Gå til innhold



Foto

Bytte til LED i alle brytere + dash Tahoe 5.3 - Hvordan?

led bryter lys pære

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 06 January 2014 - 11:18

Det startet med at jeg ikke hadde lys i setevarmen HF, i vindusheis VF eller i noen av knappene under viftestyringa.

Da jeg gikk grundigere til verks fant jeg at ca halvparten av pærene i dash/dører var gått, og at de alle har en ting til felles - de er LODDET inn i kretskortene. Nice one Chevy...

 

Fant da et par nyttige tråder, men gjorde ting litt på egen måte. Blant annet synes jeg de endte opp med altfor mye lys, og det er slitsomt om kvelden.

Les gjerne gjennom trådene, da jeg ikke forklarer absolutt alt her.

Regn også med at du må dobbeltsjekke polariteten og loddepunkter på DIN bil før du starter, så du er 100% sikker på at du lodder der du skal.

 

Her er trådene:

 

Bryter i førerdøra:     http://www.tahoeyuko...ead.php?t=16838

 

HVAC-panel:     http://www.tahoeyuko...ead.php?t=16839

 

 

 

Her er hva jeg gjorde:

 

Jeg kjøpte mine LED på Clas Ohlson, og har brukt utelukkende 5mm og 3mm super white. De er da sørenmeg blå nok...

 

2014-01-03 18.32.32.jpg

 

 

Vindusheiser

Jeg starta med vindusheisbryter høyre foran, og brukte prøvelampe for å finne polaritet. Ohmet meg så frem til de rette loddepunktene.

I stedet for å lodde en 5mm LED under hver bryter valgte jeg å legge en enkel 5mm på original plassering. Han sier i tråden at "it will look like crap", men jeg synes det ble veldig bra.

Legg merke til at du må frese et spor i den gjennomsiktige saken for at LED og krympestrømpe skal komme ut slik jeg har gjort.

Det siste bildet viser ferdig produkt sammen med originalbelyst setevarmebryter. Bildene kan lyve litt, så det ser ofte ut som lyset er sterkere enn det egentlig er.

Dette er temmelig likt originalstyrken, og det lyser som dere ser jevnt over bryterne.

Motstand brukt: 390ohm

LED brukt: 5mm

 

2013-12-29 16.52.12.jpg 2013-12-29 18.02.15.jpg

2013-12-29 18.02.34.jpg 2013-12-29 18.09.10.jpg

 

 

 

Venstre vindusheis ble tatt etter mye av det andre, men ryddigst å legge den inn her.

Samme metode brukt, og jeg anbefaler å bruke så tynne kabler som mulig. Mine 0,75mm2 var litt for tykke når ting skulle sammen igjen.

Også her må du frese bort litt av de klare lyslederne, og til slutt lodde sammen alt av kabler.

Motstander brukt: 2 x 390 ohm

LED brukt: 2 x 5mm

 

2014-01-01 17.28.48.jpg 2014-01-01 17.28.59.jpg

2014-01-01 18.06.04.jpg 2014-01-01 18.06.42.jpg

 

 

 

Speiljusteringsbryter

Denne må også tas, og her kommer du heller ikke til loddingene fra baksida.

Heldigvis er det et hull i kretskortet under pæra.

Fjern den gamle pæra og borr forsiktig bort plasten bak hullet med et 5-6mm bor.

Så lodda jeg motstanden til kortet og ned gjennom hullet, Der kobla jeg den på LED'n.

Bildene forklarer kanskje bedre..

Motstand brukt: 680 ohm

LED brukt: 3mm

 

2014-01-01 16.48.56.jpg 2014-01-01 16.49.21.jpg

2014-01-01 16.49.40.jpg 2014-01-01 16.49.56.jpg

2014-01-01 16.50.21.jpg 2014-01-01 16.53.05.jpg

2014-01-01 16.53.29.jpg

 

 

Her er dørene komplette med nye LED:

 

2014-01-01 18.27.10.jpg 2014-01-01 18.27.46.jpg

 

 

 

Setevarme

Neste tok jeg setevarmebryteren, og her kunne man faktisk bytte pære.

