Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Stig's -97 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
62 replies to this topic

#1 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 18 February 2014 - 22:49

Hei!

 

Andre post på forumet, den første var et klage-innlegg over forbruket på Tahoe'n..  :thumbsdown:

Nybakt Tahoe eier, har fra før bare kjørt Volvo, så Tahoe er jo et steg opp, bokstavelig talt..

 

Så, hva er planen?

#1:   Mer service. Først ut er glødeplugger og dyser, det ble nevnt også i "forbrukstråden" i GM/Chevy delen av forumet. Ei justering og evt. "retur-mengde-sjekk" av dieselpumpa hadde også vært på sin plass..

#1.2 Lys. Det som er der idag er jo langt under alle forventinger, selv om forventingene er delt i to og trekt fra momsen på.... 

#2:   Brytebolt i bakaksel. Leste gjennom ChevyHoe sin Tahoe tråd, som forøvrig var veldig lærerik. Og avskrekkende mtp. havarert bolt... 

#3:   Bytte eksos. Hvem liker vel å puste gjennom sugerør??

#4:   Intercooler. Har sett noen få bilder av IC installasjoner, men om noen der ute sitter på nyttige bilder og/eller info, tar jeg gjerne imot tips. 

 

Og på sikt (mot sommeren) skal det gjøres noe med slark i forstilling. Hadde forventet litt mer dødgang all den tid det er snekke på disse, men hjelpes, 60 grader slark er vel for meget?

 

Angående #1, glødeplugger og dyser. Hva anbefaler dere? Har kikka på rockauto, der fant jeg AC Delco #60G glødeplugger, som noen mente var "det eneste" som fungerte på disse bilene.. 

Men SS Diesel har jo noen "Instand Heat Glow Plugs". Er det samme greiene, eller er SSD sine merkbart bedre??

 

Og dyser; AC Delco / Delphi / Bocsh?? 

 

Bilen i seg selv er standard, bortsett fra kommende 4" eksos, ombygd luftinntak og på sikt en IC... 

 

 

Øs på med forslag og egne erfaringer!

 

PS: Har tilogmed tatt bilde av bilen, men kamera ligger i verkstedet, så bilde® kommer i neste post..

 

MVH

Stig-Arne

 

 

 

 



#2 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 18 February 2014 - 23:53

Hah, kom brått til å tenke på at jeg har jo faktisk et par bilder av "oljebrennern" på telefon.. 

En helt vanlig -97 Tahoe, gått 250K, stått stille de siste 5 åra, derfor møkkete som fy på bildene.. Og ja, leppa foran hadde trengt en ny skrue og litt... Og bug deflector må byttes.. 

 

6dlq.jpg

 

w0rb.jpg

 

6l9l.jpg



#3 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 February 2014 - 11:43

Ang. Dyser, kjøpte jeg mine hos Diesel grosisten på Hønefoss.
Det er bosch sine NX 54 ett eller annet, på pen kjøring t/r Hvaler-Lillehammer med svigermor ved siden av, så regnet hun ut ett forbruk på 0,86 når dysene var nye.
De tar de gammle dysene i innbytte, og om du velger nye eller ny overhalte, så blir de trykk prøvd og stilt til optimal forstøvning på det trykket du vil ha.
Fikk mine i posten to dager etter bestilling, byttet disse i helgen, og sendte de gamle tilbake i samme eske som var returfrankert.
Enkelt og greit, kjempegreie gutter som gir alt. :)

#4 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 20 February 2014 - 23:09

Skip o'hoi.

 

Takk for tips, da skal jeg sjekke med Diesel Grossisten imorgen. 

Sjekka forøvrig pris på AC Delco glødeplugger idag, kjøpt over disk i Norge kom det på ca. 1900 kr. Grovt regna er det 4 ganger prisen på RockAuto.. Så selv om en legger til frakt og moms på USA handel så blir det billigere..

