Gå til innhold



Foto

Mekkeplass/Garasje tråd

inspirasjon garasje mekking

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 16 February 2013 - 10:55

Hva med å starte en garasje tråd så vi kan skryte litt og inspirere hverandre? Legge ut tips og triks om takvinkler og garasjegulv
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 16 February 2013 - 10:59

Det finnes.

Egen del av forumet som heter garasje. Sjekk link i signaturen min

#3 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 17 February 2013 - 00:50

Tror du misforsto meg tenkte mer på selve bygget. Skal snart bygge garasje selv og tenkte å snoke litt på idéer :)
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#4 whiiiiin

whiiiiin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 138 Innlegg:

Posted 17 February 2013 - 01:33

Tror du misforsto meg tenkte mer på selve bygget. Skal snart bygge garasje selv og tenkte å snoke litt på idéer :)

God idè, moro å se hvordan andre har sine garager mekkeplasser! :)



#5 Sleipner68

Sleipner68

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 17 February 2013 - 11:39

Håper noen kan komme med gode råd ang behandling av betonggulv i garasje, er det bare epoxy som er tingen eller fins det andre, like gode og billige behandlinger? Har stor flate som skal behandles, så pris spiller inn :P



#6 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 22:42

Er lurer på å bare ha slipt betong og impregnere det..
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#7 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 12:30

Håper noen kan komme med gode råd ang behandling av betonggulv i garasje, er det bare epoxy som er tingen eller fins det andre, like gode og billige behandlinger? Har stor flate som skal behandles, så pris spiller inn :P

 

Er lurer på å bare ha slipt betong og impregnere det..

Provade epoxy på första lokalen vi hyrde. Golvet där va användt några år till trälast lager (inte mek med olja) och bara grovslipad betong. Visst blev de ljust o fint. Men efter hand så med lite användande så kom alla toppar fram efter slitage och skader i epoxyn o lite olja så började epoxyn släppa. Detta va en ren mek lokal med motorbyten, bromskivor som dansade på golvet efter släggdemontering. Så för en mekplats så är jag inte så tycker jag inte färgen håller. Som garage är de helt fint och med slipad betong ännu bättre.

En annan sak med färgen (färglagret) är att den är inte vidare tjock och relativt dyr tycker jag. Vet om 2st på jobbet som uppgraderat sina garage med produkter till epoxygrossisten.no och de har gärna blivit 3 till 4 lager för att de skulle bli helt optimalt och då blir de dyrt.

Därför efter provat själv med epoxy och skall kunna meka och köpte ett hus med garage med grovslipad betongplatta så blev valet enkelt. Klinker på golvet genombrända plattor hamnade på ca 100kr kvm i matrial. Ytan att slita på är 6-7mm. http://www.byggmax.c...iser-gres-30x30 denna har jag ljus o fin.

 

Har på 5 år och relativt aktivt skruvande på fritiden. Slagit sönder 5 plattor 2-3 av dessa kunde säkert varit för utan om man va lite försiktig :innocent: Plattorna spricker inte om man träffar rakt på mitten (blir ett sår) men har man otur och träffar på kanten ut mot en fog så är de ett faktum att de spricker av en bit. Tex när jag tappade en hjulspindel med bromskiva på från bänken ca 1m rakt ner på kanten mot en fog. Men de är inte värre än att hugga upp den och lägga i en ny.

Baksidan är om man grisar olja o inte torkar upp så blir de bambi på glatt isen. Men har man provat de en gång så lär man sig..

Lätt att tvätta av med en mopp o varm tvatten med salo/ yes så är de strax rent igen. Så för min del är färg inte aktuellt då de blir dyrare om man skall bli nöjd och mindre slit tjocklek.

 

Mvh Manfred    



#8 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 20:28

Manfred, har du noe bilder av dette gulvet du kan dele?

Elvis has left the buil….


#9 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 22:44

Ja de kan jag göra, (om jag får de till) men har inget på lager skall ta några kort imorgon på mek garaget o hur de skall bli i lilla garaget under våren skall lägga klinkers där också.  

 

Manfred



#10 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 16:16

Då skall vi se efter lite tid i testdelen....

Så här ser de ut på vintern när man inte städat.... Lätt att säga mopp o salo, men de skall göras också!!  En sak jag ångrar på är att jag inte tog ljusa klinker över hela och kanske mörkare som körbana bara för att bryta lite. Ljus är alltid nästan en bristvara.

2013_0221Golv0015.JPG

Tanken va att ha lyften länger fram mot bänken, men efter lite tänkande så kan jag fram till att med motor och vxllåda i motorliften så är de gott att inte ha ryggen rätt i bänken. Därav ljusa klinker som körbanor och under där de va tänkt att motorn ca skulle hamna när bilen är i lyften. Men så blev de inte.. 

2013_0221Golv0014.JPG

En liten stämningsbild från sommarens insatts. Alltid gott med en kompis som sträcker till. Tack MR Jonasson.

DSC_0086.JPG

Några bilder på hur de skall bli i lilla garaget under våren. Här skall bara den gammla svarta stå å vila när de regnar o när de är kallt. Inget mek här inte.

