Gå til innhold



Foto

Bytte bremseskiver og klosser [-97 Tahoe]

bremser

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 Ræserbil

Ræserbil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 13:28

Hei!

Jeg har akkurat hatt Tahoen til EU-kontroll og fikk bl.a beskjed om at bremseskivene foran må byttes. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å gjøre dette selv. Problemet er bare at jeg har null peiling på skruing av bil. Og da mener jeg NULL. Dette er den første bilen min, og jeg vet knapt hvordan jeg peiler oljen. (Jeg klarte forøvrig å fikse vindusviskerne ved å plukke ut printkortet og herje litt rundt med en loddebolt. Veldig fornøyd med det!)

 

MEN man kan finne ut mye rart vha Google, f.eks hvordan man bytter bremser: http://www.monkeysee...pads-and-rotors

Har trua på at jeg skal få til dette, men jeg tenkte jeg skulle høre om dere har noen tips til en nybegynner: 

 

1. Fant disse bremseskivene http://www.sarpsborg...icle&artno=5962. Vil de passe?

2. Tar bremseklossene i samme slengen: http://www.sarpsborg...e&artno=PGD369M. Vil de passe?

3. Hva trenger jeg av verktøy/utstyr/ smøremiddel/rengjøringsmiddel?

4. Hvordan er det mest praktisk å gjøre det? Løfte opp hele fronten samtidig eller en side av gangen? 

 

Er det ellers noen smarte triks jeg kan gjøre for at dette skal gå glatt?



#2 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 17:12

Skiftet bremsene på min i vinter. Antar det er samme opplegget på din bil?

 

Det som er litt dumt er at for å skifte skivene så må du av med hjullagret/navet da boltene går gjennom. Dette er ikke noe vanskelig operasjon, men hadde problemer med å få av navet da skruene (4 skruer på innsiden av "beinet") satt veldig godt fast og at verktøyet til slutt glapp over.

Kjøpte meg et sett på Biltema for å bruke på bolter som "glipper". Jeg varmet først med gass. Klarte da til slutt å få opp skruene.

 

Så er det greit å ha ei presse eller en stor hammer for å trykke ut boltene fra skiva og navet og så etterpå slå/presse dem inn i den nye skiva igjen.

 

Om du ønsker det så kan jeg jo sende over noen bilder som jeg tok av seansen.

 

Om du bestiller fra USA så sjekk av du får rett skive. Kan være noe forvirrende, kan virke som det er flere type å velge mellom...

 

 

Rune



#3 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 17:24

Hei!

Jeg har akkurat hatt Tahoen til EU-kontroll og fikk bl.a beskjed om at bremseskivene foran må byttes. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å gjøre dette selv. Problemet er bare at jeg har null peiling på skruing av bil. Og da mener jeg NULL. Dette er den første bilen min, og jeg vet knapt hvordan jeg peiler oljen. (Jeg klarte forøvrig å fikse vindusviskerne ved å plukke ut printkortet og herje litt rundt med en loddebolt. Veldig fornøyd med det!)

 

MEN man kan finne ut mye rart vha Google, f.eks hvordan man bytter bremser: http://www.monkeysee...pads-and-rotors

Har trua på at jeg skal få til dette, men jeg tenkte jeg skulle høre om dere har noen tips til en nybegynner: 

 

1. Fant disse bremseskivene http://www.sarpsborg...icle&artno=5962. Vil de passe? Ja, desse passer, og det samme gjer bremseklossene.

2. Tar bremseklossene i samme slengen: http://www.sarpsborg...e&artno=PGD369M. Vil de passe?

3. Hva trenger jeg av verktøy/utstyr/ smøremiddel/rengjøringsmiddel? Du trenger ein tommer umbraco. Huske ikke igjen i farten størrelsen....muligens 3/8 - omgjort til ca 9,5 mm. Bruker rødsprit til å vaske bremeskivene

4. Hvordan er det mest praktisk å gjøre det? Løfte opp hele fronten samtidig eller en side av gangen? 

 

Er det ellers noen smarte triks jeg kan gjøre for at dette skal gå glatt?

