Gå til innhold



Foto

Gassanlegg på 2000 Tahoe 5.3 (Bigas) funker nå mye bedre :)

gass bigas tahoe problemer tuning

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
129 replies to this topic

#41 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 01:11

Har flashlube. "sugetype". Har handlet på Shell, Molde i mitt tilfelle. Tror det var over 300,- for 1 liter... Kunne dog tenkt meg den elektroniske varianten. 

F.eks denne.    http://www.lpgshop.c...alve-saver-kit/


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#42 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 09:13

Har flashlube. "sugetype". Har handlet på Shell, Molde i mitt tilfelle. Tror det var over 300,- for 1 liter... Kunne dog tenkt meg den elektroniske varianten. 

F.eks denne.    http://www.lpgshop.c...alve-saver-kit/

 

Hvorfor er elektronisk bedre enn sugetypen egentlig?

De gjør jo det samme (eller?), men på sugetypen er det mindre deler som kan ryke...?


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#43 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 25 February 2013 - 18:10

Om jeg ikke husker feil, så er det de som mener at de vacumstyrte ikke har den helt store hensikten. Det ble sagt noe om at tilsettingen kom for seint i forholde til hva som var hensikten.

 

Mens med det nye så kom den når det skulle....... 



#44 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 21:41

Har lest litt om det..

Logisk nok smører vel ikke den vacuumstyrte særlig bra på høye turtall, da vacuum i manifolden blir lavere.

Ser da at en elektronisk er mye bedre.

 

Ser også at de selger grenkoblinger og dyser, slik at man kan styre smøremiddelet likt i alle sylindere.

Det er sikkert en fordel, men da blir det ENDA mer drit liggende rundt i et motorrom som allerede er kjedelig trangt pga gassanlegget.

 

 

Så kommer spørsmålet...

For Reex og meg, som kjører med bensintilsetning over 3000RPM - har vi da behov for elektronisk?

Manifold vacuum er fortsatt relativt greit opp til 3000RPM, og etter det får vi jo smøring fra bensina (og ikke så høye temperaturer som kun gass ville gitt).


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#45 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 22:03

Så kommer spørsmålet...

For Reex og meg, som kjører med bensintilsetning over 3000RPM - har vi da behov for elektronisk?

Manifold vacuum er fortsatt relativt greit opp til 3000RPM, og etter det får vi jo smøring fra bensina (og ikke så høye temperaturer som kun gass ville gitt).

 

Det var ett godt resonnement!  :)  Ja, teoretisk så skulle en vel tro det var greit da. Har ikke fundert på det før det dukket opp her faktisk. Hvor ligger vi i "vanlig" kjøring? Mellom 1000 og 2000? 

 

Hjem på torsdag, så da kan jeg bidra med litt mere enn meninger (blir godt å sette seg bak rattet igjen). Har avtale med en "rullende landevei" og mapping / flashing av ECU og. Skal optimalisere innsprøytningstider på bensina, sette best tenntidspunkt for 97 Oktan og forandre litt på shiftpoints` osv. Pluss tune gass anlegget i samme slengen, på rulla. 

 

Har en "Guru" på dette i nærområdet, hva tuning av injectiontider, datasprut osv gjelder. Så dette blir det første gassanlegget han får bryne seg på. 


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#46 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 22:21

Regner med du mener kassa når du nevner shiftpoints. 

 

Jeg opplever noe jeg ikke helt skjønner her....når jeg endrer oppsettett på kassa til å skifte raskere og holde den lengre på gira, så får jeg en markant økning i girkasse temp. Selv om jeg kjører rolig og pent.

 

Når jeg tar bort dette og kjører den på default, så har jeg normale arbeidstemperatur på kassa igjen, med samme kjørestil.

 

Merker også at det tar vesentlig lengre tid å få ned tempen på kassa med endret oppsett enn med standard, tenker da på etter en lengre belastning som medfører temp over 200 Fahrenheit. 