Hvilke butikker i Norge kan anbefales? Antar det er mulig å få glødepluggene billigere enn det jeg fikk tilbud om igår... 

 

MVH

S-A



#5 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 21 February 2014 - 11:22

1290kr på Sarpsborg motor ink. Moms -offroad.no prosenter. ;)

#6 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 23 February 2014 - 10:00

Hei igjen!

 

Prata med Diesel Grossisten forrige dagen,  400,- + MVA pr. dyse. Glemte å spørre om det var "ferdig" pris, eller om det er noe fratrekk for å levere de gamle dysene (pant). 

 

Og glødeplugger hos SM var jo helt klart gunstigere. 

Det får bli en telefon dit til uka, selv om det bare var 2 minus ute idag gikk det noen sekunder før det gikk reint. Får håpe det ikke kryper ned på 20-tallet med det første..

 

Er det noen som kan si noe om "after-glow" funkjson på 6,5TD? Når den er kald (helt kald, stått natta over) så er det 3-4 runder med "after-glow". Hva er det som styrer / trigger dette? Er det pga. slitne / dårlige glødeplugger, eller er det bare sånn de er?

 

MVH

S-A



#7 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 February 2014 - 12:04

Ettergløding er det nok på alle, ikke sikker på om det er temperatur eller om den er tidsinntilt.
Har vel ikke tenkt så mye over det, starter noen min. før jeg kjører når det er kaldt som regel.

400+ det blir 3200 for 8, er 2 år siden jeg byttet mine og mener det var 2400kr etter jeg returnerte de gamle.
Nå var vel det med moms og jeg fikk vel 15 prosent mener jeg, så du får nok ta en telefon til. :)

Har brukt 2takt olje for båt, en halv liter på full tank, synes den går roligere og får raskere drift temperatur med det.
De som har åpnet opp disse diesel dyrene, sier att det er lite sot og avleiringer ved bruk av ekstra smøring.
Henger nok sammen med raskere drifttemp. og høyere tenning, går bilen renere og holder dysene, ventiler, sylindre og stempler rene. :)
Jeg bruker Biltema sin syntetiske 2takt olje for båt, og bilen har ruslet usle 350 000 km på 14 år. :)

#8 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 01 March 2014 - 11:23

Skip o'hoi!

 

Går smått på bilfronten om dagen, fikk et nytt familiemedlem for 2 uker siden, trodde jeg skulle få brukt "omsorgspermisjonen" til masse morro (Les: bil & traktor), men det har blitt mest bleier, familie-fesjå og mer bleier. Klager ikke, men en må venne seg til det og...

 

Fikk hvertfall gjort noe igårkveld / natt.

Har hatt vanvittig dårlig lys på bilen. Kun de originale lampene i drift, som har blitt forsynt fra de originale ledningene. Telys / parafin lampe lys altså.. Kleine greier...

Begynte å nøste i ekstra reléer som var montert på innerskjermer. Skjønte fort at det fra tidligere var koblet opp separat forsyning til lampene, med de originale ledningene som styresignal til reléer.

Satte i sikringer i sikringsholderne.

Ingen merkbar forskjell.

Fikk heller ikke liv i ekstralampene. 

 

Så, etter et par timer med gjennomgang av kontaktflater, bytte av noen ledninger / flatstift etc., så ble det skikkelig lys igjen. 

 

Kjapp konklusjon av gårsdagen; Slarva inte med jordningen!!!

De som bruker selvborrende karosseriskruer, og forventer lang og problemfri jording, ta dere ei bolle. Når det i tillegg ble skrudd utenpå / gjennom motorroms-isoleringen, det sier seg selv at det ikke er bra i lengden...

 

Glemte helt å ta bilder igår, men skal ta ei runde ut ikveld og justere litt lamper, samt få tatt no bilder.

 

Var under bilen igår, la merke til en relativt fersk oljelekkasje. Bunnpanna var ganske svart og våt av olje. Tipper på bakre veivaksel tetning.

