Gå til innhold



Foto
- - - - -

suzuki Boy's sj 413jx


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 22 August 2012 - 23:49

hei folkens, jeg er ny her på forumet, fersk SJ eier også, tenkte å lage en "garasje" om min nyinnkjøpte SJ, henta bilen i helga (17/8-12) ble jammen en tur på rundt 10timer for å få hentet den, ;) har hatt lyst på en kul gammal 4*4 ei god stund, så hvem bil er da bedre enn en suzuki sj 413, :) å nå har jeg endelig garasje å drive i å, kjekt da man skrur bil, (har skrudd bil siden jeg var 9år faktisk) :P bilen er å regne som et prosjekt, noe rust her å der, venstre framskjerm er ferdig så den skal byttes (ramme å gulv er bra), å gikk bare på 3 sylindre og ikke under 3000o/min når jeg hentet den, så det jeg startet med var å gi bilen en grundig vask, så skrudde jeg av forgasseren å tok med på hobbyrommet for å sette meg inn i hvordan denne forgasseren fungerte, meget sofistikert gasser igrunn, leste igjennom FAQ'n her på forumet også, (meget nyttig å hjelpsom) :) jeg byttet pluggene og justerte tenning da gikk den på alle 4, framskritt, :) så etter en rens av forgasser begynnte noe som liknet tomgang å dukke opp, :D men gikk fortsatt hakkete å urolig, vandret opp og ned på rundt 500-1200o/min, så kom jeg til å lese igjennom aisin gasser FAQ'n på forumet her en gang til, å da plugget jeg igjen den "pcv" pluggen til innsuget fra åndinga, VOILA' da ble den jammen gående jevnt å fint.... :D det var meget godt for ørene kan man si, så takk for et nyttig forum, :) greit å vite hvordan denne gasser'n fungerer da jeg skal beholde den, er jo en avansert og god gasser, og når man først vet hvordan dem funker går det greit å holde liv i dem en titalls år til.. :) så har jeg da skjørtebank som visstnok er veldig skjelden på 413... ;) :D :P så blir overhaling med tid og stunder, så det jeg driver med nå er pussing av lakkrust og og rustbehandling av det, skal også pusse litt i lasterommet om male opp der med hammerite, begynnte så smått baki der idag, har noen videre små planer for bilen som jeg kommer nærmere tilbake på, men alt i alt så skal denne være så nær orginal som mulig, må ta vare på disse klassikerne.. :)
legger ut noen bilder jeg tok idag, kommer til og oppdatere med bilder etterhvert som jeg gjør ting..

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

som dere ser på bildet her så er denne framskjermen greit moden for utbytting. ;)
Postet bilde

Mvh. Kent Ove S.

#2 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 23 August 2012 - 23:31

var å henta en suki til idag, måtte bare liksom, :P litt rust her å der og noen skavanker, men helt komplett og alt funker, så er håp for denne å, :) da ble det et sj 413 medlem til i garasjen min jaaa... ;)
Postet bilde

Edited by suzuki Boy., 23 August 2012 - 23:34.


#3 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 24 August 2012 - 09:22

Er planen å bygge en strøken 413 ut av de to? Eller skal begge brukes?

#4 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 24 August 2012 - 20:12

cab'n driver jeg å gjør istand nå sånn at den blir klar til vinter'n, "high roof'n" blir vinterprosjektet mitt, så begge skal fikses opp ja. :)

#5 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 25 August 2012 - 21:08

da ble det prøveskilt og en tur utpå veien med cab'n idag, var dritartig bil å kjøre, :) og bedre enn jeg trodde...

på tur i skogen. ;)
Postet bilde
Postet bilde

#6 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 28 August 2012 - 21:07

da har en kompis fått tak i en sj også.. :) så da blir det mye SJ skruing utover.. :P må skifte drivknuter, gå over bremser og håndbrekk på denne før eu.. men det går nok greit..
Postet bilde

#7 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 29 August 2012 - 20:23

da har jeg å en kompis fått tak i en delebil som vi skal ha felles, å da jeg fikk start på motoren å fant ut at den gikk MEGET pent ja da bestemte jeg meg raskt for at det blir motorbytte på cab'n min da den har veldig skjørtebank.. :D den hadde også rustfrie skjermer foran, :) så de blir flytta over på min også..

begynnte så smått og plukke rein motorrommet i delebilen idag, denne motoren går stille å fint, og har ettermontert weber gasser og manuell choke. :)
Postet bilde

satt også ett sett gode dekk som skal over på min.. :)
Postet bilde

#8 Smurfenm3

Smurfenm3

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 30 August 2012 - 12:05

Ser bra ut dette, hvor holder du deg til? har en delebil om du er inntresert? med 32" hjul. helt nye dekk, velebøyle, den er godkjent med frontfanger.. 4000 for alt.