Den pæra hadde ikke jeg, så jeg tok ut pæra og putta en 3mm LED i holderen.

Lodda så på kabler og motstand, og bort til strøm. Her var det til og med merka på loddepunktene.

Ser uansett dumt ut med LED enkelte plasser, for fargen på lyset blir annerledes.

Motstand brukt: 680 ohm

LED brukt: 3mm

 

2014-01-01 15.01.44.jpg 2014-01-01 15.02.03.jpg

2014-01-01 15.22.20.jpg 2014-01-01 15.23.10.jpg

 

 

 

HVAC-panelet

Øvre del:

Dette var faktisk ikke så vanskelig, men her må du ha tunga i rett munn.

Du vil ikke ødelegge noe såpass dyrt.. Øv deg gjerne på å fjerne led på en gammel forsterker eller noe før du "tester" ferdighetene på dette panelet.

De 4 øverste pærene kan du lage som vist her med 3mm (ikke bruk 5mm med mindre du vil ha plagsomt mye lys i panelet):

Glem den ene som avviker fra de andre. Lag dem rette slik jeg har gjort på 3 av 4.

Du må også regne med å bende litt på LED'ene for å få jevn belysning her.

Motstander brukt: 4x 560 ohm

LED brukt: 4x 3mm

 

2013-12-31 13.54.53.jpg 2013-12-31 13.55.17.jpg

2013-12-31 14.03.15.jpg

 

 

Nedre del:

Lodda også her inn 3mm LEDs, og som beskrevet i linken fikk de en felles motstand på kabel nr 2. Dobbeltsjekk dette, så du ikke setter motstanden på feil kabel.

Kravet til disse LED'ene (4 i serie) ligger på rundt 180 ohm, så jeg lodda inn en 220 ohm først. Det ble ikke bra! Altfor sterkt lys i knappene.

Litt kult på dagen, men too much om kvelden.

Se bilde:

 

2014-01-01 18.27.39.jpg

 

Motstanden på kabel nr 2 ble derfor bytta ut med 18.000 ohm (18K), og resultatet ble meget bedre.

Måtte da bende en del på LED'ene her også for at de skulle treffe i senter av knappene. Prøve og feile..

På det ene bildet ser dere jeg har tegna på pluss og minus for de øvre LED'ene. De nedre var lettere å spore seg til.

Motstand brukt: 18K ohm

LED brukt: 4x 3mm

 

2013-12-31 13.55.32.jpg 2013-12-31 14.02.42.jpg

 

 

 

Hovedlysbryter

Her kunne man også bytte ut pæra, men jeg valgte å sette inn en 3mm i pæreholderen og lodde den til de originale kontaktpunktene.

Ferdig produkt kunne da settes inn som en original pære. Funka fint, men den lyste litt hardt på 0 kontra park og hovedlys.

Klinte da litt svart silikon på tuppen av LED'en for å dempe den litt rett frem. Funka greit nok :)

Motstand brukt: 680 ohm

LED brukt: 3mm

 

2014-01-03 15.10.57.jpg 2014-01-03 15.12.25.jpg

 

 

 

4x4-bryter

Her kommer man heller ikke til på baksida, og jeg valgte å knuse de originale pærene.

Knus dem slik at lederne fortsatt stikker opp, og lodd deg rett på de originale lederne.

God plass her.

Motstander brukt: 2x 820 ohm

LED brukt: 2x 5mm

 

2014-01-03 17.03.04.jpg

2014-01-03 17.39.23.jpg 2014-01-03 17.40.31.jpg

 

 

 

Bakvisker-bryter

Denne var pretty straight forward. Måtte bøyes en del frem og tilbake til jeg fikk den rette vinkelen på lyset.

Tok aldri ut kretskortet fra holderen.

Motstand: 680 ohm

LED: 3mm

 

2014-01-03 17.03.20.jpg 2014-01-03 18.11.52.jpg

 

 

Høydejusteringsbryter hovedlys

Alt er lett demonterbart, og LED loddes inn som vist.

Regn med noe justering av led-posisjon for at denne skal lyse noenlunde likt som tåkelysbryteren osv.