#47 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 01:22

Ja, kassa jeg mente ja. har satt inn båndservo fra corvette som gjør at den er litt mere brå i overgang, men bedre med tanke på slitasje. Dette er spesiellt mellom 1. til 2. Håper å få litt smidigere overgang.

Dette er en "mod" jeg gjorde basert info fra US forum. Billig, og det funker.


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#48 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 02:23

Regner med du mener kassa når du nevner shiftpoints. 

 

Jeg opplever noe jeg ikke helt skjønner her....når jeg endrer oppsettett på kassa til å skifte raskere og holde den lengre på gira, så får jeg en markant økning i girkasse temp. Selv om jeg kjører rolig og pent.

 

Når jeg tar bort dette og kjører den på default, så har jeg normale arbeidstemperatur på kassa igjen, med samme kjørestil.

 

Merker også at det tar vesentlig lengre tid å få ned tempen på kassa med endret oppsett enn med standard, tenker da på etter en lengre belastning som medfører temp over 200 Fahrenheit. 

 

 

Kan det ha noe med at noen av ventilene står med åpning? Kassa, og da tenker jeg overføring i selve girene, har jo ikke forandring i belastning som du nevner eller turtall?

 

 

I hydrauliske anlegg, som dette jo og er, kan temperatur stige vesentlig ved lekkasje over ventiler. Vi bruker varmgang i ventiler som utgangspunkt ved feilsøkinger.

Olje som blør over små områder kan bli utrolig varm...

 

Jeg tenker da, kan programmern din "tvinge" en ventil eller to som normalt er stengt ved normalt oppsett? Kjenner dessverre ikke logikken bak hva en slik programmer gjør, men ut i fra min bakgrunn med hydraulikk er i allefall lekkasje/avblødning over ventil det første som slår meg - når alt annet er normalt.

 

Vet du spesifikt hva programmern får kassa til å gjøre?


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#49 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 07:19

Dette er Hypertech sin programmerer jeg bruker.

Denne har også den funksjon som du beskriver med raskere innslag.

Kassa mi måtte overhales igjen etter 40.000km, sier ikke at det er dette, men lambeller var brent og den sluret noe innmari.

Effekten med å endre kassa er drastisk i forhold til å legge inn power funksjonen. Litt gass og den girer ned og kommer med en gang. Den prøver ikke å holde på giret lengst mulig. Skyvet kommer av den grunn med en gang. Men,,,,,alltid et men,,,,,vær klar over at du får et markert merforbruk også ved normal kjøring. Det virker som bilen går mye lettere og kommer med en gang, spesielt på svingete og kupert vei. Men i realiteten blir dette som å kjøre uten OD store deler av turen med dertil forbruk. Merker at min bensinen ikke er tiltenkt turtall slik den er bygget opp sett i forhold til forbruk.

Men ikke la meg spore av i gasstråden. Ville bare være sikker på at du var klar over merforbruket.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

#50 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 11:55

Det var ett godt resonnement!  :)  Ja, teoretisk så skulle en vel tro det var greit da. Har ikke fundert på det før det dukket opp her faktisk. Hvor ligger vi i "vanlig" kjøring? Mellom 1000 og 2000? 

 

Hjem på torsdag, så da kan jeg bidra med litt mere enn meninger (blir godt å sette seg bak rattet igjen). Har avtale med en "rullende landevei" og mapping / flashing av ECU og. Skal optimalisere innsprøytningstider på bensina, sette best tenntidspunkt for 97 Oktan og forandre litt på shiftpoints` osv. Pluss tune gass anlegget i samme slengen, på rulla. 

 

Har en "Guru" på dette i nærområdet, hva tuning av injectiontider, datasprut osv gjelder. Så dette blir det første gassanlegget han får bryne seg på. 

 

Når jeg cruiser E18 til jobb ligger jeg på ca 1750 rpm ved 100 km/t. Dette kommer til å g noe ned når jeg får større hjul (ca 5%).

