Gå til innhold



Foto

"original" stereo

stereo 2-din

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 18 November 2013 - 09:51

Hei,

Jeg har en Suzuki Grand Vitara 2006 modell.

Jeg tenker å bytte ut den originale stereoen i bilen med en litt mer moderne.

 

Original stereo

48_713508816.jpg

 

Jeg vil helst ha en som ser "original" ut, åltså noe slikt:

temp.jpg

 

Problemet er at det er så mange å velge i, og jeg vil ha noe som har god kvalitet, særlig når det kommer til software.

Er det noen som har erfaringer med slike? Jeg trenger en anbefaling på hvor man kan være trygg på å få ordentlig kvalitet.

Jeg betaler gjerne litt ekstra så lenge jeg vet at jeg får det jeg betaler for.

 

Obs: Å kjøpe en 2DIN-ramme og sette inn f.eks en Pioneer trenger jeg ikke noen anbefaling om, det skal jeg klare å finne ut av selv...


Edited by eysteinbjerke, 18 November 2013 - 09:53.


-Eystein-

#2 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 04 December 2013 - 16:55

Jeg hadde en slik variant i en Grand Vitara tidligere.  Ligner veldig på den du har bilde av der.  De hadde truffet veldig bra med plastfarge og kvalitet. Så helt originalt ut.  Kvaliteten på skjermen var ganske laber, tålte solskinn veldig dårlig.   Den satt i bilen når jeg kjøpte den så vet ikke hvor den var kjøpt.  Jeg lette ganske mye etter kartoppdateringer og evt software oppdateringer.  Klarte ikke finne noe.  Men ut i fra skjermbilder så er jeg ganske sikker på at de variantene der egentlig er den samme innmaten med litt forskjellig innpakkning.  Windows CE.

 

Er litt samme situasjon med nye bilen.  Der tenker jeg heller å vente på at "Siri eyes free" varianter kommer.  Så heller bruke iPhone sin GPS og apps.  Enheten i bilen blir da bare "ekstern skjerm".



#3 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 04 December 2013 - 17:07

Da har jeg bestilt fra http://transmedia.my...roducts_id/5825, siden de hadde 25% salg på mandag og fri frakt = 5250,-
Dette er litt dyrere enn f.eks Koolertron som koster 3600,- (inkl frakt og toll) på amazon, men Transmedia opererer med 3 måneders angrerett og 5 års garanti.
I tillegg installerer de disse selv for folk, så jeg regner med det er relativt god kvalitet på både HW og SW. I verste fall sender jeg den tilbake og går for 2DIN-ramme og Alpine i stedet.

 

Tror også jeg slipper at det står KOOLERTRON eller noe liknende  over hele anlegget, men det er jo ikke godt å si.
Kommer med en oppdatering når jeg har fått installert $#%¤skapen...

 

Khudos fra Transmedia:

temp.jpg

 

Koolertron:

19_197313180.jpg


Edited by eysteinbjerke, 04 December 2013 - 17:14.


-Eystein-

#4 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 07 December 2013 - 20:44

Nå kjenner jeg lite til både Suzuki og disse stereoene det vises til her. 

Men jeg byttet stereo i min Patrol Y61, 2000 mod. nå i sommer.

Jeg gikk fra 1 DIN til 2 DIN av flere grunner. Monterte ryggekamera, så da funger stereoen som monitor. Men jeg valgte da også å gå for en DAB radio, siden FM nettet lukker om ikke så veldig mange år. (Radioen tar selvfølgelig inn FM også).

I tillegg, så har stereoen også handsfree.


Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#5 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 08:28

Nå kjenner jeg lite til både Suzuki og disse stereoene det vises til her. 

Men jeg byttet stereo i min Patrol Y61, 2000 mod. nå i sommer.

Jeg gikk fra 1 DIN til 2 DIN av flere grunner. Monterte ryggekamera, så da funger stereoen som monitor. Men jeg valgte da også å gå for en DAB radio, siden FM nettet lukker om ikke så veldig mange år. (Radioen tar selvfølgelig inn FM også).

I tillegg, så har stereoen også handsfree.

 

Ja, følger med DAB og bluetooth.

Er også mulighet for ryggekamera, men har ikke valgt dette. Usikker på om jeg vil begynne å sage i bakfangeren..

i tillegg kan det legges til DVB, men syntes det fikk være grenser....



-Eystein-

#6 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 10 December 2013 - 18:54

Denne her jeg hadde i min Grand Vitara.

http://www.flickr.co...ar/11090442586/

 

Du trenger ikke ødelegge noe i bilen for å få inn kamera.  Denne her burde passe fint.  Veldig diskret.

http://www.bilxtra.n...t-i-skiltplate/



#7 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 10 December 2013 - 19:33

Denne her jeg hadde i min Grand Vitara.

http://www.flickr.co...ar/11090442586/

 

Du trenger ikke ødelegge noe i bilen for å få inn kamera.  Denne her burde passe fint.  Veldig diskret.

http://www.bilxtra.n...t-i-skiltplate/

 

Hva heter den du hadde i bilen din? Var du fornøyd med det?