Er denne grei å bytte? Kassa må vel ned, men må bunnpanna også ned for å få av "simring-holderen"??

 

Ved siste oljeskift fylte jeg 5-40W Fina 400, kanskje denne er så tynn, at det er selve problemet?

La merke til at oljetrykket ble betydelig lavere etter det.. Etter et par uker har det sakte men sikkert blitt lavere på tomgang også.

Kanskje den "nye fine olja" har begynt å vaske såpass bra at det er på tide med bytte igjen? Har vel kjørt 60-70 mil på denne olja. Maks 90 mil.

 

 

Masse tekst og lite bilder, satser på masse bilder og lite tekst neste gang!

 

MVH

S-A



#9 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 29 May 2014 - 22:09

Kvellings!

 

 

Ny måned, nye muligheter for problemer som potensielt blir et garasje-innlegg... 

 

Posta akkurat i GMC / Chevy-delen av forumet, har råka på startproblemer med Tahoe'n..

Fullstendig beskrivelse finnes i Chevy delen for den som måtte være interessert, eller har noen innspill å komme med.

All feedback er interessant!

 

 

Fikk forresten havari på multireima for en tid tilbake..

Hadde observert at den var begynt å sprekke, men den så jo grei ut, "da holder den sikkert en stund til..."

Jadda... Fikk en funky lyd på vei til svigers, "flappa-flappa-flappa...."

Parterte der, konstaterte at reima hadde begynt å dele seg, tenkte at den holder hvertfall hjem da... (10 km)

Neida... Kom snaut halvveis hjem, så var det disco med ladelampe / check engine lampe (tror jeg?) og noen fler, dårlig med servo og heller ingen vann sirkulasjon,

så da var det bare å svinge inn til siden og ringe nabon...

 

Taua sakte hjem, ringte Phoenix dagen etter, de hadde reim / løpehjul og luftfilter på lager, så da ble det en kjapp tur til Tønsberg, og en liten stund etterpå var det operativ bil igjen!

 

Fikk tatt noen bilder og, slenger de ut sammen med dagen plundring med Tahoen som ikke vil starte... 

 

God kveld!

 

 

MVH

S-A



#10 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 06 August 2015 - 08:22

Ahoy. 

 

 

EU kontroll nærmer seg med stormskritt. 

Skulle vel streng tatt vært godkjent ila. mai.. Fikk brev om at fristen var utsatt til "ut juli". 

Begynte å skru siste dagene i juli. 

Skulle jo "bare bytte no kuler & ledd i forstillinga"...

 

Så nå står bilen på 4 leca-klosser i påvente av maaaaaasse deler fra Unait'en, nye sjakler til bladfjærene bak, foringer, U-bolter (draband), hjelpesnekke, og sist men ikke minst, ny styresnekke og hjullager. 

Siden enkelte ting satt som F i forstillinga så endte jeg med å skjære i filler noe, og styrearmen på snekka satt som FY, så da plukka jeg ut snekka. 

Og når det er 5-6 mm slark i styre armen som sitter på snekka, så gidder jeg ikke montere den igjen, bestiller ny i håp om at dne skal bli skikkelig tight & fin i forstillinga. 

Har bestemt meg for å ha bilen en stund, så da kan jeg likegodt koste på nå og ha glede av det selv, som å gjøre samme jobben før jeg selger.

 

Har tatt no div. bilder, det kommer ila. et par dager!

 

Har du noe konstruktivt å komme med? Eller syns du det er bra at noen gidder å koste på gamle biler? Skriv litt da vel, så blir det litt trafikk i denne forums-delen og!

