Gå til innhold



Foto

Startproblemer LYNX 6900 FCL ARMY (gammel forsvarsscooter)

lynx 6900 forsvaret

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Snymannen

Snymannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 24 March 2013 - 10:38

Har et tenningsproblem på en Lynx 6900, gammel forsvarsscooter.

Det er en 500 kubbikk motor.

Scootern starter som regel når man drar igang med snora.

Men når man prøver å starte på elstartern, så starter den ikke.

Har målt gjennom tenningsnøkkelsatsen, og den virker som den skal.

Tenniga kommer vel fra tennspolen, og er vel helt avskilt fra batteriet til elstartern?

Er det noen som har en ide om hva som kan være feil?



#2 dodgepiper

dodgepiper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 27 March 2013 - 22:37

det står en rotax 503 i den scooteren :)  hva skjer når du prøver å starte den med nøkkelen? drar den rundt? er det strøm å batteri? osv skriv mere utfyllende så er det lettere å hjelpe.

mvh john



#3 Tor Arne R

Tor Arne R

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 01 April 2013 - 22:39

heihei.

en vanlig feil på atv`er, mopeder og snøscootere når det gjelder elstart, er at tenningssystemene ofte er fintfølende for spenningsfall og jordfeil.

sjekk jording på cdi-boks, coil og evt tenningslås.men tenningslåsen på denne er kanskje så primitiv at den ikke er jordet.

Enkelte kjøretøy har jording til cdi via tenningslås. dette brukes da som start/stopp.

 

Håper noe av dette hjelper :)

 

 

 



#4 Snymannen

Snymannen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 06 April 2013 - 21:29

Det er strøm på batteriet, det er toppladet. Motoren drar rundt, men starter ikke.

Jording skal være i orden. Iallefall når jeg målte med instrument.

Tror faktisk ikke tenningslås var jordet nei.

Den er begynt å fuske mere og mere på snorstart og nå.

Kan kanskje være noe med tennspolen?



#5 Tor Arne R

Tor Arne R

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 11 April 2013 - 17:13

har du sjekket om du har gnist? evt om du mangler eller har svak gnist, gamle plugger? pluggledninger?



#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 15 June 2013 - 21:20

har motorrommet vært fylt med snø, i så fall kan snøen ha lurt seg inn til tennspolen/brettet og smeltet pga varme men har fryst til is om natta

det er dårlig medisin uansett scootermerke


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF