Gå til innhold



Foto

Sp.ang. Fordelingskasse 460


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Gimlegubben

Gimlegubben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 28 June 2012 - 21:07

I den endeløse kampen om vibrasjonsfri drivlinje har jeg oppdaget att kart og tereng ikke stemmer.
På EPC er det tegnet inn noen stag fra fordelingskasse og framover. disse er helt fraværende på mitt eksemplar av g-wagen.
fordelingskasse_460.jpg
Er det bare på min bil denne mangler? Og kan fravær av denne, være en medvirkende årsakt til vibrasjoner.

For ordens skyld så må det opplyses om att bilen det gjelder er en 460 300gd 85mod. har så langt skiftet bakre og fremre drivaksling, prøvekjørt med henholdsvis bakre og fremre aksling demontert, uten nevneverdig resultat. kontrolert for kast i samtlige flenser.( ligger godt innenfor oppgitt margin)

Sitter igjen med to mulige feilkilder som enda ikke er behørlig eliminert. 1. Ubalanse i vibrasjonsdemper. 2. Ubalanse/defekt kort mellomaksling.

Regner med det finnes personer her på forumet som har skrudd på flere g-er en meg og som sikker har noen kloke betraktninger ang. dette.

På forhånd takk
Jon Olav

#2 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 28 June 2012 - 21:25

Jeg har vel vært innom og under ett tredvetall Gelandewagen, og alle uten unntak har dette dobble staget mellom transfer og girkasse. Uavhengig om det er manuell eller automat. Og det tar, nesten garantert, opp noen av vibrasjonene i drivverket.

Sikkert kjekkt å ha biggrin.gif
oops!?!


#3 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2012 - 22:07

QUOTE(Gimlegubben @ 28 Jun 2012, 22:07) <{POST_SNAPBACK}>
I den endeløse kampen om vibrasjonsfri drivlinje har jeg oppdaget att kart og tereng ikke stemmer.
På EPC er det tegnet inn noen stag fra fordelingskasse og framover. disse er helt fraværende på mitt eksemplar av g-wagen.
fordelingskasse_460.jpg
Er det bare på min bil denne mangler? Og kan fravær av denne, være en medvirkende årsakt til vibrasjoner.

For ordens skyld så må det opplyses om att bilen det gjelder er en 460 300gd 85mod. har så langt skiftet bakre og fremre drivaksling, prøvekjørt med henholdsvis bakre og fremre aksling demontert, uten nevneverdig resultat. kontrolert for kast i samtlige flenser.( ligger godt innenfor oppgitt margin)

Sitter igjen med to mulige feilkilder som enda ikke er behørlig eliminert. 1. Ubalanse i vibrasjonsdemper. 2. Ubalanse/defekt kort mellomaksling.

Regner med det finnes personer her på forumet som har skrudd på flere g-er en meg og som sikker har noen kloke betraktninger ang. dette.

På forhånd takk
Jon Olav

Staget har som oppgave å hindre "stepping" ved tung belastning i lave hastigheter, men har ingen betydning med hensyn til vibrasjoner ved kjøring i normale hastigheter.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#4 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 28 June 2012 - 22:31

stepping?

jeg har ikke dette staget 99 prosent sikkert

#5 Gimlegubben

Gimlegubben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 28 June 2012 - 22:42

Takkar.
Opplever en viss "stepping" i lav hastighet og høy belastning.Så tenker nok att dette kan være kjekt å ha ja. :-)

Er det noen her på forumet som har overnevte deler liggende til en fornuftig pris?

Kan dette staget også ha noe å gjøre med hvordan kassene er "linjet" opp?Tenker da på att siden det er vanlige kryss på akslingene så bør vel utgående og inngående flens "optimalt" være paralelle. Finnes det noe justeringsmuligheter på dette mellom motor/gearkasse og fordelingskasse?

mvh. Jon Olav


#6 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 05:28

QUOTE(Gimlegubben @ 28 Jun 2012, 23:42) <{POST_SNAPBACK}>
Takkar.
Opplever en viss "stepping" i lav hastighet og høy belastning.Så tenker nok att dette kan være kjekt å ha ja. :-)

Er det noen her på forumet som har overnevte deler liggende til en fornuftig pris?

