Gå til innhold



Foto

Plasti Dip av hele bilen

plastidip

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 14 July 2013 - 18:18

Ble ferdig med dipping av Gelendervogna i går. Jobben med dipping av hele bilen tok hele dagen. I dag har den fått stå ute i solen og tørke (og vise seg frem) :thumbsup:

 

Ingredienser og rekvisita:

  • Plasti Dip
  • Xylene tynner
  • Wagner HVPL sprøyte
  • Silikonfjerner

Det gikk med ca 16 liter. La 5 strøk på taket og 7 på resten av bilen. Bilen var i utgangspunktet lakkert i en nokså hvass grønn metallic. Forrige eiere hadde rullet panser og forskjermer med svart bengalakk. Begge deler ble slipt ned før dipping. Hadde lyst på en annen farge enn det som er standard og måtte dermed ut på jakt for å finne noen som kunne blande den fargen jeg ville ha. Jeg fikk laget Plasti Dip med custom farge hos xtremecar. Til grillen og lykteringene gikk det med litt over 1 liter. Resultatet ble strålende:

9624783164_1f613e5352_z.jpg

 

Se flere bilder på http://norskgwagen.c...-biler/4796-G19


Edited by arnfinnr, 13 June 2014 - 17:22.


#2 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 14 July 2013 - 18:48

jeg har fått et nytt liv etter at jeg fant plasti dip! Hvis det er sånn følelse en har når en blir frelst skjønner jeg at folk blir kristne!

Gratulerer med nydippa kjøretøy!
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#3 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 14 July 2013 - 18:55

Kult,fikk noe og tenke på der..... :thumbsup:


X 280GE

#4 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 14 July 2013 - 22:14

Jeg kjenner ikke til Plasti Dip fra før av, men det ser jo ikke så dumt ut på en bruksbil. Billig er det jo ikke akkurat da, men det er jommen ikke lakk heller. Men, jeg stusser litt på det som står om holdbarhet - 7-10 år. De kan ikke mene at man skal "omlakkere" bilen for 4000,- bare i lakk hvert 7. år? Noen som har noen erfaringer med holdbarhet, "ripe"motstandsdyktighet, hvordan det tåler UV stråler etc?


Edited by Nadar, 14 July 2013 - 22:16.


#5 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 14 July 2013 - 22:47

Petroleums baserte produkter bør du unngå og få på plastidip.  Noe vrient på en bil muligens....

HUSK å ikke søl når du fyller fuel på kjærra og gjør rett valg med tanke på vask av doningen. 

 

Lykke til. :-D


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#6 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 14 July 2013 - 23:49

Jeg kjenner ikke til Plasti Dip fra før av, men det ser jo ikke så dumt ut på en bruksbil. Billig er det jo ikke akkurat da, men det er jommen ikke lakk heller. Men, jeg stusser litt på det som står om holdbarhet - 7-10 år. De kan ikke mene at man skal "omlakkere" bilen for 4000,- bare i lakk hvert 7. år? Noen som har noen erfaringer med holdbarhet, "ripe"motstandsdyktighet, hvordan det tåler UV stråler etc?

 

Hvis du får steinsprut skade, eller en ripe i dippen. Så tar du bare litt tynner på fingen, og fjerner sårhakene. Så sprayer du ny dip over.



#7 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 15 July 2013 - 10:15

Ang. forbruk; med 16 liter som jeg brukte, menes ferdig tynnet, dvs ca 8 liter PD blandet 1:1 med tynner. Tror jeg betalte 59 kroner literen for tynneren

 

Jeg skal dele min erfaring med holdbarheten etterhvert. Mange får det nok å holde nokså lenge men det kommer nok an på hvordan bilen brukes. Skal bli moro å se hvordan den ser ut etter en tur i skauen etter litt busker og kratt, gjørme og steinsprut. Vanlig vask med høyttryksspyler skal den tåle.

 

Petroleumsprodukter løser opp dip'en nokså lett og bensinsøl er kanskje en utfordring i så måte. Insektsfjernere og motorvask skal man også være forsiktig med hvis man vil beholde lagene så lenge som mulig. For meg er det en fordel at det er lett å få av. Lett å oppfriske og lett å bytte farge.

 

Etter at det nå har herdet en stund kjennes overflaten mye sterkere og hard ut, første dagen etter behandling kjentes den tydelig gummiaktig og litt sticky.



#8 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 15 July 2013 - 13:19

Resultat ser jo unektelig bra ut! Men man skal vel være rimelig sikker på at bilen er rustfri? Det skal man vel uansett være, men med vanlig lakk så begynner det vel å boble med gang? Med plasti dip så virker det som om du ikke vil merke noe før du faktisk river det av igjen?

 

Hvordan fylte det igjen ujevnheter?



#9 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 15 July 2013 - 13:51

ujevnheter tror jeg vil syns veldig mye mer. Så du må nok frem og sparkle og alt det der, før du dipper bilen.



#10 pajeroturbo

pajeroturbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 15 July 2013 - 18:12

Har lakka suburban min 2 ganger med plastidip. En gang blå og nå er den militærgrønn. Alt av ujevnheter syns veldig bra.viktig og legge tykt nok lag og veldig viktig med åssen såpe man bruker ved vask så det ikke skal bli skjoldete.
Gammel rust blir forseglet bak så kommer ikke igjennom på 2 dager som det gjør på vanlig lakk. Holder seg verdtfall et halvt år bak plastidip uten å komme igjennom. Men man bør slipe ned rust og legge på litt grunning så ser det bedre ut etter man har lagt plastidipen.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2



#11 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 15 July 2013 - 21:41

Tenkte det kanskje fylle igjen en del bedre siden det blir et tykkere lag, men men. Man får ingenting gratis :P 

På en måte bra at rusten ikke synes, men på den andre siden så får den jo bedre tid å spre seg på. 