 

 

MVH

S-A



#11 SOFAN

SOFAN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 06 August 2015 - 11:18

Hei.
Veldig bra at det er noen som tar vare på disse flotte bilene, holder på selv.
Lurer litt på og kanskje lage en garasje selv.
Stå på, morro med tahoe🚜

#12 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 06 August 2015 - 14:51

Garasje er greit, gir lite tak over hodet når enn skrur, men greit å ha ett sted å skrive hva enn gjør og når.
Det å kunne gå tilbake å lese av km.stand, og hvilket år, måned ting er blitt gjort synes jeg er fint.
Nå har jeg en egen konto hvor 1000kr blir satt av til bilen i måneden, så jeg merker lite til løpende vedlikehold eller om noe brått skulle skje.
Tok en god sjau på bilen for to år siden, byttet diesel linjen og bremser samt forstillings deler.
Gode biler som det er værdt å ta vare på, lite tull om de får vedlikeholdet sitt også.
Stå på og go bilen kommer til å vare lenge. :)

#13 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 31 August 2015 - 21:52

God kvell,

 

 

Leste akkurat siste posten jeg skrev i tråden, der var det en luring som skrev "bilder kommer"....
Og det er helt korrekt, bilder kommer.... Men ikke ikveld. Tok bilder med kamera istedenfor telefon, det slo meg brått at det kanskje går an å

laste opp bilder direkte til forumet med f.eks Tapatalk-appen? I så fall sparer en litt tid på det.. Må¨se på det imorgen...

Nå har det hvertfall kommet maaaaaasse deler, begynte idag med å pakke ut litt.
Fikk ånden over meg, skrudde av lokket på bakaksel for å bytte brytebolt og C-klips.

Bytta deler og monterte igjen med ny pakning.
Forrige gangen det ble demontert (før min tid) ble det montert uten papir-pakning, men med ei hel tube paknings silikon istedenfor.
 

Fra jeg kjørte Volvo er jeg vant med å fylle olje på bakaksel via plugg i lokket, men det var det ikke her..

Fyller en olje gjennom luftinga på toppen av akselen?

 

 

Imorra det det meldt dårlig vær, så da blir det ikke skruing, all den tid jeg står ute i blåhallen, men da er det hvertfall en god mulighet for å laste opp bilder...


MVH

S-A
 



#14 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 01 September 2015 - 20:58

God kveld!

 

Da kommer det endelig en post med litt bilder...

 

 

 

P7310013.JPG

 

Sånn ser det altså ut i "akterspeilet"... Kan ikke si annet enn at bladfjæra er moden... Godt moden.. "pluss moms"...  Skal byttes.

Samme med støtdemper, har nye dempere til både foran / bak liggende...

 

 

 

 

P8010019.JPG

 

Bildet lastet opp mest som en "note to self" hvordan bremsebånd var/er/skal monteres på bilen.

 

 

 

P8310024.JPG

 

Sånn kan det se ut baki en Volvo 940 når du har handla deler for drøye 10K riksdaler på rockauto.com .......

 

Handlelista var ca. slik;

 

Stæsj til bakaksel;

4 x draband (bakaksel)

2 x foringer til bladfjær (front av blad, mot ramme)

2 x sjakkel m/ bolter + foringer. (bakkant av blad)

1 x bremseslange, fra ramme til bakaksel

1 x ny brytebolt

2 x nye C-klips til bakaksel

2 x nye bremsepumper, bakaksel

1 x sett nye bremseband + "hardware kit". Bremsetromler var bra, men stygge utenpå, de er sandblåst og lakkert, blei faktisk ganske fresht..

1 x aksel kryss. Dette kjøpte jeg bare for å ha i reserve-backup-i-tilfelle ett eller annet.... Kosta ikke'no, kjekt å ha...

1 x nytt tanklokk faktisk. Med lås. Fungerende sådan.  Det gamle var bryti sunn. Ser ganske tulling ut når du bruker 1 minutt på å få opp (det defekte)     

      tanklokket i pumpekø'n på mandagsmorran.... 

 

 

Stæsj til forstilling;

1 x NY styresnekke... Denne må jeg innrømme jeg har store forhåpninger til... Har tidligere hatt ca. 50-60 grader "dødgang" på rattet... Å måtte "gjete" en bil etter veien fikk en ny betydning da ja....

