Gå til innhold



Foto

"W460 med LS3 V8 og W463 interiør" Mulig å få godkjent?

v8 w460 w463 interiør ombygging godkjenning drivverk

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 8ern

8ern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 12 February 2013 - 15:25

Hei til alle forumsmeldemmer! :-)

Dette er min første post på forumet, så moderatorer og andre må gjerne flytte, og korrigere posten som det skulle passe.

Det blir mulig en litt lang post, men det får bære

 

Tingen er at jeg har fått smaken for offroadkjøring og 4x4 biler. Som student/deltidjobb er ikke budsjettet enormt, men det skulle rekke til en eventuelt ombygging.

 

  • Jeg lurer på spesifikt om det er mulig å få godkjent en Gelanderwagen W460 som har vært regga i Norge i mer enn 10 år men en V8 motor som IKKE er fra Mercedes? Jeg har lest her på forumet at en har fått godkjent en ombygging med en chevy 350 uten noe mer spesifikk info.

 

Motoren det er snakk om er en 6.2L aluminiums V8 som veier i overkant av 220kg våt, uten startmotor og dynamo. Målene på motoren er følgene: Lengde 730cm, Bredde 628/634cm, og Høyde 717cm. Høyden kan justeres ved bytte av oljepannen.

Jeg reiser regelmessig til Statene i gang i året og har god tilgang på LS3/LS1 motorene. Grunnen til at jeg velger den motoren er vekt, ytelser, driftsikkerhet, og ikke minst det enorme markedet for deler til en fornuftig penge.

 

  • Jeg lurer også på om hvordan mulighetene er for å bytte girkassen med en T56 mtp at motoren skal ha ca 500hk++ på svinghjulet? Eller er det fysisk gjennomførbart å bytte til den girkassen? Eller hva anbefaller folket? Jeg vil ikke ha automat. Hva med diffene, og drivknutene, transferkassa?

 

  • Går det ann å bytte over hele dashbordet og fronten til en W463 til en W460 uten noen spesiell tilpassning?

Bilen jeg skal eventuelt bygge på er en 280 bensin med automat

Takker på forhånd for svar og kommentarer.

 

Mvh Alexander

 



#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 February 2013 - 19:35

Transfer på 460 er dimensjonert for rundt 800 nm, så kommer man med en 8'er 600 nm og river løs i første (1800nm + rett på transfer), så kan man undre på hva som skjer på sikt. Man må vel ha en massiv oppgradering av bremsekraften om man skal få det godkjent, og ellers er det vel ikke så mye å gå på når det kommer til motorvekt, men motoren der er vel lettere enn M110, så det burde gå bra. Stiller meg i ventekøen i denne tråden, siden jeg drømmer om 8'er i min, dog en Mercedes-motor. Slike ombygninger har jeg knapt hørt om her på forumet, så vet ikke om noen som har gjort det. Vet bare at Bilkar har stappet en caprice-motor eller noe sånt under panseret en gang :) Det er noen som har ødelagt noen drivknuter og slikt rundt her, så her er det sikkert noen som kan fortelle hvor mye de tåler.


Edited by maelling, 12 February 2013 - 19:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)