Gå til innhold



Foto

Nå kan du registere ned Tahoe 2000+ modeller !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
686 replies to this topic

#441 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 03 December 2013 - 16:45

 Gjør du d sjøl bruker du en kveld på å bestille "Permissible masses statement"  fra www.vdocs.eu . Ha kopi av vognkort og pass/førerkort, samt bilde av klistermerke i bakdøra(der bakseter kommer :)  ) En kveld brukte jeg på kopi og skanning etc, 2-3 timer med min engelsk kunnskap og kopiering.....

Bestille bakfjærer ut ifra dokumentet, du får fjærer etter ca 4 dager.

Montere bakfjærer og evnt baksete, tidsforbruk 2 til 4 timer.... Alt etter hvor kjap du er til og bytte...

Bestille time, vise, betale 490kr hos BT og vips så har du personbil.

Koster ca 2tusen for dokument med frakt og ca 2tusen for fjærer fra gmpart (noe mer hos Norske leverandører)

 

Det blir nesten kr 4.000,- i stede for 12.500,- pluss avg BT :)

Pluss noen timer i bestilling og montering, God timebetaling for og utføre sjøl !

 

Husk rammenummer og bakseter med godkjente sikkerhetsseler :)



#442 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 03 December 2013 - 17:51

Alle 00-06 Tahoe har godkjente sikkerhetsbelter i hele bilen, så det er ingen sak. :) Rammenummer er viktig å huske på at kan tydes ja, de er skrekkelig hissige på det av en eller annen grunn..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#443 Rebel vanner

Rebel vanner

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 03 December 2013 - 23:14

Hei.

 

Er det noen som har brukt VDOCS ifm. nedregistrering på andre BT en Risløkka.? for eksempel. drammen... ? 



#444 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 03 December 2013 - 23:24

Problemet er at Vegdirektoratet har bestemt at all nedregistrering av 00-06 Tahoe skal foregå på Risløkka. Det burde ikke være noe hinder for at dette skal kunne gjøres hvor som helst i landet, men VD unnlater med viten og vilje å informere de øvrige trafikkstasjonene om at dokumentasjon fra Knowmotive/Vdocs er godtatt for GM-produkter..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#445 Kennetr

Kennetr

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 06 December 2013 - 16:29

Jeg var en av de som brukte Bergheim til dette.

Måtte først vente på at Bergheim skulle få godkjent de nye papirene, dette tok noen uker.

Hørte så med Bergheim om dette var mulig å gjøre selv, dette var helt umulig, det var _kun_ bergheim som kunne gjøre dette. Det var heller ingen andre som kunne ordne papirer på dette enn dem.

Bergheim brukte 5 uker på å få papirene etter at jeg hadde bestilt.

Her er regnestykke til bergheim

Arbeid. 2985
Bakfjær 2865,84
Dokumentavgift 6000
Avg. Biltilsynet 450
Visning biltilsynet 995
Verkstedmateriell 398

13693,54

Så er det moms

Så den totale prisen kom på 17 117 kroner

Var i kontakt med Bergheim Oslo etter at jeg leste denne tråden, spurte dem angående at de hadde "lurt" meg med å si at dette var det helt umulig å gjøre selv og det var kun de som kunne ordne dette. Fikk da dette som svar, Sitat: " Elkjøp sier jo ikke til deg at det er billigere å kjøpe varen på expert".

#446 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 06 December 2013 - 17:35

Bergheim ganger prisen på dokumentene med tre, det er det som lukter skikkelig svidd av det opplegget de driver med. Det er ikke akkurat normalt påslag på hverken en vare eller tjeneste.. :P I tillegg skjønner jeg ikke hva de mener med "avgift" og "visning", det er samme greia og koster pr. i dag 890 kroner og fra 1. januar 2014 920 kroner for bil over 3500 kg, som den jo er i det den ruller inn. Man betaler ikke noen flere gebyrer på trafikkstasjonen.


