Gå til innhold



Foto

Hvilke bil med offroad egenskaper etter 2011 er drømmen?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 alterego

alterego

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 28 December 2013 - 00:44

Hei!

 

Hvordan bil etter 2011 (av nyere dato) er deres drøm?

må være lav serie og sperre!

 

 

 

Hvordan er Land cruiser 150 2013++ for rust? er dem generelt bedre enn toyota ellers?

pen bil som føles og er solid??

 

Hvordan er ny gelenderwagen for rust? er karosseri behandlet?

syntes jo dette er den ulitimate klassiker med tøft utseende!

 

Og er touareg av ny type en god offroad bil?

god på vei, men god utenfor vei?

 

 



#2 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 28 December 2013 - 03:58

Jeg tror du får bedre svar dersom du presiserer litt mer hva du er ute etter ;)

Er du ute etter en hyggelig liten romhjulsprat om dagdrømmer ( - og det er vel å merke ikke noe i veien med det! ), eller er du ute etter tips om hva slags bil en offroad-novise bør velge?

I småpratkontekst kan jeg nevne at jeg for min del misliker de fleste biler etter 2011 (enn si etter 1997).

Og hvorfor må det være etter 2011? Ordentlige biler har etter min mening ingen alder. De har kun en tilstand.  Nyere biler har dessuten en masse irriterende data-dritt som er laget for folk som ikke kan kjøre bil, og som overstyrer de som kan.

Hvis jeg _måtte_ velge en nyere bil er det lett:  Lett modifisert Lang-Wrangler: ( http://jeep.no/arctic.html ) ... til tross for at jeg ville måtte svelge tungt og holde meg for nesa for å kjøpe bil av noen med såpass mye pissprat i marketing-teksten.

Hvis du er ute etter tips om hva du burde kjøpe, burde du spesifisere litt mer hva du skal bruke bilen til: Frakte hvor mange passasjerer? Hvor mye materiell? Hvor; hva slags veier? (offroadkjøring er generelt forbudt i Norge) Og hva slags "sperre" mener du? Skal du dra tung henger? Hvor viktig er drivstofføkonomi?  Kollisjonssikkerhet? Kurans? Delepriser?

Hvis vi et øyeblikk går tilbake til småpratmodus, kan jeg beskrive min ultimate bil, i en ideell verden:

- Utseende som en rektangel-Suburban  (=>1991):

 

mini1987chevroletsuburbte3.jpg

- Førerplass og komfort som en Suburban =<1992  (men instrumentering som en 1997 Ram)

- Motor som en 1997 Ram  (litt justert 5.9 Cummins tdi, med uendelige krefter)

- girkasse fra Goerend og NV242 transferkasse spesialbygget og forsterket av Goerend

- original Mopar-stram diffbrems bak og Warn-sperre foran

- kollisjonssikkerhet og førerplasshøyde som en Ram

- kjøreegenskaper og veifølelse som en 1990 Range Rover med Terrafirma +2" medium duty-fjærer og Terrafirma dempere

- forbruk som en 1995 Defender med 300Tdi

- ytre mål som en Defender 110, men indre mål som en Suburban

- delepriser og -tilgjengelighet som en Land Rover

(Hva jeg kjører i den virkelige verden kan du se i profilen)


... men det var vel ikke det du ville høre, kanskje?

Dermed kommer standard-rådet:

Prøvekjør flest mulige firehjulstrekkere og kjenn etter hvilke du liker. Alle de tre du nevner er gode/greie biler innenfor et budsjett på 5-800.000,- og kan være greie nok å kjøre mens du får mer erfaring og finner ut hva slags bil du _egentlig_ ønsker deg.  Alle biler er kompromisser, og du må finne ut hvilket kompromiss som passer deg best.

Jeg for min del ville ikke hatt noen av dem, om jeg så fikk dem gratis.

Mvh Terje K.
reaksjonær besserwisser


Edited by M6, 28 December 2013 - 04:01.

---------------------

Terje S. Knutsen


#3 alterego

alterego

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 28 December 2013 - 10:34

Hei! Takk for meget langt og gjennomført svar! Tydlig at du virkelig har satt deg inn i hva du ønsker deg:) for å presisere litt: med offroad egenskaper mener jeg en bil som vil kunne være god etter vei og være en skikkelig Tøff bil som har god kvalitet! Den må være solid og ikke ruste ved normalt vedlikehold! Den må kunne ta seg godt frem på skikkelig dårlige skogsveier og takle å kunne ta turer uten for vanlig vei! ( selvfølgelig bruker man ikke en så dyr bil skikkelig ``offroad`` her har jeg en gammel suzuki!

Bilmodellene jeg ønsker å diskutere:

-Land Cruiser
-Gelenderwagen
-Touareg

Vil ikke bli handel nå uansett, men greit å snakke litt om disse! For å høre deres erfaringer!

Spesielt om hvordan LC og G klasse er på rust nå!

#4 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 10 January 2014 - 13:06

Touareg'n er vel kke noe typisk offroad bil...


Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#5 DarkestBlue

DarkestBlue

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 28 December 2016 - 11:50

Land Cruiser

Dette er en voldsom bil. Man føler rett og slett at ingen oppgave er for stor. Kraft, luksus, plass og framkommelighet er i særklasse.
Legg til Toyotas unike driftssikkerhet – og du har en bil som svært få andre matcher.Det er bare en ting som taler imot denne bilen. Nemlig prisen.