Gå til innhold



Foto

Motor fusker (G320)

g320 motor fusk motorfusk

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 03 April 2014 - 16:30

De siste ukene har motoren på bilen begynt å fuske. Dette merkes da bilen står på tomgang og i noen motbakker hvor bilen så vidt trekker oppover. Verkstedet har byttet bensinpumpa og venti(er) sa de, men til ingen nytte. Noen tips her til hva det kan være? Vurderer å la VTP eller Fjeldstad se på bilen da de kan G-wagen i motsetningen til andre verksted som aldri har sett en slik bil før (selv det lokale Mercedes verkstedet).



#2 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 03 April 2014 - 20:40

Nå sier ikke G320 meg så mye (for ny for meg), men er den en bensin V6? Det er vel uansett en standard MB motor, sånn at spesiell kjennskap til G ikke burde være nødvendig for å feilsøke motorproblemer. Fusking kan jo være så mangt og skyldes så mye, jeg tror en bedre beskrivelse av hvordan denne opptrer er en god start om du vil få noen innspill. Jeg ville uansett startet med en diagnose og sett hvilke feilmeldinger som lå der. Det er litt merkelig om verkstedet ikke gjorde dette, men du nevner det ikke.

 

Jeg vet ikke hva venti(er) er - jeg håper ikke det skulle stå ventiler, for de har de neppe bytta (men kanskje justert?). Jeg regner med at de har forsøkt å bytte filter før de bytta pumpa? Det første man må forsøke å kartlegge er hvorvidt fuskingen skyldes tenningsfeil eller luft/drivstoff feil.

 

Jeg har en BMW som jeg har slitt med fusking på nå i mer enn et år. Den har ikke vært så ille, mest ujevn tomgang, men det har blitt verre og nå gikk den ikke gjennom EU kontroll'en pga utslipp. De eneste diagnosefeilmeldingene jeg har fått er "for lav lambda" og "tenningsfeil". Jeg har forsøkt en del ting "i blinde" som å bytte lambdasonder og luftmassemåleren, til ingen nytte. Etter mye om og men fant jeg ut at den sugde falsk luft via oljeavluftingen hvor en enveisventil i den ene enden av innsugsmanifolden (V8) var sprukket. Bytte av denne fikset en del av feilgangen, og etter videre feilsøking i går så ser det ut som om jeg også har problemer med to av "plugghettene" (den delen som sitter mellom coilen og pluggen) og nye er bestilt. Etter mye avfetting/rensing av disse, har fuskingen forsvunnet nesten helt og nye er derfor bestilt. Grunnen til at jeg sier alt dette er at fusking kan skyldes så veldig mye forskjellig, og kan være litt av en rebus å finne ut av.

 

Mange velger derfor å bytte "de mest sannsynlige" delene først i stedet for å feilsøke, og så håpe at dette fikser feilen. Typiske ting er da å bytte luft- og bensinfilter, plugger, kjøre dyserens, kondensfjerner etc. Siden verkstedet allerede har byttet bensinpumpa uten at det har hjulpet så kan det se ut som om de benytter samme fremgangsmåte, og det er da nærliggende å tro at de også har byttet f.eks plugger og filtre. Det første jeg ville funnet ut var nøyaktig hvilke slike tiltak som allerede er gjort, slik at disse feilkildene kan utelukkes.



#3 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 05 April 2014 - 10:58

G320 rekkeseks (M104) er plaget av MBs "miljøvennlige" kabelisolasjon på bla pluggkabler og kabelmatte på motor. Den blir sprø, sprekker og isolerer da heller dårlig. Ta av toppdekselet, sjekk isolasjon og overslag på kabler under der, gjerne i mørket, da får du sikkert en flott nordlyslignende opplevelse.



#4 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 05 April 2014 - 11:13

Takker for tips! Jeg skal ta en ordentlig prat med verkstedet på mandag for å få en skikkelig update på hva de har gjort og evt. videre fremgangsmåte.



#5 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 April 2014 - 16:53

Du kan like så godt bytte pluggledninger. Det er en av de tingene som er undervurdert. Du får en mye roligere motor etterpå. Har akkurat byttet på min M117, og det var en helt annen verden. Det er det første jeg skal gjøre på min M110 så snart jeg får hilse på den igjen. Pluggledninger er forbruksvare (og ved å eliminere feil, finner man hva det til slutt er), og som det nevnes en svakhet på M104. 


Edited by maelling, 07 April 2014 - 16:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#6 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 28 April 2014 - 19:31

Bensinpumpe, plugger og sensor til noe luftgreier er nå byttet uten hell. Mercedes verkstedet holder fortsatt på...Får venta enda litt før de finner ut av det (forhåpentligvis).



#7 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 28 April 2014 - 19:34

Det kan bli en særs dyr affære å bare la dem bytte deler på måfå til de til slutt tar riktig del. Har du ikke forsøkt å bytte pluggledninger som andre her har erfaring med at er problem på disse motorene? Har du funnet ut av hvilke feilmeldinger som rapporteres når de kjører diagnose?



#8 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 28 April 2014 - 20:09

Siste beskjed fra Mercedes nå var at feilen ligger i Lambda sonden - den blir da byttet i mrogen.


Edited by G320, 28 April 2014 - 20:26.


#9 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 28 April 2014 - 21:00

Jeg ville ikke vært så sikker på at feil på lambda sonden faktisk får bilen til å fuske, men da får de jo krevd deg noen tusenlapper der også. Det kan jo tyde på at diagnose peker på feil på lambda målinger, men det blir jo resultatet av veldig mange andre feil også.



#10 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 30 April 2014 - 19:38

Da er lambda sonden byttet og jeg har testet bilen i 1.5 time etter verkstedet hadde testet den - og motoren fusker ikke i det hele tatt ! Får håpe det var "problem solved".



#11 G320

G320

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 26 September 2014 - 11:39

Kan melde om at bilen fortsatt går bra :)