Gå til innhold

Foto

Spm ang Super Select!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Royklind

Royklind

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 09 July 2013 - 22:10

Hei!
Hadde noen spm i en post merket skjermbreddere! Og tenkte å starte en egen post ang feil på mitt 4wd system!
Har kjørt med grønne indikatorer for forhjul og blinkende senterdiff lys i 2wd. I 4wd er alle fir grønne lys på og alt ok! Men får ikke sperret senterdiff i 4llc! Og heller ikke bakaksel!

Har nu vært ute og sett og målt litt! Slangen på stagsiden på vacumklokke på foraksel var tatt av og blindet! Satte denne på igjen! Da kobler 4wd inn(?)! Trykker stanga mot akselhus! Men blinker med grønne lys foran da den er i 4wd! 2wd nå kun med blinkende diffsperrelys! Har målt magnetventilene i høyre innerskjerm. Disse står med 12v hele tida! Både i 2 og 4wd! Altså veksler ikke på vakum nede på vacumventil!

Finner heller ikke noen kompressor til bakaksel sperre? Dette er en kort type pajero!

Noen som har et funktionsskjema, og kobl skjema til dette?

Tips??

Det er en 1995 swb :)

I'm looooooosssssst!!
"IS GOING OFFROAD!"

#2 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 July 2013 - 16:04

Er slangene til frikoblingen av skal foraksel være innkoblet..
Får du girt i 4L så er sentersperra innkoblet
Men ta en kikk i informasjonssentret eller nyttige linker eller noe... er forandret så mye her inne ikke bare å følge med ;)
Men du skal finne manualer og skjemaer på kassa.. er på lwb i hverfall luke bak girstengene under midtkonsoll for å komme til givere..
Prøv å ohme de skal finnes hvilke verdier de skal ha i manualene.. meget mulig det holder å rense de og smøre de opp...
Ganske sikker det er der problemet ditt ligger...
Ellers kan det være lurt å lese litt på mitsubishidelen av forumet 4x4wire.com

#3 Royklind

Royklind

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 11 July 2013 - 18:01

Har fått feilsøkingsskjema fra Mitsubishi forhandler! :)
"IS GOING OFFROAD!"

#4 Kirneh

Kirneh

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 15 July 2013 - 08:09

Gen II Flashing 4WD indicator lights

How to fix Flashing 4x4 lights

Edited by Kirneh, 15 July 2013 - 08:12.

#5 mptybox

mptybox

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 90 Innlegg:

Posted 06 August 2013 - 22:50

Har akkurat overhala 4wd'n på L200'n min, og hadde ligngnde trøbbel. Framaksel var innkobla hele tida, og det var rett og slett en kombo av rusta vakuumklokke på framaksel, og det du må sjekke på bilen din; klikker det i begge magnetventilene på innerskjermen når du setter på strøm på de? Ene ventilen min hadde satt seg, så det kom ikke vakuum til avkoblingssida nede på akselen. Det er rett og slett en spole som flytter en ventil opp og ned. Med dynking av vd40, dytting med grov ståltråd og trykkluft så løsnet den igjen, og etter å ha banket og renset klokka på akselen og smurt den med silikonspray så virket alt som det skulle. :) fikk også beskjed om at bryterne som sitter på girkassa tar kvelden etterhvert, så det er verdt å ta en titt på de også. :)

#6 Granaune

Granaune

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 16 May 2015 - 21:45

Hei! har akkurat kjøpt en 1998 Pajero med super select 4wd og søkt litt rundt om hvordan selve systemet fungerer så har en viss peiling. Men problemet er at jeg får ikke koblet inn sperra bak, hører (el-motorn?) går men kobler ikke inn, blinker i lampa på dashbordet. Resten mener jeg fungerer greit. Men kan ikke koble inn 4H i fart, da raper det bare. Så må stoppe for å få inn 4wd, noen som har peiling hva dette kan komme av? går greit og koble inn midt sperra i fart, lav fart ihvertfall. Og siden igår så har lampen for forhjula blinket konstant selv i 2H men vet at forhjula er kobla fra, drar bare bak. Håper noen har peiling på disse problemene! :)

#7 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 17 May 2015 - 01:06

ved kjøring i 2wd skal fremre mellomaksling stå stille og ikke gå rundt.

mulig derfor det "raper" når du kobler inn 4wd?

hvis du hører at kompressor til sperra starter så er "super select" i orden. tipper på lekasje på luftslange/rør mellom kompressor og lockeren i diff

sjekket og brukt riktig olje på diffen? (GL-5)

hvis ikke så kan det være at lockeren er gåen.

sjekket olje på transferkassa? (GL-4)

#8 Granaune

Granaune

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 17 May 2015 - 08:32

Mulig derfor det raper ja, skal sjekke dette med fremre mellomaksling.