2 x nye indre endeledd. MOOG. Med smørenippel. Hadde noen som var uten smørenippel. Gidder ikke montere de....

1 x NY hjelpesnekke.

1 x pitmanarm. (den som sitter på hjelpesnekka.)

1 x styrearm. (den som sitter på snekka.)

2 x hjullager foran, nye, komplette. Satser på å bli kvitt ABS-tullet som kommer i tide og utide...

1 x sett nye "kyllingbein"? De som går fra stab. stag og ned til nedre bærearm. Stag og foringer.

1 x sett nye stab.stag foringer.

2 x nye bremseslanger.

 

Fra før av hadde/har jeg kjøpt;

2 x nedre bærekule

2 x øvre bærekule

1 x "centerlink"

2 x "tie rod adjusting sleeve".

2 x indre endeledd

2 x indre endeledd

 

Det viste seg at indre endeledd jeg kjøpte først var uten smørenippel, så de ble forkasta. Kan evt. ligge å godgjøre seg på hylla....

 

 

Pluss at jeg har vært å handla litt brukte deler fra en kobbkollega;

1 x bakdør fra Suburban. Har ei svær fæl rustrose på bakdøra mi. Lettere å bytte dør enn å begynne å kåle med lakking.

1 x "1 DIN" ramme for CD spiller. Må ha CD spiller med Bluetooth interface... Slik at Spotify premium abbonementet virkelig får kjørt seg...

Pluss en del annet småtteri.

 

Alt-i-alt har jeg mange (maange) timers skruing foran meg, hvertfall hvis alt skal monteres. Og det skal det forsåvidt.

Pluss at jeg har kjøpt inn setebelter, planen er å få registrert bilen som "Personbil under 3500 kilo", og ifølge vedkommende på teknisk avdeling hos Biltilsynet jeg snakket med, så er det kun setebelter som trengs å byttes på disse Tahoene. Fikk forøvrig tilsendt et skriv fra samme personen ang. dette, det er visstnok et internt notat / skriv vedrørende opprinnelig feil registrering av Tahoe'er med chassinummer "3GNEK........." (hvis jeg husker rett....)

 

 

Aiai. Masse tekst, lite bilder.

 

 

 

 

P8310027.JPG

 

Her er hvertfall lokket til bakaksel, vaska og klart for montering.

Ved siden av ligger gammel krysspinne(?) og C-klips.

Var faktisk helt greit å bytte. Nesten litt skremmende av det bare er det lille klipset som holder drivakselen....!

 

 

P8310031.JPG

 

Og til siste, bilde av bakaksel med montert lokk og ny pakning, samt nye C-klips og brytebolt. Og skruen faktisk.
Mangler kun å fylle olje.

Som skrevet i forrige post, skal olje fylles i luftehullet oppå akselen?

Og hva slags "diff.sperre" er det egentlig i Tahoe bakaksel?

Mekanisk sperre som fungerer i opptil en viss hastighet? (Den ligner på det som Volvo-folket kaller "slyngdiff"?)

 

 

 

 

Trodde jeg hadde bilder fra jeg bytta dyser og glødeplugger, men det tror jeg er på jobb pc'n.

Sjekker imorra!

Det kan jo også nevnes at ifjor så bytta jeg skiver + klosser foran, samt "smørte opp" kalipere foran, så disse får ikke mer oppmerksomhet i år, annet enn nye bremseslanger. Bremserør ser bra ut, hvertfall foran, de får gå.

Skal nok bytte en en del bremserør bak på bilen...

 

 

 

Etterhvert som det blir "skru-vær" i blåhallen kommer det oppdateringer...

 

 

MVH

S-A

 

 

 

 

 



#15 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 03 September 2015 - 21:29




uploadfromtaptalk1441312040397.jpg

 

Demontert bremsepumpe og tilhørende bremserør. Løsna veldig greit. Brukte kun 14mm fastnøkkel. Ikke no vannpumpetang, slegge, wisegrip eller banning.