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#447 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 07 December 2013 - 13:59

Da kom en uforutsett faktura fra FedEx Moms, utleggsgebyr og moms på utleggsgebyr = 538 kr Gjelder Bakfjærene fra GM buyparts. Men staten må jo få inn noen kroner..... ;)

Men ennå er jeg under 4.500,- kr, for det Bergheim skal ha mye mer for.

Noen flere som har fått ordnet "alt" selv ?



#448 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 15:09

Bergheim ganger prisen på dokumentene med tre, det er det som lukter skikkelig svidd av det opplegget de driver med. Det er ikke akkurat normalt påslag på hverken en vare eller tjeneste.. :P I tillegg skjønner jeg ikke hva de mener med "avgift" og "visning", det er samme greia og koster pr. i dag 890 kroner og fra 1. januar 2014 920 kroner for bil over 3500 kg, som den jo er i det den ruller inn. Man betaler ikke noen flere gebyrer på trafikkstasjonen.

 

Synes faktisk ikke dette er urimelig sett fra et verksteds perspektiv.  Setter du bilen din på verksted for å gjøre en jobb er det alltid 800+ kr pr time pluss moms uansett hva du skal gjøre....

En person fra Begheim kjører bilen opp på Risløkka og venter mens de gjør sin greie - det tar tid og koster penger.  Bergheim gjør ikke dette gratis.  Avgiften til BT er der uansett.  

Dessuten er det helt vanlig for noen som driver med kjøp og salg av varer å gange med både 2-3-4-5 før varen selges videre.....


Roar, Lightfoot Racing

#449 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 11:09

Litt utafor det tråden handler om kanskje, men hvordan er det med å få godkjent 3 seterad på tahoe/sub?


Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#450 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 12:43

Ikke noe problem med original 3. seterad så lenge det er nyttelast nok til at noen kan sitte der. :)


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#451 Kennetr

Kennetr

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 21:34

 
Synes faktisk ikke dette er urimelig sett fra et verksteds perspektiv.  Setter du bilen din på verksted for å gjøre en jobb er det alltid 800+ kr pr time pluss moms uansett hva du skal gjøre....
En person fra Begheim kjører bilen opp på Risløkka og venter mens de gjør sin greie - det tar tid og koster penger.  Bergheim gjør ikke dette gratis.  Avgiften til BT er der uansett.  
Dessuten er det helt vanlig for noen som driver med kjøp og salg av varer å gange med både 2-3-4-5 før varen selges videre.....


Bergheim legger på moms på prisen til biltilsynet også, som det allerede er moms på.

Desverre så er alt som har med bergheim å gjøre vannvittig dyrt.

#452 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 22:11

Dessuten er det helt vanlig for noen som driver med kjøp og salg av varer å gange med både 2-3-4-5 før varen selges videre.....

 

Bare det er god nok grunn til å holde seg så langt unna norske butikker og forhandlere som overhodet mulig..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#453 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 22:38

Alt som har med bilverksteder å gjøre er "vanvittig dyrt"......men sånn har det blitt med lønnsnivået vi har i dette landet.  

Det samme gjelder prisen på varene i butikken - mat, klær, etc. etc..... det er en ond sirkel Norge kommer til å slite stort med i fremtiden.

 

Jeg handler stort sett bildeler i utlandet selv, men ser helt klart hvilke utfordringer som kan komme av dette hvis "alt" outsources til utlandet etterhvert.... :(


Roar, Lightfoot Racing

#454 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 11 December 2013 - 22:52

Alt som har med bilverksteder å gjøre er "vanvittig dyrt"......men sånn har det blitt med lønnsnivået vi har i dette landet.
Det samme gjelder prisen på varene i butikken - mat, klær, etc. etc..... det er en ond sirkel Norge kommer til å slite stort med i fremtiden.

