Når du måler mellom antennepisk og jord skal du ha veldig høy motstand...impedansen skal være på 50ohm men det får du ikke målt med vanlig multimeter
da trenger du en slik svindyr antenneanalysator
du jorder radioen med egen ledning til chassis i tillegg til strømledningene
Så jorder du antennefestet ditt godt, en ekstra ledning til jord er uansett ikke dumt men det skal være unødvendig da foten din er skrudd fast i chassis
når det gjelder antenna di så er det en annen sak når det gjelder rekkevidde
den skal være tilpasset lengde for frekvens/kanal ideelt for 27Mhz sin kanal 20 til 1/4 bølgelengde være på 2,62m
kortere antenner har en forkortningsspole så lenden sett fra radioen blir den samme selv om virkningsgraden ikke er like stor
selv har jeg en springer antenne på 1,65cm på taket og har med en antennetuner i tillegg hatt kontakt i USA på 10m amatørbånd 28Mhz
riktignok med 100W sendeeffekt (noe som er lovelig som radioamatør kan bruke 1KW på alle bånd med noen unntak)
Edited by KapteinMike, 14 July 2013 - 18:12.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF