Gå til innhold

Foto

Bremsehelvete på Pajero 2.gen

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 sitfog

sitfog

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 24 October 2012 - 17:28

På motorveien i dag tidlig kjørte jeg som vanlig i kø på vei inn til hovedstaden, med min '93mod Pajero.
Har tidligere hatt en fastkilt kalipper på høyre fremhjul, men den har sakte avtatt med tiden. Har lenge planlagt å fikse dette, men ikke hatt tid.
Det hører til historien at jeg kjører på piggdekk og med 4H om vinteren (jeg startet tidlig, og kjører 4h nå.) og vanligvis er ganske flink til å ikke bremse opp hardt.

På et tidspunkt når køen foran stoppet opp, måtte jeg bremse hardere enn normalt. (Kjøre når man nettopp har stått opp=dårlig ide).
I stedet for å få motstand fra bremsepedalen, gikk den rett i gulvet. Bilen bremset noe, men ikke så mye som den skulle, så jeg ble pent nødt til å hive den 3 gir ned for å få sakket av farten. Høye turtall og bremseklosser konkurrerte om å lage mest lyd i vogna.
Når jeg kjørte av motorveien for å nå dagens destinasjon, startet et helvetes leven når jeg bremset opp!
Uten at jeg er veldig kjent med hvilke lyder bilen lager, er jeg godt kjent med at den ikke skal lage slike.
Det høres ut som om ett eller annet har brukket av og ligger rett innpå bremseskiva på høyre bakhjul: Først kommer en brutal skrapelyd (mrk. IKKE sånn som fastkilte kalippere), som om selve bremseklossen er borte, deretter kommer en øredøvende skjærelyd når jeg presser mer på pedalen - en lyd jeg kun kan sammenlikne med noen som trekker veldig store negler veldig hardt nedover en veldig stor veggtavle. Vi snakker HØYT bråk.
Alt dette skaper en helsikes kakofoni som ikke bare skremmer med-bilister men også gjør at jeg nå bremser kun på girene - ettersom jeg ikke aner hva skaden er eller hvordan jeg retter den opp.

Noen som har peiling på hva det kan være, evt hvor alvorlig det er?
Skal ta den med til en mekanikerkompis som skal titte på den, men tror ikke jeg bør kjøre den frem til den tid...

edit: Hiver denne inn i Mitsubishi-forumet også.

Edited by sitfog, 24 October 2012 - 17:30.

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 October 2012 - 17:52

Det er ikke bare varsling om nedslitte klosser som kviner da? Er nesten den lyden du beskriver. Den kan du bøye ut igjen så den ikke tar i skiva

#3 sitfog

sitfog

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 24 October 2012 - 18:36

Det er mulig, som sagt er jeg ikke noe mekkeguru akkurat.
Iallefall en lyd som skremmer fotgjengere og trafikanter.

Dersom vi går ut ifra at det ikke er scenarioet, hva kan da være feil?
Prøver å finne alle mulige ting, så det er enklere med mekker'n når bilen skal inspiseres.

#4 vikingn-trysil

vikingn-trysil

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 24 October 2012 - 20:31

det at pedalen gikk i gulvet vil je påstå er litt kritisk, se etter synlige bremsevæske lekkasjer!

ellers så erre bare å sjekke at klossa er hele osv osv. veldig viktig å finne grunnen til at pedalen gikk i bunn det er generelt ett dårlig tegn!

den kaliptern du prater om som er fastkilt? den har ikke vært fastrustet? isåfall kan rusta ha anngrepet så hardt at det sviker bremsevæske ut rundt stemplet(har sett det fåtalls ganger på jobben) det kan isåfall være forklaring på at pedalen gikk i bunn.

eller så den ulyden du beskriver kan som chevy skriver være en slitasjevarsler,det er bare en metallbeta som går innpå skiva når klossen blir utslitt. eller så kan klossa være utslitt men kan selvfølgelig være mer, vansklig å itte få prøvekjøre før man setter en dom:P

#5 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 24 October 2012 - 22:15

Grunnen til at pedalen gaar helt i bunn kan vaere glideboltene på en eller flere av bremsecalipterne som har rustet fast. Er dette tilfelle maa du losne de, pusse vekk rusten paa glideboltene (eller kjope repsett der du faar med nye) samt inni hullene der de skal gli frem og tilbake, smore opp og montere sammen igjen med nye gummimansjetter. Repsett koster rundt 200kr per calipter.

Bremsepedalen min gikk ogsaa i bunn så jeg maatte gjore denne jobben rund baut for aa faa gode bremser igjen.

Edited by Navara01, 24 October 2012 - 22:17.

Offroad-bilder og filmer her

#6 sitfog

sitfog

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 07 November 2012 - 17:28

Tok av hjulet og åpna bremsene bak for å se:
Bremseklossen på det ene hjulet hadde blitt så slitt at den rett og slett ikke lenger hang fast.
Litt rust og sånn, så hadde den brekt tvert av og lå halvveis på stempelet som skal presse den inntil skivene.
Fikk smørt systemet samtidig som jeg bytta bremseklossene bak. Hadde en god del slitasje på den høyre bremseskiva bak, så den må nok byttes på sikt, men økonomien nå tillot kun bytte av klossa.

Fin mangel på lyd i maskineriet nå :)