Gå til innhold



Foto

DIY Takgrind


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 08 January 2013 - 00:50

Jeg har lyst på et ordentlig takgrind Men syntes det som er å få kjøpt er i dyreste laget. Har i dag i dag 4 Thule takbøyler og bare lufter en ide om hvordan man kunne lage en takgrind.
 
Tenker da å lage 22stk 30x5mm x 2M Alu skinne som jeg kan skru ned i Thule profilen. Som ramme rundt brukes 2132x3.5mm Alu rør. For å holde rørene kan man bruke kapp av alu skinner.
Vil tro at det meste her også kan skrus?  Det jeg ser på som den største utfordringen her blir å før røret i ramma til å bli en del som går rundt hele. Har så vidt prøvd å sveise med TIG kan nok bare
glemme å sveise det selv.  Noen som har bedre forslag til hvordan det kan gjøres?  Alt fra tips om små forandringer til helt andre design motas med takk. Siden jeg ikke er så god til å forklare har jeg tegnet
en skisse for hvordan jeg tenkte meg det. Har ikke peiling på CAD tegning heller, så har bare brukt google sketchup. Håper dere ser hva som er opp og ned osv..
 
Handleliste:
 
Alu skinne  9stk 30x5mm x 6M      0.42kg/m    2.52kg/stk
Alu rør        3stk 32x3.5mm x 6M     0.88kg/m   5.28kg/stk


Diverse skru/festematriel

 

 

 

roofrack11.jpg

 

roofrack12.jpg

 

roofrack13.jpg

 

Oppdaterer denne posten med litt bilder underveis i prosjektet:

 

 

BjWkX4P2ux3WWhB39FczquBXHQJlsAifD8_TekN8Wto.jpeg

 

YBISmeNa0mlLAgKdfkQqcowJwLD-V71bvxWwoX0ijBA.jpeg

 

lzS3xE8Dl8c-hjkcK76dSILqG7CHLA7_FLz4W9xIB_Y.jpg

 

AEy6hcMx5B_Ss9ZLAHQi7x9dh-_8wr_UqRjZ-YEsx8I.jpg

 

TfT6JYh2fQS78y7Xbu2cYjB5lDzp8XXEZH5v6CfHPMU.jpg

 

uzXDZ4G-x3UGobcaKTuVVfY6KdI9x5fvzsWgtqhbqCA.jpg

 

Ferdig...  :)    Men tror jeg skal ta det av igjen og få det pulverlakka i sort.

 

oM5_eTs2BRXjhL3qaWdmJMW_b8lFxPWKU4nckV3dzzA.jpg

 

KPnsYs2wfBK2ZZkw90DvFHAeHmMnvbZoVJrY6H5Z0AU.jpg

 

RXJXWguD15IFEiygW-65SBN52NsrzLFnpiDGD3KhvA0.jpg

 

_xKH0uNFGhTRCpP8-yGwzGbUCVE_cGN8JCPdpZbn6jA.jpg

 

 


Edited by athronds, 25 January 2013 - 09:56.


#2 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 08 January 2013 - 10:10

Det der ser absolutt godkjent ut, men jeg har en følelse av at du burde finne deg en venn som kan Tig sveise denne for deg. Etter at du har kappet, pusset og tilpasset, er det ikke mer enn ett par timer med sveis, så er den ferdig, og da mye bedre enn skrudd sammen.
oops!?!


#3 Hunter-65

Hunter-65

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 08 January 2013 - 22:33

Heisan dette ser bra ut. Vet ikke hvor du holder til, men tror du kan få denne sveiset på alumek på Nordkisa

#4 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 10:00

Da har jeg bestil aluminium via JoMek sveis. Kjenner en som jobber på kontoret der og fikk bedre pris via dem en rett fra Ruukki.  Kunne kanskje spørre en av sveiserne der om å hjelpe meg med selve sveisingen hvis jeg gjør klart alt. Eller kanskje det er nå man skal lære seg å sveise Aluminium.



#5 Flakiv

Flakiv

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 10 January 2013 - 18:48

Denne så fin ut!. Er det noen spesielle regner for godkjenning av en slik takgrind?



#6 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 11 January 2013 - 08:13

Jeg er ikke helt sikker på om det trengs, men tror ikke det.  Takbøylene jeg fester takgrinda på er Thule bøyler som tåler 100kg per par. Med 2 par kan man da laste 200kg. Om det da er 200kg plank, eller en takgrind bør dermed ikke ha noe å si så lenge det er forsvarlig festet. Det man bør være klar over er at dersom ikke annet er oppgitt i vognkortet er maks taklast 75Kg(inkludert stativ/grind).  Når det gjelder grinda jeg har tegnet kommer den til å veie ca 22kg 29kg etter mine beregninger.


Edited by athronds, 14 January 2013 - 19:11.


#7 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 17 January 2013 - 20:54

Da var matrialer hentet. Begynne å kappe og tilpasse litt i helgen :)  Vurderer om jeg skal bestille ferdige bend til hjørnene eller om det går greit å bøye selv. Må vel hvertfall gi det et forsøk.

 

ImageUploadedByTapatalk1358452478.142627.jpg


Edited by athronds, 25 January 2013 - 10:01.


#8 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 20 January 2013 - 21:28

Har oppdatert første post med bilder fra "fabrikasjonsprossesen".  Ble til at jeg lånte meg en TIG for å sveise det sammen selv, og tror resultatet blir helt akseptabelt. Ser ikke så alt for ille ut og henger greit sammen.  Litt gøy å få til ting selv også. Veldig billig blir det ikke når man stadig finner ut at man trenger forskjellige verktøy. Men så har man jo alt man trenger til neste gang :)  Går nok noen kvelder og en helg til før det blir helt ferdig.


Edited by athronds, 20 January 2013 - 21:30.


#9 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 25 January 2013 - 09:59

Masse nye bilder, og er ferdig med selve takgrinda.. Vurderer nå om jeg skal sende den til pulverlakking.  Den sitter også litt høyt så skal prøve å skaffe noen lavere "føtter" til thulestativet den står på. Eventuelt må kan man vel fabrikere dette selv også. Total høyde på bilen er nå 126cm og parkeringshuset på jobb har enkelte partier med maks 125cm høyde.. 



#10 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 25 January 2013 - 10:58

Total høyde på 126 cm? Har du fått deg en lowrider G? :P



#11 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 25 January 2013 - 12:19

Total høyde på 126 cm? Har du fått deg en lowrider G? :P

 

Haha..   Tror vi kan legge til en meter på de målene jeg...