Gå til innhold



Foto

Terrano II kjøper søker råd


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Shakaman

Shakaman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 29 December 2012 - 09:36

Hei! Har prøvekjørt en 2001 2,7 td med 180000 km på klokka. Bilen virker veldig bra men har en raklelyd i fri på tomgang. Denne forsvinner når jeg tråkker inn kløtsjen. Tanker om hva dette kan være og om det er vanlig mottas med takk
Når jeg gir fullt utslag på rattet med 4wd kobla inn knepper det i forstillinga. Er dette vanlig eller tyder det på et nært forestående drivknute/ledd-skifte?

Ellers er bilen så godt som rustfri og god å kjøre

Setter pris på alle svar, tilbakemeldinger og kommentarer.

Esp1

#2 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 29 December 2012 - 19:26

Hei! Har ikke hatt Terrano, men en del andre biler. Har hatt lignende lyd på to biler. Da har det vært et dårlig lager i girkassen. Da du trykker inn kjøtsjen stanser bevegelsen i girkassen og det er bare motor/vifter/reimer osv som beveger seg. Straks du slipper kløtsjen setter inngående "aksel" til girkassen i gang å rotere. Kommer lyden da er det sannsynligvis noe i girkassen. Lager eller tannhjul vites ikke, men jeg har i alle fall erfart at det har vært et lager. På en bil skjedde det ingenting så lenge jeg hadde den på den andre havarerte kassen til slutt på grunn av spon/biter fra lageret forsvant ut i girkassen.

#3 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 10:02

Eller defekt utløserlager.

#4 Shakaman

Shakaman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 18:56

Eller defekt utløserlager.


Jeg temkte også det kunne være utløserlageret.. Er det kritisk eller er det "vanlig"? Tenker uansett å bytte kløtsj, men kan godt tenke meg å vente til våren. Har ikke noe tørt sted å skru:)

Takker for svar.

#5 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 01:19

Ikke noe og bry seg om egentlig.
Mange eldre patroler og andre biler også som har den raklingen i kassa.
Juster opp tomgang ett lite hakk kan hjelpe.
Bytte/etterfylle olje er også noe og tenke på, men som sagt så er det og oppleve på mange andre biler også.
Hadde en 98 patrol som firmabil (var to av dem i firmaet) og begge to raklet i kassene på tomgang fra dag en.
Vet ikke hvor den ene patrolen har blitt av, men den jeg kjørte frem til 2004 lever med samme kassa den dag i dag.
Du kan jo sjekke ut med folk som har peiling ang. å bytte til tykkere olje på kassa. Kan det gjøres, så vil det hjelpe på raslingen også.
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#6 kingD21

kingD21

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 06 January 2013 - 10:18


Når jeg gir fullt utslag på rattet med 4wd kobla inn knepper det i forstillinga. Er dette vanlig eller tyder det på et nært forestående drivknute/ledd-skifte?
 

 

Det er ikke noe og bry seg om den kneppinga, jeg har en Nissan King Cab og den er ganske lik Terrano på mange måter ettersom jeg har hørt.

Det med kneppinga i forstillinga kommer det når du kjører i snø, grass, terreng? eller når du kjører på asfaltvei?

 

På King Cab'en min knepper det når jeg har svinga ut på asfaltveien, tatt av 4x4 og begynner og kjøre, da sier det klunk klunk klunk til hjulene har rullet 1 runde rundt åsså stopper det..

Kjører jeg i snø, på grass, is, osv så klunker det ikke med 4x4 på eller med 4x4 av.

Var en som sa at den klunkinga som kommer er at firehjulsnavet blir koblet ut ;) for jeg har kun fått den klunkinga på asfalt og ikke i terreng.

 

Er ikke noe og bry seg om, så lenge klunkinga ikke er der konstant.


Kjøretøy jeg har hatt:

Nissan king cab d21 1991 modell.
Citroën Berlingo 2000 modell
Volvo 244 1982 modell
Suzuki Sx4 2007 modell

#7 Shakaman

Shakaman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 06 January 2013 - 18:59

 
Det er ikke noe og bry seg om den kneppinga, jeg har en Nissan King Cab og den er ganske lik Terrano på mange måter ettersom jeg har hørt.
Det med kneppinga i forstillinga kommer det når du kjører i snø, grass, terreng? eller når du kjører på asfaltvei?
 
På King Cab'en min knepper det når jeg har svinga ut på asfaltveien, tatt av 4x4 og begynner og kjøre, da sier det klunk klunk klunk til hjulene har rullet 1 runde rundt åsså stopper det..
Kjører jeg i snø, på grass, is, osv så klunker det ikke med 4x4 på eller med 4x4 av.
Var en som sa at den klunkinga som kommer er at firehjulsnavet blir koblet ut ;) for jeg har kun fått den klunkinga på asfalt og ikke i terreng.
 
Er ikke noe og bry seg om, så lenge klunkinga ikke er der konstant.

Heisann, og takk for svar. Kneppinga kommer når jeg gir maks utslag på rattet uansett underlag med 4x4 inne. Ikke no knepping når 4x4 er ute. Men det er snakk om absolutt max utslag altså. Merker ikke no ved vanlig kjøring eller når jeg snur hjemme i gården. Tyder vel kanskje på at drivknutene begynner å bli slitt, men gidder nok ikke gjøre noe med det før våren kommer og det blir varmere i været:)