 

Løfter opp bilen foran og skru av med begge forhjul. Skru av caliperene som er festet med 2 stk umbraco bolter. Legg caliperen oppå øvre bærekule (pass på slangen) og bytt bremseskiva som er løs nå. Bremseklossene lirker du fort ut med ein skrutrekker el.l

Før du montere dei nye klossene, så må du presse inn stemplet på caliperen med ei tvinge. Gjer du ikke dette, så får du ikke caliperen på bremeskiva siden dei nye bremseklossene har mer bremsebelegg enn dei gamle.

Monter caliperen og trekk til umbraco bolten. Er lurt å ha noe kobberpasta på bolten, så er det letter å få dei av neste gang.

Sett på hjula og senk bilen. Start opp bilen og pumpebrems 3-4 ganger.



#4 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 17:28

Skiftet bremsene på min i vinter. Antar det er samme opplegget på din bil?

 

Det som er litt dumt er at for å skifte skivene så må du av med hjullagret/navet da boltene går gjennom. Dette er ikke noe vanskelig operasjon, men hadde problemer med å få av navet da skruene (4 skruer på innsiden av "beinet") satt veldig godt fast og at verktøyet til slutt glapp over.

Kjøpte meg et sett på Biltema for å bruke på bolter som "glipper". Jeg varmet først med gass. Klarte da til slutt å få opp skruene.

 

Så er det greit å ha ei presse eller en stor hammer for å trykke ut boltene fra skiva og navet og så etterpå slå/presse dem inn i den nye skiva igjen.

 

Om du ønsker det så kan jeg jo sende over noen bilder som jeg tok av seansen.

 

Om du bestiller fra USA så sjekk av du får rett skive. Kan være noe forvirrende, kan virke som det er flere type å velge mellom...

 

 

Rune

Er heldigvis letter på en Tahoe xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png



#5 Ræserbil

Ræserbil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 10 July 2013 - 12:04

Takk for svar!

I filmsnutten jeg lenka til så bruker de et eget smøremiddel for bremser. Mener du kobberpasta er bedre?

 

Løfter opp bilen foran og skru av med begge forhjul.

Skulle holde med et par sånne? Løfte opp ene sia først, bukk under, og så samme på andre sia? Skummelt å løfte opp synes jeg...
 

Sett på hjula og senk bilen. Start opp bilen og pumpebrems 3-4 ganger.

 
Hva mener du med pumpebrems?
 

Skiftet bremsene på min i vinter. Antar det er samme opplegget på din bil?

Enklere på Tahoe såvidt jeg har skjønt.



#6 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 10 July 2013 - 15:23

Så bra da :phone:



#7 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 10 July 2013 - 16:09

Hei.
Bukkene du linker til på 3 tonn er de samme som jeg bruker. Det holder!
Men vær obs på at bilen veier litt mer enn vanlig personbil, så jekken bør også være noe grøvre enn slik 200 krones sak.
Vel kan man synes at der skummelt å løfte, men gjør det på et plant og fast underlag så går det bra.
Forøvrig synes jeg det er tøft at du ønsker å gjøre ting selv. Det er mange av oss som har startet der du er nå en gang i tiden!

Når dt gjelder pumpebrems så regner jeg med at han mener du bør tråkke bremsepedalen helt i bunn tre/fire ganger FØR du kjører noe sted. Det er for at bremsene skal legge seg inntil den nye skivene. Når du har presset stemplenen helt i bunn for å få på plass kalipperne etter klossebytte ligger de litt langt unna skiva. Da har du ingen bremsevirkning. Det er litt guffent.... Du kjenner når det blir motstand i pedalen. Bare husk på å ha motoren i gang!


Lykke til!

#8 Ræserbil

Ræserbil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 10 July 2013 - 18:48

Jeg har en sånn 200-kroners sak. Den funker nesten. Klarer å løfte, men siger ganske kjapt ned igjen. Men den skulle holde til å få satt under bukkene.

 

Takker ellers for oppmuntrende ord! Etter å ha hatt bilen i to år har jeg skjønt at det kan være lønnsomt å kunne skru litt selv. Særlig siste tur på verksted var en fin motivator: EU-godkjenning + ny dieselpumpe = 30 000,-. Pluss at jeg tror det er veldig tilfredsstillende å klare å reparere og fikse ting med sine egne hender. Bestiller delene nå, så får vi se hvordan det går  :)

 

Takk for tips og gode råd!



