Gå til innhold



Foto

Vibrasjoner/ ulyder fra gearkasse?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 hpenor

hpenor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 21:57

Har fått et problem med min 320 V6 bensin nå de to siste ukene.

Ofte/noen ganger ved i akselerasjon, og da litt lavere hastigheter vibrere den manuelle gearspaken for høy/lav gir serien noe voldsomt. Man kan av og til merke det i bilen også, omtrent som man skulle ha kjørt med ubalanserte hjul. Bilen vibrer slik om man skulle ha kjørt på den "hakkete" hvit-stripa. Dette forsvinner når belastningen blir borte/ bilen ruller.

Tillegg endrer motorlyden seg også. Nesten som den sliter slik som man kjører med for høyt gear i lavhastighet når man har manuelt gear. Men bilen girer fint opp og ned, men kan være litt "hard"/ kjenne rykket når den gearer.

kan legge til at dette ikke forekommer når jeg kjører i lav gear serien de få hundre meterne opp og ned til hytta

Noen har gitt meg et stygt "rykte" på at det kan være lagrene i gearkassa som er på vei å gå.
Dette blir vel en dyr og omfattende verkstedjobb og bilen bør vel helt kjøres minst mulig? Eller kan det være noe annet som på virker vibrasjonene i bilen?
Bensin Power

#2 Nautilus

Nautilus

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 22:32

Kanskje nye foringer på fordelingskassen hjelper...
http://fourbyfourclu...TCaseMounts.htm

#3 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 22:37

Kan høres ut som et slitt mellomakselkryss hvis det kommer kun ved gasspådrag.

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#4 hpenor

hpenor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 22:40

QUOTE(Nautilus @ 13 May 2012, 23:32) <{POST_SNAPBACK}>
Kanskje nye foringer på fordelingskassen hjelper...
http://fourbyfourclu...TCaseMounts.htm




Takker for svar.
Hmmm.... Kan det være så enkelt? (Nesten for godt til å være sant)

Disse gearkasse foringene gjør at det kan oppleves litt forskjellig for hver gang man akselerer? I dag var det bra vibrasjoner en god stund, så forsvant dem helt plutselig og var borte og kom igjen da jeg nærmet meg garasjen igjen.

Virker som det er noe som kommer og går.

Men det kan jo være et godt forsøk å bytte dem foringene. Og så etterhvert tenke på å skifte olje & filter på gearkassa. (er vel ikke noe evig varende olje på denne.) Det er vel noe oljeservice intervaller på disse aut. gearkassene. Mercedes er jo kjent for at de kan aut.gear i forhold til andre merker.

Edited by hpenor, 13 May 2012 - 22:43.

Bensin Power

#5 hpenor

hpenor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 22:46

QUOTE(komatroll @ 13 May 2012, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Kan høres ut som et slitt mellomakselkryss hvis det kommer kun ved gasspådrag.


Ja, dette er et problem som kommer og går..
Går vel fra å være ganske kraftig vibrasjoner i høy/lav gear spaken til å bli "normalt" etter å ha slipt opp pådraget.
Denne vibrasjonen er (når den forekommer) like kraftig vel snilt pådrag som ved "gassen" i bånn. Blir ikke helt klok på dette

Bensin Power

#6 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 14 May 2012 - 08:03

Høres ut som defekt CV-ledd i den korte akselen mellom automat og fordelerkasse. Jeg måtte bytte mine etter å ha hatt de samme symptomene som deg. Jeg hadde også klikkelyder i takt med turtall da kulene i leddet hadde skikkelige sliteflater. Vibrasjoner forplanter seg så jeg ville vel fikset dette før feriesesongen.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#7 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 14 May 2012 - 10:39

QUOTE(Tjærand @ 14 May 2012, 09:03) <{POST_SNAPBACK}>
Høres ut som defekt CV-ledd i den korte akselen mellom automat og fordelerkasse. Jeg måtte bytte mine etter å ha hatt de samme symptomene som deg. Jeg hadde også klikkelyder i takt med turtall da kulene i leddet hadde skikkelige sliteflater. Vibrasjoner forplanter seg så jeg ville vel fikset dette før feriesesongen.


Gjorde akkurat det samme på min i fjor. Tror det er et relativt kjent problem at CV-leddenen blir tørre og slites dersom de tørr kjøres en stund. Du kan jo prøve med en midlertidig fiks ved å få inn litt grease og se om dette løser problemet. Jeg gikk for å bytte ut begge leddene når jeg først tok denne jobben.

http://www.hanshehl....tichwoerter.htm

#8 hpenor

hpenor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 14 May 2012 - 11:03

Takker for alle svar.

Så det jeg kan med lettelse lese at problemet ligger utenfor aut.gearkassa. For det var noen med bra kunnskap til G-vogn som begynte å nevne at lagrene i gearkassa begynte å gå. Det er altså et lite ledd mellom gearkassa og fordelerkassa som lager dette. Bør vel få fikset opp i dette relativt rask da... Kanskje ta med foringene også. Er ikke mye behagelig å kjøre med og samboer som uroer seg for hver minste lyd i den gamle boksen.
Bensin Power

#9 hpenor

hpenor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 02 June 2012 - 16:45

Da er dette utbedret. Feilen lå, som mange skrev, i et av de to korte leddene mellom aut.kassa og fordelerkassa.
Bensin Power