Gå til innhold



Foto

SMÅ LYD I RATTET


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 19 March 2012 - 17:24

Jeg har slitt litt med en liten rasle lyd i rattet på pajero sport 99mod. Trodde først det var pitman arm, men det hjalp ikke.
Men ser nå at denne lyden kommer ved vibbrasjon, også når bilen står stille, det er ikke mye men kan høre det. Kan det være slakk eller slitt snekke. Bilen er tait og fin å kjøre uten vingling og dø gang, kunn litt irriterende. Kan det være ett feste eller noe til ratt stamme som må skrues til? sån foler jeg det er, for så fort jeg pressert rattet løst nedover forsvinner lyden...

Er glad for allle forslag smile.gif

#2 daols1

daols1

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 19 March 2012 - 18:20

Hornet har en tendens til å skrangle litt hos meg vertfall tongue.gif
92 mod Pajero 2.5tdi
72mod Volvo 142 2.3 turbo
2002 modell Ford Transit 1.9 tdi
2004 Lynx Mountain Ranger 800

#3 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 19 March 2012 - 19:12

QUOTE(paj99 @ 19 Mar 2012, 18:24) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har slitt litt med en liten rasle lyd i rattet på pajero sport 99mod. Trodde først det var pitman arm, men det hjalp ikke.
Men ser nå at denne lyden kommer ved vibbrasjon, også når bilen står stille, det er ikke mye men kan høre det. Kan det være slakk eller slitt snekke. Bilen er tait og fin å kjøre uten vingling og dø gang, kunn litt irriterende. Kan det være ett feste eller noe til ratt stamme som må skrues til? sån foler jeg det er, for så fort jeg pressert rattet løst nedover forsvinner lyden...

Er glad for allle forslag smile.gif

Høres ut som slitte kryss i rattakselen.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#4 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 19 March 2012 - 19:27

QUOTE(Østerklev @ 19 Mar 2012, 19:12) <{POST_SNAPBACK}>
Høres ut som slitte kryss i rattakselen.

ok, sitter det krysset mellom ratt og servo?

#5 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 20 March 2012 - 08:37

Er det noen som har en tegning tegning over dette, eller kan forklare meg litt nærmere smile.gif

#6 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 20 March 2012 - 09:06

Har egentlig en liten rar lyd selv som høres ut som det kommer fra rattet? Men har en liten slakk i venstre hjullager foran, og mistenker at lyden kommer derfra?

#7 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 20 March 2012 - 19:46

QUOTE(Andreas Klock @ 20 Mar 2012, 09:06) <{POST_SNAPBACK}>
Har egentlig en liten rar lyd selv som høres ut som det kommer fra rattet? Men har en liten slakk i venstre hjullager foran, og mistenker at lyden kommer derfra?

Hjul lager vil du høre i svinger, da det skriker. Eller jekke opp hjulet og røske litt for å kjenne etter slark..

Hos meg er det ikke hjul lager. Hører kun svak rasling ved masse humpler. Jeg har satt fingern på ratt stammen men kan ikke kjemme noe vibrasjon, men kan kjenne det på dekselet rund blink lys der, akurat so noe er løst innin der?? he he

#8 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 21 March 2012 - 19:10

Prøver igjen jeg,, denne delen http://bilder.lagaba...60433545vy1.jpg rasler litt trur jeg. Kan kjenne litt slark når jeg kjenner på den, men ikke mye. Er det mulig å sette inn en brukt, eller går ikke det pga kryssa, skjønner ikke helt og glad om non vil forklare.. he he

#9 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 21 March 2012 - 23:19



Hjelper det å smøre opp, og kanskje banke litt sammen ledda på denne? Det er bare bitte litte granne slakk så det iriterer litt på dumplete vei:)

dette er kunn ett bilde jeg fant, min sitter fast i bilen ,, he he:)

Edited by paj99, 21 March 2012 - 23:20.