Fulgte litt med på turtallet tidligere i dag, og man er sjelden over 2500 rpm ved normal kjøring.

Bensintilskudd over 3000 rpm ser derfor logisk ut med tanke på økonomi.

 

Skal bli spennende å se hva du får ut av tuninga da.

Hvis du gidder hadde det vært fint om jeg kunne fått testa oppsettfila di slik oppsettet er nå :)

Hadde vært morsomt å bare legge den inn for å teste hvordan min motor oppfører seg da.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#51 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 19:23

Chevy-LPG: Takker for informasjonen! Har ikke merket noe mer forbruk enda, da modifiseringen jeg har gjort er rent mekanisk. De "lærde" mener at ved å kjøre på denne servoen, så har du større press på bånda i giringa, og mindre sluring.   :)

 

Hoe: Det skal du få, men det blir sikkert ikke første uke.

Jeg er ikke helt menneske etter å ha gått 14 dager på nattskift, så må omstille meg først.  :rofl:


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#52 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 21:34

Hoe: Det skal du få, men det blir sikkert ikke første uke.

Jeg er ikke helt menneske etter å ha gått 14 dager på nattskift, så må omstille meg først.  :rofl:

 

Ikkeno stress. Ta det når det passer :)

Bilen går jo fint på gass som den er nå, men skal bli spennende å prøve pluggene jeg har bestilt.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#53 chevybjørn

chevybjørn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 18 January 2014 - 08:01

Tillater meg å følge denne tråden Kai. Har nå forsøkt å forske litt på bigass anlegget i avalanchen. Ser d er montert i 2008. dysene er 3,3 mm. Første gang montert 180 liters gasstank der baksetet skal være. Nå er en 90 liters gasstank montert på reservehjulets plass. 180 liters tanken er borte. D er jo greit, da jeg skal sette inn baksete til våren.

 

Har lest på manualene for bigass montering - justering - feilsøking. 

 

Hadde error på water temp. byttet den, men har og etterpå sett at tempen har kommet opp i 145 grader celcius. Kan d være feil med ECU??

Byttet i samme slengen begge filtrene som står mellom fordamper og dyser.

 

Kjørte i går kveld autolearn på gassanlegget. Måtte ha 3 forsøk før det gikk. Fikk motorlampe inne i bilen, med kode P0300 P0308 og P0154. Lampa og koder kom under sekvensen med å holde turtallet jevnt på 2800 omdr. Da kobla ECU fra kontakten med PC-programmet.

 

Etter 3 forsøk gikk d i boks..... Det vil si at gasstrykket forandret seg fra 0.71 bar til 1,31.Er usikker på de andre verdiene.  Måtte altså ha mer gasstrykk. 

 

Påfølgende prøvetur: ingen motorlampe/feilkoder, motoren kjennes ok.. Skal forsøke på nytt fra kald motor til  gassanlegget slår seg aut. over på gass. Har satt overgangen på 60 grader c.'

 

Er noe skeptisk til gass- anlegget. Ser i installasjonsanvisning at slangene mellom dyser og manifoil ikke skal overstige 15 cm. Er nok lengre på avalanchen , uten at jeg har målt de nøyaktig.

Feilkodene P300 og 308 har stort sett kommet  de første minuttene etter overgang fra bensin til gass. 

Blir spennende og følge med på hva giveren til vann-tempen finner på. Må muligens bytte ECU?? Har andre opplevd noe tilsvarende??

 

gi gass!!



#54 chevybjørn

chevybjørn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 19 January 2014 - 19:40

 

 



#55 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 19 January 2014 - 21:01

Om slangene er lengre enn 15cm så har ikke det all verden å si, men det er greit om de er like lange. Slik var det i hvert fall på Prins da jeg monterte det.