Vet du hvor kompressoren til sperra sitter? Har ikke skjekket olje men kan likså godt bytte på differ og transferkassa.

GL-5 og GL-4 er navnet på riktig olje eller? 

Regner med dette med blinkende lys på forhjul er en sensor eller no? 

#9 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 17 May 2015 - 14:01

brukte selv Valvoline Valvoline GL-5 SAE 80W-90 på diffene og Valvoline GL-4 SAE 80W-90 på manuellkassa og transfer.

blinkende lys kan være giverene på kassa som henger eller kan være at ikke fordiff får vacum til å koble ut.

får ikke diffen vacum vil fordiff være innkoblet

sjekk og ledningene fram til giver på fordiff, samt skyv til side mansjetten og kjenn at staget fra vacumklokke og inn i diff går lett.

har du en 5.dørs så er kompressoren innafor ei luke under baksetet på h.side, bak ett deksel.. skal se ledningene til kompressor og varmeapp.vifte innafor den luka

kortutgaven har jeg aldri hatt, men mener den er i h.bakskjerm

#10 Granaune

Granaune

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 17 May 2015 - 21:30

Takker så mye for svar! Blir å skjekke alt dette imorgen så har jeg vell litt mer peiling etter en runde under bilen :) skal også bestille olje og få skiftet den fortløpende!

#11 Granaune

Granaune

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 05 June 2015 - 20:11

Hei, tok litt tid men har fått sjekket diverse på bilen. Har fått bak sperra til å fungere, var tilkoblingen til vakumslangen på klokka som var rustet og knekt. Men har et spørsmål, når sperra er inne så går elmoteren til sperra konstant, skal den gjøre det?

#12 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 06 June 2015 - 17:15

har nok en lekasje hvis kompressor går konstant

skal koble ut når den har bygd opp ca 1-1,5 bars trykk. (husker ikke nøyaktig hvilket trykk sperra skal ha)

#13 Granaune

Granaune

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 06 June 2015 - 18:13

Prøvde og ta av slangen på diffen og holde en finger over, da stopper kompressoren etter ca 3-4 sek som den skal gjøre. Så det betyr at lekkasjen må være på diffen da? kanskje på banjokoblingen til slangen fra kompressor, håper egentlig det :)

#14 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 06 June 2015 - 20:17

har ikke tilfeldigvis testet sperra med en vanlig luftkompressor på rundt 8 bar? isåfall er nok lockeren lekk.

men hvis sperra funker så lar du det bare være til eventuelt lekasjen blir verre... du overlever vel den svake summingen fra kompressor :)

#15 Granaune

Granaune

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 08 June 2015 - 08:20

Har ikke testet det nei, men står vell en slags pakning på banjokoblingen også? Som kanskje er synderen, hvis ikke er det nokk lockeren ja :( tåler kompressoren og gå konstant mens man bruker sperra da?

#16 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 08 June 2015 - 23:11

var det ikke slik at kompressor stoppet når du blindet røret inn på diff?

da er kompressoren ok og vil stoppe hvis trykket i lockereren blir for høyt

#17 Granaune

Granaune

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 09 June 2015 - 18:37

Stopper hvis jeg holder fingeren over, men stopper ikke når jeg setter den på diffen, da går den konstant. Men sperren er inne, indre hjul krafser som bare det ;) en liten lekkasje en eller annen plass på banjokobling eller diff forårsaker vell at kompressor ikke oppnår høyt nokk trykk til at den stopper tipper jeg?

#18 Pajjann

Pajjann

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 02 August 2015 - 15:54

Jeg får heller ikke sperra bakakslinga på min pajero. Kompressoren fungerer, går 3-4 sek før den stopper, tar jeg av slangen inn til diffen går den hele tiden til jeg setter fingeren foran, stopper da jeg kobler den på diff. Det bryt skikkelig bak, som du over her sier, men tror fortsatt ikke sperra slår inn. På en gen 3 jeg hadde hørte man et lite klonk, men på denna høres ingen klonk og lampa blinker. ..
Jeg får heller ikke sperra bakakslinga på min pajero. Kompressoren fungerer, går 3-4 sek før den stopper, tar jeg av slangen inn til diffen går den hele tiden til jeg setter fingeren foran, stopper da jeg kobler den på diff. Det bryt skikkelig bak, som du over her sier, men tror fortsatt ikke sperra slår inn. På en gen 3 jeg hadde hørte man et lite klonk, men på denna høres ingen klonk og lampa blinker. ..