Gå til innhold



Foto

1992 Silverado 2500. Feil speedometer visning.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Kjetil`n

Kjetil`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 20 April 2014 - 19:17

Heisann. Ser at det er mange her inne med for meg ubegripelige mengder kunnskap om bil og motor. Det er kjempefint for en som meg som i alle år har unngått for en hver pris å skru bil selv. Ikke at jeg er helt blåst når det gjelder bil, men har ikke hatt behov for å skru og mekke. Bilene jeg har hatt har vært serdeles snille med meg og jeg med dem. ;)

 

Men så i fjor høst kjøpte jeg en 1992 modell 6.2l Chevrolet Silverado 2500 som jeg nær sagt har blitt en smule forelsket i. Jeg er derfor på utkikk etter diverse ting og tang til den for å få den i bedre skikk enn den er i for øyeblikket.

Det jeg ser etter er framskjermer og skjermbreddere først og fremst. Men også dekk og felger +++

Kunne også gjerne løftet den litt opp fra bakken. Den går og snuser etter bakken som en grevling med ræva i været.

 

Finnes det forresten noen på østlandet som forhandler deler til Silveradoer som er såppas oppi åra som det min er? Kanskje du sitter og ruger på ting jeg trenger? Isåfall får du si ifra.

 

Men ett konkret spørsmål har jeg. Den viser ca 15 for mye på speedometeret. Hva kan dette skyldes og hvordan reparerer jeg det?

Om det er byttet gearkasse eller noe slikt på den aner jeg ikke.

 



#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 April 2014 - 20:18

Velkommen på forumet. 

 

Stemmer dekk dimensjonen med det som er originalt?



#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 April 2014 - 20:53

Heisann nå sier du lite om hvor du holder til på Østlandet

men Skaugs i brummundal, Steinar Stolen på Rasta, Amerikanske Bildeler i Halden fører deler og skaffer det meste

 

bushwacker cut out skjermbreddere pluss hevesett kan då få tak i hor BG-Nor på Alnabru


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 Kjetil`n

Kjetil`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 20 April 2014 - 21:17

Dekk dimensjonen er vel litt større enn orginalt mener jeg. Men skulle ikke da speedometeret vise for lite?

Takker og bukker KapteinMike! Bor ikke langt fra kongsvinger. Muligheter for en shopping runde da skjønner jeg. :)

#5 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 10:34

Faderens Suburban hadde litt mindre dekk enn originalt og viste ca 15km/t for mye. Satte på litt større enn originalt og nå viser den ca 5km/t for mye.



#6 Kjetil`n

Kjetil`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 11:10

Jasså? Får ikke på større dekk uten å heve jeg da. Må da være en feil ett sted som kan rettes på?

#7 Kjetil`n

Kjetil`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 11:14

Ja... nå skjønte jeg det. MINDRE enn originalt ja... Da vil den vise for mye. Men på min sitter det litt større enn originalt. Da mener jeg den skulle vise for lite slik jeg forstår fysikken.

#8 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 11:26

Speedometeret er vel elektrisk tilkoblet drivverket i bilen.

 

Prøv å søke på odbII utstyr på nettet.     (feks start med:   www.lightinthebox.com    )

 

Det finnes utstyr som kalibrerer speedometeret og drivverket og endrer de nødvendige parameterene. Estimert pris 650 ~ 1700 Kr

 

15 Km/t er mye feil. Selv har jeg hatt 10 eller 9 Km/t feil på mine 2 chevyer...



#9 Kjetil`n

Kjetil`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 11:38

Takker Arngor. Trodde det gikk wire til gearkassen jeg. Skal undersøke det nærmere. Veldig irriterende at der viser så mye feil.

#10 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 18:56

Spesielt, når man ligger flere km i kø bak en kø knøll (med eller uten hatt) som er helt sikker på at hans/hennes speedometer er 100% riktig (og ikke skjønner hvorfor det er en km med kø bak bilen)...

 

Idiotisk, at mange speedometre har tidvis veldig store avvik (og at folk ikke sjekker speedometrene sine). Burde ha vært et krav...  



#11 Kjetil`n

Kjetil`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 19:05

Så sant, så sant. Rart at det ikke er et krav på EU-kontrollen. Er da så uhyre viktig med alt mulig annet atte. Hadde den til kontroll før påsken og fikk ei liste over ting som ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre på noen som helst måte. Bilen har to skiltlys bak der den ene pæra hadde gått. Avvik på skiltlys. ;)

#12 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 20:44

min viste 10-15kmt for mye , fikk på 35" hjul og nå er den ganske nøyaktig , etter målere langs veien og gps opp til ca 100kmt


_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#13 Kjetil`n

Kjetil`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 21:10

Glimrende! Har på 265/75R16 allterrain.