#56 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 20 January 2014 - 07:51

Tillater meg å følge denne tråden Kai. Har nå forsøkt å forske litt på bigass anlegget i avalanchen. Ser d er montert i 2008. dysene er 3,3 mm. Første gang montert 180 liters gasstank der baksetet skal være. Nå er en 90 liters gasstank montert på reservehjulets plass. 180 liters tanken er borte. D er jo greit, da jeg skal sette inn baksete til våren.
 
Har lest på manualene for bigass montering - justering - feilsøking. 
 
Hadde error på water temp. byttet den, men har og etterpå sett at tempen har kommet opp i 145 grader celcius. Kan d være feil med ECU??
Byttet i samme slengen begge filtrene som står mellom fordamper og dyser.
 
Kjørte i går kveld autolearn på gassanlegget. Måtte ha 3 forsøk før det gikk. Fikk motorlampe inne i bilen, med kode P0300 P0308 og P0154. Lampa og koder kom under sekvensen med å holde turtallet jevnt på 2800 omdr. Da kobla ECU fra kontakten med PC-programmet.
 
Etter 3 forsøk gikk d i boks..... Det vil si at gasstrykket forandret seg fra 0.71 bar til 1,31.Er usikker på de andre verdiene.  Måtte altså ha mer gasstrykk. 
 
Påfølgende prøvetur: ingen motorlampe/feilkoder, motoren kjennes ok.. Skal forsøke på nytt fra kald motor til  gassanlegget slår seg aut. over på gass. Har satt overgangen på 60 grader c.'
 
Er noe skeptisk til gass- anlegget. Ser i installasjonsanvisning at slangene mellom dyser og manifoil ikke skal overstige 15 cm. Er nok lengre på avalanchen , uten at jeg har målt de nøyaktig.
Feilkodene P300 og 308 har stort sett kommet  de første minuttene etter overgang fra bensin til gass. 
Blir spennende og følge med på hva giveren til vann-tempen finner på. Må muligens bytte ECU?? Har andre opplevd noe tilsvarende??
 
gi gass!!

 

Vriker som om tempsensoren din er litt på tur hvis den viser såpass mye. Kan det være montert feil sensor?
Jeg har overgangstemp på 70 grader nå, men vurderer å flytte den til 75 grader. Dette grunnet ujevn tomgang rett etter overgang til gass.
Nå er motoren min uansett litt ustabil ved denne tempen, og blir værre på gass.

Kan jo hende at du skulle testa med et sett nye dyser, eller overhalt de du har.
Jeg er ikke spes skeptisk til Bigas, og er egentlig fornøyd med anlegget mitt.
Trolig er det bilen som trenger litt omsorg, og da ville den gått penere på gass også.
Har ingen feilkoder relatert til gassdrift for tida.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#57 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 20 January 2014 - 11:38

Er det Bigas som "krever" 70 grader for å koble over? På Prins så var det 40, men vi la inn 42-43 siden det kan være litt kaldt i Norge.



#58 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 20 January 2014 - 12:22

Er det Bigas som "krever" 70 grader for å koble over? På Prins så var det 40, men vi la inn 42-43 siden det kan være litt kaldt i Norge.

 

Nei, du kan legge inn hva du vil, men når det er under 0 grader er ikke bilen min god på gass før tempen er over 70 grader.

Kjører med 60 grader på sommeren.

 

Den lille forskjellen i drivstoffkostnad tar jeg gjerne.

Kunne sikkert blitt bedre ved å profesjonelt tune anlegget, men når eneste serviceverksted er på Rud i Bærum blir det for mye piss for altfor lite effekt.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#59 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 20 January 2014 - 17:39

Ser den. Men det er litt å hente på hvor rent og stabilt bilen går på gass ved å få lagt inn rett verdier.



#60 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 21 January 2014 - 08:53

Enig der.

Bilen min går veldig pent på gass når den er varm.
Det er akkurat når den er halvvarm at tomgangen er ustabil, men da er den ustabil på bensin også.
Tror derfor ikke det skyldes gassanlegget

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum