Hjelp, ødelagt girkasse?
#1
Posted 18 April 2013 - 18:50
Bilen stod i "park" på automatkassa, og når jeg når prøver å sette den i drive så skjer det ingenting, men den fungerer dog i både revers og når jeg setter den hakket nedenfor drive. Er dette dødsdommen eller er det mulig å fikse?
#2
Posted 18 April 2013 - 19:00
Har ved et uhell slengt min i park en gang tomgangen var for lav pga at EU'en hadde justert motoren max magert og bilen trillet mens motoren stanset, og flere biler var bak meg, og jeg ville raskt i gang igjen ved å vri om starter, og da kom det et slags "klikk, klikk, klikk" fra kassen til den gikk endelig i lås. Det er et slags brekk i automaten som sikkert har fått seg en smell her. En automat er en rimelig lukket enhet, og skjer det ingenting i drive, er det ikke bare å finne fram skrutrekkern. Du har mistet et gir også, siden den fungerer i hakket nedenfor drive ? Eller går den i siste gir om du skyver den opp i D i fart ?
Edited by maelling, 18 April 2013 - 19:01.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#3
Posted 19 April 2013 - 15:08
Har ikke byttet girkasse før, men bilen står i gården og får ikke flyttet den noe særlig. Er det en omfattende jobb? Noen som evt. Har en automatkasse de skal kvitte seg med?
Legger med et bilde for historiens skyld. Har satt på 35" og skjermbreddere nå, så den ser litt bøsere ut
#4
Posted 19 April 2013 - 23:19
Jeg vet ikke hvilken automat det er snakk om her, men jeg har en 280G med automat delebil. Automatkassa skal være i orden, men jeg vet ikke stort mer om den (er ikke bensintank og pumpe på bilen, så får ikke prøvd den stort).
#5
Posted 20 April 2013 - 08:49
Ring Kenneth på Bergs Automatservice. Du vil få svar....
#6
Posted 20 April 2013 - 19:00
Det er folk her som skifter girkasse på en søndag, og det høres ut som en veldig grei jobb. Selv har jeg ikke gjort det, men har studert hvordan man gjør det. Men det kan ikke være stort vanskeligere enn å skru av bakstillingen på en 123 med kardang og alt, og det er vel omtrent like tungt. Alt går om man vil nok, men jeg tror ikke jeg hadde tatt det på en søndag. Bergs er dyktige folk. De overhalte automaten på min G-wagen for en del år tilbake, og den virker perfekt enda
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#8
Posted 21 April 2013 - 14:20
Sjekk det også du!
Forøvrig, ha girkasse nr tilgjengelig når du ringer. Det står langs kanten av girkassen mot bunnpannen.
Hva slags pris tenker du evt?
#9
Posted 21 April 2013 - 14:20
#10
Posted 23 April 2013 - 08:16
Er på Vestlandet og kan være interessert i bilen om den er i bra stand ellers... Har også tilgang på nyoverhalt girkasse til deg om det er NAF som skal betale for den. Ingen vits i å tulle med kasser med ukjent tilstand da.
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5
#11
Posted 23 April 2013 - 13:29
Bilen har en del rust, men ikke noe ekstremt vil jeg si, det er en 84 modell, kort type.
#12
Posted 26 April 2013 - 18:40
Bilen er originalt en 280, men er godkjent ombygd til 300td 5-sylinder
Det er en 1984 modell, så er veteran neste år, derfor jeg er rimelig i tvil om jeg vil selge den.
På utsiden er den langt fra kosmetisk strøken både med rust her og der og litt forskjellig.
Innvendig har tidligere eier satt inn elektriske skinnseter fra en eller annen mercedes roadster som er utrolig behagelige.
Interiøret har absolutt sett sine bedre dager og bærer preg av å ha vært et offroad prosjekt.
Bilen har gått ca. 240 000, motoren ble ifølge forrige eier overhalt i 2009 med nye veivlager, rådelager og slikt. Motoren har gått som ei kule så lenge jeg har hatt den, men gløderne burde nok byttes.
Hjulene som står på er Maxxis Mudzilla 35". Det er over 10mm igjen, og jeg har ikke kjørt stort lengre enn 1000km med de, og forrige eier av dekkene har ikke kjørt stort heller. Jeg har også ett ekstra dekk som er til å montere på bakdøra, men dette står på feil boltsirkel, og jeg har mine tvil at døre vil tåle vekten av dette.
Bilen vurderes solgt som den står, eu godkjent 1 år til, og med defekt girkasse.