Vær takknemlig for ting som er så grovt at det tåler litt rust!

 

 

uploadfromtaptalk1441312085080.jpg

uploadfromtaptalk1441312109093.jpg

uploadfromtaptalk1441312134191.jpg

 

 

Her er koningsverktøyet fra Biltema. Enkleste sort. Fungerte greit å kone på en stump av original rør. Dog ble ikke kon' helt sentrert. Antakeligvis fordi røret var noe skadet fra før av. 

Brukte fett til å smøre, siden jeg var usikker på om verktøyet klarte det. Og det funka igrunn bra. 

 

Som nevnt i  "Bemserør"-tråden under "GMC / Chevy", noen som har tips om hvor jeg kan kjøpe kobber-nikkel rør i orifinal dimensjon? 

Målte original rør til ca. Ø 6,5 mm utvendig. 

 

Ang. dimensjon på bremserør;

Det bremserøret som er avbildet ovenfor, det er den stumpen som bremseslange mellom ramme og bakaksel skrues til / mot.

På bilen min er det en skjøt på bremserøret et lite stykke frem på ramma, tipper at stumpen med bremserør mellom bremseslange og skjøt er ca. 50 cm.

Røret så bra ut, men når jeg skulle demontere bremseslangen så gikk den tvert av.

 

 

Bremserør som går fra T-koblinga / T-stykket midt på bakaksel og ut til bremsepumpene på Høyre / Venstre side, er vanlig 4,8mm.

(Det er vel strengt tatt 3/16", som blir 4,75mm?)

Jeg lagde én ny slik rørstump ikveld, brukte bremserør fra Biltema. Den målte jeg til 4,8mm.

 

Det er altså 2 forskjellige dimensjoner bremserør bakover på bilen å forholde seg til.

Kan være kjekt å vite for nestemann som må gjøre samme jobben...

 

Neste mission er å få tak i 6,5mm rør. Eller 1/4" for den saks skyld.

 

 

 

 

 

 

EDIT: La til tekst på bildene... 

 

EDIT #2: La til litt mer info ang. dimensjon på bremserør...

Prøver å legge inn bilder direkte fra telefonen. Tekst kommer!

Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.


Edited by S-A, 05 September 2015 - 21:58.


#16 Daniel_N

Daniel_N

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 05 September 2015 - 17:34

Er det ikke bare å gå til biltema å se om de har noen 1/4 rør liggende? Det eller en overgang til vanlig dimensjoner eller ringe nærmeste amcar verksted for å bestille ny.

 

Eg gav bytting av rør til verkstedet på min, men hvis eg må bytte igjen bruker eg kobbernikkelrør istedenfor vanlige kobberrør da disse har vist seg å sprekke på tilfeldige plasser.



#17 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 10 September 2015 - 06:51

Kort oppdatering fra telefonen. (Veldig kjekt med Tapatalk, laster opp bilder direkte fra telefonen...)

uploadfromtaptalk1441863876735.jpg


uploadfromtaptalk1441863908307.jpg


uploadfromtaptalk1441863975409.jpg


uploadfromtaptalk1441864023727.jpg


uploadfromtaptalk1441864065310.jpg


uploadfromtaptalk1441864087298.jpg


uploadfromtaptalk1441864100692.jpg


Tekst kommer når jeg er ved PC'n!


Lurer du på noe? Ser jobben bra ut? Eller helt r&va?
Skriv noen linjer da vel


MVH
S-A



Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

#18 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 10 September 2015 - 18:23

Den ligner veldig på den styresnekka, jeg går å kvier meg veldig til å bytte.
Hvordan var den jobben ???
Ser lett ut til å komme til, men ryggen holder vanligvis ikke lenger enn til halvveis og da står jeg der.........."..


#19 SOFAN

SOFAN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 10 September 2015 - 19:05

Bra jobba

#20 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 11 September 2015 - 22:19

Hei igjen,

 

 

Da var det tid for oppdatering igjen..

 

Tahoe 2000;

Selve snekka er grei å demontere. 3 grove skruer. Må brette ut litt av innerskjermen for å komme til innerste skruen, men en trenger ikke å skjære..

MEN; Å komme "helt frem" til snekka er en annen sak.

Mulig jeg har skrivd dette før, men dette er min anledning til å bytte snekka;

Skulle "bare" bytte no kuler og ledd i forstillinga. Alt løsna greit, bortsett fra leddet / kon mellom senterlink'en og armen fra snekka.

Ikke F... om det var rå å få demontert. Pga utforminga på senterlink og leddet på armen fra snekka er det vanskelig, bortimot umulig å komme til med avdrager.

Hvertfall de avdragerne jeg har. Endte med å måtte skjære av kon på nevnte styrearm. Og armen som sitter på snekka, den sitter på splines, med kon.

Sitter som grunnfjell. Så da endte jeg med å måtte fjerne snekka.

(Siden jeg skulle bytte armen pitmanarmen. Er det ikke det den heter, den som sitter rett på snekka?)

 

Hadde egentlig ikke tenkt å bytte snekka, men når den først var ute, og jeg hadde konstatert "en del" slakk, og oljesvetting, så var veien kort til å bestille en ny.

Hvertfall siden jeg allerede hadde ei passe full handlevogn hos rockauto.

 

Hvis du har tilgang på løftebukk så anbefaler jeg det, kontra å ligge ute i grusen..

Har du prøvd å stramme noe på snekka på bilen din?

 

 

Her kommer litt bilder fra siste dagers skruing;

 

P9100001.JPG

 

"Oppstrekk" av armen som drar på håndbrekket.

Er spent på om jeg får til håndbrekket, så alle tips & tricks for å få smooth gange på håndbrekksdeler benyttes....

 

 

 

P9100004.JPG

 

Test-montering av håndbrekksdeler før montering på bil.

Måtte inn å sjekke bilder på pc'n et par ganger, før jeg fikk det sammen riktig..

 

 

 

P9110006.JPG

 

Og slik ser det ut ferdig montert.

Nye band, monteringsdetaljer og bremsepumpe

Ny bladfjær og draband syntes såvidt i bakgrunnen.

Samme på høyresida såklart, men ble bare bilde på venstresida.

 

 

 

 

P9110008.JPG

 

Enda et fra bakstillinga. Nye bremserør, dempere og de nevnte bladfjærene...

De var såpass dyre at jeg kommer nok til å nevne de flere ganger!! (haha)

 

 

 

 

P9110009.JPG

 

Hjelpesnekke med pitman-arm (?), som har fått seg smørenippel med 90 grader vinkel. Forhåpentligvis litt mer servicevennlig.

Vanlig 6mm smørenippel, kjøpt på TESS.

Av en eller annen grunn ble bildene av hjelpesnekka skikkeli dårlige, tok noen flere, dette var det beste...

 

 

 

 

 

P9110014.JPG

 

Indre endeledd. MOOG. En såkalt "problem solver" iflg. rockauto.

Her passa ikke 6mm smørenippel, måtte bruke den som fulgte med. 6mm ble såvidt for liten.

Ville helst hatt smørenippel med 90 grader vinkel hel og.

 

 

 

 

 

P9110016.JPG

 

"Operasjon hjullager".

Dette er vel det jeg har utsatt lengst, ganske enkelt fordi jeg er blitt fortalt "det er en j..... drittjobb, sitter som F...."

 

TIPS TIL DEG SOM SKAL BYTTE HJULLAGER:

Jeg banka på ei 14mm pipe. Børsta først reint med stålbørste etc.

Brukte muttertrekker. Løsna med en gang, null problem.

Meeeen: skruen sitter igjen i pipa.. No så dugelig.. Opp i skrustikka, frem med 3-kilos slager og dor. Etter nok vold løsner skruen og spretter langt avgårde.

Veldig artig å stå ute i grusen å holde på da ja...