 

Kameraet var jo snasent, men til den prisen, skal jeg heller klare meg uten....

fram til sommeren når jeg rygger båthengeren ut i vannet da selvsagt... :P


Edited by eysteinbjerke, 10 December 2013 - 19:34.


-Eystein-

#8 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 11 December 2013 - 10:29

Jeg er ikke sikker på hva det anlegget het.  Det satt allerede i bilen når jeg kjøpte den.  Jeg var forsåvidt fornøyd med funksjonaliteten, men skjermen tålte sollys ganske dårlig.  GPSen har mye funksjonalitet, kanskje litt for mye så det krever co-pilot eller en stopp for å legge inn rute.  Den innebygde mic'en til blåtann handsfree fungerte best når bilen sto i ro.  Plukket opp mye veistøy.  Men tror det er mulig å få inn ekstern mic så du kan få bedre støydemping/plassering av mic.

 

Ellers syntes radio, cd og lyd generelt fungerte bra.  Der er man uansett begrenset av høytalerene i bilen.  Plasten ser nærmest identisk ut som det som er i dashbordet, knappene og knottene er behagelige.  Sinsykt mye innstillinger å ta tak i dersom du liker å fikle litt. :)

 

Mulig din er nyere utgave med oppdatert innmat, men jeg fikk aldri brueltooth streaming av musikk til å fungere, for meg var det det største savnet.



#9 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 11 December 2013 - 11:34

Er jo ikke så mange som driver med installasjon av slike "OEM" stereroer, altså at de kan erstatte originale radioer som ikke har standard størrelse.

 

Jeg har i Norge kun kommet over Transmedia. Det virker som et seriøst og hjelpsomt foretak, de er blandt annet behjelpelige med spørsmål på bilforum.no.

Med 3 måneders retur har jeg mulighet til å levere tilbake enheten hvis jeg ikke er fornøyd.

og 5 års garanti er jo ikke å kimse av.

 

Hardware er generelt det samme over alt, altså kinavare, mens jeg føler det kan variere en del hva gjelder software.

Svogeren min har en standard 2-din såkalt "no-brand" kinavare med 7" som kostet ca 2000,-

Denne viste seg å være helt grei hva gjelder HW, og f.eks. bluetooth streaming fungerer uten problemer.

Derimot er software lagt inn tilfeldig, med flere forskjellige menysystemer. Touch-skjermen passer ikke til menyen, funksjoner fungerer ikke samtidig osv.

Derfor ungikk jeg med vilje ting som virker litt for billige.

 

Når det kommer til høyttalere er det uansett greit at forsterkeren klarer å drive dem, så de bør jo uansett ikke være for store.


Edited by eysteinbjerke, 16 December 2013 - 10:56.


-Eystein-

#10 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 28 August 2014 - 12:33

Ingen grunn til å bestille fra Transmedia.

 - Treg levering

 - Dårlig oppfølging

 - Falske tilbakemeldinger om leveringstid.

 - personlig lite tro på at det skal løse seg i en garantisak (ikke verifisertbart)

 - iGo navigasjonsprogramvare er pirateware og kan ikke oppgraderes via iGo sin hjemmeside (ulovlig)

 - DAB+-løsning er dårlig og trenger fjernkontroll. Ønskes DAB til denne bør man heller invistere i en Dension DAB+U som gir grensesnitt på skjerm.

 

Ønskes denne typen stereo med s100 programvare kan den bestilles på egenhånd fra f.eks. Aliexpress.no eller carnivaplayer.com e.l. og tolles selv.

Jeg mottok stereoen etter 2 måneder, selv om Transmedia sa 2 uker, så det er altså like effektivt å bestille fra kina selv.

Kan anbefale å bestille s150 (android) fremfor s100, men det er smak og behag.

 

Fordeler med stereoen:

 - Bra plastfinish mot dashboard.

 - Enkel å installere.

 - Fungerer godt mot knapper på ratt (SWC).

 

Ulemper:

 - Kinavare.

 - Navigasjon interferer med lydinstillinger og volum. Kan ikke deaktiveres, da forsvinner musikk samtidig med navigasjon

 - Bluetooth streaming (AVRCP) sender ikke musikkinfo til skjerm.

 - Musikkspiller spiller av kun på filnivå – mao kan ikke velge å spille av kun folder, kun musikk fra samme folder.

 - Musikkspiller har klønete interface

 - Touch-Skjerm er unøyaktig og vanskelig å treffe riktige knapper.

 - Mangler DAB. Kan fungere godt med Dension DAB+U, men ikke utprøvd.

 - Vanskelig å oppdatere programvare.

 - Spak lyd, kan være jeg som sliter med å stille inn lyden, men regner med det ikke er tilstrekkelig kraft for å drive høyttalere.

 - Feil HW-knapper langs skjermen (etter min mening).

 

Jeg ville i retrospekt gått for noe annet enn denne spilleren, spesielt med tanke på dårlig lyd, dårlig interface og manglende lisens på  navigasjon.

 

\E



-Eystein-