#10 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 22 March 2012 - 21:23

Har ingen noe kjennskap til om den kan lage ulyd når den er slitt, eller om det er noe inne i ratt stammen..?? gjett littt a folkens, og har noen en tegning blir jeg glad:)

Å når jeg legger handa på rattet med ett lett trykk, blir lyden borte...??+

Edited by paj99, 22 March 2012 - 21:47.


#11 pajo

pajo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 815 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 21:03

Eneste lyder jeg har vært borti fra rattet er sleperingen til airbag og tuta som er sliten wink.gif

#12 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 17:43

Jeg får bare plukke det av meg å leve med den lille lyden når jeg kjører på skikkelig humpete vei. Alt virker jo helt greit ellers...smile.gif

#13 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 02 April 2012 - 13:40

Jeg driver jo å funderer på den lyden i ratte enda, og gidder ikke bytte flere deler som ikke gjør det bedre smile.gif Nå lurer jeg nesten på om det kan være "brytern" til hornet som kan være løst i rattet og lurer på hva jeg må gjøre først så jeg ikke får airbag i trynet. Det er fortsatt en pajero sport 99mod.
Kan noen fortelle meg hvordan jeg tar av ratt og skjekker innmat på en forsvarlig måte blir jeg glad:)

#14 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 18 April 2012 - 14:42

I dag slo jeg en sånn ,,laste stropp for sykkel med krok i hver ende rundt ratt aksel krysset og festa det så det ble stramt og tok en kjøre tur. Da ble raslinga i rattet borte smile.gif så da er det vel dette krysset som er gåent tenker jeg...4300 kr syns jeg var en stiv pris, så ser etter en brukt, men er litt usikker på dette som er brukt...

#15 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 18 April 2012 - 15:33

Jeg har funnet en som ikke har gått så langt, er den grei å skifte, har noen hvert borte i dette...ser jo veldig greit ut om den er teleskopisk, noe jeg tror den er?

#16 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 19 April 2012 - 17:21

I dag skrudde jeg av ratt kryss for å skifte det, men det var helt i orden.

Men vi fant feilen da, det er ratt stammen. Når jeg tok tak i den lille spindelen som kommer ut fra torpedovegg (rattstammen) var den slakk som fy. Det var den samme lyden jeg irriterer meg over.
Så da er det bare å dra på skroten igjen og hente ratt stammen. Er dette mye jobb og bytte? tenker på brytere , ratt, airbag mm som skal flyttes over?
Lurer også på om det er vannskelig og skifte over tenningslåsen? smile.gif

For den må vel byttes? det er vel ikke noe form for justering noe steder her?



Edited by paj99, 19 April 2012 - 17:44.


#17 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 19 April 2012 - 23:25

Tro du skal kunne bytte spindelen uten å demontere rattlås, brytere og hele sullamitten, men er litt usikker. Mener du løsner den fra snekka og rattet og trekker den frem/ned i motorrommet.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#18 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 20 April 2012 - 07:00

QUOTE(pajeroskru @ 20 Apr 2012, 00:25) <{POST_SNAPBACK}>
Tro du skal kunne bytte spindelen uten å demontere rattlås, brytere og hele sullamitten, men er litt usikker. Mener du løsner den fra snekka og rattet og trekker den frem/ned i motorrommet.

Det hadde jo hvert glimmrende, sitter klar for å dra og demontere den nå smile.gif

#19 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 20 April 2012 - 10:41

Da har jeg hvert å demontert ratt stamme. Dette tar faktisk bare en halv time. Utrolig enkelt. Tenningslås var bare å ta ut med nøkkel. Og brytere kunne bare tres av på toppen. Stammen presses ned og innover i bilen.. vips ute smile.gif

#20 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 20 April 2012 - 17:06

Da var ratt stamme montert, og all ulyd borte smile.gif Det var skikkelig slakt det gamle.. Tenningslåsen bytta jeg over. da følern til start sperra sitter rundt tenninga. Lagde 2 spor så jeg fikk skrudd ut knekk boltene..

tuut og kjør igjen smile.gif