Kan dette staget også ha noe å gjøre med hvordan kassene er "linjet" opp?Tenker da på att siden det er vanlige kryss på akslingene så bør vel utgående og inngående flens "optimalt" være paralelle. Finnes det noe justeringsmuligheter på dette mellom motor/gearkasse og fordelingskasse?

mvh. Jon Olav

Det er ingen justering av forholdet mellom hovedkasse og fordelingskasse. Det er kun opphengene som bestemmer posisjonen på disse. Derfor er det viktig at alle motorfester og gir/fordelingskassefester er i god stand.


















Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#7 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 05:30

QUOTE(ArnulfBV @ 28 Jun 2012, 23:31) <{POST_SNAPBACK}>
stepping?

jeg har ikke dette staget 99 prosent sikkert

Merkes best om man tar i gang på lavserien med tungt lass i motbakke.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#8 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 06:33

Vet jo ikke hva du har gjort og hva du er plaget med av vibrasjoner men kan du beskrive litt mer hva vibrasjoner består av?

Har sett litt på P3 (www.pointedhree.com) der man alltid først får beskjed om å starte med balansering av hjul???

Ellers så skal jo 460/461 alltid ha litt vibrasjoner. Drivverket er jo laget slik at man ikke kommer helt utenom. HAr selv en 461 der det kommer litt vibrasjoner mellom 60 og 70 selv om vi ikke finner noe slakke noen steder. Den vibrasjonen har alltid vært der med forskjellige hjul og motorer og er iflg div. Gwagen eksperter helt normal.

Men som sagt kjenner ikke ditt tilfrelle.

nielsa

#9 Gimlegubben

Gimlegubben

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 01 July 2012 - 18:25

Takk igjen for mange kloke ord.
Er sikkert en god ide å prøve å få tak i ett slik stag og eventuelt nye foringer/oppheng.

Vet jo ikke hva du har gjort og hva du er plaget med av vibrasjoner men kan du beskrive litt mer hva vibrasjoner består av?

Vibrasjonene oppleve å komme fra drivverket og gir seg utslag i støy i kupeen og fordelingskassegearspak vibrerer i anslagsvis 40-50 hertz i 80km/t.
Har som nevt ovenfor skiftet bakre og fremre drivaksel samt kontrolert alle flender. har prøvekjørt henholsvis med fremre og bakre aksling avmontert. dog var vibrasjonsdemperen montert i alle forsøk.
same type vibrasjoner uanset dekk/felg konfigurasjon.

Kan selvfølgelig isolere meg ut av noe av støyproblemene.(f.eks legge tilbake matter) men har en teori om att det er bedre å finne og utbedre selve kilden/kildene. Ikke bare for støyens skyld men vibrasjoner i akslinger og drivverk er vel neppe særlig heldig for lager og denslags heller.
Er smertelig klar over att en til en viss grad må leve med litt virason og støy i en g-wagen. bl.a pga konstukjsonsmessige svakheter i drivverk.

Skal nå ut og teste ut min tese: i en fart på f.eks 60km/t vil vibrasjonen være uforandret mellom høy og lavserie dersom vibrasjonen/ubalansen er i drivverk ut av transferkassen. er derimot ubalansen i kort mellomaksling. så vil frekvensen i vibrasjonen, øke i i lavserie pga utvekslingen i transferkassen.

mvh Jon Olav

#10 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 01 July 2012 - 21:27

Hva med å sjekke bakre oppheng på girkassen? Hvis dette er slitt, kan det gi skikkelig "danskebåten" følelse inni kupeen biggrin.gif
oops!?!


#11 NILSSON

NILSSON

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 02 July 2012 - 05:21

Hvis du setter fordeler kasse i N og setter hovedkasse i 1 og girer deg opp til 4 ev 5 vil du få opp vibrasjonen som ev ligger i kort aksel mellom kassene. Sjekk også veldig nøye alle flenser med micrometer. Vi hadde ei kasse med flenser som blei byttet rundt til det var null kast. Som regel blei det bedre..... Alle oppheng bør som de sier over være friske, alt forsterker.....


#12 Johnny Christensen

Johnny Christensen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 02 July 2012 - 14:28

Jeg har selv samme problem på min G. Alle ophæng er nye, 1 kort drivaksel er helt ny, 2 drivaksler til henholdvis for og bag er med nye led og balanceret indenfor de sidste 15.000 km.

