Gå til innhold



Foto

Montere luftfjæring/fjærne ett fjærblad


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 08 August 2013 - 16:16

Nå har jeg bestillt et Firestone luft hjelpefjær sett. Disse skal kunne bære inntil 5000 lbs / 2250 kg. Så teoretisk kunne de ha erstattet orginal fjærene.

For å få kjerra mykere når jeg ikke har last, tenkte jeg å demontere ett blad eller to, på hver side. Da lurer jeg på hvilke. De korte tykke i bunn bør jeg kanskje beholde? Men de nest korteste kan jeg vel fjærne?



#2 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 08 August 2013 - 17:00

Tror ikke du skal fjerne noen fjærer, men det er sikkert noen som kan dette bedre enn meg.
Ser for meg att kjøre egenskapene på bilen blir forandret, selv om det blir montert luftfjæring i tillegg.
Da luftbelgene er for hjelp til å beholde høyden, krengning i sving og slippe husking med tung henger.
Men som sagt de som har ettermontert dette vet sikkert det bedre enn meg. :)

#3 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 09 August 2013 - 07:37

Jeg tenkte å prøve uten å fjerne noe først. Tanken var å få kjerra mer stabil med denne høyde/baktunge camper'n på (950kg)

Men, når jeg først har luftbelger tenkte jeg å utnytte dette bedre, ved å få en mykere bil som tom. Disse pickupene er veldig stive bak.



#4 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 14 August 2013 - 19:57

Jeg tenkte å prøve uten å fjerne noe først. Tanken var å få kjerra mer stabil med denne høyde/baktunge camper'n på (950kg)

Men, når jeg først har luftbelger tenkte jeg å utnytte dette bedre, ved å få en mykere bil som tom. Disse pickupene er veldig stive bak.

 

Tipper du har bestilt deg fjærer som er i overkant kraftige.

Jeg kjøpte meg et par sånne og monterte de bak på Camaroen, slik at bakhjula ikke skulle subbe når jeg har 4 mann i bilen.

Funker fint det, men selv med full bil og full bagasje trenger jeg ikke ha luft i dem engang. Faktisk er de for stive selv når ventilen står i.

Blir bytta ut med noen mindre neste vinter.

 

Ville testa med å fjerne kun et blad på hver side, og er den fortsatt for stiv kan du evt ta ut et til.

Husk at hvis du monterer de nærmere bilens senter vil den føles mer ustabil :)

Søk på nedreg suburban, og ta ut akkurat det samme bladet som de gutta gjorde da de regga ned.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#5 dieselk2500

dieselk2500

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 15 August 2013 - 07:43

Hvis du e ute etter stabilitet, så ettermontere du et stabilisator stag bak :)
santa's driving a chevrolet this year.

*98% OF AMERICANS SAY 'OH S**t'
BEFORE GOING IN THE DITCH ON A ICEY ROAD.
THE OTHER 2% ARE FROM ALASKA, AND THEY SAY,
'HOLD MY BEER AND WATCH THIS.

#6 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 16 August 2013 - 11:10

Ja, jeg har lagt merke til at dette mangler. Tenkte ikke på at det kan ettermonteres. Finnes det et komplett sett å få kjøpt?



#7 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 08 September 2013 - 06:27

Tipper du har bestilt deg fjærer som er i overkant kraftige.

Jeg kjøpte meg et par sånne og monterte de bak på Camaroen, slik at bakhjula ikke skulle subbe når jeg har 4 mann i bilen.

Funker fint det, men selv med full bil og full bagasje trenger jeg ikke ha luft i dem engang. Faktisk er de for stive selv når ventilen står i.

Blir bytta ut med noen mindre neste vinter.

 

Ville testa med å fjerne kun et blad på hver side, og er den fortsatt for stiv kan du evt ta ut et til.

Husk at hvis du monterer de nærmere bilens senter vil den føles mer ustabil :)

Søk på nedreg suburban, og ta ut akkurat det samme bladet som de gutta gjorde da de regga ned.

Takk for tips ChevyHoe!

 

Nå har jeg prøvekjørt uten last med 10 pund i belgene.xbiggrin.png.pagespeed.ic.yJVH25T4ne.png

Hensikten med dette prosjektet var å få bedre stabilitet/komfort ved kjøring med last. Men at det skulle bli så stor forskjell også med tom bil var en skikkelig fin overraskelse.

Jeg har ikke tenkt over at, selv uten last, så krenger bilen noe i svingene, før jeg monterte disse luftbelgene. Nå er den dønn stabil, som å få ny bil! Eller som å ha kjørt med gamle råtne støtdempere, for så å bytte til nye Red Bloody Devel ultra high performance RXZ-X racing gassdempere, i prisklasse XXL-$

På grusvei har jeg ikke likt meg så godt før, nå var det som om bilen bare fløyt bortover, utrolig morsomt!

 

Jeg har ikke fjernet noen fjerblad foreløpig, så bilen har fått en liten bodylift (det var ikke planen ha-ha) eller i allefall rumpeløft....så enten må et blad eller to av bak. Eller så må jeg stramme torsjonsfjæringa litt foran. Noen som har meninger på det?

 

Dere som maser om bodylift, monter luftfjæring :wub:


Edited by Jonta, 08 September 2013 - 06:32.


#8 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 09 September 2013 - 20:04

slipp ut litt luft så blir den lavere bak og ikke så stiv...

så slipper du å stramme torsjonsfjærene framme..


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#9 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 10 September 2013 - 11:50

slipp ut litt luft så blir den lavere bak og ikke så stiv...

så slipper du å stramme torsjonsfjærene framme..

Slipper jeg ut litt luft nå så blir det det samme som å tømme de helt, har bare ca.8 psi. I følge manualen skal det alltid være minnst 10 psi i disse.

Tror jeg kommer til å fjerne et fjærblad etterhvert, men jeg vil prøve den med tung last først.

 

Bilde: legg merke til det nye bremserøret :o)

Attached Thumbnails

  • DSC08958.JPG

Edited by Jonta, 10 September 2013 - 16:20.


#10 Chevy Dooley

Chevy Dooley

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 504 Innlegg:

Posted 10 September 2013 - 21:58

Jeg fjerna den tjukke nederste å kjøre 15 psi....helt perfekt.
Skal du få noe effekt av luftfjæringen å beholde samme høgde som orginalt
så er det det beste.
Eller du kan montere spacers til belgene,det får du kjøpt.

Edited by Chevy Dooley, 10 September 2013 - 21:59.

2000 K3500 Crew Cab Dually
ATT,4" eksos m/3" downpipe,Bosch Duraterm glødeplugger,Holly LP,PMD relocated.
Heath Diesel Dmax vifte 21".

#11 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 11 September 2013 - 14:46

Takk for svar alle sammen!

Jeg er litt skeptisk til å fjerne den nederste tykke (overlast?)fjøra. Da denne er god å ha hvis noe skjer med belgene, og man har last...

Denne er også helt rett istede for buet, som de andre er, slik at den er progrssiv, uten last er den vel knapt med. Men som Dooley skriver så får man ned bilen en del, da denne er ganske tykk.

Etter mine grove beregninger, hever bilen ca. 1.5cm med 8psi i belgene, det tilsvarer vel tykkelsen på ett av de tynne bladene, pluss at bilen synker litt pga svakere fjærpakke.....jeg får se.........