Har tidligere hatt en fastkilt kalipper på høyre fremhjul, men den har sakte avtatt med tiden. Har lenge planlagt å fikse dette, men ikke hatt tid.
Det hører til historien at jeg kjører på piggdekk og med 4H om vinteren (jeg startet tidlig, og kjører 4h nå.) og vanligvis er ganske flink til å ikke bremse opp hardt.
På et tidspunkt når køen foran stoppet opp, måtte jeg bremse hardere enn normalt. (Kjøre når man nettopp har stått opp=dårlig ide).
I stedet for å få motstand fra bremsepedalen, gikk den rett i gulvet. Bilen bremset noe, men ikke så mye som den skulle, så jeg ble pent nødt til å hive den 3 gir ned for å få sakket av farten. Høye turtall og bremseklosser konkurrerte om å lage mest lyd i vogna.
Når jeg kjørte av motorveien for å nå dagens destinasjon, startet et helvetes leven når jeg bremset opp!
Uten at jeg er veldig kjent med hvilke lyder bilen lager, er jeg godt kjent med at den ikke skal lage slike.
Det høres ut som om ett eller annet har brukket av og ligger rett innpå bremseskiva på høyre bakhjul: Først kommer en brutal skrapelyd (mrk. IKKE sånn som fastkilte kalippere), som om selve bremseklossen er borte, deretter kommer en øredøvende skjærelyd når jeg presser mer på pedalen - en lyd jeg kun kan sammenlikne med noen som trekker veldig store negler veldig hardt nedover en veldig stor veggtavle. Vi snakker HØYT bråk.
Alt dette skaper en helsikes kakofoni som ikke bare skremmer med-bilister men også gjør at jeg nå bremser kun på girene - ettersom jeg ikke aner hva skaden er eller hvordan jeg retter den opp.
Noen som har peiling på hva det kan være, evt hvor alvorlig det er?
Skal ta den med til en mekanikerkompis som skal titte på den, men tror ikke jeg bør kjøre den frem til den tid...
edit: Hiver denne inn i Mitsubishi-forumet også.
Edited by sitfog, 24 October 2012 - 17:30.