#9 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 30 August 2012 - 16:36

takk for det, :) har desverre ikke budsjett til enda en delebil nå, men takk for tilbudet... driver du med sveising? så du skrev i en annen tråd her serru, skulle ha tatt litt på begge hjørner bak på min i løpet av høsten jeg...

#10 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 31 August 2012 - 19:47

idag fikk jeg tatt motoren ut av både delebilen og cab'n. :) det går framover så det suser, må bare få lånt meg en slagtrekker nå...

motoren ute av delebilen.
Postet bilde
Postet bilde

og motoren på vei ut av cab'n..
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

#11 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 02 September 2012 - 22:17

tok det rolig i helga.. ;) men fikk da gjort litt..

slipte ned innerskjermen og behandlet med rust primer.
Postet bilde

og så hadde jeg på understellsmasse til slutt.
Postet bilde

og en runde lakk på fangera.
Postet bilde Postet bilde

Edited by suzuki Boy., 11 September 2012 - 21:29.


#12 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 11 September 2012 - 21:27

da har jeg fått gjort litt til, har fått montert nye framskjermen, og bytta ut interiøret (seter og "gulvbelegg")

interiøret som satt i var heller labert.. :)
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

endel bedre nå, ble fornøyd..
Postet bilde

ferdig rustbehandlet bak framskjermen.
Postet bilde

nye skjermen, helt rustfri faktisk..
Postet bilde

og skjermen montert, står at et par ting småting..
Postet bilde

#13 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 25 September 2012 - 21:12

har nå fått ribbet delebilen, så nå går den til hugger'n, godt å frigjøre litt plass, :)
kjekt med reservedeler.
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde


har nå idag fått i hus de siste dela jeg trenger også,
-clutch
-utløserlager
-svinghjulslager
-div. pakninger.
så nå blir det skruing ja... :D

#14 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 30 September 2012 - 20:09

nå har jeg fått i motoren og fått start på'n.... alt virker være i orden, :) måtte bytte bytte termostaten da....

motoren på plass.
Postet bilde

nye clutchen og svinghjulslageret, utløserlageret hadde jeg alt montert...
Postet bilde

konvertert til manuell choke.
Postet bilde
Postet bilde

fikk jammen montert brannslokkingsapparat idag å.. ;)
Postet bilde

#15 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 08 October 2012 - 22:14

juhuuuu, fikk skilta på'n idag, :D knipser noen bilder av min øyensten imorra med nye blanke skilt.. ;) :D

#16 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 09 October 2012 - 21:05

har nå fått kjørt rundt 6-7mil med den etter vei, og motoren ser ut til å funke fint. :)
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

#17 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 10 October 2012 - 10:57

Gratulerer med nye skilt! Den følelsen er gooood! :D

#18 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 10 October 2012 - 21:12

takk takk, :) det er en herlig følelse ja, har blitt noen mil idag å, funker bra denne motoren, :) artig bil å kjøre, som faktisk vekker litt oppmerksomhet å.. ;)

#19 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 14 October 2012 - 17:29

har begynt å kjøpe opp litt stereo til suki'n nå da, :) så fikk kobla litt helga.

pioneer cd/mp3 spiller.
Postet bilde

infinity kappa frontsett, 2x 2-veis 5.25", delefiltre, diskanter. (diskantene har jeg ikke fått koblet opp enda, må kjøpe inn mer kabel. :) )
Postet bilde

fått på BF mud reservehjul.
Postet bilde

ble en lang skogstur på lørdag'n å, :) (13/10-12) funka helt knall.. :D
Postet bilde
Postet bilde

måtte teste fjær flexen før skogsturen å, x) (tok bildet rett før jeg bytta ut reservehjulet)
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

#20 suzuki Boy.

suzuki Boy.

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 21 October 2012 - 00:53

var å testet go' bilen i et grustak i dag, å må si jeg er imponert over framkommeligheta til suki'n. :)

et par bilder, (sprut regna hele dagen lang, herlig) ;)
Postet bilde
Postet bilde

har fått tak i å satt på det org. "5speed" merket, satt på et penere enderør å. :)
Postet bilde

har kjøpt denne av en kompis, mye bra deler, plukka ned en cab. for en mnd. siden, men man får aldri nok av deler, ;)
å motor osv. er bra! :)
Postet bilde