Skifte olje i drivlinjen.
#1
Posted 20 January 2014 - 22:51
disse med en vanlig oljeflaske.
#2
Posted 20 January 2014 - 23:23
En trakt med en litt lang slange stump burde gjøre nytten? :-)
#3
Posted 21 January 2014 - 00:25
Pumpen jeg bruker er ikke dobbeltvirkende, men ligner veldig på denne:
http://www.biltema.n...virkende-20727/
#4
Posted 21 January 2014 - 16:47
#5
Posted 21 January 2014 - 17:50
går fint med oljeflaske hvis flaska har en slik utrekkbar tut
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#6
Posted 21 January 2014 - 20:35
jeg har benytta meg av sugepumpe som nevnt over her, funker som bare det. Men kost på deg en av de litt dyrere da de billige ofte lekker litt, og kan derfor bli litt klinete og jobbe med. :-)
#7
Posted 21 January 2014 - 21:06
LS (Limited slip)olje er denne påkrevet.?
Edited by wellcraft, 21 January 2014 - 23:44.
#8
Posted 22 January 2014 - 19:29
Det stemmer, du skal ha atf Dexron III eller Dexron VI på Tahoen.
Når det gjelder diffene skal du ha girolje med GL5 spesifikasjoner, 75W-90 evt. syntetisk 75W-140. Du trenger 2,5 liter bak og ca 2 liter foran.
GM anbefaler ikke LS-tilsetning i bakdiffen.
Hva de har på biltema aner jeg ikke. Jeg er litt skeptisk til å fylle på Biltema-varer på Cheva'n, særlig på noe så kostbart som automatkassa. Jeg vet ikke om Biltema sine oljer er noe dårligere enn de andre, men bare en magefølelse jeg har.
#9
Posted 22 January 2014 - 21:12
jeg har valgt castrol på gir og driverk, litt pga renome og jeg har en castrol oljepusher 3km unna
castrol er et gammelt merke som har vært med i mange 10år, og hadde de levert et dårlig produkt ville jo ingen kjøpe
velger det sikre fremfor usikre
hadde man bare funnet ut hvem som produserer olja for biltema, så hadde saken kansje blitt en annen
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#10
Posted 22 January 2014 - 22:30
#11
Posted 23 January 2014 - 11:19
Lag deg en sånn en:
Lag hull i korken på ei spylervæskekanne, sett i pakning og tre nedi en slange eller et mykt k-rør fra Biltema/Jula.
Et lite hull nær toppen som passer til blåsespissen på trykklufta.
Fyll opp med olje, og tilsett forsiktig den nødvendige mengden trykkluft.
Olja vil da strømme opp slangen og inn hullet.
Dette har gjort underverker for det som tidligere var "drittjobber"
EDIT: Har en med gjennomsiktig slange, også fra Biltema. Gjennomsiktig er litt fint, for da ser du hvor fort olja beveger seg i forhold til lufttrykket.
Edited by ChevyHoe, 23 January 2014 - 12:29.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#12
Posted 23 January 2014 - 11:52
#13
Posted 25 January 2014 - 22:57
Det stemmer, du skal ha atf Dexron III eller Dexron VI på Tahoen.
Når det gjelder diffene skal du ha girolje med GL5 spesifikasjoner, 75W-90 evt. syntetisk 75W-140. Du trenger 2,5 liter bak og ca 2 liter foran.
GM anbefaler ikke LS-tilsetning i bakdiffen.
Bare sniker inn et kjapt spørsmål her. Vet du hvordan det er med den eldre typen? '90-mod 8-bolta Suburban.
Edited by tonjek, 25 January 2014 - 22:57.
#14
Posted 26 January 2014 - 00:23
Du kan bruke de samme oljene på 90-modellen, mulig det ikke stemmer med 2 liter på frontdiffen da du har stiv frontaksel.
Da det gjelder LS-tilsetning kommer det an på innmaten i bakakselen din. Hvis du har G80-locker skal den ikke ha tilsetning.
