Sp.ang. Fordelingskasse 460
#1
Posted 28 June 2012 - 21:07
På EPC er det tegnet inn noen stag fra fordelingskasse og framover. disse er helt fraværende på mitt eksemplar av g-wagen.
Er det bare på min bil denne mangler? Og kan fravær av denne, være en medvirkende årsakt til vibrasjoner.
For ordens skyld så må det opplyses om att bilen det gjelder er en 460 300gd 85mod. har så langt skiftet bakre og fremre drivaksling, prøvekjørt med henholdsvis bakre og fremre aksling demontert, uten nevneverdig resultat. kontrolert for kast i samtlige flenser.( ligger godt innenfor oppgitt margin)
Sitter igjen med to mulige feilkilder som enda ikke er behørlig eliminert. 1. Ubalanse i vibrasjonsdemper. 2. Ubalanse/defekt kort mellomaksling.
Regner med det finnes personer her på forumet som har skrudd på flere g-er en meg og som sikker har noen kloke betraktninger ang. dette.
På forhånd takk
Jon Olav
#2
Posted 28 June 2012 - 21:25
Sikkert kjekkt å ha
#3
Posted 28 June 2012 - 22:07
På EPC er det tegnet inn noen stag fra fordelingskasse og framover. disse er helt fraværende på mitt eksemplar av g-wagen.
Er det bare på min bil denne mangler? Og kan fravær av denne, være en medvirkende årsakt til vibrasjoner.
For ordens skyld så må det opplyses om att bilen det gjelder er en 460 300gd 85mod. har så langt skiftet bakre og fremre drivaksling, prøvekjørt med henholdsvis bakre og fremre aksling demontert, uten nevneverdig resultat. kontrolert for kast i samtlige flenser.( ligger godt innenfor oppgitt margin)
Sitter igjen med to mulige feilkilder som enda ikke er behørlig eliminert. 1. Ubalanse i vibrasjonsdemper. 2. Ubalanse/defekt kort mellomaksling.
Regner med det finnes personer her på forumet som har skrudd på flere g-er en meg og som sikker har noen kloke betraktninger ang. dette.
På forhånd takk
Jon Olav
Staget har som oppgave å hindre "stepping" ved tung belastning i lave hastigheter, men har ingen betydning med hensyn til vibrasjoner ved kjøring i normale hastigheter.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#4
Posted 28 June 2012 - 22:31
jeg har ikke dette staget 99 prosent sikkert
#5
Posted 28 June 2012 - 22:42
Opplever en viss "stepping" i lav hastighet og høy belastning.Så tenker nok att dette kan være kjekt å ha ja. :-)
Er det noen her på forumet som har overnevte deler liggende til en fornuftig pris?
Kan dette staget også ha noe å gjøre med hvordan kassene er "linjet" opp?Tenker da på att siden det er vanlige kryss på akslingene så bør vel utgående og inngående flens "optimalt" være paralelle. Finnes det noe justeringsmuligheter på dette mellom motor/gearkasse og fordelingskasse?
mvh. Jon Olav
#6
Posted 29 June 2012 - 05:28
Opplever en viss "stepping" i lav hastighet og høy belastning.Så tenker nok att dette kan være kjekt å ha ja. :-)
Er det noen her på forumet som har overnevte deler liggende til en fornuftig pris?
Kan dette staget også ha noe å gjøre med hvordan kassene er "linjet" opp?Tenker da på att siden det er vanlige kryss på akslingene så bør vel utgående og inngående flens "optimalt" være paralelle. Finnes det noe justeringsmuligheter på dette mellom motor/gearkasse og fordelingskasse?
mvh. Jon Olav
Det er ingen justering av forholdet mellom hovedkasse og fordelingskasse. Det er kun opphengene som bestemmer posisjonen på disse. Derfor er det viktig at alle motorfester og gir/fordelingskassefester er i god stand.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#7
Posted 29 June 2012 - 05:30
jeg har ikke dette staget 99 prosent sikkert
Merkes best om man tar i gang på lavserien med tungt lass i motbakke.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#8
Posted 29 June 2012 - 06:33
Har sett litt på P3 (www.pointedhree.com) der man alltid først får beskjed om å starte med balansering av hjul???
Ellers så skal jo 460/461 alltid ha litt vibrasjoner. Drivverket er jo laget slik at man ikke kommer helt utenom. HAr selv en 461 der det kommer litt vibrasjoner mellom 60 og 70 selv om vi ikke finner noe slakke noen steder. Den vibrasjonen har alltid vært der med forskjellige hjul og motorer og er iflg div. Gwagen eksperter helt normal.
Men som sagt kjenner ikke ditt tilfrelle.
nielsa
#9
Posted 01 July 2012 - 18:25
Er sikkert en god ide å prøve å få tak i ett slik stag og eventuelt nye foringer/oppheng.