Dermed er jeg nede på transfer kassen som sidste reelle fejlkilde. Der ER slør i bagerste flance, så meget at jeg kan mærke det med hånden når jeg trykker opad.
De 2 forreste har jeg ikke mærkbart slør i, men de lejer bliver naturligvis også skiftet når jeg nu laver renovering af transferkassen.
Prøv at trykke opad på din drivaksel, mens du holder øje med flancen - det kan være samme problem.

Men man skal være opmærksom på at selv Mercedes anerkender at denne type transferkasse og drivaksler kan være svære at få helt fri for vibrationer. På årgang 1999 GTD290 har man ændret gearkasse til transferkasse drivaksel til den nye homokinetic type (som den der bruges på w463). På bagerste drivaksel har man tilføjet vibrationsdæmper mellem flance og drivaksel. Samme type dæmper kan også findes på Bundeswehr Wolf G250.

Vibrationsfri G, ja tak - men det er dælme svært at få en limosine ud af en traktor.
johnnychristensen.com
Foto bl.a fra nordisk natur

#13 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 02 July 2012 - 20:12

Tror det var Horch som skrev en gang at det finnes et delenummer for vibrasjonsfri G og det er W463

Bare å søke i EPC biggrin.gif

#14 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 05 July 2012 - 12:09

Dette med kast i flensene (round-out) er bare tull og ikke noe man driver og sjekker, finner du avvik er det fordi det er slakk i lageret, det vil du evt. kjenne.
Flensene er myke i metallet, men du skal likevel ha bra trykk på en mellomaksling for å gjøre flensen skjev
Slakken på diffene kan strammes opp, men det er en kritisk operasjon så man ikke presser krympering/lageret for mye sammen. Bruk "Søk"
Mange med erfaring kan trekke dette til riktig, evt. må du evt. prøve selv i forsiktige step. Det er et innlegg på forumet her fra en som gjorde det, han fikk noen ekstra runder fordi han fikk fint til verks (Best!)

Den beste isolasjonen mot støy gjøres faktisk i taket - det oppdaget heller ikke bilprodusentene før i det 1900 århundre etter Kristus.
Vibrasjon fra spaken på fordelerkassen blir du ikke kvitt. Du kan bytte alle gummiene rundt spaken (ca 4 stk.). Den nederste er veldig viktig så vann ikke kommer inn.
Kan du splitte girspaken på fordelerkassen din? Girspaken ble etter hvert forbedret med gummi-isolering for å redusere denne vibrasjonen/støy, den kan du også kjøpe ny, evt. kutte og skjøte på med ny type spake med gummi?
Jeg har alltid en flaske myggolje liggende ned i hullet til spaken (kun sommerbil), den fjerner også utrolig nok støy bar eved å fylle tomrom...
Delenummeret er evt. 463 - Mercedes har aldri brukt Wagen-betegnelsen på Geländewagen, selv om forhandlere, bøker og andre gjør det. ;)

Edited by Horch, 05 July 2012 - 12:10.


#15 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 05 July 2012 - 12:49

Det er noen forskjellige delenummer å velge i, når man skal ha det vibrasjonsfritt. Jeg kjøpte 463-300-TDT-177-hk-1997, og det fungerte veldig bra for meg.

Vips, helt vibrasjonsfri!! :laugh:
oops!?!


#16 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 July 2012 - 13:28

En 460 med et drivverk i god stand vibrerer ikke med bare 2 WD inne, uansett hastighet, og den lille dirringen som er i spaken er da bare stimulerende for blodsirkulasjonen i høyrehånden. For min del er det kun med 4 WD inne hvor man ligger i rundt 50-60+ at man merker brumming i hele drivverket. Jeg løser det ved å kun kjøre inn 4 WD når det behøves, for å raskt gå tilbake til 2 WD. Å handle en 463 er vel litt i overkant om man sliter med vibrasjoner? Håper du får orden på dette, Jon Olav :)

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#17 tgg416

tgg416

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 15 July 2012 - 15:44

Dette staget er/var fjernet på min bil. Har satt på staget men mangler feste fremst. Regner med at jeg må lage meg noe, men hvor skal det festes?
Har festet det riktig på fordelingsgirkassen men i den fremste enden har jeg bare armen som har nr 288 ,246 og 300. Skal den festes på rammen eller på automatkassen/motoren ?

Takk for hjelp.

#18 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 16 July 2012 - 22:03

Det skal sitte en brakett i underkant av automat, eller på siden av den manuelle kassa.

Har desverre ingen av de til overs, tror jeg. Kan hende til manuell, men da må jeg lete en del, først.
oops!?!