Jeg handler stort sett bildeler i utlandet selv, men ser helt klart hvilke utfordringer som kan komme av dette hvis "alt" outsources til utlandet etterhvert.... :(


Syns Roar har noen kloke betraktninger.
Og tror desverre han har rett.

Men jeg forstår noe av reaksjonene mot en del svært profitthungrige aktører i bilbransjen.

Bergheim er nok en av de som har mistet en god del handel grunnet det publikum oppfatter som "for drøyt" påslag.

Så kan man diskuttere hvorvidt de har hatt for høye kostnader eller for høye krav til tallene på bunnlinja, resultatet har uansett vært en for lav inntjening, og de har måtte ta en del tap og legge ned noen avdelinger. I Bergheims tilfelle så har nok de også desverre tatt en del tap grunnet norsk avgiftspolitikk på kjøretøy. Og det er ikke Bergheims feil. Jeg har både horrible og flotte handler bak meg med Bergheim.
Det jobber masse flotte folk der.

Vi regna litt på en Fordforhandler i østnorge sine faste kostnader, lønn, sosiale utgifter, husleie, strøm, pluss en del variable kostn, og det er enorme summer.
De er nødt til å tjene inn penga sine på både deler og arbeid. Avansen på nybil er ikke alltid så veldig stor.

Jeg forsvarer ikke cowboyer og lurerier, men jeg er egentlig glad jeg ikke trenger å lede en stor bilbutikk i Norge i 2014. Det vet jeg er tøffe kår.

Har forøvrig gått over til the Dark Side... har kjøpt en F@rd Mondeo (sorry).
Don't hate the playa. Hate the game :D

Finansene tilsa en billig drittbil i noen år, så i dag ble Den Hvite Fare vasket og shinet og fotografert for annonse neste uke.

Kjenner at det å krøke sammen nesten to meter og hundre kilo ned i en lav personbil... det er IKKE noe ålræit i det hele tatt.

Men beggars can't be choosers :(


Elvis has left the buil….


#455 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 11 December 2013 - 22:52

Alt som har med bilverksteder å gjøre er "vanvittig dyrt"......men sånn har det blitt med lønnsnivået vi har i dette landet.
Det samme gjelder prisen på varene i butikken - mat, klær, etc. etc..... det er en ond sirkel Norge kommer til å slite stort med i fremtiden.

Jeg handler stort sett bildeler i utlandet selv, men ser helt klart hvilke utfordringer som kan komme av dette hvis "alt" outsources til utlandet etterhvert.... :(


Syns Roar har noen kloke betraktninger.
Og tror desverre han har rett.

Men jeg forstår noe av reaksjonene mot en del svært profitthungrige aktører i bilbransjen.

Bergheim er nok en av de som har mistet en god del handel grunnet det publikum oppfatter som "for drøyt" påslag.

Så kan man diskuttere hvorvidt de har hatt for høye kostnader eller for høye krav til tallene på bunnlinja, resultatet har uansett vært en for lav inntjening, og de har måtte ta en del tap og legge ned noen avdelinger. I Bergheims tilfelle så har nok de også desverre tatt en del tap grunnet norsk avgiftspolitikk på kjøretøy. Og det er ikke Bergheims feil. Jeg har både horrible og flotte handler bak meg med Bergheim.
Det jobber masse flotte folk der.

Vi regna litt på en Fordforhandler i østnorge sine faste kostnader, lønn, sosiale utgifter, husleie, strøm, pluss en del variable kostn, og det er enorme summer.
De er nødt til å tjene inn penga sine på både deler og arbeid. Avansen på nybil er ikke alltid så veldig stor.

Jeg forsvarer ikke cowboyer og lurerier, men jeg er egentlig glad jeg ikke trenger å lede en stor bilbutikk i Norge i 2014. Det vet jeg er tøffe kår.