Vet jo ikke hva du har gjort og hva du er plaget med av vibrasjoner men kan du beskrive litt mer hva vibrasjoner består av?
Vibrasjonene oppleve å komme fra drivverket og gir seg utslag i støy i kupeen og fordelingskassegearspak vibrerer i anslagsvis 40-50 hertz i 80km/t.
Har som nevt ovenfor skiftet bakre og fremre drivaksel samt kontrolert alle flender. har prøvekjørt henholsvis med fremre og bakre aksling avmontert. dog var vibrasjonsdemperen montert i alle forsøk.
same type vibrasjoner uanset dekk/felg konfigurasjon.
Kan selvfølgelig isolere meg ut av noe av støyproblemene.(f.eks legge tilbake matter) men har en teori om att det er bedre å finne og utbedre selve kilden/kildene. Ikke bare for støyens skyld men vibrasjoner i akslinger og drivverk er vel neppe særlig heldig for lager og denslags heller.
Er smertelig klar over att en til en viss grad må leve med litt virason og støy i en g-wagen. bl.a pga konstukjsonsmessige svakheter i drivverk.
Skal nå ut og teste ut min tese: i en fart på f.eks 60km/t vil vibrasjonen være uforandret mellom høy og lavserie dersom vibrasjonen/ubalansen er i drivverk ut av transferkassen. er derimot ubalansen i kort mellomaksling. så vil frekvensen i vibrasjonen, øke i i lavserie pga utvekslingen i transferkassen.
mvh Jon Olav
#10
Posted 01 July 2012 - 21:27
#11
Posted 02 July 2012 - 05:21
#12
Posted 02 July 2012 - 14:28
Dermed er jeg nede på transfer kassen som sidste reelle fejlkilde. Der ER slør i bagerste flance, så meget at jeg kan mærke det med hånden når jeg trykker opad.
De 2 forreste har jeg ikke mærkbart slør i, men de lejer bliver naturligvis også skiftet når jeg nu laver renovering af transferkassen.
Prøv at trykke opad på din drivaksel, mens du holder øje med flancen - det kan være samme problem.
Men man skal være opmærksom på at selv Mercedes anerkender at denne type transferkasse og drivaksler kan være svære at få helt fri for vibrationer. På årgang 1999 GTD290 har man ændret gearkasse til transferkasse drivaksel til den nye homokinetic type (som den der bruges på w463). På bagerste drivaksel har man tilføjet vibrationsdæmper mellem flance og drivaksel. Samme type dæmper kan også findes på Bundeswehr Wolf G250.
Vibrationsfri G, ja tak - men det er dælme svært at få en limosine ud af en traktor.
Foto bl.a fra nordisk natur
#13
Posted 02 July 2012 - 20:12
Bare å søke i EPC
#14
Posted 05 July 2012 - 12:09
Flensene er myke i metallet, men du skal likevel ha bra trykk på en mellomaksling for å gjøre flensen skjev
Slakken på diffene kan strammes opp, men det er en kritisk operasjon så man ikke presser krympering/lageret for mye sammen. Bruk "Søk"
Mange med erfaring kan trekke dette til riktig, evt. må du evt. prøve selv i forsiktige step. Det er et innlegg på forumet her fra en som gjorde det, han fikk noen ekstra runder fordi han fikk fint til verks (Best!)
Den beste isolasjonen mot støy gjøres faktisk i taket - det oppdaget heller ikke bilprodusentene før i det 1900 århundre etter Kristus.
Vibrasjon fra spaken på fordelerkassen blir du ikke kvitt. Du kan bytte alle gummiene rundt spaken (ca 4 stk.). Den nederste er veldig viktig så vann ikke kommer inn.
Kan du splitte girspaken på fordelerkassen din? Girspaken ble etter hvert forbedret med gummi-isolering for å redusere denne vibrasjonen/støy, den kan du også kjøpe ny, evt. kutte og skjøte på med ny type spake med gummi?
Jeg har alltid en flaske myggolje liggende ned i hullet til spaken (kun sommerbil), den fjerner også utrolig nok støy bar eved å fylle tomrom...
Delenummeret er evt. 463 - Mercedes har aldri brukt Wagen-betegnelsen på Geländewagen, selv om forhandlere, bøker og andre gjør det.
Edited by Horch, 05 July 2012 - 12:10.
#15
Posted 05 July 2012 - 12:49
Vips, helt vibrasjonsfri!! :laugh:
#16
Posted 05 July 2012 - 13:28
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#17
Posted 15 July 2012 - 15:44
Har festet det riktig på fordelingsgirkassen men i den fremste enden har jeg bare armen som har nr 288 ,246 og 300. Skal den festes på rammen eller på automatkassen/motoren ?
Takk for hjelp.
#18
Posted 16 July 2012 - 22:03
Har desverre ingen av de til overs, tror jeg. Kan hende til manuell, men da må jeg lete en del, først.