden.


Kobla opp i dag, aktiverer lock-up ved ca. 80 km/t, turtallet reduseres dermed med ca. 200 rpm, bilen ble noe behageligere å kjøre nå, takk for info.
Dette er noe alle med 3,1 diesel bør gjøre for å utnytte vridmomentet på det lave turtallet som er omtrent det eneste gode jeg vil si om denne motoren, det tar et par timer inkludert en kopp kaffe, da girer kassa 1,2,3,4 som tidligere, så legges lock-up inn manuelt ved ca. 80 km/t, om den ikke blir aktivert så vil den legge seg automatisk inn som tidligere ved ca. 120 - 125 km/t som er en hastighet ikke jeg normalt kommer opp i. Og om ikke dette er gode nok argumenter så skaulle det ikke forbause meg om forbruket går ned en del også.

Edited by Intimidator, 14 June 2012 - 07:05.