Gå til innhold



Foto

Godkjenning av Svanehenger / fifthwheel

finnannonse

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#21 Homar

Homar

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 10 August 2014 - 11:44

Det er elektrisk på både Homar og Exiss og dette fungerer svært bra. Selv om Homar (og Exiss) hengerne kan ha ganske lav egenvekt (gjerne 2,3t-2,7t) har de gjerne totalvekt på mellom 4 og 5 tonn. Hva som er tillatt avhenger av bilens tillatte vogntogvekt og tillatt hengervekt. Om man feks har 3,5 tonn på bakaksel  kan man ha feks 500 eller 1000 kg på planet (4,0t og 4,5t). Går med planer om å kjøpe ny pickup og vurderer Dodge RAM eller Nissan Navara. Sistnevnte kan jeg få bygd om slik at total tillatt vogntogvekt blir 6,7 eller 6,8 tonn. Da kan jeg dra henger på drøye 4,5t :) Kjekt de gangene man skal ha med seg noen hester...



#22 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 11 August 2014 - 21:07

Navara? Varebil? Hengervekt på 4,5t? Njet eller? Er det forskjell på tillatt hengervekt avhengig av om det er påløpsbrems eller elektrisk/luft?

 

Har aldri satt meg inn i amerikanske hengere:)


Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#23 Homar

Homar

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 11 August 2014 - 21:50

Ja, det er en forskjell på hengerene. Man kan ha mer last på svanehengerne. De har også bedre tyngdepunkt (over bakaksel) og bedre bremser. Navaraen med tillatt 4,5 tonn svanehenger har fått økt godkjent vogntoglast ift den originale (som har mindre tillatt vogntoglast enn feks Isuzu Dmax og Ford Ranger).



#24 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 August 2014 - 21:59

Har du noen reg nr på trekkvogn å vise til?


Edited by Chevy-LPG, 11 August 2014 - 22:00.


#25 Rune_

Rune_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 12 August 2014 - 07:37

Ja dette var interessante greier. Ser jo at det funker slik i England, men vil gjerne se et norsk vognkort med slike tall.

Og hva må til for å få godkjent en henger med elektriske bremser? At den har vært registrert i EU? Eller fordi den er over 3,5t?

Edited by Rune_, 12 August 2014 - 07:53.


#26 Skogsferrari

Skogsferrari

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 576 Innlegg:

Posted 20 August 2014 - 09:23

LJ 13887.... Reg nr på bilen som drar svanehengeren...
Lbz-airdog 2-dsp5 by rob-egr blokkert-3" downpipe - 4"eksos

#27 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 August 2014 - 21:34

Dette er en Ram 3500, multivan , reg som kombi. Det er ikke oppgitt noenting på vogntogvekt, hengervekt hverken med eller uten bremser.... jeg tror det kan være utgangspunkt for en dialog hvis BT stopper denne bilen med en stor svanehals henger...... det var vel en diskusjon på dette tidligere også ang svanehals. Mener man kom frem til at disse går som semi...altså du må ha CE for å kjøre de. Noen som husker dette?



#28 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 August 2014 - 22:08

Har en hestehenger her på svingskive, den går med BE lappen.
Nå vet ikke jeg vekt på den hengeren, men den blir dratt av en Toyota pickup. :)

#29 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 20 August 2014 - 22:41

Dette er en Ram 3500, multivan , reg som kombi. Det er ikke oppgitt noenting på vogntogvekt, hengervekt hverken med eller uten bremser.... jeg tror det kan være utgangspunkt for en dialog hvis BT stopper denne bilen med en stor svanehals henger...... det var vel en diskusjon på dette tidligere også ang svanehals. Mener man kom frem til at disse går som semi...altså du må ha CE for å kjøre de. Noen som husker dette?

 

Det holder med C1E for vogntogvekt opp til 12000 kg.

Mye rart med hengervekter på disse Multivan bilene som Wagen solgte, disse ble opprinnelig registrert med tillatt totalvekt på 7500 kg, og hengervekt på 3500 kg (samlet vogntogvekt 11000 kg) med de ble i ettertid underkjent av Vegdirektoratet og bilene ble satt tilbake til Dodge sine fabrikkvekter, men mange av dem har fremdeles 11000 kg vogntogvekt i følge vognkort, selv om det er feil.


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#30 Rune_

Rune_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 06:36

Har fortsatt til gode å se både Navara, D-Max, Amarok, Hilux, Ranger eller Silverado som drar en slik henger godkjent i Norge med BE-lappen slik det reklameres med?

#31 Skogsferrari

Skogsferrari

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 576 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 12:57

nr på den hengeren, dw9336....
Lbz-airdog 2-dsp5 by rob-egr blokkert-3" downpipe - 4"eksos

#32 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 15:30

Den har Nyttelast på 1570 kg, noe som er 405 kg mer enn tredal hengeren min......



#33 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 15:32

Egenvekt er på hele 3430 kg, den stjeler jo all lastekapasitet. Du får mer lastekapasitet med en vanlig biltralle med heldekkende gulv og påløpsbrems.



#34 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 15:34

Det ble litt mange enkeltposter her nå... forøvrig er den registrert som SEMITR. CAMPING



#35 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 19:14

Den er vel innredet med bo del og plass til to hester bakerst.
Har ikke sett inne i den, men klart den er tung med sengeplasser til 4, kjøkken, oppholdsrom, bad og toalett og dobbelboks til hestene.
Kan ikke sammenlignes med en cargo henger eller biltralle.
Egenvekta på den hestehengeren jeg kjører er på 1800kg, total på 3500kg. :)

#36 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 20:02

Sorry,,,, jeg fikk ikke med meg at det var snakk om camping hengere i utgangspunktet. Når det var snakk om mest mulig vekt så var det last jeg tenkte på.....



#37 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 31 August 2014 - 20:21

De veier nok ikke så mye, om de skal brukes til cargo henger.
Så en som hang etter en Volvo FS6 på Fornebu, den var 8 meter nede og 4 meter oppe på svingskiva.
Tøft sett med høy sovehytte og skap svanehalshenger. :)

#38 whiiiiin

whiiiiin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 138 Innlegg:

Posted 07 March 2015 - 16:04

feilpost


Edited by whiiiiin, 07 March 2015 - 16:09.


#39 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 27 June 2015 - 08:33

Er vel på gang noen nye regler nå ang. bremser? Noen som vet noe mer og eventuelt når reglene kommer? Mener det var snakk om at elektrohydrauliske bremser skulle bli mulig å godkjenne? Om det var hengere under eller over 3500kg eller begge deler er jeg usikker på...

Edited by El Duce, 27 June 2015 - 09:00.

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries