Jeg har en 2003 3.2 did som døde for meg langs motorveien. Jeg måtte bite i det sure eple og ble tauet av viking til Motorforum Oslo.
Her leste dem ut feilkode 25 og 43, som er TAC sensor og timing piston position sensor på dieselpumpen.
Tac sensor ble byttet, men uten forbedring. Bilen fikk ikke noe diesel. Timing piston position sensor er ikke å få tak i. Denne sitter internt i dieselpumpen, så pumpen må byttes var konklusjonen fra Motorforum.
Pris: 24.000, for pumpe, og 16 timer arbeid, Ytterligere 20.000. Totalpris: 44.000,-
Dette nektet jeg å betale. Derfor begynte å gjøre undersøkelser selv. Jeg kom over en forum post på disse stedene:
http://www.pajeroclu... ... 7&start=20
http://zapajeroclub....php?f=24&t=3247
Historiene her går slik:
Hi Guys,
An update and final solution for my problem.
Using the information posted by 4ePikanni. I retrieved the fault codes from the engine ECU code 25 and 43. Both codes related to the diesel pump piston position sensor. I checked the resistance measurements on the sensor and they checked out ok, Yet the fault codes remained. I eventually took the sensor off, which takes about an hour. Luckily you can get to it with the pump still installed. The pin connected to the sensor had sheered off. I purchased a new one through Diesel electric (the guy says he sells alot of these for Pajeros). R437.00 and no more engine light and my Paj is running like a dream again.
Hope this helps if you have a similar problem in the future.
Wilddog
Med andre ord var det tullprat fra Motorforum at dieselpumpen måtte demonteres for å bytte denne sensoren. Jeg konfronterete Motorforum med dette, og de var enige. Men de hadde allikevel ikke denne sensoren på et eget delenummer, så deres konklusjon var allikevel å bytte pumpen. Etter litt mere research fant jeg delenummeret for denne delen (Timing Piston Position Sensor) i forumet nevt ovenfor: Dette er Zexel nummer 479765-7620 og Bosch nummer 9443612895. Dette er for min pumpe som er en:
ZEXEL Part No. BOSCH Part No. Description Status RBJP Product Group
109144-3062 F 019 Z1D 007 INJECTION PUMP ACTIVE VRZ Assy
Manufacturer Manufacturer
Part No.
MITSUBISHI ME190711
http://www.zexel.com... ... chIs=BOSCH
Etter mye om og men bekreftet Bosch i Dannmark som overhaler disse pumpene at dette var riktig del for pumpen (Den vinnes variasjoner av pumpen på forskjellige årsmodeller av Pajero)
http://www.bgdk.com/...cts/Contact.asp
Etter ennå mere research viser det seg at MECA sitter nå på delelageret til Bosch i Norge.
MECA Norway avd. Oslo
Adresse: Østre Aker Vei 68, 0581 Oslo
Telefon 23 24 66 80
Disse kan opplyse meg om at sensoren er i høyste grad tilgjengelig med 3 dagers leveringstid og en pris på ca NOK 800,-.
Jeg kontakter igjen et Bosch Dieselverksted for å høre om de kjenner til denne feilen. De sier ja, men at pinnen på sensoren knekker fordi det er en underliggende mer alvorlig feil med pumpen, og at den derfor må overhales uansett.
Jeg tenker med meg selv at det må da være verdt å forsøke å bytte denne sensoren, før jeg bytter pumpen til 44.000,-
Jeg mistet all tiltro til Motorforum og hentet bilen med henger og dro den til jobben. Her har jeg akkurat demontert sensoren, og ganske riktig er pinnen internt i sensoren knekt. Det som gjør meg irritert er å bli løyet opp i fjeset.
Denne pinnen ligger klemt med en fjær mot Timing Position stempelet. Resten av pinnen henger fritt inn i sensoren. Den kan ikke knekke pga noen underliggende feil. Derimot kan den knekke etter lang tid med vibrasjoner. I halve pinnen er nemlig borret opp og et annet materialet satt inn i hullet som gir en bruddanvisning på pinnen.
Jeg lurer på hvor mange pumper Motorforum og Bosch verksteder har byttet og hvor pumpene i etterkant er sendt til overhaling. Der har man da kun byttet sensoren til 800 nok og solgt pumpen til en ny uhelding sjel for 24.000,-.
Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er svindel på høyeste plan både fra Bosch og Orginale Mitsubishi verksteder.
For andre som opplever problemer med Diesel pumpen, forsøk å bytte Piston Position sensor.
Jeg bestiller ny sensor på mandag, og bytter den selv iløpet av neste uke.
Ny oppdatering:
Etter masse styr for å få tak i riktig delenummer for delene til dieselpumpen har jeg endelig fått tak i det fra Tyskland.
Hverken Mitsubishi orinalverksted Bosch dieselverksted eller Meca som sitter på delelageret til Bosch i Norge kunne fremskaffe dette.
Dere er derfor helt unike her på forumet som har bedre dokumentasjon enn både Motorforum og Bosch/Meca.
Deler kan bestille fra Meca (se over) på delenummer dere finner i følgende linker:
https://www.dropbox.... ... egning.pdf Eksplodert tegning av Dieselpumpe
https://www.dropbox.... ... 0liste.pdf Delenummer liste.
For de som er spesielt interresert finnes full dokumentasjon under (Orginal veksted manual, Service skjema, Verksted manual på motor, girkasse, etc, etc)
https://www.dropbox....hrbs/VC55roNGT9
Håper det kan være til hjelp...
Edited by gjarumja, 15 April 2013 - 18:52.