Motstand: 680 ohm

LED: 3mm

 

2014-01-03 16.13.28.jpg 2014-01-03 16.13.39.jpg

 

 

 

Tåkelysbryter

Lett demonterbar og god plass hvis det loddes som vist på bildene

Motstand: 680 ohm

LED: 3mm

 

2014-01-03 16.14.35.jpg

2014-01-03 16.14.49.jpg 2014-01-03 16.15.09.jpg

 

 

 

Vindusheiser bakdører

Disse er kanskje litt vriene å lodde, for det er fort gjort å søle slik at man kortslutter. Vær obs på dette. Trangt og dårlig plass.

Jeg lodda LED med motstand rett inn der den gamle stod, og klippa bare et snitt i gummien slik at den noe høyere LED'en min fikk plass.

1800 ohm ble lysere enn de fremre, men det plaget ikke meg. Skal du ha noenlunde likt lys som i de fremre ville jeg gått for 3-5K ohm motstand.

Motstand: 1,8K ohm

LED 3mm

 

2014-01-04 11.14.31.jpg 2014-01-04 11.27.29.jpg

2014-01-04 11.28.17.jpg

 

 

 

 

Resultat

 

Kommer i egen post, da jeg ikke får legge inn flere bilder!

 

 


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#2 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 06 January 2014 - 11:21

Resultat

Temmelig likt original lysstyrke i alt sammen.

Hvorfor enkelte brytere blir blå, og andre blir hvite kan jeg ikke svare på. Det har noe med materialene GM har brukt i bryterne.

Jeg har dessverre ikke bilde av de bakre vindusheisbryterne.

 

EDIT: Jeg har ikke lagt merke til at det er både hvitt og blått i HVAC-panelet i virkeligheten. Bildet lyver nok litt, for alt er lyseblått.

 

 

2014-01-01 18.27.10.jpg 2014-01-01 18.27.46.jpg

2014-01-03 19.33.12.jpg 2014-01-03 19.34.10.jpg


Edited by ChevyHoe, 06 January 2014 - 11:22.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#3 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 06 January 2014 - 11:37

Snyggt ChevyHoe!!! Blev ju riktigt prydligt!!
Mycket fint beskrivet o många bra bilder som guide!

mvh
Manfred

#4 Sub_1994_diesel

Sub_1994_diesel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 06 January 2014 - 21:37

Tøft... Fikk lyst til å gjøre det selv, mn det er bare et problem.. Eg har grønt i alt, så då blir det litt drit å ha det lyseblått i alt av brytere og grønt i speedo...:P

#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 08 January 2014 - 18:09

får tak i grønne led i 3mm og 5mm også...


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 Mr.Jack

Mr.Jack

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 501 Innlegg:

Posted 09 January 2014 - 15:54

Tar du jobben ChevyHoe? :)



#7 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 09 January 2014 - 21:14

Tar du jobben ChevyHoe? :)

 

Jada, for 10K kommer jeg til Tromsø og gjør jobben ;)


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#8 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 09 January 2014 - 23:51

Har brukt denne typen LED's i dørpanelet i noen år jeg og, fungerer ganske ok, har jo ikke samme spredevinkel som glødelamper.

 

Nå er jo ikke denne løsningen så ok å bruke på paneler for dimming, diodene slokker vel på ca 7V. Vær obs på at andre farger kan ha andre driftsspenninger enn de hvite og kanskje behov for litt andre motstandsverdier. 



#9 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 10 January 2014 - 11:37

Har brukt denne typen LED's i dørpanelet i noen år jeg og, fungerer ganske ok, har jo ikke samme spredevinkel som glødelamper.

 

Nå er jo ikke denne løsningen så ok å bruke på paneler for dimming, diodene slokker vel på ca 7V. Vær obs på at andre farger kan ha andre driftsspenninger enn de hvite og kanskje behov for litt andre motstandsverdier. 

 

Her er to fine motstandskalkulatorer som jeg bruker.

Den nederste tar hensyn til seriekobling av flere LED

 

http://www.ohmslawca..._calculator.php

 

http://ledcalc.com/#


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum