Det er elektrisk på både Homar og Exiss og dette fungerer svært bra. Selv om Homar (og Exiss) hengerne kan ha ganske lav egenvekt (gjerne 2,3t-2,7t) har de gjerne totalvekt på mellom 4 og 5 tonn. Hva som er tillatt avhenger av bilens tillatte vogntogvekt og tillatt hengervekt. Om man feks har 3,5 tonn på bakaksel kan man ha feks 500 eller 1000 kg på planet (4,0t og 4,5t). Går med planer om å kjøpe ny pickup og vurderer Dodge RAM eller Nissan Navara. Sistnevnte kan jeg få bygd om slik at total tillatt vogntogvekt blir 6,7 eller 6,8 tonn. Da kan jeg dra henger på drøye 4,5t Kjekt de gangene man skal ha med seg noen hester...
#21
Posted 10 August 2014 - 11:44
#22
Posted 11 August 2014 - 21:07
Navara? Varebil? Hengervekt på 4,5t? Njet eller? Er det forskjell på tillatt hengervekt avhengig av om det er påløpsbrems eller elektrisk/luft?
Har aldri satt meg inn i amerikanske hengere:)
#23
Posted 11 August 2014 - 21:50
Ja, det er en forskjell på hengerene. Man kan ha mer last på svanehengerne. De har også bedre tyngdepunkt (over bakaksel) og bedre bremser. Navaraen med tillatt 4,5 tonn svanehenger har fått økt godkjent vogntoglast ift den originale (som har mindre tillatt vogntoglast enn feks Isuzu Dmax og Ford Ranger).
#24
Posted 11 August 2014 - 21:59
Har du noen reg nr på trekkvogn å vise til?
Edited by Chevy-LPG, 11 August 2014 - 22:00.
#25
Posted 12 August 2014 - 07:37
Og hva må til for å få godkjent en henger med elektriske bremser? At den har vært registrert i EU? Eller fordi den er over 3,5t?
Edited by Rune_, 12 August 2014 - 07:53.
#26
Posted 20 August 2014 - 09:23
#27
Posted 20 August 2014 - 21:34
Dette er en Ram 3500, multivan , reg som kombi. Det er ikke oppgitt noenting på vogntogvekt, hengervekt hverken med eller uten bremser.... jeg tror det kan være utgangspunkt for en dialog hvis BT stopper denne bilen med en stor svanehals henger...... det var vel en diskusjon på dette tidligere også ang svanehals. Mener man kom frem til at disse går som semi...altså du må ha CE for å kjøre de. Noen som husker dette?
#28
Posted 20 August 2014 - 22:08
Nå vet ikke jeg vekt på den hengeren, men den blir dratt av en Toyota pickup.
#29
Posted 20 August 2014 - 22:41
Dette er en Ram 3500, multivan , reg som kombi. Det er ikke oppgitt noenting på vogntogvekt, hengervekt hverken med eller uten bremser.... jeg tror det kan være utgangspunkt for en dialog hvis BT stopper denne bilen med en stor svanehals henger...... det var vel en diskusjon på dette tidligere også ang svanehals. Mener man kom frem til at disse går som semi...altså du må ha CE for å kjøre de. Noen som husker dette?
Det holder med C1E for vogntogvekt opp til 12000 kg.
Mye rart med hengervekter på disse Multivan bilene som Wagen solgte, disse ble opprinnelig registrert med tillatt totalvekt på 7500 kg, og hengervekt på 3500 kg (samlet vogntogvekt 11000 kg) med de ble i ettertid underkjent av Vegdirektoratet og bilene ble satt tilbake til Dodge sine fabrikkvekter, men mange av dem har fremdeles 11000 kg vogntogvekt i følge vognkort, selv om det er feil.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#30
Posted 31 August 2014 - 06:36
#31
Posted 31 August 2014 - 12:57
#32
Posted 31 August 2014 - 15:30
Den har Nyttelast på 1570 kg, noe som er 405 kg mer enn tredal hengeren min......
#33
Posted 31 August 2014 - 15:32
Egenvekt er på hele 3430 kg, den stjeler jo all lastekapasitet. Du får mer lastekapasitet med en vanlig biltralle med heldekkende gulv og påløpsbrems.
#34
Posted 31 August 2014 - 15:34
Det ble litt mange enkeltposter her nå... forøvrig er den registrert som SEMITR. CAMPING
#35
Posted 31 August 2014 - 19:14
Har ikke sett inne i den, men klart den er tung med sengeplasser til 4, kjøkken, oppholdsrom, bad og toalett og dobbelboks til hestene.
Kan ikke sammenlignes med en cargo henger eller biltralle.
Egenvekta på den hestehengeren jeg kjører er på 1800kg, total på 3500kg.
#36
Posted 31 August 2014 - 20:02
Sorry,,,, jeg fikk ikke med meg at det var snakk om camping hengere i utgangspunktet. Når det var snakk om mest mulig vekt så var det last jeg tenkte på.....
#37
Posted 31 August 2014 - 20:21
Så en som hang etter en Volvo FS6 på Fornebu, den var 8 meter nede og 4 meter oppe på svingskiva.
Tøft sett med høy sovehytte og skap svanehalshenger.
#38
Posted 07 March 2015 - 16:04
feilpost
Edited by whiiiiin, 07 March 2015 - 16:09.
#39
Posted 27 June 2015 - 08:33
Edited by El Duce, 27 June 2015 - 09:00.