 

Hva brukte du totalt på hele pakka? 

 

Utrolig kult det du skrev om QMI produktene=) Skal huske det! 



#12 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 15 July 2013 - 22:51

På en måte bra at rusten ikke synes, men på den andre siden så får den jo bedre tid å spre seg på. 

 

Rust "sprer seg" ikke dersom det ikke kommer luft til. Rust bak noe som er helt tett vil derfor ikke spre seg, med mindre det kommer til fra f.eks baksiden. Jeg vet selvsagt ikke hvor tett denne er, men det faktum at den lar seg "dra av" sier vel noe om at vedheften ikke er all verden og at luft derfor trolig relativt fritt kan "vandre" på baksiden av belegget. Da kan det selvsagt bli morsomt... :(



#13 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 16 July 2013 - 00:13

Jeg hadde også hørt at alle ujevnheter ville synes ganske godt igjennom så jeg tok mine forholdsregler med sliping og tetting. Mitt mål med operasjonen var ikke å gjøre perfekt, da ville jeg nok valgt lakkering. Jeg håper dette er en OK midlertidig løsning til jeg har bestemt retningen i prosjektet.

 

De aller fleste ujevnhetene, f.eks flak av lakk som mangler vil fortsatt vises, iallefall stort sett; jeg hadde et ganske stort hakk som var flere mm dypt på den ene skjermbredderen. Når jeg la på lag 4 valgte jeg å peise på med dip rett i hakket. Til å begynne med så det nesten ut som det skulle begynner å renne, men etter noen minutter var hakket borte. Jeg tror at det kan bety at det er mulig å legge litt tjukt på der det er ujevnheter og komme litt bedre ut i allefall. Pass på å ikke legge for tykt i starten, lag 1 og 2 bør være ultratynne. Fra lag 3 kan man øke på litt med mengden. Plastidip renner ikke som vanlig maling hvis du legger på for tykt i starten, det oppfører seg mer som et jordskred så vær forsiktig i begynnelsen.

 

De stedene som er på noen av bildene mine (skjønnhetsfeilene) er slipt ned, behandlet med brunox, så sparklet og sprayet med 2-komponent filler/grunning. Skal ikke være grobunn for videre rust der, men det får tiden vise.


Edited by arnfinnr, 16 July 2013 - 00:22.


#14 NILSSON

NILSSON

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 July 2013 - 08:14

Jeg har brukt Dip i 5-6 år (importert direkte fra USA, i en farge, SORT), riktignok ikke på bil, men på alt av hundeutstyr som feks der hvor slitasjen er størst på sleden, potesokker(forlenget levetiden på de med 100%!!!) og på linesett osv. Det eneste jeg har sett er at alle avslutninger, altså rundt kanter osv, må dippen legges godt rundt. Hvis ikke kan det fort få "tak" og lett løsne innover. Genialt enkelt å reparere skader el legge på mer forsterkning. Det er bare å fylle opp skader og sår, god tid og tålmodighet så forsvinner det meste.

#15 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 21 July 2013 - 09:22

Hadde dip til overs i samme farge som bilen... Måtte jo brukes opp, så:

Ble ferdig med dipping av hele campingvogna i går :)

.

Vogna er veteran, en 1977 modell av polsk fabrikat.  Vogna selges under mange navn avhengig av land. I Norge er den solgt under merket Poletta, andre navn er Predom, Freedom Microlite, Safari280, Cadet Caravan
 

9624724356_d6e1d275ca_z.jpg
Nye, originale baklykter er bestilt fra Polen (de er ikke montert ennuh)

 

9334949772_2e5b6e24c0_z.jpg

Boksen på draget ble dippet i svart

 

Undervurderte dette prosjektet grovt og hadde alt for lite dip. Regner med at det blir vanskelig å rive av senere.


Edited by arnfinnr, 29 August 2013 - 19:30.


#16 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 08 September 2013 - 16:58

Takk for prat i dag, det var hyggelig. Kjekt å treffe andre forums folk :)



#17 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 08 September 2013 - 19:32

Takk for prat i dag, det var hyggelig. Kjekt å treffe andre forums folk :)

 

Takk det samme!!! Vi hadde en kjempefin helg på LA1FDG.



#18 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 08 September 2013 - 20:29

Var første gang jeg var med på Field Day, jeg stor koste meg. Må ta lisensen du også (forstod det slik at du ikke hadde?), så er det en slik tur i året. Mulig at det er flere og, men det vet jeg ikke, kanskje Kaptein Mike kan svare bedre på det.



#19 sparco

sparco

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 30 June 2014 - 18:37

Hvordan går det med plasti dip'n? Sitter den fortsatt på bilen?

#20 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 03 July 2014 - 21:06

Hei Sparco,

 

ja, dippen sitter som støpt fremdeles! Fremdeles helt strøkent der det var hel lakk i utgangspunktet.

 

Ikke fornød med rustbehandlingen nedest på bakdøra. Rust begynner å presse seg mot dippen men holder seg foreløping under :)

Har stort sett vært veldig forsiktig med bensinfylling og passet på å ikke søle rundt påflyllingen. De gangene det likevel har skjedd har ikke dette hatt noen innvirkning. Til tross for at bilen har stått ute hele vinteren har fargen også holdt seg helt fint.


Edited by arnfinnr, 03 July 2014 - 21:11.