#9 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 10 July 2013 - 18:56

Det er mange fine snutter på you tube også, trenger kun søke "bremser Tahoe " :)
Enkel forklaring og hvilke værktøy som trengs til jobben.
Lykketil dette klarer du fint. :)

#10 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 10 July 2013 - 20:22

Når dt gjelder pumpebrems så regner jeg med at han mener du bør tråkke bremsepedalen helt i bunn tre/fire ganger FØR du kjører noe sted. Det er for at bremsene skal legge seg inntil den nye skivene. Når du har presset stemplenen helt i bunn for å få på plass kalipperne etter klossebytte ligger de litt langt unna skiva. Da har du ingen bremsevirkning. Det er litt guffent.... Du kjenner når det blir motstand i pedalen. Bare husk på å ha motoren i gang!
Lykke til!


Riktigt! Glemmer du det, så husker du det garantert neste gang bremsene blir byttet.

#11 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 11 July 2013 - 19:01

Riktigt! Glemmer du det, så husker du det garantert neste gang bremsene blir byttet.


Jepp, been there, done that!

#12 Ræserbil

Ræserbil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 26 July 2013 - 21:09

Da er skiver og klosser byttet! :D
Men: Når jeg starter motoren og pumper på bremsa, så går pedalen i golvet uansett hvor mange ganger jeg gjør det.

Noen forslag til hva som kan være feil?
Eneste jeg kan komme på er at det har kommet luft inn, og at jeg må lufte bremsene. Men jeg skjønner ikke hvordan det kan ha kommet luft inn?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

#13 lsorbye

lsorbye

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 27 July 2013 - 16:00

Hei.

 

Det hørtes rart ut. Hvis du kun har presset stempelet inn, ikke koblet av bremseslange eller gjort noen andre krumspring så skal dette være grei skuring.

Kan jo ha blitt lekkasje rundt stempelet i kalipperen. Lekker det veske fra kalipperen noe sted?

Hvis ikke får du prøve å lufte. Skader ikke å bytte ut bremsevesken som står nærmest kalipperen uansett.



#14 Ræserbil

Ræserbil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 22:18

Ingen lekkasje. Jeg har luftet 2 ganger nå, men pedalen går i golvet når jeg trykker til. Jeg må riktignok bruke litt kraft for å få pedalen i golvet. Jeg våget meg en runde på parkeringsplassen, og det viser seg at bremsene fungerer fint! Når jeg bremser i fart så oppfører pedalen seg helt normalt og jeg får tidlig motstand, men når bilen har stoppet så fortsetter pedalen ned i gulvet. Jeg må bruke en god del mer kraft enn ved normal bruk for å få pedalen i gulvet.
Er dette normalt, eller er dette noe som må rettes opp? Hva kan det i så fall skyldes?

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 2

#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 23:12

Var det slik tidligere da? 

Vacum eller hydraboost du har?



#16 Ræserbil

Ræserbil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 23:32

Var det slik tidligere da? 
Vacum eller hydraboost du har?


Usikker på om det var sånn tidligere...
Mener det er en sånn hydraulisk sak.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 2

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 23:37

Med hydraboost greier jeg å trykke pedalen langt inn på tomgang. Men den presses fort ut igjen, og som du sier, du må bruke litt krefter på det der.



#18 Ræserbil

Ræserbil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 23:40

Pedalen kommer kjapt ut igjen ja.
Hvordan vet jeg helt sikkert om jeg har vakum eller hydraulikk?

#19 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 23:48

Hvis du har hydraulikk slanger som går fra ojetanken på servopumpen og opp til bremsesystemet ditt, så har du hydraboost. 



#20 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 28 July 2013 - 23:53

Pedalen kommer kjapt ut igjen ja.
Hvordan vet jeg helt sikkert om jeg har vakum eller hydraulikk?

Du har hydrabooster -hydraulik

Så ser de ut vid huvudbromcylindern. Istället för vacum servo.

 

Med vänlig hälsning

Manfred

hydrabooster.jpg