Gå til innhold



Foto

Noen i modum som har 27mhz radio?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 GenWinT

GenWinT

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 12:32

Hei har montert en radio i bilen. En danìta 1240. Har susa rundt med radion på i 1 uke. ikke hørt en kjeft. Prøvd å kalle opp på de fleste kanaler. putt stille. Noen som holder til i modum som har radio? Hadde vært stas å sett at det virker.
Eller om det er noen måte jeg kan feilsøke på radion. antenne osv?
Mvh EM

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 13:34

er vel aller helst du ikke har vært heldig med tidspunkt da de andre med radio ikke har vært nær radioen
for vet det er flere nær alnabru, cocacola, brodern, pv på skjetten osv

men du må bare lytte litt rundt der du bor.. kansje ta deg en tur opp på en fjelltopp

Prøv mest på kanal 3 og offroad/treff er på kanal 16

og vist du har slik multiradio sett den opp til riktig
I for italia passer fint mot norge da får du 4W AM og 4W FM

men her bruker vi FM mode på radioen
pass også på at squelchen ikke er satt for kraftig på

PS pass på at antenna di får skikkelig jording, Magnetfot er ikke bra nok på HF

Edited by KapteinMike, 25 March 2012 - 13:40.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 GenWinT

GenWinT

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 19:51

QUOTE(KapteinMike @ 25 Mar 2012, 14:34) <{POST_SNAPBACK}>
er vel aller helst du ikke har vært heldig med tidspunkt da de andre med radio ikke har vært nær radioen
for vet det er flere nær alnabru, cocacola, brodern, pv på skjetten osv

men du må bare lytte litt rundt der du bor.. kansje ta deg en tur opp på en fjelltopp

Prøv mest på kanal 3 og offroad/treff er på kanal 16

og vist du har slik multiradio sett den opp til riktig
I for italia passer fint mot norge da får du 4W AM og 4W FM

men her bruker vi FM mode på radioen
pass også på at squelchen ikke er satt for kraftig på

PS pass på at antenna di får skikkelig jording, Magnetfot er ikke bra nok på HF


Har litt troa på dette med jording på antenna. Lurer på om folk prater når jeg hører skurr til tider. kan justere den helt passe så kommer det korte skurr. feks like lenge som en kort setning. Skal se litt på dette imorgen wink.gif Har prøvd å kalle opp på kanal 3 noen ganger men ingen svar. bare litt skurring til tider.
Vi satte opp 2 radior i bilen min. dem tok hver andre.

Satser på jording til antenna;) Takk for svar

#4 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 20:28

Hvordan har du tenkt å jorde magnetfot antennen? Har det problemet selv, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 20:48

QUOTE(Dæng @ 25 Mar 2012, 21:28) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan har du tenkt å jorde magnetfot antennen? Har det problemet selv, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.


har magnetfoten din 4 skruer på toppen?
for da kunne du evt satt en kabelsko fast i ene skruven og festa den til gods.. alternativt bruke et hull i skjermen feste
og laget en brakett til railsene på taket som du jorder godt...

chevy-jhb drilla hull i ene tversoverbøylen mellom railsene og festa hull i skjermen feste i den. og trakk en ledning ekstra fra festemutteren til gods.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 20:57

QUOTE(KapteinMike @ 25 Mar 2012, 20:48) <{POST_SNAPBACK}>
har magnetfoten din 4 skruer på toppen?
for da kunne du evt satt en kabelsko fast i ene skruven og festa den til gods.. alternativt bruke et hull i skjermen feste
og laget en brakett til railsene på taket som du jorder godt...

chevy-jhb drilla hull i ene tversoverbøylen mellom railsene og festa hull i skjermen feste i den. og trakk en ledning ekstra fra festemutteren til gods.



Denne: http://radiosalg.com...products_id=292 har jeg.

Kan ikke bore i noen ting, fruen's sin bil. Bare heldig for å få bruke den.

#7 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 00:18

QUOTE(Dæng @ 25 Mar 2012, 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
Denne: http://radiosalg.com...products_id=292 har jeg.

Kan ikke bore i noen ting, fruen's sin bil. Bare heldig for å få bruke den.



ok
det du kan gjøre er
ta en kniv å skjær av litt fra plasten på kabelen nær foten
så tvinner du en ledning godt rundt den flettede skjermen i antennekabel slik at den ikke glipper og har god kontakt
beste for å få tett igjen er å bruke krympestrømpe men da må du kappe av pluggen og lodde/presse på ny senere
men en vulktape uten lim kan brukes, den må strekkes stramt og ha hele tiden overlapp
så kan du finne en gummislange som overlapper med minst 10cm på beggesider av spleisen som du klarer å tre over pluggen som skal inn på radioen
og helt opp til der du driver og fyller denne med silicon


denne foten bruker jeg

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 10:53

Ok. Skal se om jeg ikke får noen til å gi meg en hand, og hjelper meg. Kjipt med en antenne, som ikke vil.

Har en annen en, som bruker den foten der, og han skryter veldig av den foten. Men den passer vel ikke til min antennne?

#9 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 13:19

ikke noe galt med foten. men de funker best på VHF, UHF, SHF osv men ikke på HF
noe av største årsaken er railsene på bilen, som hever bilens jordplan i forhold til antennens fødepunkt
og med resultat antennen funker dårlig eller virker ikke i det heletatt


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 GenWinT

GenWinT

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 22:34

QUOTE(KapteinMike @ 26 Mar 2012, 14:19) <{POST_SNAPBACK}>
ikke noe galt med foten. men de funker best på VHF, UHF, SHF osv men ikke på HF
noe av største årsaken er railsene på bilen, som hever bilens jordplan i forhold til antennens fødepunkt
og med resultat antennen funker dårlig eller virker ikke i det heletatt



bare sånn kjapt inpå. Under antennefoten min så er det en svart plast film. virker som den er enkel og dra av. Skal den sitte der? eller er det bedre å ha magneten rett mot taket?
Ordnet med jording på bilen idag. ble kvitt en del støy på radion. Dvs når jeg dro på varme apparatet 1-2-3-4 i speed så slo det inne tongue.gif

Tittet litt på magnetfoten også. er vel ikke noe jord i den? ser ut som det bare er koaks(eller åssen det skrives) kabel som sitter der.

#11 Yankee doodle

Yankee doodle

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 11 August 2013 - 19:23

Gammel tråd kanskje men jeg har radio.