Gå til innhold



Foto

Gassanlegg på 2000 Tahoe 5.3 (Bigas) funker nå mye bedre :)

gass bigas tahoe problemer tuning

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
129 replies to this topic

#121 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 25 June 2016 - 08:27

Da er det bestilt AcDelco 41-110 plugger og OML 10mm kabler!
​Tok kontakt med TinleyTech og fikk raskt svar med alt jeg trengte! Supert!
​Takker for hjelp her!
 

​Skal sjekke ut litt mer ang tikke lyd som kommer når jeg kobler om til gass, denne "tikkingen" går konstant og har blitt en del verre siste tiden.
​Mulig injector med feil ?
​Syns bilen fortsatt nøler med akselerasjon, å ved høyt på drag høres det ut som en overlada turbo som plystrer..
​Noen som har noe forslag? 



#122 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 June 2016 - 11:50

BRC injektorene bråker i utgangspunktet mye mer enn ihvertfall Prins sine. Se om de ligger an mot noe metall. Denne lyden forsterkes og forplanter seg lett.


Edited by Gurba, 26 June 2016 - 11:51.


#123 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 30 June 2016 - 08:00

Okei, skal sjekke ut!:-)
Men før jeg skal tune gassanlegget vurderte jeg og tune den for Economy tune fra Bullydog e3Gas. Noen med erfaring her?

Ser fleste har brukt Hypertech men denne tuningboksen har fulgt bilen fra 2009.
Men er kun Stock tune, men skiftet på maks speed og tire size.

Skal tune å få den optimal på bensin først før tune av gass?
Kjører 98okt uansett, blitt alltid gjort.
Men i Economy Tuningen skal det brukes 98okt, men er ikke stilt inn for det?
Vært bortkastet penger hittil i bensin da?

#124 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 20 July 2016 - 11:14

Har nå motatt kabel fra TinleyTech, og vet funnet software. men og installere dette var over min kompetanse...
​Noen med tips, guide?



#125 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 July 2016 - 11:18

Er en grunn til at man bruker fagfolk til enkelte ting og at man betaler for det :-)

 

Når du nå begynner å endre på verdier skal du ha litt kompetanse på at du skjønner hvilke ringvirkninger det får på de andre verdiene rundt om. Samt at du skal vite hva som er norm arbeidsfelt for de. 



#126 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 20 July 2016 - 11:37

Sant så sant :-)
​Men når det kommer til endring av verdier har jeg ikke noe som skulle vært gjort der.
​Dette er mest for feilkodesøking og spare penger på enkle ting som det, om det ikke er for avansert ta en kalibrering selv etter plugg/kabel bytte.

​Vil jo ha bilen på veien, så for mye utforsking har jeg ikke planer om ;-)


#127 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 23 July 2016 - 23:27

Jeg kan bare snakke om Prins for det var det vi monterte på jobben jeg hadde for noen år siden.

 

Det var i utgangspunktet bestemte verdier for hver enkelt motor som vi tok utgangspunkt i, men vi kjørte alltid en tur med PC'en kobla til for å finjustere på verdiene. Denne PC'en hadde software og kabel laget for Prins. Vi brukte også en OBD2-scanner som kunne lese av både short og long term fuel trim for å se om motoren gikk rikt eller magert. Dette er veldig viktig for justeringen.

 

Hvordan det er med ditt anlegg vet jeg dessverre ikke, men jeg tror du skal være litt forsiktig å rote med verdier. På Prins så var noen av verdiene fast mens et par var verdier man justerte for hver bil. Å justere på måfå tviler jeg på at gagner deg særlig.



#128 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 24 July 2016 - 08:46

Okei, takker for svar!
Jeg får kobla opp å sett litt likevel, man må jo se litt hvordan ting er, men setter nok bort jobben om det trengs!
Skiftet plugger å kabler i går, startet opp å gikk supert, får ta en testrun senere i dag. Krysser fingrene for alt går supert ;-)

#129 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 24 January 2017 - 17:02

Da var jeg tilbake med nye problemer..
Har problemer med start av bilen etter den har gått varm/kjørt en stund.
Ett eksempel:

Kjører 1t til jobben, stopper bilen og skal kjøre en liten tur etter 10/20minutter senere. Når jeg da vrir om tenninga, så er det som den kveles helt ut, og en eller annen gangen klarer og starte.
Har siden jeg oppdaget dette slått av gass 100m før stopp, og da er alt greit.

Hva som forstyrrer starten da, av gassanlegget ? Kan det være en kobling fra hjernen? Høres ikke bra ut iallefall!
Da var jeg tilbake med nye problemer..
Har problemer med start av bilen etter den har gått varm/kjørt en stund.
Ett eksempel:

Kjører 1t til jobben, stopper bilen og skal kjøre en liten tur etter 10/20minutter senere. Når jeg da vrir om tenninga, så er det som den kveles helt ut, og en eller annen gangen klarer og starte.
Har siden jeg oppdaget dette slått av gass 100m før stopp, og da er alt greit.

Hva som forstyrrer starten da, av gassanlegget ? Kan det være en kobling fra hjernen? Høres ikke bra ut iallefall!
Da var jeg tilbake med nye problemer..
Har problemer med start av bilen etter den har gått varm/kjørt en stund.
Ett eksempel:

Kjører 1t til jobben, stopper bilen og skal kjøre en liten tur etter 10/20minutter senere. Når jeg da vrir om tenninga, så er det som den kveles helt ut, og en eller annen gangen klarer og starte.
Har siden jeg oppdaget dette slått av gass 100m før stopp, og da er alt greit.

Hva som forstyrrer starten da, av gassanlegget ? Kan det være en kobling fra hjernen? Høres ikke bra ut iallefall!
Da var jeg tilbake med nye problemer..
Har problemer med start av bilen etter den har gått varm/kjørt en stund.
Ett eksempel:

Kjører 1t til jobben, stopper bilen og skal kjøre en liten tur etter 10/20minutter senere. Når jeg da vrir om tenninga, så er det som den kveles helt ut, og en eller annen gangen klarer og starte.
Har siden jeg oppdaget dette slått av gass 100m før stopp, og da er alt greit.

Hva som forstyrrer starten da, av gassanlegget ? Kan det være en kobling fra hjernen? Høres ikke bra ut iallefall!

#130 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 31 January 2017 - 17:52

Ingen? Kan det være at bensintilførsel ved start henger igjen slik at den prøver og starte med gassen som er igjen i systemet, og blir da for lite til oppstart?