Brukte 14mm pipe på 4 av 6 bolter. Den 4. jeg skrudde ut, satt så fælt, at jeg i dritt-sinne skjærte et snitt i pipa for å få ut skruen. Så da er den pipa skrot.

 

Så til nestemann som skal gjøre samme jobben: Bruk ei 9/16 pipe. Den smetter bedre på. Og du slipper unne med et liiite rapp med hammer og dor, så slipper skruen fra pipa. 

 

Er det noen som vet om det er metrisk eller kroppsdel-mål (tommer) på disse boltene som holder hjullageret?

 

 

 

P9110018.JPG

 

Klossa opp som vist på bildet. Første lageret rappa jeg til 2-3 ganger, så slapp det.

Lager #2 fikk étt rapp så løsna det. Bare velstand. Så langt har hjullager jobben vært det letteste... 

 

 

 

P9110023.JPG

 

Nærbilde av ansatsen på hjullageret.

 

 

 

P9110027.JPG

 

Nærbilde av ovennevnte 14mm pipe som måtte bøte med livet... (Etter at bildet ble tatt..)

 

 

 

P9110029.JPG

 

 

Simring / tetning, bakkant av hjullager.

 

Hvis du skal bytte hjullager, så bytt denne tetningen og.

Den følger _ikke_ med hjullageret, hvertfall ikke det jeg kjøpte fra MOOG.

Den kosta ca. 80 NOK på rockauto. Vel verdt penga, de gamle tetningene var det ikke mye spenst i lenger...

 

 

P9110033.JPG

 

Nærbilde av tetning og delenummer.

 

 

 

P9110031.JPG

 

Setet / ansatsen for tetningen. Her var det ganske mye rust og snærk....

Grov rengjøring med meisel, BrakeClean, papir og trykkluft.

Til slutt en runde med 400 korning pussepapir, for å få litt smootere finish på flatene.

 

 

P9110035.JPG

 

Og slik ser det ut ferdig montert.

Penn-hammer og en liten bit 9mm x 21mm eikelist er fint verktøy...

 

Før jeg monterte tetningen så strøyk jeg på et tynt tynt lag med fett rundt der hvor den ligger an.

Delvis for å lette montering, samt at da blir det skikkeli tett. Håper jeg.

Rett eller feil? Mtp. hvor tetningen er plassert så burde den hvertfall tåle fett...

 

 

I tillegg så fikk jeg montert styresnekka, hjelpesnekke, stabstag, øvre bære arm på høyre side og senterlink idag.

 

Men det havna ikke på bilde..

 

Hadde egentlig tenkt å montere en ny senterlink jeg kjøpte sammen med noen andre deler, men den passa ikke.

Ganske enkelt fordi hullene for kon-tappen fra styrearm / pitman-arm ikke var "i plan" med hverandre.

Ledda på de 2 armene snurrer bare rundt og rundt, det er ikke kule® i de, det betyr at hvis det ene hullet er 4-5-6 grader "i helling" i forhold til det andre, ja da passer det ikke. Prøvde å slakke skruene til snekke og hjelpesnekke, funka fortsatt ikke.. Så da ble den gamle senterlinken tatt fram igjen, rengjort, inspektert, og montert.

Den smatt rett på...

 

Monterte også nye stabstag-foringer, fra MOOG. Når jeg skulle montere så jeg at de bygde en del mer i høyden enn de gamle foringene.

Såpass mye at jeg er skreptisk til om jeg får stramma overfalla / holderne nok. Time will show....

 

 

 

 

Ble bare bilde av monteringen av den ene, gjorde samme operasjon på begge sidene.

 

 

Det var alt for idag, hvis "Velforeninga" er i go'lage kanskje det blir noen timer skruing imorra og, hvis ikke så blir det opphold frem til neste uke...

 

 

MVH

S-A

 

 

EDIT: Fiksa på skrivefeil / la til et par linjer med tekst.


Edited by S-A, 11 September 2015 - 22:41.