Limited slip differensialer ble i utgangspunktet levert i personbiler eller lettere kjøretøy hvis jeg ikke tar helt feil, så jeg tviler på at du skal ha det på bilen din.
Men ta det siste med en klype salt, da jeg ikke kjenner så godt til den modellen.
#15
Posted 26 January 2014 - 01:16
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#16
Posted 26 January 2014 - 02:02
Uansett ikke skadelig å putte på olje med LS-tilsetning..
Jo, det er akkurat det det er. Hvis du har en åpen diff er det riktig som du sier ikke skadelig med LS-tilsetning, men G80 sperren som våre "trucks" er levert med skal ikke ha tilsetning.
GM sendte ut en såkalt service bulletin om dette for noen år tilbake etter tilbakemeldinger om sperrer som feilaktig koblet inn i skarpe svinger:
"Some light duty trucks equipped with locking rear axles (G80) may exhibit rear axle chatter, especially when turning a corner from a stop.
This condition of alternate engagement and disengagement of clutches in differential assembly is usually caused by contaminated axle lubricant
The use of any additive in locking rear axles (G80) is not recommended. Rear axle additives are designed for use in limited slip differentials which are normally installed in cars. All light duty trucks equipped with RPO G80 make use of a locking differential and the use of additives will delay the engagement of the locking mechanism and may decrease axle life.
VEHICLES/COMPONENTS INVOLVED: ------------------------- ---- Some light duty trucks equipped with locking rear axles, RPO G80."
Dette gjelder som sagt G80 (Eaton Gov-Loc) levert i de fleste Suburban, Silverado og Tahoe i Norge. Dette er en sperre som leverer lik kraft til begge hjulene ved innslag.
Limited slip som leveres på personbiler skal selvfølgelig ha tilsetning, men dette er ingen sperre da den overfører kun deler av kraften til hjulet som har grep. For å gjøre forvirringen total har lettere kjøretøy med limited slip bakaksel også RPO kode G80.
#17
Posted 26 January 2014 - 02:28
#18
Posted 26 January 2014 - 02:31
Aner ikke hva jeg har. Så nå ble jeg veldig usikker på om jeg skal ta den med eller ikke
#19
Posted 26 January 2014 - 10:06
#20
Posted 26 January 2014 - 13:49
Jo, det er akkurat det det er. Hvis du har en åpen diff er det riktig som du sier ikke skadelig med LS-tilsetning, men G80 sperren som våre "trucks" er levert med skal ikke ha tilsetning.
GM sendte ut en såkalt service bulletin om dette for noen år tilbake etter tilbakemeldinger om sperrer som feilaktig koblet inn i skarpe svinger:
"Some light duty trucks equipped with locking rear axles (G80) may exhibit rear axle chatter, especially when turning a corner from a stop.
This condition of alternate engagement and disengagement of clutches in differential assembly is usually caused by contaminated axle lubricant
The use of any additive in locking rear axles (G80) is not recommended. Rear axle additives are designed for use in limited slip differentials which are normally installed in cars. All light duty trucks equipped with RPO G80 make use of a locking differential and the use of additives will delay the engagement of the locking mechanism and may decrease axle life.
VEHICLES/COMPONENTS INVOLVED: ------------------------- ---- Some light duty trucks equipped with locking rear axles, RPO G80."
Dette gjelder som sagt G80 (Eaton Gov-Loc) levert i de fleste Suburban, Silverado og Tahoe i Norge. Dette er en sperre som leverer lik kraft til begge hjulene ved innslag.
Limited slip som leveres på personbiler skal selvfølgelig ha tilsetning, men dette er ingen sperre da den overfører kun deler av kraften til hjulet som har grep. For å gjøre forvirringen total har lettere kjøretøy med limited slip bakaksel også RPO kode G80.
Det var jeg ikke klar over. Takk for opplysningen
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum