Gå til innhold



Foto

Justering av turbotrøkk og dieselmengde SD33T


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 12 June 2012 - 21:53

Hei 3.3TD super-roof den ladet 0.4, jeg skrudde skruen bak på pompa helt in, og staget på turboen så det ble kortere, og skruen på siden av pumpen helt ut.

Nå lader den 0.6bar ble litt bedre drag, men ikke nokk. Det blir litt svartrøyk når jeg drar ut girene så den får vertfall nokk diesel, men vill ha mere trøkk, vertfall 1.5bar!

Trenger hjelp..

Helst med bilder eks: på wastegate staget,

#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 June 2012 - 21:59

Du må plugge overtrykksventilen på innsuet. En stor rund sak som står på vinkelen på innsuget..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 13 June 2012 - 17:53

QUOTE(wazzza @ 12 Jun 2012, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
Du må plugge overtrykksventilen på innsuet. En stor rund sak som står på vinkelen på innsuget..

Men den åpner seg etter 0.95 som det står på forumet...

#4 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 16:31

QUOTE(Patrol 3.3TD @ 13 Jun 2012, 18:53) <{POST_SNAPBACK}>
Men den åpner seg etter 0.95 som det står på forumet...

Har smurt kjemisk metall så overtrykksventilen ikke åpner seg, lader 0.8bar ved 3k rpm i 3gir.

skal man skru staget så det blir lengre eller kortere?

#5 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 16:35

Staget skal bli kortere. Med rett diesel mengde og ladetrykk på 0,8 går bilen best. Ic og 3" eksos er greit når du skal justere på.


#6 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 18:29

QUOTE(1911 @ 16 Jun 2012, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Staget skal bli kortere. Med rett diesel mengde og ladetrykk på 0,8 går bilen best. Ic og 3" eksos er greit når du skal justere på.

Har korta staget helt og det ble ikke mere en 0.5 - 0.6 bar så jeg tok at slangen til wastegate og kobla inn trøkkmåler der og nå lader den 0.8 - 0.9 bar får ikke mere...

Skal jo gå ann å få 1.5bar?

#7 zipp3rmann

zipp3rmann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 19:10

QUOTE(Patrol 3.3TD @ 16 Jun 2012, 19:29) <{POST_SNAPBACK}>
Har korta staget helt og det ble ikke mere en 0.5 - 0.6 bar så jeg tok at slangen til wastegate og kobla inn trøkkmåler der og nå lader den 0.8 - 0.9 bar får ikke mere...

Skal jo gå ann å få 1.5bar?



har på min da løsnet den gummislangen fra turbo til wastgate og stakk trykksmålern rett på der. (wastegate tilkoblingen henger løs) justert litt på diesel og min ladder helt opp i 1.5bar uten problemer.

#8 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 19:21

QUOTE(zipp3rmann @ 16 Jun 2012, 20:10) <{POST_SNAPBACK}>
har på min da løsnet den gummislangen fra turbo til wastgate og stakk trykksmålern rett på der. (wastegate tilkoblingen henger løs) justert litt på diesel og min ladder helt opp i 1.5bar uten problemer.

Er det samme jeg har jort.

men skal jeg justere noe på staget i tilleg? justere staget ut? mitt har jeg kortet helt inn

#9 zipp3rmann

zipp3rmann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 21:34

når du tr ut den vakumslangen på turboen så skal ikke det staget ha noe og si. juster den der den skal være og huske og plugge den slangen fra turboen. tappen på wastgaten kan bare stå åpen. mn husk no og je den litt mere diesel da.

#10 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 23:22

QUOTE(zipp3rmann @ 16 Jun 2012, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
når du tr ut den vakumslangen på turboen så skal ikke det staget ha noe og si. juster den der den skal være og huske og plugge den slangen fra turboen. tappen på wastgaten kan bare stå åpen. mn husk no og je den litt mere diesel da.

Har strupet slangen,nokk av svartrøyk, og ladder bare 0.8 bar ved 3000 - 3500 omdreininger

Kan det bli sånn at viss den får for mye diesel at den lade mindre?

#11 zipp3rmann

zipp3rmann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 23:42

d kan være. den gamle motorn min klarte ikke mere en litt over 1 bar på maks. men den nye motorn klare 1.5. men skal skru ned alt igjen for veiva tåler det ikke over tid. min gamle motor så knakk veiva og toppen e hærpa etter for mye trykk. gått langt?

#12 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 16 June 2012 - 23:43

QUOTE(zipp3rmann @ 17 Jun 2012, 00:42) <{POST_SNAPBACK}>
d kan være. den gamle motorn min klarte ikke mere en litt over 1 bar på maks. men den nye motorn klare 1.5. men skal skru ned alt igjen for veiva tåler det ikke over tid. min gamle motor så knakk veiva og toppen e hærpa etter for mye trykk. gått langt?

180tusn

#13 zipp3rmann

zipp3rmann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 17 June 2012 - 16:21

humh. nåkka e nu ikke helt som d skal være da hvertfall.

#14 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 17 June 2012 - 22:10

QUOTE(zipp3rmann @ 17 Jun 2012, 17:21) <{POST_SNAPBACK}>
humh. nåkka e nu ikke helt som d skal være da hvertfall.

Fikk no ladda 1.1 i 3/4 gir ved 3.5k rpm

Får sjå om det bi en annen turbo etter jeg har byttet alle styreledd,styredemper,dempere,girkasse og lakkert den.

#15 zipp3rmann

zipp3rmann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 17 June 2012 - 22:40

måtte teste litt i ste og tyne den litt og va oppe i 1.6bar i en slakk oppoverbakke. har bare blenda den slangen på turboen og justert litt på dieseltrykket. 3" eksos hele veien uten intercooler... neste blir intercooler og methanolinsprøytning

#16 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 18 June 2012 - 00:41

QUOTE(zipp3rmann @ 17 Jun 2012, 23:40) <{POST_SNAPBACK}>
måtte teste litt i ste og tyne den litt og va oppe i 1.6bar i en slakk oppoverbakke. har bare blenda den slangen på turboen og justert litt på dieseltrykket. 3" eksos hele veien uten intercooler... neste blir intercooler og methanolinsprøytning

eg har org eksos så kanskje det bi meir når 3" kommer på?

#17 zipp3rmann

zipp3rmann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 18 June 2012 - 21:25

ja d vil æ nok tru. lag mer eåpent filter og større eksos. puster og blåser lettere da=)

#18 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 19 June 2012 - 12:47

QUOTE(zipp3rmann @ 18 Jun 2012, 22:25) <{POST_SNAPBACK}>
ja d vil æ nok tru. lag mer eåpent filter og større eksos. puster og blåser lettere da=)

har montert powerfilter...

#19 Patrol 3.3TD

Patrol 3.3TD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 26 June 2012 - 01:28

Patroln 3.3td 87 selges nå i deler grunnet innkallelse til full-teknisk
chassi er gådd 230tusn.

motor gådd 190tusn - 10.000,-
Dekk og felg - 5.000,-
2stk 1000m, 2stk.1000m xenon 2.000,-
og resten av biln bud over vrakpant.

Attached Thumbnails

  • patrol_2.jpg
  • patrol_1.jpg
  • patrol_3.jpg