Har forøvrig gått over til the Dark Side... har kjøpt en F@rd Mondeo (sorry).
Don't hate the playa. Hate the game :D

Finansene tilsa en billig drittbil i noen år, så i dag ble Den Hvite Fare vasket og shinet og fotografert for annonse neste uke.

Kjenner at det å krøke sammen nesten to meter og hundre kilo ned i en lav personbil... det er IKKE noe ålræit i det hele tatt.

Men beggars can't be choosers :(


Elvis has left the buil….


#456 Sub_1994_diesel

Sub_1994_diesel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 13 December 2013 - 10:25

Har forøvrig gått over til the Dark Side... har kjøpt en F@rd Mondeo (sorry).
Don't hate the playa. Hate the game :D


Det var jo egentlig ikk noe dårlig valg då.... Et bra valg for billig drittbil...:P

#457 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 13 December 2013 - 11:29

Har forøvrig gått over til the Dark Side... har kjøpt en F@rd Mondeo (sorry).
Don't hate the playa. Hate the game :D


Det var jo egentlig ikk noe dårlig valg då.... Et bra valg for billig drittbil...:P


Harr harr... Mente egentlig ikke at Mondeo er en drittbil. Da hadde jeg ikke kjøpt en :)
Mener faktisk at det er mye bil for penga. 05 diesel automat, alt utstyr.
0,65 på mila er vel det beste :)

Elvis has left the buil….


#458 Bobbe1966

Bobbe1966

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 16 December 2013 - 08:53

Hei!

Var innom BT i Bodø. Fikk en kopi av et rundskriv som bestemmer hvordan BT skal forholde seg til nedreg av Tahoe 2000+. Det BT i Bodø sier er at de kan gjøre nedreg om "det i lag med ny vektdokumentasjon vedlegges bekreftelse fra GM, for at dens representant har myndighet fra fabrikken til å utstede bl.a. vektdokumentasjoner for Chevrolet Tahoe LT."

 

Følger et slikt skriv med fra KnowMotive? Noen som vet?

 

mvh

 

Bobbe



#459 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 16 December 2013 - 08:58

Kan du  legge ut dette dokumentet. Tror det er mange som kunne trenge det. Eventue et documentnr og dato ?


Edited by Olav'n, 16 December 2013 - 08:58.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#460 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 16 December 2013 - 10:14

Problemet er at bekreftelsen fra GM er sendt fra GM til Vegdirektoratet, godkjent av VD, men de har bestemt seg for å ikke videreformidle dette til de enkelte trafikkstasjonene, men å kanalisere all nedregistrering av 00-06 Tahoe til Risløkka, uvisst hvorfor. Bekreftelsen fra GM følger ikke med når man bestiller dokumentet fra KnowMotive.  

 

Det rundskrivet fra VD til trafikkstasjonene som utdyper hvordan trafikkstasjonene skal forholde seg til nedvekting av Tahoe har jeg liggende et eller annet sted, skal se om jeg finner det og får lagt det ut her. Ligger også åpent på nett om jeg ikke husker feil, men er ikke sikker på hvor.

 

Rundskrivet forteller ihvertfall ikke stort mer enn at "gamle" Tahoe (GMT400) kan nedvektes uten endring såfremt klistremerket i døren er intakt, da med de vektene som står der. For GMT800-Tahoe kreves det vektgaranti med spesifikasjon på teknisk endring (les: dokumentet fra Knowmotive). Teknisk endring er bytte av bakfjærer.

 

Nå er det jo fullt mulig å nedvekte GMT800-Tahoe (og takk og pris for det) uten noe mer om og men enn dokumentet fra Knowmotive og nye fjærer bak, men det som er håpløst nå er at det kun er Risløkka som kan gjøre dette. Ikke akkurat særlig hensiktsmessig om man bor i Bergen eller Trondheim, og helt håpløst om man bor i Tromsø, Kirkenes eller Alta..

 


Edited by Turbodrive, 16 December 2013 - 10:24.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)