Med en liten jålekant som list ner mot golvet ca 10cm av klinkersen. Dessa är köpta på byggmax.

2013_0221Golv0017.JPG

2013_0221Golv0018.JPG

 

Mvh Manfred

 

 

 



#11 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 21 February 2013 - 23:14

Der sto det et lekkert eksemplar av en Mopar gitt... Naajs  :thumbsup:  


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#12 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 22 February 2013 - 00:25

Då skall vi se efter lite tid i testdelen....
Så här ser de ut på vintern när man inte städat.... Lätt att säga mopp o salo, men de skall göras också!! En sak jag ångrar på är att jag inte tog ljusa klinker över hela och kanske mörkare som körbana bara för att bryta lite. Ljus är alltid nästan en bristvara.
2013_0221Golv0015.JPG
Tanken va att ha lyften länger fram mot bänken, men efter lite tänkande så kan jag fram till att med motor och vxllåda i motorliften så är de gott att inte ha ryggen rätt i bänken. Därav ljusa klinker som körbanor och under där de va tänkt att motorn ca skulle hamna när bilen är i lyften. Men så blev de inte..
2013_0221Golv0014.JPG
En liten stämningsbild från sommarens insatts. Alltid gott med en kompis som sträcker till. Tack MR Jonasson.
DSC_0086.JPG
Några bilder på hur de skall bli i lilla garaget under våren. Här skall bara den gammla svarta stå å vila när de regnar o när de är kallt. Inget mek här inte.
Med en liten jålekant som list ner mot golvet ca 10cm av klinkersen. Dessa är köpta på byggmax.
2013_0221Golv0017.JPG
2013_0221Golv0018.JPG

Mvh Manfred



Flotte bilder Manfred, takk skal du ha.

Elvis has left the buil….


#13 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 22 February 2013 - 08:26

Der sto det et lekkert eksemplar av en Mopar gitt... Naajs  :thumbsup:  

Tack för de, inte så illa R/T 440 svart/svart från fabrik så den skämms inte. Inte lika rå som senare modeller men mer sällsynt. 

 

Flotte bilder Manfred, takk skal du ha.

Bara trevligt de, kom väl till en dag att man va tvungen att prova med bilder... Data är inte min starka sida.



#14 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 09:58

Flott garasje, hvordan er det med olje på slipt betong glatt???
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#15 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 16:24

Flott garasje, hvordan er det med olje på slipt betong glatt???

Har varit lite inom Strömstad Marin Service dom har i båthallen slipat betonggolv obehandlat. Olje gris på golvet blir halt och betongen drar fukt/ olja så efter lite så är oljan borta med en fin fläck kvar.

Ev som du skriver i tidigare inlägg att impregnera men lite "bambi" blir de allt tills man gjort rent efter sig. Impregneringen gör ju att oljan ligger kvar på ytan o inte drar ner i betongen. Det är ju samma med klinkers som man avänder ute/ garage är ju att dom har nästan ingen sugförmåga på fukt. Detta är vad jag sett o upplevt.

 

Mvh Manfred



#16 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 28 February 2013 - 19:33

Så sånn sett er impregnert slipt betonggulv omtrent samme som flislagt gulv??? Mtp oljesøl osv.
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#17 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 01 March 2013 - 09:45

Blir nog ganska lika Imprgnerat vs klinkers ja med tanke på glatt.

En annan sak med detta med gris o glatt med oljesöl på golv. Efter att ha grisat o inte torkat upp så går man ju runt lite, till arbetsbänken osv så ser de ju helt jävligt ut. Så de enklaste är att torka upp med en gång. Så lite tid extra de tar, inte glatt och så mycket trevligare att vara på ett ställe som är rent.   



#18 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 03 March 2013 - 14:01

Då skall vi se efter lite tid i testdelen....

Så här ser de ut på vintern när man inte städat.... Lätt att säga mopp o salo, men de skall göras också!!  En sak jag ångrar på är att jag inte tog ljusa klinker över hela och kanske mörkare som körbana bara för att bryta lite. Ljus är alltid nästan en bristvara.

attachicon.gif2013_0221Golv0015.JPG

 

 

En liten stämningsbild från sommarens insatts. Alltid gott med en kompis som sträcker till. Tack MR Jonasson.

attachicon.gifDSC_0086.JPG


 


 

Mvh Manfred

 

Fikk et lite sjokk når jeg så det første bilde der, sist gang jeg tittet der. Så stod det en flott sort Mopar der. Men så bladde jeg lenger ned, og der var den :D Regner med at du har kaffe'æen klar, hvis jeg får muligheten å svinge innom i sommer og?

Skal på en hunde utstilling enten i Svergie eller Danmark. Håper på Svergie, for da er faren stor, for at man svinger innom deg på veien hjem :)



#19 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 03 March 2013 - 15:04

Är jag hemma från jobb så är de kaffe Dæng, o vatten till voffs! Moparn står på vänster sida av liften så den "bor" kvar.

 

Mvh Manfred



#20 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 03 March 2013 - 18:29

Liten OT fra meg:

 

Høres bra ut Manfred, jeg gir lyd fra meg når jeg vet mer :)

Mvh

 

Dæng/Michael