Gå til innhold



Foto

Radiokommunikasjon for dummies.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 jos66

jos66

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 09 August 2012 - 08:45

Heisan, driver å bygger meg turbil. den skal forhåpentlig ut på turer utenfor allfarsvei i ut og innland, brukes på jaktturer osv. Hvis uhellet skulle være ute på steder uten mobildekning eller jeg ønsker å ha kontakt med håndholdte jaktradioer hva skal man da ha i bilen ?
Jeg er helt grønn på området og trenger tips. Har prøvd å lese meg opp på temaet men blir bare forvirret av alle uttrykkene og forkortelsene.
Noen som kan forklare en nybegynner litt om prinsippene ?

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 12 August 2012 - 08:54

du sier du ønsker å ha kontakt med jaktradioen
da må du søke PT om konsesjon for jaktradio frekvensene som er satt opp mot serienr til radio

pluss jaktradio/sikkringsradio er VHF 138-143Mhz
CB radio er HF 27Mhz
disse to er så forskjellige at de går ikke opp mothverandre

men som turbil ville jeg nok godt for CB radio som du setter til CEPT kanalliste hvis du investerer i slik muliradio


og Offroad brukere på treff er som regel CB radion i bruk, for de fleste kjøretreff arrangørene setter krav til at du skal ha cb radio i bilen når du er ute i løypa

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 jos66

jos66

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 13 August 2012 - 06:54

Ok, da forstår jeg det sånn at det mest fornuftige for meg er en cb radio til bilen ( har ikke tenkt å ha to radioer i bilen ) Da kommer neste spørsmål: ser på Finn at det er flere som selger det de kaller Walkie talkie / lastebilradio / cb radio. Trodde vel egentlig at walkie talkie var vhf jeg da ?
Kan denne være aktuell for meg ? http://www.finn.no/f...nkode=32923822. Likte størrelsen.

#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 August 2012 - 19:55

skjekk ut radiosalg.com under cb radio
ser stig har en pakke med antenne og radio
velg en CB antenne på mer enn 1m lengde tilpasset 27MHz

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 27 August 2012 - 20:15

hvor lang rekkevidde har en slik cb radio med "normal" antenne?

#6 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 27 August 2012 - 23:08

Hva er "normal" antenne? Jo lengre antenne, jo bedre og lengre rekker du. Men 2-4 mil er ikke umulig.

#7 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 28 August 2012 - 18:43

Normal antenne er 1/4 eller 5/8 bølgelengde i forhold til frekvensen du sender på
som igen ofte har forkortningsspoler..... slik at antennen ikke trenger bli så lang. du får de helt ned i 40cm korte men jeg anbefaler heller noe rundt 1,6m. men ikke kortere enn 95cm

1/4 bølgelengde på 27Mhz er ca2,6m
Upraktisk å ha så lang på bil så derfor forkortes med en spole tilpasset frekvensen

og så har du 5/8 bølgelengde som er ca6,6m så den forkortes enda mer og har derfor også et større internt signaltap selv om SWR ikke er så langt fra ønsket nivå


2-4mil er ikke uvanlig nei.. men det heter uansett hvilken frekvens FRI SIKT
selv lengste jeg har pratet på 27Mhz er fra Ringebu til Bodø. men det er snart 20 år sia og da var cb radio mere brukt
(med Bestemortrinn og ei rødglødende antenne)

men på 28Mhz Amatørradio har jeg hørt Australia, på hytta mi i ringebu.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 cberg

cberg

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 28 August 2012 - 21:01

Normal antenne er 1/4 eller 5/8 bølgelengde i forhold til frekvensen du sender på
som igen ofte har forkortningsspoler..... slik at antennen ikke trenger bli så lang. du får de helt ned i 40cm korte men jeg anbefaler heller noe rundt 1,6m. men ikke kortere enn 95cm

1/4 bølgelengde på 27Mhz er ca2,6m
Upraktisk å ha så lang på bil så derfor forkortes med en spole tilpasset frekvensen

og så har du 5/8 bølgelengde som er ca6,6m så den forkortes enda mer og har derfor også et større internt signaltap selv om SWR ikke er så langt fra ønsket nivå


2-4mil er ikke uvanlig nei.. men det heter uansett hvilken frekvens FRI SIKT
selv lengste jeg har pratet på 27Mhz er fra Ringebu til Bodø. men det er snart 20 år sia og da var cb radio mere brukt
(med Bestemortrinn og ei rødglødende antenne)

men på 28Mhz Amatørradio har jeg hørt Australia, på hytta mi i ringebu.



Knakende god info :)

#9 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 28 August 2012 - 22:08

Det var ikke akkurat korte avstander heller... :)
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#10 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 29 August 2012 - 16:47

Det var ikke akkurat korte avstander heller... :)


God antenne er alfa og omega
men gode forhold er også viktig...

i fjor sommer hadde jeg usa fra bilen med 100W på en tunet(manuel antennetuner) Springer antenne på 1,65m

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF